mielipiteitä ajoneuvosta!
Valvoja: Käyttäjä
mielipiteitä ajoneuvosta!
Tervehdys!
olen laittanut samantapaisen kysymyksen useaan paikkaa, ja ajattelin tehdä sen myös täällä!
eli:
ollaan tuossa emännan kanssa tultu lpputulokseen että täytyy elämässä kerran uskaltaa....elikkä olis tarkoitus ottaa parikuukautta lomaa ja lähteä Gambiaan! (tai marokkoon jos ei rahkeet riitä Gambiaan asti)
muutama kysymys:
auto on ollut hakusessa ja kirjallisuutta lueskellessa niin LR 110 tai LC jonkinmoinen isompi malli olisi varmaan sopiva!
miten helppoa/vaikeaa on cruiseri huoltaa maastossa (lue:aavikolla) LR 100 on melko yksinkertaisia, mites cruiserit?
Onko malleja jotka ovat "pommeja" ja tulisi välttää?
mistä löytyisi "vermeitä" eli kattoteltaa, telinettä, ym aavikkomatkailussa tarvittavaa sälää! LR löytyy pilvin pimein mutta cruisereihin ei oikein tahdo löytyä!
muita ajatuksia auton hankinnassa!
matkaan on lähdössa 2 aikuista ja 3 lasta. matkalle tulee pian kotisivut, lähtö päivä niin että nähdään 30 vuotisjuhla paris-dakar. eli aiokaa on!
ajatuksena olisi rempata auto ite jotta kun sattuu osaa itse!
Posti toi http://www.sahara-overland.com/ muutaman kirjan
jota lueskellessa pitäis kai kuvan selvetä mitä tarvii ja kuinka paljon!
lisättäköön että ei kuiteskaan olla lotto miljonäärejä joten "normaalin" hintaista ajokkia kattelaan!
ollaanko hulluja pohjalaiasia?
--J--
olen laittanut samantapaisen kysymyksen useaan paikkaa, ja ajattelin tehdä sen myös täällä!
eli:
ollaan tuossa emännan kanssa tultu lpputulokseen että täytyy elämässä kerran uskaltaa....elikkä olis tarkoitus ottaa parikuukautta lomaa ja lähteä Gambiaan! (tai marokkoon jos ei rahkeet riitä Gambiaan asti)
muutama kysymys:
auto on ollut hakusessa ja kirjallisuutta lueskellessa niin LR 110 tai LC jonkinmoinen isompi malli olisi varmaan sopiva!
miten helppoa/vaikeaa on cruiseri huoltaa maastossa (lue:aavikolla) LR 100 on melko yksinkertaisia, mites cruiserit?
Onko malleja jotka ovat "pommeja" ja tulisi välttää?
mistä löytyisi "vermeitä" eli kattoteltaa, telinettä, ym aavikkomatkailussa tarvittavaa sälää! LR löytyy pilvin pimein mutta cruisereihin ei oikein tahdo löytyä!
muita ajatuksia auton hankinnassa!
matkaan on lähdössa 2 aikuista ja 3 lasta. matkalle tulee pian kotisivut, lähtö päivä niin että nähdään 30 vuotisjuhla paris-dakar. eli aiokaa on!
ajatuksena olisi rempata auto ite jotta kun sattuu osaa itse!
Posti toi http://www.sahara-overland.com/ muutaman kirjan
jota lueskellessa pitäis kai kuvan selvetä mitä tarvii ja kuinka paljon!
lisättäköön että ei kuiteskaan olla lotto miljonäärejä joten "normaalin" hintaista ajokkia kattelaan!
ollaanko hulluja pohjalaiasia?
--J--
Alla mielenkiintoinen juttu, jos et oo vielä lukenu.. autokin just oikeenlainen
Ei ehkä viidelle hengelle mut miten olis bussimallin nelifemma?
http://www.cape-to-cape.co.uk/
juttua myös palstalla..
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... f8066fb425
Ei ehkä viidelle hengelle mut miten olis bussimallin nelifemma?
http://www.cape-to-cape.co.uk/
juttua myös palstalla..
http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... f8066fb425
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Re: mielipiteitä ajoneuvosta!
lacrits68 kirjoitti:Tervehdys!
olen laittanut samantapaisen kysymyksen useaan paikkaa, ja ajattelin tehdä sen myös täällä!
eli:
ollaan tuossa emännan kanssa tultu lpputulokseen että täytyy elämässä kerran uskaltaa....elikkä olis tarkoitus ottaa parikuukautta lomaa ja lähteä Gambiaan! (tai marokkoon jos ei rahkeet riitä Gambiaan asti)
muutama kysymys:
auto on ollut hakusessa ja kirjallisuutta lueskellessa niin LR 110 tai LC jonkinmoinen isompi malli olisi varmaan sopiva!
miten helppoa/vaikeaa on cruiseri huoltaa maastossa (lue:aavikolla) LR 100 on melko yksinkertaisia, mites cruiserit?
Onko malleja jotka ovat "pommeja" ja tulisi välttää?
mistä löytyisi "vermeitä" eli kattoteltaa, telinettä, ym aavikkomatkailussa tarvittavaa sälää! LR löytyy pilvin pimein mutta cruisereihin ei oikein tahdo löytyä!
muita ajatuksia auton hankinnassa!
matkaan on lähdössa 2 aikuista ja 3 lasta. matkalle tulee pian kotisivut, lähtö päivä niin että nähdään 30 vuotisjuhla paris-dakar. eli aiokaa on!
ajatuksena olisi rempata auto ite jotta kun sattuu osaa itse!
Posti toi http://www.sahara-overland.com/ muutaman kirjan
jota lueskellessa pitäis kai kuvan selvetä mitä tarvii ja kuinka paljon!
lisättäköön että ei kuiteskaan olla lotto miljonäärejä joten "normaalin" hintaista ajokkia kattelaan!
ollaanko hulluja pohjalaiasia?
--J--
Tämän jutun olet tietysti lukenut jo?
http://www.malinmatkaajat.tk/
________________________
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
pirultahyvä
BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
jep!
moi!
Jep molemmat on luettu!
eipä taida olla montaa artikkelia lukematta! meitä on 2 aikuista ja 3 (3, 12 ja 15v) lasta lähdössä matkaan!
on vain se pikku dilemma ajokin valinta land roverin 110 vai 60/7x sarjan cruiseri?
LR (disco 2) mulla ollut entuudestaan mutta cruiserit on ihan outo kapine siitä syystä kirjoittelen!
--J--
Jep molemmat on luettu!
eipä taida olla montaa artikkelia lukematta! meitä on 2 aikuista ja 3 (3, 12 ja 15v) lasta lähdössä matkaan!
on vain se pikku dilemma ajokin valinta land roverin 110 vai 60/7x sarjan cruiseri?
LR (disco 2) mulla ollut entuudestaan mutta cruiserit on ihan outo kapine siitä syystä kirjoittelen!
--J--
Mielenkiintoinen tavoite . Koska en rovereita tunne niin en lähde kauheesti vertaileen. Mutta jos meikäläisen pienellä kokemuksella lähtisin tällaista suunnittelemaan niin seuraavat asiat voisi olla hyvä ottaa huomioon kun lähdetään vanhalla maasturilla pitkälle reissulle.
Jos hankkii esim HJ61:sen niin vaihde-/jakolaatikko olisi hyvä olla rempattu valmiiksi lähiaikoina koska kaikki on niin paljon ajettuja että em. rempan/huollon tarve on varmasti.
Oli sitten roveri tai cruiseri niin tietyt asiat kannattaa ennen matkaa tarkistaa/ vaihtaa, ettei tarvi aavikoolla korjailla:
- kardaanien ristikot
- pinjonien laakerit stefat
- murrosnivelet
- kaikkien pyörien laakerit, stefat
- jarrupalat ja -kengät
- ponnata syyläri ja letkut
- hihnojen vaihto ettei heti tarvi vaihtaa saharassa
- laturin vaihdettavat komponentit uusisin
- startin vaihtaisin myös
- lisäksi kaikki nesteet vaihtoon ja levelien pysyvyyden tsekkaus
Matkalla olevat riskit rover vs. cruiser; cruiserin kone on varmasti kestävämpi, sähkösysteemit kuulemma roverissa kertoi yks suomessa asuva hollantilainen jolla 110 millä hän käy afrikassa tämän tästä. Tuskinpa isompaa eroa siinä miten pikku korjaukset on tehtävissä, kuten hihnojen vaihto yms.
Varaosia varmaan kannattaa olla mukana sellaisia joita ilman ei pärjää jos hajoavat, tai sitten pitää olla Mcgaiver kyvyt.
Mutta kyllä ennakkohuolto varmaan kannattaa tehdä perusteellinen ja varoa rikkomasta mitään matkan katkaisevaa
Jos hankkii esim HJ61:sen niin vaihde-/jakolaatikko olisi hyvä olla rempattu valmiiksi lähiaikoina koska kaikki on niin paljon ajettuja että em. rempan/huollon tarve on varmasti.
Oli sitten roveri tai cruiseri niin tietyt asiat kannattaa ennen matkaa tarkistaa/ vaihtaa, ettei tarvi aavikoolla korjailla:
- kardaanien ristikot
- pinjonien laakerit stefat
- murrosnivelet
- kaikkien pyörien laakerit, stefat
- jarrupalat ja -kengät
- ponnata syyläri ja letkut
- hihnojen vaihto ettei heti tarvi vaihtaa saharassa
- laturin vaihdettavat komponentit uusisin
- startin vaihtaisin myös
- lisäksi kaikki nesteet vaihtoon ja levelien pysyvyyden tsekkaus
Matkalla olevat riskit rover vs. cruiser; cruiserin kone on varmasti kestävämpi, sähkösysteemit kuulemma roverissa kertoi yks suomessa asuva hollantilainen jolla 110 millä hän käy afrikassa tämän tästä. Tuskinpa isompaa eroa siinä miten pikku korjaukset on tehtävissä, kuten hihnojen vaihto yms.
Varaosia varmaan kannattaa olla mukana sellaisia joita ilman ei pärjää jos hajoavat, tai sitten pitää olla Mcgaiver kyvyt.
Mutta kyllä ennakkohuolto varmaan kannattaa tehdä perusteellinen ja varoa rikkomasta mitään matkan katkaisevaa
Ajohan ne yhet jätkät Patroolilla Afrikan tappiin asti Suomesta, vai laivasko ne sen tohon lähi-itään aluks... Tekniikan Maailmassa oli juttua viime vuonna.
Enivei, eihän ne ees viittiny öljyjä koneeseen vaihtaa ennen matkaa, puhumattakaan mistään kuntokatselmuksesta tai huollosta. Jostain ostivat parilla tonnilla ja tankki täyteen ja menox. Reippaita poikia.
Jousethan siitä paukku poikki ja tankkina toimi 200 l:n tynnyri sisätiloissa jne. Ei muistaakseni mitään sen kummempaa. Kannattaa varmaan opetella hitsailemaan akuilla ja käynnistyskaapeleilla jo kotosuomessa.
Mut oikeesti, kyllä toi hectorin lista varmaan hyvinkin terve lähtökohta hommalle olis.
Enivei, eihän ne ees viittiny öljyjä koneeseen vaihtaa ennen matkaa, puhumattakaan mistään kuntokatselmuksesta tai huollosta. Jostain ostivat parilla tonnilla ja tankki täyteen ja menox. Reippaita poikia.
Jousethan siitä paukku poikki ja tankkina toimi 200 l:n tynnyri sisätiloissa jne. Ei muistaakseni mitään sen kummempaa. Kannattaa varmaan opetella hitsailemaan akuilla ja käynnistyskaapeleilla jo kotosuomessa.
Mut oikeesti, kyllä toi hectorin lista varmaan hyvinkin terve lähtökohta hommalle olis.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Mun vanhemmatkin (köyhät eläkeläiset) ajeli afrikkaan vanhalla patrollilla...euroopan läpi ja lähi-idän kautta Egyptiin. Vahalle vaitterille se oli ihan mieluisa kesäloma reissu. Toisella kerralla osuivat Marokkoon.
Kouvolan sanomissa oli tossa just juttu kun joku porukka meinaa lähteä ajamaan ex-SA ruiserilla eteläiseen afrikkaan
Kouvolan sanomissa oli tossa just juttu kun joku porukka meinaa lähteä ajamaan ex-SA ruiserilla eteläiseen afrikkaan
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
Terkut täältä lähi-idästä. Tänään jouduin koko päivän istumaan kartturina ja radistina Defenderin apukuskin paikalla. Se on kyllä todella ahdas kabiini verrattuna HJiihin. 5 normikokoista suomalaista ja pakolliset suojavarusteet ja aseet mukana niin se on siinä. Onneks vielä muonat mahtuvat kyytiin
Ajettavuudesta en osaa vertailua heittää kun niin vähän olen Defeä joutunut kuskaamaan. Järkyttävän huonot paikalliset tiet se kyllä suoriutuu kunnialla.
Ajettavuudesta en osaa vertailua heittää kun niin vähän olen Defeä joutunut kuskaamaan. Järkyttävän huonot paikalliset tiet se kyllä suoriutuu kunnialla.
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
#241
LC
Moikka!
Mitä enemmän sitä lukee sitä enemmän LC vaikkutaisi olevan se "järkevä" vaihtoehto!
