82 cm. Vertailukuva FJ:n orkkis 265/70R17 vs. Rotiiva 285/70R17. 1,5 cm korkeuseroa. Pitäis olla 3 cm, eli vähä alikokoinen.Tuppu kirjoitti:Onko rotiva minkä korkunen oikeen mitattuna?
Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
- Paikkakunta: Roi
Runko sama kuin J12:ssa, tosin akseliväli on 10 cm lyhyempi kuin pitkässä tai 13,5 cm pidempi kuin lyhyessä. Eli on siis 269 cm.Matti Rauhala kirjoitti:Miten se eroaa kooltaan ja tekniikaltaan nyt vaikka J12:sta? Oliko, että etupenkillekin mahtuu kolme rinnakkain?
Akselistot/bensamoottori sama mitä J12:ssa. FJ:ssä on lisävarusteena oleva 100% sähkölukko takana (manuaaleissa vakiona) ja A-Trac. Automaattimallit part-time jakoaskilla, manuaalit full-time. Rengaskoko pykälää isompi mitä J12:ssa, näihin menee 33" alle ilman mitään muutoksia.
Etupenkkejä on vain 2 kpl, mut onhan tuo suht levee päällepäin, 1905 mm, eli saman mitä HDJ80 levikkeillä.
Ei tunnu eikä näytä kuitenkaan mitenkään isolta, tietty tottumiskysymys. Ite kuvittelin kuvien perusteella isommaks mitä sitten luonnossa näytti.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
- Paikkakunta: Roi
Kiitoksia tietoiskusta!
Tuossa kun on myös tuo kaasumahdollisuus, niin kysäistäänpäs vielä siinä asiassa askarruttanutta seikkaa: Miten on kaasuautojen paloturvallisuuspuoli kolaritilanteissa verrattuna bensa/dieselautoihin? Omassasi näyttäisi olevan kaasusäiliö perässä alla, osassa käsittääkseni runkorakenteisiin tehdyissä hajautetummissa säiliöissä. Tästä on nykypäivänä varmasti törmäystestitietoakin. Taloustaito-lehdessä oli artikkeli, jossa aihetta pintapuolisesti esiteltiin. Lähinnä kerrottiin esimerkin kera bensa-auton muuntamisesta kaasullakin kulkevaksi. Esimerkkiautossa säiliö sijoitettiin tavarasäiliöön.
Kaasumahdollisuus kiinnostaa tosiaan itteänikin, mutta kaasutankkausasemien puuttuminen kotomaastamme kehäkolmosen ulkopuolelta hieman rajoittaa kaasuauton hankkimisintoa.
Tuossa kun on myös tuo kaasumahdollisuus, niin kysäistäänpäs vielä siinä asiassa askarruttanutta seikkaa: Miten on kaasuautojen paloturvallisuuspuoli kolaritilanteissa verrattuna bensa/dieselautoihin? Omassasi näyttäisi olevan kaasusäiliö perässä alla, osassa käsittääkseni runkorakenteisiin tehdyissä hajautetummissa säiliöissä. Tästä on nykypäivänä varmasti törmäystestitietoakin. Taloustaito-lehdessä oli artikkeli, jossa aihetta pintapuolisesti esiteltiin. Lähinnä kerrottiin esimerkin kera bensa-auton muuntamisesta kaasullakin kulkevaksi. Esimerkkiautossa säiliö sijoitettiin tavarasäiliöön.
Kaasumahdollisuus kiinnostaa tosiaan itteänikin, mutta kaasutankkausasemien puuttuminen kotomaastamme kehäkolmosen ulkopuolelta hieman rajoittaa kaasuauton hankkimisintoa.
Ei se kyllä ihan ekaks oo antautumassa, on jotain 8 mm seinämällä teräspytty. Toisaalta maakaasu on ilmaa kevyempää. Venttiilit on suunniteltu niin että kaikenlaisissa häiriötilanteissa sulkeutuvat ominpäin. Ei itteeni pelota millään asteikolla.Matti Rauhala kirjoitti:Miten on kaasuautojen paloturvallisuuspuoli kolaritilanteissa verrattuna bensa/dieselautoihin? Omassasi näyttäisi olevan kaasusäiliö perässä alla, osassa käsittääkseni runkorakenteisiin tehdyissä hajautetummissa säiliöissä.
Itehän mä ton putelin (90 litranen) ja muut vermeet tuohon virittelin. Joku suojapelti pitäis vielä vääntää ton säiliön alite.
Lyhyt toimintasäde kaasulla (<200 km) ja tankkauspaikkojen vähäisyys ainoa negatiivinen seikka tässä harrastuksessa. Mutta saahan sitä bensalla jatkettua siitä ihan normaalisti.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
- Paikkakunta: Roi
Nimenomaan se onkin kiinnostavaa, että molemmat ovat käytettävissä. Kaasulla ajamisen pitäisi lukemani mukaan olla kuitenkin edullisempaa, kuin bensalla. Ainakin nykyverotuksella. Eikä tilanteen luulisi ainakaan toisinpäin muuttuvan, pikemminkin eron luulisi kasvavan. Mutta senverta tempoilevia ovat polttoaineiden verotusmuutokset kyllä olleet, ettei tulevasta tiedä kuuluisa pissin ämmäkään. Vaarana on tietysti myös kaasuautokannan yleistyessä kaasunmyyjien oma voitonmaksimointi eli hinnannosto, mutta siltä ei voine välttyä millään polttoaineella.
About kympillä ajelee sata kilsaa nyt, saman saa tuhrattua Corollalla liikkuessa.Matti Rauhala kirjoitti:Kaasulla ajamisen pitäisi lukemani mukaan olla kuitenkin edullisempaa, kuin bensalla. Ainakin nykyverotuksella. Eikä tilanteen luulisi ainakaan toisinpäin muuttuvan, pikemminkin eron luulisi kasvavan.
Ens vuoden alusta eteenpäin kaasukäyttöisiltäkin peritään "dieselveroa" eli käyttövoimaveroa. Tälle tulee 295 €/vuosi.
Samoin 2013 tulee 4 senttiä/kilo korotus hintoihin, 2015 samoin vielä 4 senttiä lisää. Eli tulevaisuus on melko selkeetä. Saattaahan Gasum tosin ahneuksissaan intoutua nostamaan hintoja, niin kuin vähän joka ikinen taho tässä maassa. Toukokuussa pompsahti 2 senttiä/kilo lisää ilman mitään perusteita.
Ei tämä nyt tälleen kauheesti uusia käyttäjiä houkuta, mutta vaikka kaikki korotukset laskee mukaan niin silti on halvempaa kuin dieselautoilu!
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Su Touko 06, 2012 8:10 am
- Paikkakunta: Roi
Jos jakeluasemia olisi omilla nurkilla, olisi tuo hyvinki varteenotettava konsepti. Dieselin hinnan povataan (essonbaarin tietotoimistolla) mahdollisesti pompsahtavan 2016, kun merenkulun rikkipäästörajat tiukkenevat. Vaihtoehtoina rajojen saavuttamiselle kuulemi jonkinlainen suodatussysteemi, mikäli nykypolttoaineissa halutaan pysyä, tai vaihto dieseliin. Jos laivat alkavat käyttää dieseliä ja kulutus nousee reilusti, saattaa hintakin karata korkealle. Tätä siis spekuloidaan yhdeksi vaihtoehdoksi.
Hmm täytysköhän jo alkaa selvitellä vaihtoa bensamalliin, tai bensamoottoria nykyiseen... No, ei nyt vielä sentään!
Hmm täytysköhän jo alkaa selvitellä vaihtoa bensamalliin, tai bensamoottoria nykyiseen... No, ei nyt vielä sentään!
Mankka
Onkos kukaan vaihdellu näihin soittimia?
Emännän autossa on 6CD vaihtaja ja _kasettisoitin_, vähän vois vaihtaa uudemman aikaseen. Onko tietoo onko esim. noita vakio naveja myynnissä jossain edullisesti?
Emännän autossa on 6CD vaihtaja ja _kasettisoitin_, vähän vois vaihtaa uudemman aikaseen. Onko tietoo onko esim. noita vakio naveja myynnissä jossain edullisesti?
Re: Mankka
Huuto.netis on ainakin joskus ollu...kenni_ kirjoitti:Onkos kukaan vaihdellu näihin soittimia? Onko tietoo onko esim. noita vakio naveja myynnissä jossain edullisesti?
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Ja tälläisiä löytyis ebaystä:
http://www.ebay.com/itm/ETO-Toyota-Land ... 253wt_1185
Tuohon saa kytkettyä peruutuskameran yms.
http://www.ebay.com/itm/ETO-Toyota-Land ... 253wt_1185
Tuohon saa kytkettyä peruutuskameran yms.
Näin 150km kokemuksella, aika miellyttävä pyörä tämä Rotiva! Ulkonäkö tosin suorastaan mureni vs. STT-MaTTi- kirjoitti:82 cm. Vertailukuva FJ:n orkkis 265/70R17 vs. Rotiiva 285/70R17. 1,5 cm korkeuseroa. Pitäis olla 3 cm, eli vähä alikokoinen.Tuppu kirjoitti:Onko rotiva minkä korkunen oikeen mitattuna?
Sen verran on pienempi ettei hipsu lainkaan noihin korikiinnikkeisiin...
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
No sillälailla, tulipahan kokeiltua sulla STTtä nykymaasturissakin. Tuliko sama koko Rotiivaa? Tehojakin taisi tulla himpun takaisin?Tuppu kirjoitti: Näin 150km kokemuksella, aika miellyttävä pyörä tämä Rotiva! Ulkonäkö tosin suorastaan mureni vs. STT
Sen verran on pienempi ettei hipsu lainkaan noihin korikiinnikkeisiin...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)