Vakuutusyhtiön kertakorvaus
Valvoja: Käyttäjä
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Vakuutusyhtiön kertakorvaus
Tietääkö kukaan mikä nykyään on sovellettava sääntö vakuutusyhtiöiden kertakorvausten suhteen? Nimittäin omasta Lj:stä meni toi puskuri ja yksi etuvilkku sekä vinssin rullakita ruttuun, vastapuoli oli syyllinen.
Niin nyt kun olen selvittänyt osien hinnat, jotka ovat:
Puskuri+päädyt+keskilista+sälää (Toyota)(chrome package) n. 1200e
Vilkku (Toyota)74 euroa
Vinssin rullakita (TML) 145 euroa
niin vakuutustarkastaja ilmoitti vähän niinkuin sivulauseessa että korvaavat vain 50% osien hinnasta kertakorvauksen yhteydessä?? Miten auton sitten korjaa itse jos raha ei riitä edes uusiin osiin?
Ei tuossa kai ole muuta järkeä kuin viedä auto Toyotalle laitettavaksi...?
Niin nyt kun olen selvittänyt osien hinnat, jotka ovat:
Puskuri+päädyt+keskilista+sälää (Toyota)(chrome package) n. 1200e
Vilkku (Toyota)74 euroa
Vinssin rullakita (TML) 145 euroa
niin vakuutustarkastaja ilmoitti vähän niinkuin sivulauseessa että korvaavat vain 50% osien hinnasta kertakorvauksen yhteydessä?? Miten auton sitten korjaa itse jos raha ei riitä edes uusiin osiin?
Ei tuossa kai ole muuta järkeä kuin viedä auto Toyotalle laitettavaksi...?
Ite kun ajoin BJ45:n katolleen muutama vuosi sitten, sain kertakorvauksessa kaikkien osien hinnan 100 %:sesti, sitten työn osuudesta käytiin se "vääntö", eli tarkastaja tarjosi jotakin, minä heitin huomattavasti isomman vastatarjouksen ja lopulta loppusumman löytyi siltä väliltä.
Sinuna sanoisin tarkastajalle, että laittaavat auton vähintään kolaria edeltäneeseen kuntoon, jos kerta kertakorvauksella ei saisi kuin puolet osien hinnasta! Se korjaamon työkin maksaa, vaikka ei olisikaan kuin osien irrottelua ja kiinnitystä.
Siis kertakorvauksella sinun pitää saada osat ja kunnon korvaus tekemällesi korjaukselle.
Se on varmaa, että alkuun tarkastaja yrittää vedättää...
Sinuna sanoisin tarkastajalle, että laittaavat auton vähintään kolaria edeltäneeseen kuntoon, jos kerta kertakorvauksella ei saisi kuin puolet osien hinnasta! Se korjaamon työkin maksaa, vaikka ei olisikaan kuin osien irrottelua ja kiinnitystä.
Siis kertakorvauksella sinun pitää saada osat ja kunnon korvaus tekemällesi korjaukselle.
Se on varmaa, että alkuun tarkastaja yrittää vedättää...
BJ75 1987
# 274
# 274
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kyllä mä oon saanu pariin kertaan osien hinnat täysimääräisenä listahintojen mukaan (ei oo kyllä kyseisiä osia ollut käytettynä tarjollakaan) ja työt lasketaan 65€/tunti eikä korjaamon hintojen mukaan.
Näin Pohjolassa. Tuttu tosin sai taksin 90-sarjan Cruiserin persiiseen, sille ifin mies tarjoo käytettyä luukkua ja kaikesta muustakin ihmeen hankalan olonen vääntö. Tuntuu eroja olevan vakuutusyhtiöiden välillä.
