Sivu 1/1

2H tai 12HT moottori

Lähetetty: Ti Marras 13, 2012 7:04 pm
Kirjoittaja benjaminf
Olis suunnitteella laittaa BJ pick-uppiin HJ koneen.
Kumpi olis järkevämpi,2H vai 12HT.Korjauskustannukset ovat vissiin jonkon verran kalliimmat 12HT koneessa jos siihen joudutaan.
Tuppa vaan nämä kaupan olevat moottorit olevan melkin kaikki sen 500 tuhatta ajettu.

Lähetetty: Ti Marras 13, 2012 9:19 pm
Kirjoittaja A-P
Jos harjoittaa maastoajoa,niin 2H. Tiekäyttöön 12H-T.
Moottorinvaihdon hyödystä löytyy mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Niistä järkevimmät sitä vastaan: paino lisääntyy,mutta teho ei samassa suhteessa.
Originaali 3B ja turbo?

Lähetetty: Ti Marras 13, 2012 9:55 pm
Kirjoittaja Antsa
Ja ei niin järkisyy mutta saundit paranee pyttyjen myötä...

Jos hinta on kohdallaan niin sitten 12 h-t mutta jos 2 H:n saa vaikka muutamalla satkulla niin sitten ehkä semmonen...Etukammio kone on lupsakampi ja nätimpi käynniltään ja suoraruutta taas hieman raaempi mutta koska se saa tässäkohtaa aina täyden annoksen ilmaa niin se on sitten taloudellisempi ja "vihreempi" ja jos joskus sadan vuoden sisällä haluaa harrastaa energiatutkimusta niin tuo suoraruutta kone mahdollistaa sen. Eli käynee vaikka maakaasudieseliksi,propaaniruisku kohteeksi yms. juttuja mitä jokainen normaali työmatka-autoilija pohtii joka päivä. Ja molempia valmiita tuotteita myydään joka marketin autovaha hyllyssä...

:shock: :shock:

Lähetetty: Ke Marras 14, 2012 8:43 am
Kirjoittaja A-P
Myös käynnistyvyys on luettava 12H-T:n eduksi. Ei tartte pakkasillakaan hangata kovin montaa kierrosta kun jo tärähtää. 2H puolestaan ontuu jo yhden hehkun puutteessa.

Lähetetty: Ke Marras 14, 2012 8:16 pm
Kirjoittaja benjaminf
On vaan vaan tullut luettu aika paljon(ehkä liikaa) näistä 12HT männänrengasjutuista.
Jokunen niitä rengasuria vissiin sorvannut ja jollain Mersun renkailla rengastanut ?

Lähetetty: Ke Marras 14, 2012 9:35 pm
Kirjoittaja vartiainen
Kun olin viimeksi katsomassa tuolla lounais-Suomessa erästä konevaurioista HJ61:stä, niin omistaja, jolla oli siis konepajataustaa, oli täysin varma että 6-sylinterisen turboD-mesen männät menee sinne. Tai ainakin ne männänrenkaat. Että olisivat samat mitoiltaan kuin 12H-T:n. Mutta mersun OM606 kutosen sylinteri on 87mm halkaisijaltaan. Ja 12HT:n halkaisija on 91mm...?
Australiasta Roodogsilta korjaussarja vissiin tuommoiset 1200-1300 euroa.

Lähetetty: To Marras 15, 2012 7:08 am
Kirjoittaja tare
12H-T 8)

Lähetetty: To Marras 15, 2012 7:49 pm
Kirjoittaja kenni_
Tosiaan, mihin käyttöön haluaa. 2H:sta saa paremman mettä käyttöön, ja jos tehon puute tulee vastaan niin puhallinta kylkeen jos rakenteluintoo riittää. 12HT parempi arki ajoon. Mettässä ehkä vähä huono heikomman alaväännön takia.
Tosiaan ei poissuljettu toi B tai 3B koneen turbotuskaan. Meillä on 1 ja hyvin on pelannu, tehookin on ihan hyvin. Lisääkin sais jos vaihtais paremman ahtimen...

E: tais olla B kun on -75 ;)

Lähetetty: Ke Marras 28, 2012 12:39 am
Kirjoittaja Bjhjcgmod
Meillä on molempia moottoreita ja siinä missä kuuskymppisen alavääntö vetää huulipieliä hymyyn vääntää kuusykkösen reipas poikamaisuus naaman suorastaan nauruun. Kuusykköseen kyllä kannattaa tehdä se pikku koneremppa ja jakiksen välitys mutta niiden jälkeen homma on meillä todettu hyvin OK:ksi. Eikä kuusykköseen mitään mersun osia, ihan puistattaa ajatuskin. Vahvistetuin männänrengasurin uudet Tojotan männät niin taas mennään puol miljoonaa. Ja vahvistamattomilla neljäsataatuhatta. Ja se on pitkä aikamatka metsäpolkua

Lähetetty: To Marras 29, 2012 7:47 pm
Kirjoittaja pemaripoju
vähän muokattu 2h.

galleria/main.php?g2_itemId=28200

galleria/main.php?g2_itemId=28203

300nm vääntö menee rikki jo 1500r/min.
ja penkki oli liian kevyt ettei saanut ahtoja nouseen ku 1,2bar ku tuli jo penkissä maksimi väännönkesto vastaan :D

Re: 2H tai 12HT moottori

Lähetetty: Ke Elo 07, 2019 6:22 am
Kirjoittaja opelman
Laittasko pemaripoju uudelleen nuo kuvat? Ja mistä ootte vahvistetuilla urilla olevia mäntiä tilannu 12ht:hen?

Re: 2H tai 12HT moottori

Lähetetty: Ma Elo 12, 2019 10:12 am
Kirjoittaja Jul
https://magengines.com/product/piston-r ... v-4-0-ltr/

Tuolta tilasin ite keväällä STD männät renkaineen ja kk-laakerit. 519 € teki muistaakseni rahteineen/veroineen/tulleineen. Ovat vahvistetulla uralla ja näyttää olevan yleisesti käytössä tuo merkki 12H-T remonteissa, kun jenkkien ja aussien palstoja lukee. Indonesiassa valmistetut, merkkiä en nyt tähän hätään muista. Kk-laakerit on Taiho-merkkiset, joka valmistaa myös Toyotan orkkislaakerit.

Re: 2H tai 12HT moottori

Lähetetty: La Syys 28, 2019 11:07 pm
Kirjoittaja Sami80
Itsellä sama homma edessä,pitäisi tilata männät ja renkaat.Smsdieselissä tarjous/kysely vetämässä.
Onko noi sun männät Alfin merkkiset? Kuinka nopeasti tuolta osat tuli?

Re: 2H tai 12HT moottori

Lähetetty: Ti Loka 01, 2019 7:33 pm
Kirjoittaja Jul
Sami80 kirjoitti: La Syys 28, 2019 11:07 pm Itsellä sama homma edessä,pitäisi tilata männät ja renkaat.Smsdieselissä tarjous/kysely vetämässä.
Onko noi sun männät Alfin merkkiset? Kuinka nopeasti tuolta osat tuli?
Alfin on käsittääkseni yleisnimitys vahvistetulle männänrengasuralle:

Kuva

Mulla männät ovat Teikin-merkkiset, yleisesti näyttää käytössä olevan maailmalla 12H-T remonteissa. Noin viikossa tuli männät renkaineen.

Kuva
Kuva
Kuva


Offipalstalla omasta BJ75/12H-T projektista enemmän: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159385