Sivu 1/2

Miten tunnistaa, paljonko ajettu?

Lähetetty: Pe Huhti 19, 2013 10:50 pm
Kirjoittaja MS
Moro kaikille, uusi palstalainen huhuilee. Kohdelkaa ymmärryksellä. :lol:

Harkinnassa Cruiseri käyttöautoksi. Budjetti viittaisi jonnekin 1990-luvulle, eli mahdollisesti 80-sarjalaiseen. Jonkin verran näitä sivuja selanneena olen saanut käsityksen, mitä suunnilleen voisi olla odotettavissa kilsojen myötä.

Mitä vinkkejä (mahdollisen huoltohistorian lisäksi) voisitte antaa sen arvioimiseen, pitääkö mittarin kilsat likikään paikkaansa? Mikä on tyypillistä näkyvää kulumaa 200/300/500/700 tkm (tai jotain) ajetulle Cruiserille, mikä kielisi kilsoista? (Arviointiin käy sellainenkin kuluma, jolla ei ole mitään vaikutusta mihinkään, kuten ratin kiiltävyys tms.)

Tarttee varmaan aluksi käydä koeajamassa muutama auto, niin saa jotain tuntumaa...

P.S. Onko mitään olemassa mitään muita huonompaa versiota Cruiserista, mitä ei kannata ostaa?
Kiitokset!!!

Lähetetty: La Huhti 20, 2013 9:49 am
Kirjoittaja möttis
Huonompi versio Cruiserista on Pajero. :D

Lähetetty: La Huhti 20, 2013 12:54 pm
Kirjoittaja MS
:lol:

Lähetetty: La Huhti 20, 2013 1:08 pm
Kirjoittaja dirtysalami
Mä yrittäisin selvittää pikemminkin, että missä kunnossa se laite on, kuin että mikä on kilometrimäärä. Nää on niin vanhoja autoja, että kuntohaitari on paalikelpoisesta priimaan riippumatta mitä mittarissa lukee.

Ja joka tapauksessa sitä laittoa tulee. Ei kannata pelätä. Jos pelkää, niin on ajettava uudella corollalla.

Kiertokangen laakerit on yksi semmoinen erityinen HDJ-80 kohde, mikä kannattaa selvittää etukäteen, että ne on joko vaihdettu tai valmistaudu vaihtamaan ne. Konkarit osannee luetella lisää...

Lähetetty: La Huhti 20, 2013 1:15 pm
Kirjoittaja MS
Joo, salami, laittoon on varauduttava. Mutta jos todelliset kilsat on 200 k tai 500 k, niin odottaisin vähän erilaista laiton määrää ja kohteita.
Auton osto ja käyttö tapahtuisi ulkomailla vähän karuissa olosuhteissa. :roll:

Lähetetty: Su Huhti 21, 2013 9:12 am
Kirjoittaja kenni_
MS kirjoitti:Joo, salami, laittoon on varauduttava. Mutta jos todelliset kilsat on 200 k tai 500 k, niin odottaisin vähän erilaista laiton määrää ja kohteita.
:roll:
Kuten? Mielestäni sillä on enemmän merkitystä miten autoo on pidetty. Ja siitä kun ei ikinä tiedä.
Paha sanoo päältäpäin esim. että onko jakohihna vaihdettu.

Lähetetty: Su Huhti 21, 2013 10:44 am
Kirjoittaja vartiainen
Hdj:n pahimmat murheet on vissiin kallis etuperäremontti, lukkojen moottorit ja ne laakeriliuskat. Itekin sellaisesta haaveilen...siis autosta, en vioista...

Lähetetty: Su Huhti 21, 2013 6:04 pm
Kirjoittaja MS
Kenni, juurikin tuota vartiaisen mainitsemaa etuperää ajattelin, ja voimansiirtoa yleensä.
Ja (hyvin huollettunakin) koneremppaan voi ymmärtääkseni alkaa valmistautua, kun 550-600 k alkaa lähestyä???

Laakeriliuskat ja jakohihna vaihtoon heti oston jälkeen, jos ei ole varmaa tietoa niistä, vai mitä mieltä raati?

Lähetetty: Su Huhti 21, 2013 6:19 pm
Kirjoittaja MS
Tähän asti näyttää siltä, että kilsoja ei pidetä kovin tärkeenä kriteerinä. Hyvä.
Onko muutkin samaa mieltä?

Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 8:52 am
Kirjoittaja vartiainen
Yleiskunto merkkaa. Mutta vanhempiin pitää olla tehtynä mun mielestä noi laakerit ja etuperä ainakin kertaalleen jos puol miltsiä on lasissa. Auton alla kannattaa kyllä ja ehdottomasti kontata hartaasti hyvän lampun kanssa. Lukkojen pitää toimii nätisti napista ja valot ei saa jäädä vilkkumaan tms. Auton pitää lähteä käyntiin n. puolikkaan startin kierroksella :D Aina parempi jos alustalle on jotain tehty esim öljytty tai sellasta, suolaa kun eivät tunnetusti kestä. Ajomäärä näkyy penkissä, polkimissa ja vaihdekepissä... :D
Jakohihnaremppa ei ole ymmärtääkseni kovinkaan kummonen operaatio koska suurin osa jakopäästä oli edelleen rattailla, remmi pyörii vain nokkakepin ja syöttöpumpun välillä. 600tkm ei tarkoita varsinaisesti vielä koneremonttia koska noi laakeriliuskat on halvahko ja nopea juttu.
Liuskoja on sitten mennyt todella vähillä kilsoilla, kuulemma 300tkm ajetuissa jo loppu.

Itse katselisin Saksan maalta mahdollisimman uuden hodarin. Uudemmassa on 24v kone, airbagit, parempi sisustus ja korissa taisi olla osittainen sinkitys.
Sekä vanhempaan että uudempaan saa part-time-kitin jolla pystyy ajelemaan takavedolla mutta uudemmassa napalukkojen asennus ja käyttö aiheuttaa abs-anturien häiriön.

Tälleen sen kuuluu startata:



Ja näin sen kuuluu käydä:




Etuperä rapsuttelee jos on kulunut kun ajelee kaarroksia esim. parkkisella. Joillakin se on myös ujeltanut hermoja raastavasti.

Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 10:34 am
Kirjoittaja Hessu
Mitä vanhemman hodarin ostat, sitä vähemmän siinä on ainakin sähkövikaa esim. absit tuntuu vilkuttavan joka toisessa autossa ja etuperäremontin jälkeen joka autossa.

Käy ajaa muutamaa eri kilsoilla olevaa ja eti sitten sellasta missä ei ole ollut järin montaa omistajaa ja johon löytys vielä aito huoltokirjakin. Ehjä hodari on samanlainen kuin muutkin ehjät autot, eli ei päästä mitään ylimääräsiä ääniä voimansiirrosta/alustasta, vedot on tallella, jarrut on napakat eikä laahaa ja kaikki ominaisuudet/varusteet toimii kuten pitääkin. Huonosti huollettu ja korjaamatta jätetyssä taas tuntuu olevan joka paikassa sen verran sanomista että jos siitä hyvän haluaa, niin remppohin saa upottaa 2-5k€ ilman työn hintaa. Sillä olisi sitten saanutkin jo valmiiksi hyvän. Toisaalta hodareissa kallis hinta ei ole tae siitä, että auto olisi halvempia parempi.

Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 10:40 am
Kirjoittaja MS
Hyvä! Tässähän on vaara, että tällä palstalla voi vaikka viisastua. :lol:
Hyvää tietoa, kiitos vartiainen ja Hessu.

Kaivelenpa nuo koneen vaihtumisen vuodet jostain.

Onko bensakoneen ja dieselin välillä suurta eroa kestävyydessä ja huollettavuudessa?

Ja onkohan jossain vaiheessa tullut hydrauliset venttiilinvälyksen tasaajat? hmmm...

Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 11:17 am
Kirjoittaja Käyttäjä
MS kirjoitti:Hyvä! Tässähän on vaara, että tällä palstalla voi vaikka viisastua. :lol:
Hyvää tietoa, kiitos vartiainen ja Hessu.
OT...
Kröhöm...
Onhan tämä Maailman paras Suomalainen Land Cruiser keskustelupalsta. 8)

Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 3:35 pm
Kirjoittaja kenni_
MS kirjoitti:Kenni, juurikin tuota vartiaisen mainitsemaa etuperää ajattelin, ja voimansiirtoa yleensä.
Ok. En tiennykkään että näissä on tollasta "ominaisuutta".... :wink:

Oon muuteen kuullu kans et vähemmän on vikoja noissa missä EI ole abseja.

Lähetetty: Ma Huhti 22, 2013 7:05 pm
Kirjoittaja vartiainen
1HD-T oli vuoteen -94 ja 1HD-FT eli 24venttiilinen siitä eteenpäin.