hdj80 uuden käyttöpelin räpellystä...
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
hdj80 uuden käyttöpelin räpellystä...
tossa tuli keväällä hommattua tollanen jo 680tkm ajettu hdj.
ja vähän pitänyt jo kaikenmoista pikkuremonttia tehdä.
viikkookaan en ihan kerinnyt ajaa kun posahti kuskinpuolen etupyöränlaakeri jumiin ja parin pamauksen jälkeen oli navassa vähän enmpikin laittoo.
siinä laakereita odoteelessani vaihdoin etuvarsiin kasterinkorjaus puslat.
kun oli niin villi ajaa.
ajettavuus parani huomattavasti!
taas viikon ajelin ja hämmästelin kun vaihdelaatikko kahisee kuumana paikallaankäydessä vapaalla.
no laatikot irti ja tutkimaan väljyyksiä, aika sikahintasten laakereiden takia en vaihtanut silläkertaa kun kytkinakselin laakerin joka vaikutti olevan hivenen väljä. kahina jatkuu vieläkin...
seurasin siinä ajellessa että tehostin nestettä kuluu säiliöllinen viikossa. ja kun ei vuotoa näy niin paikallistin sen menevän moottoriöljyjen sekaan.
tiiviste sarja makso toyotalla 95€ ja pieni kuulalaakeri 5€
nyt on pysynyt öljyt säiliössään.
takajarruihin piti vaihtaa uudet tiivisteet ja jarrupalat.
männät on kyllä aikapahasti ruostunut. uusia ei taida saada mistää?
halkasija 48mm. täytyy varmaan sorvata ruostumattomasta...
toiset vanteetkin tuli hommattua.
10x15 et-10
vähän maalia päälle, kun musta voisi olla liian tylyn näkönen.
kumit vielä puuttuu. piti hommata bfg km2 mt mutta saatavuudessa ongelmia.
suunnitelmissa olisi kesän aikan hitsata lattiasta ruostereijät, jota näkyy olevan taka akselin takapuolella. muuten kori on kohtuu ruosteeton.
takaluukut täytyis maalata ettei ruostu pahemmin.
yläluukussa on lasin ympärillä ruostetta.
alaluukku täytyy varmaan vaihtaa kokonaan.
niin ja takaa runkopalkit täytyisi putsata sisältä kun ovat aivan täynnä hienosta hiekkaa/savee.
sitten vielä helmapalkit ja vinssi yms.
ja vähän pitänyt jo kaikenmoista pikkuremonttia tehdä.
viikkookaan en ihan kerinnyt ajaa kun posahti kuskinpuolen etupyöränlaakeri jumiin ja parin pamauksen jälkeen oli navassa vähän enmpikin laittoo.
siinä laakereita odoteelessani vaihdoin etuvarsiin kasterinkorjaus puslat.
kun oli niin villi ajaa.
ajettavuus parani huomattavasti!
taas viikon ajelin ja hämmästelin kun vaihdelaatikko kahisee kuumana paikallaankäydessä vapaalla.
no laatikot irti ja tutkimaan väljyyksiä, aika sikahintasten laakereiden takia en vaihtanut silläkertaa kun kytkinakselin laakerin joka vaikutti olevan hivenen väljä. kahina jatkuu vieläkin...
seurasin siinä ajellessa että tehostin nestettä kuluu säiliöllinen viikossa. ja kun ei vuotoa näy niin paikallistin sen menevän moottoriöljyjen sekaan.
tiiviste sarja makso toyotalla 95€ ja pieni kuulalaakeri 5€
nyt on pysynyt öljyt säiliössään.
takajarruihin piti vaihtaa uudet tiivisteet ja jarrupalat.
männät on kyllä aikapahasti ruostunut. uusia ei taida saada mistää?
halkasija 48mm. täytyy varmaan sorvata ruostumattomasta...
toiset vanteetkin tuli hommattua.
10x15 et-10
vähän maalia päälle, kun musta voisi olla liian tylyn näkönen.
kumit vielä puuttuu. piti hommata bfg km2 mt mutta saatavuudessa ongelmia.
suunnitelmissa olisi kesän aikan hitsata lattiasta ruostereijät, jota näkyy olevan taka akselin takapuolella. muuten kori on kohtuu ruosteeton.
takaluukut täytyis maalata ettei ruostu pahemmin.
yläluukussa on lasin ympärillä ruostetta.
alaluukku täytyy varmaan vaihtaa kokonaan.
niin ja takaa runkopalkit täytyisi putsata sisältä kun ovat aivan täynnä hienosta hiekkaa/savee.
sitten vielä helmapalkit ja vinssi yms.
