Kuva Kuva

Cruiserin jakohihna

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Nelivetäjä
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2013 9:05 pm
Paikkakunta: helsinki

Cruiserin jakohihna

Viesti Kirjoittaja Nelivetäjä »

Kysymys jakohihnasta.

Huoltokirjahan kertoo, että jakohihnan vaihtoväli on 150 000 kilometriä. Mitään aikarjaa vaihdolle kirja ei kerro.

Minulla tulee kilometrejä niin kovin vähän, että 2003 ostetussa 120-sarjan Cruiserissa on vasta 122 000 mittarissa. Aloinpa huolestua jakohihnan tilasta, jota siis ei ole kertaakaan vaihdettu. Toyota info sanoikin, että he suosittelevat sen vaihtamista paitsi kilometrien perusteella, myös enintään seitsemän vuoden välein.
Merkkihuolto ei ole kuitenkaan huomauttanut vaihtotarpeesta siloinkaan, kun seitsemän vuotta oli jo täynnä.
Nyt pähkin, mitä tehdä. Autoon vaihdettiin juuri vesipumppu, eikä edellisestä huollostakaan ole kuin pari kuukautta aikaa, joten uudelleen avaus heti uusiksi tuntuu pöhköltä. Ja huolloilla ja Toyota-infolla siis ei tunnu olevan ihan sama linja, tai sitten huoltajat ovat vaan ollee thuolimattomia.
Onkos tiedossa tapauksia, että pelkän ikääntymisen vuoksi hihnoja olisi katkeillut tuhoisin seurauksin.
Tarkoitukseni oli joka tapauksessa vaihdattaa hihnakin seuraavassa huollossa, mutta pitäisikö se ajaa seuraavaan huotoon melkeinpä saman tien?
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Muistaakseni mulla olleissa J12:sen huoltovihkoissa on aina ollut maininta 150.000 / 7 vuotta... Henk.koht vaihtasin kyllä remmen ettei tarvi isompaa rempaa alkaa värkkäämään :roll:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Nelivetäjä
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2013 9:05 pm
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja Nelivetäjä »

Ilmeisesti ovat sitten muuttaneet huoltokirjaankin suositusta. Omassni ei ole vaihdon vuosirajasta halaistua sanaa, mikä kyllä on tietysti aika erikoista. Esimerkiksi perheen pikkuautossa on selvästi määritellyt kilometrit tai kuukaudet samasta asiasta.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Enpä huolestuis vaikka 10 vuotta oliski täynnä. Mutta nopsa ja halpa hommahan se on vaihtaa, puoleen tuntiin tekee vaikka kotipihassa. Remmi 25 € ja kiristin 55 €.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Nelivetäjä
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Huhti 05, 2013 9:05 pm
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja Nelivetäjä »

Varmaankin helppoa, jos osaa. Itse olen ihan kädetön enkä omista edes kunnon työkaluja. Tiedän kyllä että näillä kyvyillä tai siis niiden puutteella kannattaisi omistaa uudempia autoja, koska kyllä tuota pienempää tai isompaakin remppaa tuntuu vaan lopulta siunaantuvan jopa Cruiseriin. Ja jos merkkiosia merkkiliikkeessä asentaa, pienikin vaiva maksaa näemmä näihin autoihn maltaita. Viime vuonna piti ottaa vähän ylimääräistä happea, kun etupyörän laakeri tiivisteineen maksoi 500 euroa.

Yhdeksän ensimmäistä vuotta meni kyllä ilman ensimmäistäkään ylimääräistä ongelmaa. Siksi ei ole tullut aiemmin näille sivuillekaan eksyttyä.
Suutinongelmistakin valaistuin vasta näitä sivuja lueskellessa. Tosin ilmeisesti ne eivät koske omaani. Ainakin huolto ohjeitten mukaan se ylimääräinen öljysihtitarkatus on tarpeen vasta 6/2004 valmistuseristä alkaen. Tuolloinhan ne muuttivat konetta pikkuisen, vääntöä tuli lisää, mutta ilmeisesti vaihtoivat samalla suuttimet susiin.
Avatar
japa
Viestit: 17
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 9:16 am
Paikkakunta: hämeessä

Viesti Kirjoittaja japa »

Pitäs vaihtaa KZJ-95:een koneen hihnat(jakohihna ja yht.3 kpl laturi/ilmast./vesipumppu hihnoja).

Mutta, ootteko vaihtanut vesipumppua varmuuden vuoksi?
Mihinkään aiempaan Tojoon en ole vaihtanut, enkä ole juuri kuullut vesipumppuvaivoista. Jos laakerointi tuntuu herkältä ja tasaiselta, niin onko turhaa hommaa?

Auto on siis vuodelta -97 ja kilometrit lähellä 300000 km.
Toyot: TA 60 -> LJ-70 -> corolla xsi -> hilux -> avensis TD -> hilux 4x4 -> kzj-95 -> yaris d4d
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Enpä viittis vaihtaa. Eikä se jakohihna ees sitä pyöritä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Samuel
Viestit: 94
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 5:47 pm
Paikkakunta: Anttola

Viesti Kirjoittaja Samuel »

-MaTTi- kirjoitti:Enpä huolestuis vaikka 10 vuotta oliski täynnä. Mutta nopsa ja halpa hommahan se on vaihtaa, puoleen tuntiin tekee vaikka kotipihassa. Remmi 25 € ja kiristin 55 €.
Onko noi Tojon omat hinnat?
Mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla?
KDJ120L
Avatar
japa
Viestit: 17
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 9:16 am
Paikkakunta: hämeessä

Viesti Kirjoittaja japa »

-MaTTi- kirjoitti:Enpä viittis vaihtaa. Eikä se jakohihna ees sitä pyöritä.
Näin tätä minäkin vähän järkeilin. Ja kun ei tosiaan mitään katastroofia pääse käymään, vaikka pumppuun tulisi joku jumitus.
Toyot: TA 60 -> LJ-70 -> corolla xsi -> hilux -> avensis TD -> hilux 4x4 -> kzj-95 -> yaris d4d
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Samuel kirjoitti:
-MaTTi- kirjoitti:Enpä huolestuis vaikka 10 vuotta oliski täynnä. Mutta nopsa ja halpa hommahan se on vaihtaa, puoleen tuntiin tekee vaikka kotipihassa. Remmi 25 € ja kiristin 55 €.
Onko noi Tojon omat hinnat?
Mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla?
Ei oo, mut Mitsuboshin hihna ja Toyon laakeri. Ei siellä muuta vaihdettavaa oo, tosi simppeli rakenne.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
japa
Viestit: 17
Liittynyt: Su Elo 11, 2013 9:16 am
Paikkakunta: hämeessä

Viesti Kirjoittaja japa »

Tilasin just jakoremmin, kiristysrullan ja sitten ne hihnat laturille ja ilmastoinnille, meni kokonaishinta vähän yli satasen.

Aattelin noi muutkin hihnat vaihtaa siinä samalla, kun käsiäni likaan.

Tosiaan tässä mallissa on vielä käytetty järkeä, kaikki rullat ja rattaat ei pyöri samalla hihnalla, toisin kuin jossain muissa autoissa. Jos jokin rulla tai ratas joskus stoppaa, niin vahingot jäävät pienemmiksi.
Toyot: TA 60 -> LJ-70 -> corolla xsi -> hilux -> avensis TD -> hilux 4x4 -> kzj-95 -> yaris d4d
Elppuna
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Syys 02, 2013 11:21 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Cruiserin jakohihna

Viesti Kirjoittaja Elppuna »

No minäki kyselen.. :)

Ilmeisesti tuo jakohihnan vaihto kuitenkin onnistuu ihan kotitallissa? Onko mitään erikoista/ihmeellistä mitä kannattaa ottaa huomioon? Onko kokemusta saako Milneriltä tarvittavat osat, vai mistä kannattaa tilata/ostaa?

Vielä 15tuhatta, ni sit ois 450 000km täynnä. Mun ajossa reilu 100 000km. :) Kyseessä siis J120 vm.2005.

Kiitokset jo etukäteen!

-Elina
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Cruiserin jakohihna

Viesti Kirjoittaja kzj »

Onnistuu jos vähänkin pysyy työkalut käsissä.

Kiristinrullaa tiukkaa hydraulinen kiristin, noilla kilsoilla kannattaa harkita vaihtamista?
Hydraulikiristin puristetaan hitaasti kasaan ruuvipenkissä tahi jollain puristimella ennen paikalleen laittoa ja lukitaan sopivalla tapilla(porantera, tjms) , mikäli käytetään vanha uudelleen.

Milnerillä setti jossa remmi/kiristinrulla/hydraulinen kiristin, (Mitsuboshi/NSK/OEM Toyota) kustantaa £54. Ei paha. (esim. motonet 160e)
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
Elppuna
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Syys 02, 2013 11:21 am
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Cruiserin jakohihna

Viesti Kirjoittaja Elppuna »

Ok, kiitos! :) Pitää sit vaihtaa nuo kaikki, eihän tuo hinta ainakaan (Milnerillä) kirpaise.. ;) Onko niihin olemassa kiristysmomentteja?

-Elina
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Cruiserin jakohihna

Viesti Kirjoittaja kzj »

Kiristinrulla 35Nm (10mm kuusiokolopultti)
Hydraulikiristin 13Nm
Hihnasuoja 13Nm
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
Vastaa Viestiin