Kuva Kuva

Mitä ovat HJ 60 ja HJ 61 mallien erot?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

twelvesteps
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 26, 2012 1:17 pm
Paikkakunta: Asikkala

Mitä ovat HJ 60 ja HJ 61 mallien erot?

Viesti Kirjoittaja twelvesteps »

Moro teille! Kertokaahan onko näiden mallien erona Turbo vai onko jotain muutakin eroja?
Milloin on malli vaihtunut, teho/vääntölukemia yms.
Kulutus tien päällä olisi myös mieluinen tieto..
Olen tällaista Land Cruiseria miettinyt hevos-kopin veturiksi, joten olisi mukava kuulla millainen sen pitäisi olla. On mulle vieras auto. Kiitos jo etukäteen, :)
janski79
Viestit: 85
Liittynyt: La Marras 20, 2010 10:37 am
Paikkakunta: miehikkälä

Viesti Kirjoittaja janski79 »

Kyllä ne suurimmat erot taitaa olla nämä turbo ja ilman, 1988 tuli lukkoakselit ja nelivalo keula, hevosvoimat taitaa olla 100/135 tai jotain sinne päin vääntö??? onko sitä? en ainakaan ole huomannu mitään järisyttävää ainakaan vakiona, tosin renkaat on olleet aina suuremmat kuin ensiasennus kumit. Kyllä tuollainen HJ61 ihan kivasti kärriä vetää ainakin lähes vakio pyörillä kulutus on +10l riippuu miten ajelee...kaikki on mennyt mitä tankkiin laittaa joskus tai yleensä reilu 20
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

EHjä ja tikissä oleva 61 menee alle 10 litran kulutukseen. 60 ei ikinä... :lol: Lisäksi 61:n 12ht-moottori on suorasuihkukone turbolla imusarjahehkulla kun taas 60:n 2h-kone on vanhempaa tekniikkaa esikammioine ja hehkuineen. 61:n koneessa on enempi polleja ja vääntöä. Mielestäni näissä on kyllä ajolleenkin eroa aika paljon. Ite ottaisin 61:n koska vaan vaununvetoon. Vitosella ei saa jurnuttaa vaunu perässä. Ruostetta on paljon ja vähän jokapaikassa, eniten takaosassa, ja valtaosassa "alkuperäisiä" autoja perä roikkuu aika lailla, kun jouset linttaantuu. Lasikuitulevikkeiden alla piilee lähes kaikissa tapauksissa ruosteylläri....
twelvesteps
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Syys 26, 2012 1:17 pm
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja twelvesteps »

Kiitoksia paljon asiallisista vastauksista! Sitte vielä sellainen kysymys, että onko jakopää hihnalla vai ketjulla, ja kuinka usein vaihdetaan?
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Tappipää eli hammasrattailla. Ei tartte vaihtaa koskaan.
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

Juu sitten yks paskamainen ruostepaikka on katon tippalista edessä ja takana. rungossa se takakaselin ulityskohta ja takaiskareiden kiinnitykset kannattaa tarkistaa.

86 tuli ensimmäinen 61, siinä ei ole lukkoakseleita vakiona.
87 tuli lukkoakselit 61:seen, nämä ekat siis pyöreillä valoilla ja vanhalla kojelaudalla.
88 tuli sitten se nelivalo keula ja pyöreä kojelauta kumpaankin (60&61) sekä myös 60 sai lukot.

Jakolaatikossa näissä ei ole tasauspyörästöä, eli suositeltavaa ajella asvaltilla takavedolla.

Täytyy näitä väillä kerrata vaikka itekseen ettei pääse unohtuun :roll:
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Harmi ettei Toyota kehittänyt 12h-t:stä tai hdj80:n koneesta nykyaikaisempaa moottoria. Olis tullut varmaan liian kestävä nykymaailmaan...
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

vartiainen kirjoitti:Harmi ettei Toyota kehittänyt 12h-t:stä tai hdj80:n koneesta nykyaikaisempaa moottoria. Olis tullut varmaan liian kestävä nykymaailmaan...
No onhan 100-sarjalaisesta löytyvä 1HD-FTE ollut tuotannossa pitkälle 2000-lukua.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

No kappas, niinpäs onkin! Harvinainen auto myynnissä, ainakin nettiauton otannan perusteella.
Avatar
möttis
Viestit: 366
Liittynyt: To Touko 14, 2009 4:21 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja möttis »

Ja alun 81- hj60 neljävaihdetta ja vinssi vakiona. Ja vaunua ei sitten tulee vetää vitosella...
Matias Kotkasaari 050 3373240
HJ60 -81 Camry ke11 automaatti -86
HJ60 -81 Volvo XC 60 -14
HJ45 -78 Pappatuna -78
HJ45 -80 Pappatuna -76
BJ40 -76
FJ55 -79
#456
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitä ovat HJ 60 ja HJ 61 mallien erot?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

twelvesteps kirjoitti: Olen tällaista Land Cruiseria miettinyt hevos-kopin veturiksi, joten olisi mukava kuulla millainen sen pitäisi olla.
Jos meinaat tuollaisen ostaa eikä malli ole tuttu, niin osta samalla pari tonnia kalliimpi peli, missä on kilsojen tuomat viat korjattu ajallaan, niin ei tarvii sitten rupee heti olkalaakereita, perälaakereita jne. vaihtamaan, vaan voit jatkaa hyvin tehtyjä huoltoja vaan. 61:ssä tuntuu olevan aina samat paikat rempallaan kun ostaa sen pykälää halvemman. Mukaan ostoreissulle on hyvä ottaa joku ketä näitä on ropannut vuosia.
#428
Vastaa Viestiin