Eli mitä kirjallisuutta, nettiä ja kertomuksia lukee, niin HJ sarjan LC on se "työhevonen" jonko löytyy osia vaikka pilmin pimein pitkin ja piokin afrikkaa!
muutama kysysmys (taas) mistä löytää euroopasta ns "overland" varustusta eli kattotelinettä, pa-tankkeja (long range) ym ym jotta löytyisi jonkinmoinen hintakuva mitä maksaa ja mitä olisi tarjolla!
minkälainen on HJ takapenkki matkustaa PITKÄÄN? 3 kersaa 10-15v niska tukia ym vai löytyykös "vaihto penkkejä"?
onkos akikissa HJ:ssa "soffa" edessä vai erilliset penkit?
netistä yrittänyt löytää mutta melkein kaikki kama on LR 110 tarkoitettua!
--J--
Mitä enemmän sitä lukee sitä enemmän LC vaikkutaisi olevan se "järkevä" vaihtoehto!
Eli mitä kirjallisuutta, nettiä ja kertomuksia lukee, niin HJ sarjan LC on se "työhevonen" jonko löytyy osia vaikka pilmin pimein pitkin ja piokin afrikkaa!
muutama kysysmys (taas) mistä löytää euroopasta ns "overland" varustusta eli kattotelinettä, pa-tankkeja (long range) ym ym jotta löytyisi jonkinmoinen hintakuva mitä maksaa ja mitä olisi tarjolla!
minkälainen on HJ takapenkki matkustaa PITKÄÄN? 3 kersaa 10-15v niska tukia ym vai löytyykös "vaihto penkkejä"?
onkos akikissa HJ:ssa "soffa" edessä vai erilliset penkit?
netistä yrittänyt löytää mutta melkein kaikki kama on LR 110 tarkoitettua!
--J--
Se että LC on afrikassa suosittu ja haluttu antaa matkalaisille todella hyvän syyn laittaa autoonsa kunnollinen varashälyytin ja ajonesto järjestelmä. Sieltä afrikasta on nimittäin pitkä matka kävellä takaisin jos auto viedään...sen mukana kun yleensä menee rahat, passit, vaatteet ja muut tärkeät matkavarusteet. Eikä taatusti enää löydy
"Vrrruuum.... pum! Vruuum vtruuuum vruum....PUM PUM PAM!! Vrrrrruuuuuumm...ryskis! PPAPATIPAM PUM Vrrooom...PAMM!!! PUT PUT PUT PUM VRum vrum vruuu...RÄISKIS!!!!"
BJ75?
Niinpä! kai sitä joka euroopan massa on niitä autovarkaita jotka kyttää "täyteen ahdettua aarrearkkua"?Jürgen kirjoitti:Se että LC on afrikassa suosittu ja haluttu antaa matkalaisille todella hyvän syyn laittaa autoonsa kunnollinen varashälyytin ja ajonesto järjestelmä. Sieltä afrikasta on nimittäin pitkä matka kävellä takaisin jos auto viedään...sen mukana kun yleensä menee rahat, passit, vaatteet ja muut tärkeät matkavarusteet. Eikä taatusti enää löydy
kuinka pahassa kunnos BJ45 tuppaa olemaan, jos niitä jostakin löytää?
mistä voisi esim UN autoja löytää?
--J--
etenee....
paljonkos hoojiihin voi lastata?
laskeskelin tossa hädissäni että 5 henkee 10l vettä päivässa 2-3pv tarve mukana 150kg vettä, 2 vararengasta vantella, 50-100kg polttoainetta kannussa(? riippuu miten riisseliä on tarjolla) 5 henkee, kattoteltta 70kg, muut vermeet XXX kiloa!
miten jousitus mahtaa pelata? HD jouset tarttis varmaan asentaa?
täällä sveduloissa kaikki HJ on pari ovilla eli 2 ladonovea. minnes ne vararenkaat ei "takaluukkuun" katto varmann se #ainut" paikka?
joten tuntuu että taitaa se pirssi olla painava ennen kun matkaan päästään!
--J--
laskeskelin tossa hädissäni että 5 henkee 10l vettä päivässa 2-3pv tarve mukana 150kg vettä, 2 vararengasta vantella, 50-100kg polttoainetta kannussa(? riippuu miten riisseliä on tarjolla) 5 henkee, kattoteltta 70kg, muut vermeet XXX kiloa!
miten jousitus mahtaa pelata? HD jouset tarttis varmaan asentaa?
täällä sveduloissa kaikki HJ on pari ovilla eli 2 ladonovea. minnes ne vararenkaat ei "takaluukkuun" katto varmann se #ainut" paikka?
joten tuntuu että taitaa se pirssi olla painava ennen kun matkaan päästään!
--J--