Näin Pohjolassa. Tuttu tosin sai taksin 90-sarjan Cruiserin persiiseen, sille ifin mies tarjoo käytettyä luukkua ja kaikesta muustakin ihmeen hankalan olonen vääntö. Tuntuu eroja olevan vakuutusyhtiöiden välillä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Pohjolassa kerkes myymaan mun 4runnerin vaikken ollu hyvaksyny niiden korvausta. Ihmettelin vaan miksei tavarantarkistaja hoida hommaansa, kunnes uusi omistaja soitti ja kyseli toisia avaimia jne..
SLCK# 62
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
Hilux -18
Ex- Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Minähän siis hain osalistan hintoineen jo, mutta marmori sanoi (kuullessaan että mietin kertakorvausta) että he tekevät sitten työhinnoittelun vakuutusyhtiön kanssa jos korjautan auton heillä. Hinnat ilmoitin vakuutustarkastajalle, ja sitten sieltä alkoi kuulumaan tätä pientä prosenttihommaa. Toivottavasti ymmärsin väärin.
Eli merkkiliike ei antanu työstä tarjousta? Voi kait sen pyytää muualtakin....vartiainen kirjoitti:Minähän siis hain osalistan hintoineen jo, mutta marmori sanoi (kuullessaan että mietin kertakorvausta) että he tekevät sitten työhinnoittelun vakuutusyhtiön kanssa jos korjautan auton heillä. Hinnat ilmoitin vakuutustarkastajalle, ja sitten sieltä alkoi kuulumaan tätä pientä prosenttihommaa. Toivottavasti ymmärsin väärin.
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Joo ei ne alkanut lainkaan laskemaan sitä.
No joo, tässä nyt se työ on aika vähäistä. Vanha vilkku irti, uusi vilkku paikalleen--15 minsaa, puskurin (ja siihen kuuluvien heebeleiden) asennukseen voi mennä ehkä oikein hitaasti tehden tunti...
Rullakitaa en ajatellut pyytää asennettavaksi toistaiseksi. Katsoin muuten mitä se maksaisi, se Toyotalainen rullakita kaikkineen, niin oli jotain 1400 euroa...
No joo, tässä nyt se työ on aika vähäistä. Vanha vilkku irti, uusi vilkku paikalleen--15 minsaa, puskurin (ja siihen kuuluvien heebeleiden) asennukseen voi mennä ehkä oikein hitaasti tehden tunti...
Rullakitaa en ajatellut pyytää asennettavaksi toistaiseksi. Katsoin muuten mitä se maksaisi, se Toyotalainen rullakita kaikkineen, niin oli jotain 1400 euroa...
Entisen hodarin keulaan peruutti jakeluauto ja kävin sit hakemassa Toyotalta hinnat uusille osille ja sen jälkeen kävin vakuutustarkastajan juttusilla. Niillä oli vain kdj90-korimallisen cruiserin eli uudemman hinnat laskurissaan. Hodarin osien hinnat on kovemmat kuin uudempien johtuen Toyotan hinnoittelupolitiikasta. Vakuutusyhtiö yritti eka selittää, että keulapellit vaihdetaan käytettyihin osiin, mutta kun olin kattonut ettei peruspurkamoilla ollut käytettyjä myytävänä, niin lopulta vaihtoehtona oli korjauttaa keula uusilla alkuperäisosilla merkkiliikkeessä tai sitten ottaa puolet siitä summasta itelle laskettuna hodarin hintojen ei kdj90:n mukaan. Korjautin sitten n. 6k€ edestä kaiken kuntoon, mutta jos ois ollu aikaa, niin 3k€ rahalla olis ite korjannut keulan helposti. Jos ois menny korvaushinta yli 60% auton arvosta, niin olisivat lunastaneet sen. Juttu opetti ainakin sen, että, että kannattaa ite tehdä tunti pohjatyötä, niin on helpompi neuvotella.
