J120 takapyörä lukittuu
Valvoja: Käyttäjä
J120 takapyörä lukittuu
J120 Land Cruiser alkaa lyömään toisen puolen rengasta lukkoon heti kun takapyörät alkavat sutimaan. Esimerkiksi liukkaasta risteyksestä lähtiessä pyörät alkavat sutimaan ja heti toinen takanen menee täysin lukkoon, toinen siis lyö tyhjää ja toinen raahautuu lukkiutuneena niin kauan kunnes löysäät kaasua.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Jarrujahan se käyttää rajoittamaan sutimista, ja takajarrujen jumittaminen on tyyppivika...
Satula irti, ja tarkista liikkuuko jumittavan puolen mäntä nätisti.
Jos vähääkään epäilyttää, pullauta mäntä pihalle ja huomaat sen olevan umpiruosteessa.
Öljyn kanssa hienolla teräsvillalla kiilloitat ja laitat takaisin.
Toinen puoli kanssa sitten samalla kertaa..
Satula irti, ja tarkista liikkuuko jumittavan puolen mäntä nätisti.
Jos vähääkään epäilyttää, pullauta mäntä pihalle ja huomaat sen olevan umpiruosteessa.
Öljyn kanssa hienolla teräsvillalla kiilloitat ja laitat takaisin.
Toinen puoli kanssa sitten samalla kertaa..
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ma Touko 11, 2015 12:25 pm
- Paikkakunta: oulunseutu
Re: J120 takapyörä lukittuu
Kannattaa tsekata myös liukutappi, omassa mäntä oli hyvässä kunnossa, mutta toinen liukutappi oli niin ruosteessa etten saanut sitä edes ulos lievää väkivaltaa käyttäen. Lopulta löytyi onneksi sopiva leka.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Lainaanpa tätä ketjua kun aihe liippaa vähän samaa asiaa..
Käytiin katsastamassa vaimon 150 tässä lähiaikoina. Konttori oli sellanen missä ei ennen olla käyty. Kattelin sitten että ajeli jarrudynolle (konttori missä yleensä käydään niin testaa jarrut aina vaan koeajolla) ensin lähti vasen pyörä pyöriin ja ehkä 2 sek päästä oikea, ja samaan suuntaan! Eikö moinen riko jotain?
Otteessa oli sitten vaan että "pyörät lukkiutuivat" jarrutestin kohdalla. Ei ainakaan heti tuntunu mitään hajoavan. keskilukkoo en kyllä huomannu koittaa.
Käytiin katsastamassa vaimon 150 tässä lähiaikoina. Konttori oli sellanen missä ei ennen olla käyty. Kattelin sitten että ajeli jarrudynolle (konttori missä yleensä käydään niin testaa jarrut aina vaan koeajolla) ensin lähti vasen pyörä pyöriin ja ehkä 2 sek päästä oikea, ja samaan suuntaan! Eikö moinen riko jotain?
Otteessa oli sitten vaan että "pyörät lukkiutuivat" jarrutestin kohdalla. Ei ainakaan heti tuntunu mitään hajoavan. keskilukkoo en kyllä huomannu koittaa.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Jos vaihteisto on vapaalla, pyörien samaan suuntaan pyöriminen vastaa normaalia ajotilannetta, eikös?!
Ei riko mitään.
Jos on keskilukko sopivan tyyppinen, vääntää takapyörät myös etupyörät liikkeelle eikä auto pysy rullilla, jos ei ole rullat myös etupyörillä.
Tällöin voi periaatteessa myös rikkoa lukon (vääntö tulee pyörien suunnasta eikä toisinpäin).
Ei riko mitään.
Jos on keskilukko sopivan tyyppinen, vääntää takapyörät myös etupyörät liikkeelle eikä auto pysy rullilla, jos ei ole rullat myös etupyörillä.
Tällöin voi periaatteessa myös rikkoa lukon (vääntö tulee pyörien suunnasta eikä toisinpäin).
Re: J120 takapyörä lukittuu
Aikaisemmin testasivat tuon 120 myös koeajolla. Nyt muutaman kerran rullilla testattu, tosin auto sammutettuna kun rullat pyörii. Ei ole ainakaan vielä mitään hajonnut.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Siellä on torsen-keskitasauspyörästö, jos ei ole vetoja niin se pyörii vapaasti. Toyotan ohje sallii 1 minuutin pyörittämisen jarrudynolla yhtämittaa. Saa olla käynnissä tai ei, ei tee eroa.
Meillä on konttorilla nelivetojarrudynot, eli jos rullat huomaa vastusta niin toinen rulla lähtee pyörimään nurinpäin eli kardaani ei enää pyöri.
Meillä on konttorilla nelivetojarrudynot, eli jos rullat huomaa vastusta niin toinen rulla lähtee pyörimään nurinpäin eli kardaani ei enää pyöri.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Re: J120 takapyörä lukittuu
Torsenin takia pitää olla vapaalla, kuten mainitsin.
Ei se reagoi mitenkään, kun vääntö tulee "väärästä" suunnasta, kuten Mattikin kertoi.
Toisaalta ihan hyvä että testaavat pihalla jos ei ole varmaa tietoa, varsinkin vanhemmissa autoissa on niin eri toteutuksia että jos ei ole varmaa tietoa, parempi pelata varman päälle.
Ei se reagoi mitenkään, kun vääntö tulee "väärästä" suunnasta, kuten Mattikin kertoi.
Toisaalta ihan hyvä että testaavat pihalla jos ei ole varmaa tietoa, varsinkin vanhemmissa autoissa on niin eri toteutuksia että jos ei ole varmaa tietoa, parempi pelata varman päälle.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Eikö kellään ole ollut vastaavaa vikaa? Takajarrut uudet laitettu satuloineen päivineen eikä auttanu. Vikakoodeja ei anna. Nosturillakin kun ajaa niin lyö toisen pyörän lukkoon kiihdyttäessä ja vapautuu kun kaasun löysää. Luistonesto ilmeisesti lyö liikaa painetta jarrulle yrittäessään rajoittaa sutimista?!
Re: J120 takapyörä lukittuu
Kerran oli erimerkkisessä vähän samaa eräällä kaverilla, jarruputket ristissä taakse.raceman kirjoitti: ↑Pe Heinä 16, 2021 2:38 pm Eikö kellään ole ollut vastaavaa vikaa? Takajarrut uudet laitettu satuloineen päivineen eikä auttanu. Vikakoodeja ei anna. Nosturillakin kun ajaa niin lyö toisen pyörän lukkoon kiihdyttäessä ja vapautuu kun kaasun löysää. Luistonesto ilmeisesti lyö liikaa painetta jarrulle yrittäessään rajoittaa sutimista?!
...Onko mahdollisesti korjailtu jarruputkia ennen vian alkamista, tai tehty muuta missä ne olisi menneet ristiin?
Aiheuttaa siis sen, että auton yrittäessä jarruttaa esim. vasenta pyörää jarruttaakin oikeaa.
Kun vauhti ei hidastu, jarrutetaan kovempaa jne. kunnes se väärä pyörä on lukossa asti.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Googlella etsiessä tuli maailmalta vähän saman tyylisiä ongelmia vastaan ja siellä epäiltynä olivat ABS anturit/kehät ja ratin asentotunnistin (lyö lukkoon käännöksessä). Toimivatko kaikki ABS anturit/kehät kunnolla? ABS-kehältä luetaan renkaiden pyöriminopeudet ja jos niissä jotain häikkää niin voisi ehkä aiheuttaa tuollaisen efektin. Joku testeri kiinni ja sieltä live-data seuranta renkaiden nopeuksille ja katsomaan ovatko järkeviä lukuja normaaliajossa ja kun tuo lukitus tapahtuu.raceman kirjoitti: ↑Pe Heinä 16, 2021 2:38 pm Eikö kellään ole ollut vastaavaa vikaa? Takajarrut uudet laitettu satuloineen päivineen eikä auttanu. Vikakoodeja ei anna. Nosturillakin kun ajaa niin lyö toisen pyörän lukkoon kiihdyttäessä ja vapautuu kun kaasun löysää. Luistonesto ilmeisesti lyö liikaa painetta jarrulle yrittäessään rajoittaa sutimista?!
Re: J120 takapyörä lukittuu
Noniin. Sain kaverin joka löi piuhan kii ja kateltiin live dataa. Kaikki abs anturit antaa samaa lukemaa eikä missään muuallakaan mitään ihmeellistä. Liukkaalla pellolla käytiin taas sutimas ja sama homma jatkuu. Luistonestonhan pitäisikin jarruttaa luistavaa pyörää mut nyt näyttää siltä et se lyö liikaa painetta jarrulle ja jumiin pyörän. Nosturil viel ajettiin "ilmassa" ja taas sama homma nopemmin pyörivä takanen ihan jumiin hetkeks ja sitten pikkuhiljaa rupeaa pyörimään. Muutenhan täl pärjäis mut jos jäät jumiin johonki ja pyörä lyö sutia niin se jää siihen ku pyörä lukkiutuu tai jos talvel liukkailla lyö tyhjää niin perä on missä sattuun kun pyörä lukossa tulee:) Onko joku perentyny tuohon abs hydrauliyksikköön et onko siel joku painetunnistin mikä säätelee painetta vai voisko olla niin ettei paine pääse palautumaan jostain syystä niinkuin pitäisi?
Re: J120 takapyörä lukittuu
Jumittaisiko nyt jotain solenoidiventtiiliä? https://forum.ih8mud.com/threads/master ... iy.406533/ kuvan ja huoltomanuskan perusteella tuossa hydrauliikkapaketissa on 8 ABS solenoidia ja 4 TRC solenoidia. Sopivalla testerillä pitäisi olla mahdollista testata noiden toiminta.
Re: J120 takapyörä lukittuu
Onko tähän löytynyt ratkaisua? Täällä myös luistonesto lyö takapyörää lukkoon..