Kuva Kuva

HJ60:n realistiset varaosahinnat?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

HJ60:n realistiset varaosahinnat?

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

Itse ajelen vuoden -83 hojolla ja olen huomannut että varaosat alkavat olla aika harvassa. Itsellä oli muutaman kuukauden osto-ilmoitus esim.5v laatikkopaketista, johon en saanut ainuttakaan tarjousta.

Nyt löysin maaseudulta kaksi HJ60:stä ja mietin tässä hintaa millä ne ostaisi.

Osaisiko/jaksaisiko joku tehdä selkeän listan purkuun menevästä hojon osista, niin tietäisin mitä itse maksan ja mitkä ovat realistisia hintoja, osista joita en tarvitse. Esim. HJ60 vm-85? tekniikka ehjä, ainoastaan kori huono.

Olen huomannut, että joistakin osista hinnat täysin kohtuuttomia, mutta kun ainoita juuri sillä hetkellä saatavilla olevia, niin... Itse olen ajatellut vanhalla hojolla ajaa niin kauan kun autoa tarvin ja siksi nuo varaosa-autot kiinnostavat.

Timo
Avatar
möttis
Viestit: 366
Liittynyt: To Touko 14, 2009 4:21 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja möttis »

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=109 ... ight=osina

Toi haku on näppärä. Esimerkiksi myös offipalstalta näkee paljon näitä myynti ilmoituksia. Ja loppuun #aina saa tarjota" voi auttaa paljonkin.

Jos näissä autoissa on ruskeaa sisustusta, niin pistäs koodia. Mulla käynnistyy joskus museoprojekti.
Matias Kotkasaari 050 3373240
HJ60 -81 Camry ke11 automaatti -86
HJ60 -81 Volvo XC 60 -14
HJ45 -78 Pappatuna -78
HJ45 -80 Pappatuna -76
BJ40 -76
FJ55 -79
#456
Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

Pitääkin alkaa selaamaan. Mitähän noista akseleista saisi, eli tarkoitan etu-ja taka-akselia perineen ja napoineen ja jarruineen.
Toisessa taisi olla ruskea sisusta, kuntoa en vaan tarkastanut, mutta ilmoitan sitten sulle!
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

vanhemmissa HJ60:ia missä ei ole lukkoakseleita, niin niistä akseleista ei tuppaa saamaan ehjinäkään kuin yhteensä parisen sataa. Jos kyseessä ois lukkoakselit, niin hinta on yleensä tonnin luokkaa parilta. 2H-moottoreita on ollut myytävänä kahdella satkulla, eikä järin paljoa kysyntää ole ollut, mutta 12H-T:sta saakin sitten tontun ja ne koneet menee osinakin hyvin kaupaks. 5V-Vaihteistopaketti on se arvokkain, eli ehjänä sen 500€, kun se käy myös HJ61:een. Vinssi + kardaani + peti maksaa jotain 350€, kardaanit 50-100€/kpl. Jousipakat 0-100€/kpl kunnon mukaan.

Mädästä lukottomasta vakiokuntosesta 60:stä ei siis kannata maksaa kovin montaa satasta, jos haluaa purkamiselle saada jotain tuntipalkkaa.
#428
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

"ehjä" vaihdelaatikko on aika suhteellinen käsite! melko moneen laatikkoon olen sorvannut ryhmäpyörän laakeripintaan korjausholkin, ja osa näistäkin laatikoista oli niinsanotusti "ehjiä".

oman cruiserini laatikkoa kun laakeroitiin niin useampi aski piti paloitella että löytyi korjauskelpoinen ryhmäpyörä!!

ja sitten ns. ehjiin laakeroituihin suhtaudun vielä epäilevämmin kuin "ehjiin" askeihin, jos laatikkoa on korjattu ja laakeroitu ihan tarkasti tietämättä että mitä ollaan tehty niin se on todennäköisesti mennyt huonompaan. purkaminen vaatii todella hyvät ulosvetäjät, yhtään jos vasaralla hipoo hampaiden kantteja niin ne lohkeavat saman tien.

tätä taustaa vasten 500e on huikea hinta laatikkopaketista....ja avoimet perät täydellisen korjauksen vaativilla jarruilla ei kans voi olla kovinkaan hintavat....
Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

Ok, kiitos neuvoista.
ko.autoissa ei ole sitä erillistä lukkoa akseleille, joten menee kyllä hintan miettiminen aivan uusiksi.
Toisesta saisin tosiaan vain lootat, tiedän ne molemmat toimiviksi, kun tuttu korjaaja vaihtanut uudet kytkimet molempiin.

Toinen auto olisi ollut korinkorjausta varten valmis leimalle, mutta jäänee ostamati.., vaikka olisin kyllä sen varaosiksi halunnut, mutta hinta vaan sitten liikaa.