Viimeksi muokannut pemaripoju, Pe Joulu 30, 2011 5:42 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Re: hdj80 uuden käyttöpelin räpellystä :D
Turun Jarruosasta hain jokunen vuosi sitten HDJ:n takajarrun männän. Sai heti, kun Toyotan lähin osa oli jossain Euroopassa.pemaripoju kirjoitti:...
männät on kyllä aikapahasti ruostunut. uusia ei taida saada mistää?
halkasija 48mm. täytyy varmaan sorvata ruostumattomasta...
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
minkäkokosta putkee ootte tavannu tinata helmapalkikisi tollaseen hdjhin?
aattelin jos pistäis jotain 120x60x3
tuli tilattua tamgearsista ne parannetut etuvetoakselin stefat ja murroksen pronssiholkit.
tossa laitoin silloin melkein heti tuoreeltaan uudet normi stefat, mutta on akselit jo niin syvillä urilla, että valuu sen takia öljyt aika vauhtia napaan. kai tää lämmin kesäkelikin tekee osansa.
aattelin jos pistäis jotain 120x60x3
tuli tilattua tamgearsista ne parannetut etuvetoakselin stefat ja murroksen pronssiholkit.
tossa laitoin silloin melkein heti tuoreeltaan uudet normi stefat, mutta on akselit jo niin syvillä urilla, että valuu sen takia öljyt aika vauhtia napaan. kai tää lämmin kesäkelikin tekee osansa.
Muista, et korjaamokäsikirjassa on sitten virhe, se käskee vetämään laakerin kiristysmutterin 86Nm kiinni, kun takapäässä sama mutteri vedetään 8,6Nm, jotenkin tuntu toi 86 kovalta minusta kun sitä kattelin ja vertasin tosiaan takapään samanlaiseen rakenteeseen, ja sama kummajainen lukee myös hj60 tehtaan kirjassa...
MIKKO UKKOLA
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
040-5854915
-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Toi 3mm. seinämällä kuulostaa ohuelta ton painoiseen autoon jos sillä on tarkotus joskus jymytä muuallakin kun parkkiksella.pemaripoju kirjoitti:minkäkokosta putkee ootte tavannu tinata helmapalkikisi tollaseen hdjhin?
aattelin jos pistäis jotain 120x60x3
Itte laittasin 5mm.seinämällä se helemaputken ja muu kokohan tulee sen orggishelman koon mukaan eli mikä olis soppeli siihen tilalle...
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa
----------------------------------------
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
sillain käsivarasesti mä noi laakerit olen tiukannut.
siinä vaiheessa kun loppuu väljyydet niin siitä ihan vähäsen kireemmäksi, kumminkin että napa pyörii vai takertelematta.
hjhin tein aikanaan helmapalkit 90x60x2,7 palkista ja hyvin on kestänyt kevyttä ajoo...
tossa hdj vaan on toi vakiohelma niin levee että joutuu laittaan aika isoo palkkia että saa edes jotenki järkevästi hitsattua sisäreunasta myös kiinni.
ja vois siihen turata samalla rock sliderin
takana on toi runko aika pitkällä. sitä joutuu varmaan vähän lyhentään että saa siihen tehtyä mieleisen puskurin ja irrotettavan koukkuvirityksen.
siinä vaiheessa kun loppuu väljyydet niin siitä ihan vähäsen kireemmäksi, kumminkin että napa pyörii vai takertelematta.
hjhin tein aikanaan helmapalkit 90x60x2,7 palkista ja hyvin on kestänyt kevyttä ajoo...
tossa hdj vaan on toi vakiohelma niin levee että joutuu laittaan aika isoo palkkia että saa edes jotenki järkevästi hitsattua sisäreunasta myös kiinni.
ja vois siihen turata samalla rock sliderin
takana on toi runko aika pitkällä. sitä joutuu varmaan vähän lyhentään että saa siihen tehtyä mieleisen puskurin ja irrotettavan koukkuvirityksen.