#428
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Kiva kun jaksatte kirjoitella näitä omia kokemuksianne. Joo, olen kyllä kartoittanut näiden LJ:den käytettyjenkin osien kantaa täällä Suomessa, ja se on uudempaan korimalliin todella vähäinen. Esim. tota kromipuskuria ei löydy oikein mistään, eikä mitään muutakaan keulan osaa. Autoja on vissiin niin vähän ettei ole päätynyt paaliin, tai sitten ne on päätynyt Ahrikkaan....
Ulkomailta, ebayn kautta, löytyy jonkin verran mutta sitten tulee nää rahtihommat eteen. JA kun talvella yritin mm. Englannista ostaa bodypartseja tuohon tehtyyn ruostehommaan niin yksikään purkamo ei suostunut lähettämään yhtäkään osaa Suomeen.
Ulkomailta, ebayn kautta, löytyy jonkin verran mutta sitten tulee nää rahtihommat eteen. JA kun talvella yritin mm. Englannista ostaa bodypartseja tuohon tehtyyn ruostehommaan niin yksikään purkamo ei suostunut lähettämään yhtäkään osaa Suomeen.
IF oli mullakin yhtiö tuossa Bj45-tapauksessa. Yhtiöiden erot voivat johtua myös tarkastajasta, tämä Joensuun IF:n kaveri joka minun 45:n tarkasti oli hyvin harrasteauto myönteinen, mm. auton hinta-arviota tehtiin koko Euroopan J45 tarjonnan perusteella ja osahinnoissa huomioitiin rahdit ja muut kulut jos osat tilattaisiin Ausseista tai Usasta. Korvauksessa huomioitiin myös aika, jonka käytin osien ja auton hintatietojen etsimiseen. Työn hinnoittelun perusteena käytettiin neliömetrihintaa, eli monenko neliömetrin alueelle peltikorjausta piti tehdä (mm. lavassa oli parin kämmenen alueella vikaa, korjausalueeksi määriteltiin kuitenkin koko lavan sivu, koska se kuulemma olisi pitänyt maalata kokonaan )vartiainen kirjoitti:No tää on just IF jonka vakuutuksissa tää vastapuoli on. Kuukauden ne ekaks mietti et kuka on syyllinen vaikka poliisi ilmoitti sen mulle jo paikanpäällä...
Vähän tuo tarkastaja ensin ihmetteli, miksi kukaan ottaa kaskon 80-luvun alun Land Cruiseriin, no auton sitten nähtyään sanoi nyt ymmärtävänsä vähän paremmin
Siis kaikki mitä vakuutusyhtiön ei tarvitse maksaa on heille tietenkin plussaa, joten luulisi, että lopulta heille kävisi se, että sinä otat esim. 100 € pienemmän summan kertakorvauksena, kuin Toyota-liikkeen lasku olisi? Tarkastaja tekee tuota hommaa työkseen ja tietää, että moni ei tiedä/viitsi/kehtaa pitää puoliaan...
Toisaalta onko se niin huono vaihtoehto jos tuo korjataan liikkeessä Ifin piikkiin (edellytyksellä, että osia on saatavilla)?
BJ75 1987
# 274
# 274
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
www.interparcel.com kautta saat puuhattua/maksettua ite rahdin ostamilles kamoille Englannissa. Sovit vaan firman kanssa että nouto onnistuu päiväsaikaan tai yksityisen myyjän kanssa mikä päivä hän olis kotosalla klo 12-17 välillä ja pyydät laittamaan osoitteen päälle. Kuriiri käy noukkimassa kyytiin ja huolehtii lopusta.vartiainen kirjoitti:JA kun talvella yritin mm. Englannista ostaa bodypartseja tuohon tehtyyn ruostehommaan niin yksikään purkamo ei suostunut lähettämään yhtäkään osaa Suomeen.
Oon tilaillu varmaan 10 kertaa ja aina mennyt ihan putkeen. Ja mikä myös tärkeää, tulee hyvinkin sopivaan hintaan ja ihan tarpeeks nopeesti eli noin viikossa halvimmallakin tyylillä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)