Saisiko vinkkejä
BJ 42 (-83) sammuu ajon aikana esim. liikennevaloihin tullessa tai muuten
vauhtia hidastaessa. Tämän jälkeen starttaa, mutta ei käynnisty. Sammuttimen vivun irrottaminen ei auta. Ruiskupumpun päähän kolauttamisen (puunkaatovänkärillä) jälkeen BJ käynnistyy. Tällaisia tilanteita on sattunut silloin tällöin viimeisen kuukauden aikana.
Paineanturilta lähtevän johdon maadottamisella saa koneen sammumaan, mutta tällaisen maadotuksen jälkeen kone käynnistyy normaalisti.
Mikä ero on ajossa sammumisen ja tahallaan sammuttamisen jälkeisessä
käynnistymisessä.
Öljynpanemittari näyttää ajon aikana suunnilleen samaa kuin aina ennenkin,
moottorin kierrosten pienetessä viisari laskee "melko" alas.
Koneessa on Mobilin 5-W40 synteettinen öljy.
PTA
BJ 42 sammuu ajon aikana
Valvoja: Käyttäjä
Bj 42:ssa on paine ero säätöinen pumppu.Eli juuri tuossa tilanteessa kun tulee moottori jarrutuksella esim. liikenne valoihin, vetää moottorin alipaine syötön nollille.
Koska tuossa sinun tapauksessakin se ilmeisesti myös jää sinne,on siellä jonkinlaista vikaa,kaa,kaa,kaa.ym.
Siellä pumpun päädyn sisällä mihin ilmeisesti kopautit,ja mihin menee toinen letkuista,on pumpun säätö kalvo ja,pari jousta,Governor main spring,ja idle spring.(eng nimiltään)
Tuo governor säätää syöttöä ajotilanteessa,ja Idle tyhjä käynnillä.
Tossa tapuksessa koska sammuu tyhjäkäynnillä niin voisi kuvitella että tuo idle meininki jumittaa,tai jousi on poikki.
Kyseinen messingin värinen käikäle sijaitsee siinä pumpun päässä mihin menee se toinen alipaine letku.Ja lähtee irti olikohan se ny 17 tai 19mm avaimella.
Sen kun ottaa irti ja tarkistaa osan toimivuuden,niin kertoo jo jotain.(Siinä on muistaakseni semmoinen jousikuormittenen teleskooppi tms.Johon säätötangon pää vastaa tyhjäkäynnillä),ja jos tämä osa jumittuu sisään ei governor jousi välttämättä jaksa yksin lisätä syöttöä ja näin ollen kone sammuu.
Helppo homma eikä sisällä vielä isoja riskejä.
Jos vika ei vielä tästä löytynyt niin seuraava voisi olla se governor jousi,joka paljastuu kun ottaa sen kopan johon se letku menee,pois.
Irtoaa 4 muistaakseni 5 mm ruuvilla,avain laatua en muista.
Sieltä voi kokeilla myös säätötangon liikkuvuuden.
Sieltä paljastuu myös se säätökalvo joka aikaa myöten menee puhki.
Siitä on oireena se että ensin tyhjäkäynti kierrokset lähtevät nousemaan,ja lopuksi tuntuu ettei konetta pidättele mikään.
Tämän pidemmälle ei kannata purkaa,ellei omaa diesel asentajan taitoja.
Ja tuollekkin tasolle puhtaus on enemmän kuin puoli ruokaa...
Ja ennenkuin aloittaa purku hommat niin, Onhan??? ...Pa suodatin puhdas eli vaihdettu,veden eroitin puhdas eli tyhjennetty,tankissa ei ole vettä,ureaa,sokeria,ym sinne kuulumatonta kamaa???Ja lisättyä jäänestoa???
kaikki letkut,myös ne alipaine ehjiä????
Jos joku suojalaite sammuttaa moottorin,tai sammuttaa sen avaimesta, niin se palautuu aina perustilaan eli lähtee käyntiin ja sammuu tarvittaessa. Ja jos se sammuu suojalaitteen takia(öljynpaine,laturin oikosulku,maavika,ym) on siellä lähes aina VIKAA.Miulla ei ole koskaan (vm.81 Bj) Edic aiheettomasti puuttunut peliin.
Toivottavasti tästä on apua edes hieman.
Koska tuossa sinun tapauksessakin se ilmeisesti myös jää sinne,on siellä jonkinlaista vikaa,kaa,kaa,kaa.ym.
Siellä pumpun päädyn sisällä mihin ilmeisesti kopautit,ja mihin menee toinen letkuista,on pumpun säätö kalvo ja,pari jousta,Governor main spring,ja idle spring.(eng nimiltään)
Tuo governor säätää syöttöä ajotilanteessa,ja Idle tyhjä käynnillä.
Tossa tapuksessa koska sammuu tyhjäkäynnillä niin voisi kuvitella että tuo idle meininki jumittaa,tai jousi on poikki.
Kyseinen messingin värinen käikäle sijaitsee siinä pumpun päässä mihin menee se toinen alipaine letku.Ja lähtee irti olikohan se ny 17 tai 19mm avaimella.
Sen kun ottaa irti ja tarkistaa osan toimivuuden,niin kertoo jo jotain.(Siinä on muistaakseni semmoinen jousikuormittenen teleskooppi tms.Johon säätötangon pää vastaa tyhjäkäynnillä),ja jos tämä osa jumittuu sisään ei governor jousi välttämättä jaksa yksin lisätä syöttöä ja näin ollen kone sammuu.
Helppo homma eikä sisällä vielä isoja riskejä.
Jos vika ei vielä tästä löytynyt niin seuraava voisi olla se governor jousi,joka paljastuu kun ottaa sen kopan johon se letku menee,pois.
Irtoaa 4 muistaakseni 5 mm ruuvilla,avain laatua en muista.
Sieltä voi kokeilla myös säätötangon liikkuvuuden.
Sieltä paljastuu myös se säätökalvo joka aikaa myöten menee puhki.
Siitä on oireena se että ensin tyhjäkäynti kierrokset lähtevät nousemaan,ja lopuksi tuntuu ettei konetta pidättele mikään.
Tämän pidemmälle ei kannata purkaa,ellei omaa diesel asentajan taitoja.
Ja tuollekkin tasolle puhtaus on enemmän kuin puoli ruokaa...
Ja ennenkuin aloittaa purku hommat niin, Onhan??? ...Pa suodatin puhdas eli vaihdettu,veden eroitin puhdas eli tyhjennetty,tankissa ei ole vettä,ureaa,sokeria,ym sinne kuulumatonta kamaa???Ja lisättyä jäänestoa???
kaikki letkut,myös ne alipaine ehjiä????
Jos joku suojalaite sammuttaa moottorin,tai sammuttaa sen avaimesta, niin se palautuu aina perustilaan eli lähtee käyntiin ja sammuu tarvittaessa. Ja jos se sammuu suojalaitteen takia(öljynpaine,laturin oikosulku,maavika,ym) on siellä lähes aina VIKAA.Miulla ei ole koskaan (vm.81 Bj) Edic aiheettomasti puuttunut peliin.
Toivottavasti tästä on apua edes hieman.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...