Eikös se ole ohjekirjassa selostettu yksinkertaistettuna niin, että vedetään eka 86Nm, jotta navan ja laakerin saa asettumaan paikalleen, sitten sen jälkeen mutteria löysätään niin paljon, että pyörii käsin. HJ:ta kun kasailin uusilla osilla ja mittailin ne kaikki newtonit ja tein kaiken ohjeiden mukaan, niin kyllä niihin tehtaan "laakerien pyörimisvastuksien" ohjearvoihin pääsee.bj45lava kirjoitti:Muista, et korjaamokäsikirjassa on sitten virhe, se käskee vetämään laakerin kiristysmutterin 86Nm kiinni, kun takapäässä sama mutteri vedetään 8,6Nm, jotenkin tuntu toi 86 kovalta minusta kun sitä kattelin ja vertasin tosiaan takapään samanlaiseen rakenteeseen, ja sama kummajainen lukee myös hj60 tehtaan kirjassa...
#428
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
semmonenkin on vähän mieltä askarruttanut kun puoltaa oikeelle.
renkaita olen vaihtanut eri paikkaan. kaikki pyöränlaakerit rasvattu ja säädetty. jarrut ei hinkkaa. aurausta säädetty, ja raidetankoo myös että on rattikin suorassa.
voiko se johtua tosta pienestä korotuksesta?
että pitäiskö panhardin kiinnikkeitä laskee 2" rungosta?
renkaita olen vaihtanut eri paikkaan. kaikki pyöränlaakerit rasvattu ja säädetty. jarrut ei hinkkaa. aurausta säädetty, ja raidetankoo myös että on rattikin suorassa.
voiko se johtua tosta pienestä korotuksesta?
että pitäiskö panhardin kiinnikkeitä laskee 2" rungosta?
Laakerin kiristysmutteri vedetään 4...6,8 Nm, sitte väliin laitetaan se haittasakaralla varustettu pyörimätön rikka (ehjä) ja se lukitusmutteri vedetään tuonne 80 Nm huitteille.
J6:n täyskevennetyn taka-akselin laakerimutterin lukitus on ihan erilainen, J8:n en oo perehtyny...
J6:n täyskevennetyn taka-akselin laakerimutterin lukitus on ihan erilainen, J8:n en oo perehtyny...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
saman moinen tatapyöränlaakerin lukitus on tossa 80 kuin täyskevennetyssä hjn akselissa...hj60 kirjoitti:Laakerin kiristysmutteri vedetään 4...6,8 Nm, sitte väliin laitetaan se haittasakaralla varustettu pyörimätön rikka (ehjä) ja se lukitusmutteri vedetään tuonne 80 Nm huitteille.
J6:n täyskevennetyn taka-akselin laakerimutterin lukitus on ihan erilainen, J8:n en oo perehtyny...
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
vaihdoin hanttarin puolelle vetoakselin stefan ja pronssiholkin.
vanha holkki oli miltein millin väljä. ihme ettei normi stefa pitäny yhtään.
toivottavasti toi marlin krawler stefa pitää.
holkin jäädytin pakkasessa ja napaa pidin parituntia auringossa, niin meni holkki aika helposti vasaralla naputtaen paikoillensa.
ei tarvinnu isontaa holkkia, vähän vaan viistettä hioin lisää.
taitaa se holkki litistyä ja mennä kasaan jos paasaa väkisinsä paikoillensa, ja joutuu sen jälkeen hion väljemmäksi että mahtuu nivel reikäänsä.
helvetinmoinen homma siivota öljyn ja vaseliinin sekotusta navoista ja laakereista. ja pihalla melkein 30 lämmintä...
vanha holkki oli miltein millin väljä. ihme ettei normi stefa pitäny yhtään.
toivottavasti toi marlin krawler stefa pitää.
holkin jäädytin pakkasessa ja napaa pidin parituntia auringossa, niin meni holkki aika helposti vasaralla naputtaen paikoillensa.
ei tarvinnu isontaa holkkia, vähän vaan viistettä hioin lisää.
taitaa se holkki litistyä ja mennä kasaan jos paasaa väkisinsä paikoillensa, ja joutuu sen jälkeen hion väljemmäksi että mahtuu nivel reikäänsä.
helvetinmoinen homma siivota öljyn ja vaseliinin sekotusta navoista ja laakereista. ja pihalla melkein 30 lämmintä...
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano