Kuva Kuva

hj-60 eteen kitkalukko?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

hj-60 eteen kitkalukko?

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

laitoin kesällä eteen kitkalukon ja heti parin viikon päästä renkaasta kokeillen kitka tuntui ihan kevyeltä. melkein kuin avoin perä! vaikka ennen asennusta laitoin 1mm pellit kitka levyjen alle ja jousen väliin 2mm prikan.
voisiko olla mahdollista että etuveto akselit on niin pitkät että ne painaa kitkan heti löysäksi! asennuksessa ei ollut kyllä mitään ongelmaa! onko kellään muulla kokemuksia?
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

eikö tosiaan kukaan tiedä? ei viittis huvikseen perää aukasta ja taas koota ja miettiä vikaa!
Tero
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:51 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero »

ettei vaan se sun 1mm pellinpalat vaan olis hioutunut silpuksi ja tuhonnu ne kitkalevyt,vetareitten painolla ei ole MITÄÄN merkitystä lukon kestävyydelle,
Ja kai muistit laittaa nimenomaan kitkalukolle tarkoitettua öljyä sinne.
Normaalilla peräöjyllä se toimii hetken "hyvin"mutta vähän ajan kulutua ei pidä enää yhtään.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

pellin palat on sie pääimmäisten levyjen ja rungon välissä jotka ei voi pyöriä eri tahtiin! ja laitoin kitkalukko öljyä!
sitä mietin että voiko vetarit painaa sitä esikiristys jousta kasaan?

tuli sellanen mieleen että olisikohan toi kitkalukko öljy toyotan vinsin kulmavaiteeseen parempaa kuin tavallinen öljy, kun siinä on niitä luistoaineita? vähemmän kitaa ja kulumista rattaisiin!
Tero
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:51 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero »

eli siis 4mm yhteensä kiristetty ?, olisko vaan käyny silleen että se on ollu "liian" kiree ja ajettu paljon 4wd päällä eli Levyt vaan LOPPU.vetareilla ei ole mitään tekemistä sen jousen kanssa.Ja vinssiin ihan normaalia peräöljyä.tuskin siitä kitkaöljystä haittaakan on mutta turhaan sitä sinne laittaa kun ohjekirja sanoo että normaali peräöljy on ok.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

kyllä se antoi asennuksen jälkeen periks hiekkapihalla käännellessä ja meni veteläksi parissa viiikossa, vaikka kilometrejä ei tullut paljoa!
veljen hj laitettiin takapäähän 1,5mm pelit ja jousen alle 4mm prikka niin se pitää aika hyvin ja sillä on runnottu joka paikassa jo aika kymmenä kilometriä, ja vielä pelaa
Vepa
Viestit: 25
Liittynyt: To Loka 12, 2006 9:40 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vepa »

Mitä se pelli siä auttaa? Tyhmä kysyy- :oops:
Itselle tehtiin just toi homma perään ja 4mm prikka vaan jousen alle.
Pitää paljon paremmin nyt, kun ei se ennen ottanu juuri yhtään kiinni.
Mutta katotaan kauan kestää, jos tolla virityksellä menis toiset 700tkm :D
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Kyllä tuossa Pemaripojun ajatuksessa vinha perä on, jos vaan tajuaa mitä hän tarkoittaa. Ajatushan ymmärtääkseni on, että vetoakseli on liian pitkä, ei painava.

Minulla oli -82 HJ60 takakitkaperässä tuo ajateltu ongelma ihan oikeasti, vetoakseli oli liian pitkä ja otti levypakan painelevyyn kiinni eli esti levypakan puristumisen. Painelevyssä näkyi vetoakselin pään jälki ja vetoakselin pää oli kiillottunut. Vika oli pitemmän vetoakselin puolella, kaikki rojut alkuperäisiä tehtaan jäljiltä ja kitkalevyt melkein kulumattomat. Vetoakselin laipan tiivisteen korvaaminen tiivisteliimalla voisi kyllä johtaa tähän, kannatta pitää mielessä kitkaperien kanssa.

Etuperästä asia on palon vaikeampi katsoa, mutta jos purat sen, katso vetoakselin päätä ja painelevyn takapuolta näkyykö jälkiä. Se millin pelti levypakan alla vie kyllä painelevyä vetoakselista poispäin ja jousen alla oleva ei vaikuta tähän mitään.

Se on vähän tuommosta pelaamista noitten kitkaperien kanssa, siksi ne lukittavat on niin haluttuja.

timop
TP
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

juurikin tätä asiaa olen kanssa miettinyt mitä timop kertoi! varmaankin jossain välissä pitää perä aukasta samalla, kun vaihtaa olka-akselin laakerit! se perä on oikeasti niin vetelä ettei kitkan olemassa oloa huomaa ollenkaan!
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

nyt tuli tehtyä remonttia autoon, ja kyllä sie lyhempi vetari painoi kitkan löysäksi! oli päässä hiertymis merkkejä! lyhensi akseleita 2-3mm ja nyt rupes pelaan! on vaan hyvä ettei ole etuperässä liian tiukka!
Vastaa Viestiin