Noita laatikkoja ei vaan tahdo sitten millään löytää. Ainoa mitä on tarjottu, oli 4v-paketti, jossa nelikko tekee samaa kuin minulla, eli ei pysy päällä kuin pakottamalla. :(
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

lepoantti kirjoitti:"ehjä" vaihdelaatikko on aika suhteellinen käsite! melko moneen laatikkoon olen sorvannut ryhmäpyörän laakeripintaan korjausholkin, ja osa näistäkin laatikoista oli niinsanotusti "ehjiä".
Näinhän se on, että käytetyssä tavarassa "ehjä" ja "hyvä" on termejä, jotka tarkoittaa käyttökelposta, mutta ei oikeestaan ikinä priimaa. Kaikissa laatikoissa on 1- ja 2-pakan synkrot moro jne. ja silti ne vaihtaa ehjinä omistajaa.

Toi Timoboyn vika kuulostais kyllä mun korvissa jakiksen vialta, joten eikö se jakis kannattaisi avata ja katsoa voisko niitä rikkinäisiä osia vaihtaa ehjempiin käytettyihin taikka sitten vaikka ihan uusiin. Toimiiko se sun auto ihan normisti takavedolla ajellessa?
#428
Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

toimii se muuten ihan hyvin, paitsi että loppuvuodesta takavedolla ajaessa nelosvaihde pomppi pois päältä. Vikaa kesti pari viikkoa ja sittemmin kyllä toiminut. Jakiksen korjaaminen ei itseltä onnistu niin tulee aika kalliiksi vanhakin korjauttaa, vielä kun vaihdelaatikossakin jokin ns. piilevä vika :(

Jakolaatikkohan kai purettava kokonaan, ennenkuin pääsee käsiksi niihin yleisimpiin vikoihin, eli haarukkaan ja siihen holkkiin..?
Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

olisikohan se sittenkin viisaampaa kojauttaa tuo vanha lootapaketti? Kouvolasta ei taida löytyä maastureihin erikoistunutta seppää?
Paljonkohan tuo remontti tulisi maksamaan, jos ajatellaan että molemmat laatikot avataan?
Ihmetyttää sen jakolaatikon haarukan ja booritetun putkenpätkän hinnat.., eikö niitä jonkin kannattaisi tehdä muutamakymmen ja tehdä samalla tiliä ja pudottaa noiden osia myyvien liikkeiden tyranniaa?

Nyt olikin käköjään Tamgearssin osien hintoja pudotettu vuodessa jopa 48% eli lienee tosiaan korjauttaminen uusilla osilla olevan viisaampaa.

Mikä se osa nyt jakiksessa sitten on rikki kun nelikko ei tosiaan pysy päällä kuin keppiä painamalla eli pakottamalla?
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Korjaat/korjautat jakiksen ja annat päälaatikon olla toistaseks kun toimii kuitenkin nyt. Saattaa mennä tonni-pari että hujahtaa, eikä sillä uusita mitään rattaita eikä akseleita. Mulla oli rajavartiosto teettänyt päälaatikkorempan vajaalla 5k€:lla ja sillä sai jo muutakin kuin laakereita ja tiivisteitä.

Luepa tuo: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=91332
#428
Timoboy
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 12:17 pm
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Timoboy »

Kiitokset linkistä! Aivan kuten mulla, paitsi ettei mun jakis pidä mitään ääntä, ainoastaan se että joutuu pakottamaan kepistä kun jumissa ollaan tai nyitään naapuria ojasta :)

En tiennytkään että jakis "halkeaa" pulteilla, mutta jos esim. juuri se holkki on kulunut niin pitää kait purkaa koko laitteisto kun sehän on siellä viimeisenä ennen vaihdelaatikkoa?

Pahus, kun ei nyt tiedä niiden kahden varaosa-auton kanssa... Ei taida suunnittelemallani tonnilla myydä niitä.., 1500€ kuulostaa aivan liian paljolta. Tosin ei kyllä ajokuntoista hojoa saa tonnilla kun nettiä selailee + siinä kaupassa saisi 2kpl 5v-lootia.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jos työkalut kestää kohtuudella näpeissä niin tuo siirtohaarukka/holkkihomma on noppeemmin korjattu kuin loota vaihettu. Tai ainakin pienemmällä ähellyksellä.
Kun ite jouduin homman tekemään oli Bertassa alta 200 tkm. Mittarissa ja ny on reilut 650 tkm. Eli vaikka vaihtaisit sen lootapaketin niin se vaihtojakiskin kannattaa avata ennenkuin sen tyrkkää paikalleen. Näillä vuosilla mitä näillä on,mahtuu jo melkosella todennäköisyydellä mukaan ajanjakso milloin laitteella vedetty menemään jakis kuivana.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin