Kuva Kuva

land cruiser kzj 95 autm. 99, lukkoperä

General chat

Valvoja: Käyttäjä

JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

land cruiser kzj 95 autm. 99, lukkoperä

Viesti Kirjoittaja JPM »

Lukkoperä reistaa.

Vianselvittelyssä olen päässyt niin pitkälle, että olen purkanut taka-akselilta sähköisen lukkoperän moottorin kokonaan pois. Otin myös luistimen esille joten sitä voi säätää käsin. Olen vetänyt luistimen off asentoon käsin.

Pelkästään takavedolla ajettaessa auto toimii normaalisti. Mutta heti kun laitan nelivedon päälle, hitaan tai nopean, takarenkaat lukittuvat kuin differential lukko olisi päällä. Luistinta olen testaillut kummassakin ääriasennossa nelivedolla, ei vaikutusta. Auto auraa ja jyrryyttää takarenkaiden pyöriessä samaa tahtia.

Mikähän vikana?
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Noinhan se kuuluukin toimia pitävällä alustalla kun neliveto on päällä.
Eli kytkee etu- ja taka-akselin kiinteästi yhteen.
Tuntuu muuten samalta kuin olis lukko päällä takana.

90-sarjalainen ei taida olla full time jakovaihteistolla (niinkuin noi 80 ja 100 sarjalaiset ovat).

Se taka-akselin lukko on sit asia erikseen, sen kun saat vielä lukkoon, niin kääntyy kuivalla alustalla vielä hieman huonommin.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Takarenkaat ovat täysin lukossa koko ajan. Asfaltilla hitaasti käännyttäessä eturenkaat ääriasennossa ja neliveto ilman lukkoja kuuluu takarenkaista volinaa/volahdus kuin elokuvissa.

Ja olen käyttänyt diff.lukon "luistia" käsipelillä molemmissa ääriasennoissa. Ei mitään vaikutusta.

Voimansiirron toimiessa en huomannut juurikaan eroa neli ja takapotkun ajettavuudessa.
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Taitaa olla joku erikoismalli sulla jos saa nelivedon kytkettyä pois.
Kyllä näissä malleissa mitä yleensä täällä liikkuu on full time.
Mutta kyllä niitä jossain on myyty.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

JPM kirjoitti:Takarenkaat ovat täysin lukossa koko ajan. Asfaltilla hitaasti käännyttäessä eturenkaat ääriasennossa ja neliveto ilman lukkoja kuuluu takarenkaista volinaa/volahdus kuin elokuvissa.
Kuten Benjamin jo kertoikin, tossa pitäisi olla jatkuva neliveto. En ymmärrä miten muka takavedolla voit ajaa... Eli lienee tyrkit nyt keskilukkoa päälle (asento HL tai LL), jolloin ei asfaltilla sais kyllä ympyrää ajella, varmasti valittaa kumi.

Tunkkaappa taka-akseli ilmaan ja pyöritä rengasta, silloin näet onko takalukko päällä vai pois. Ja jos siitä puuttuu lukkomoottori, lukitse nyt jollain tyylin se ratas toiseen laitaan pois päältä. Muuten saattaa kesken ajon heittää lukkoa päälle = paikat poks.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kyllä tämän saa pelkäksi takavedoksi. Pikkukepissäkin lukee 2h, 4h ja 4L. Takarenkaat ilmassa auto ei liiku mihinkään 2h asennossa.
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Normaalisti tämä on toiminut niin, että tuo 2h on tosiaan takapotku. 4H normi neliveto eli "kaksiveto". 4L hidas neliveto ja ainut asento jolloin saa sähkölukon päälle (takalukko) ja auton kolmivedoksi.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

JPM kirjoitti:Kyllä tämän saa pelkäksi takavedoksi. Pikkukepissäkin lukee 2h, 4h ja 4L. Takarenkaat ilmassa auto ei liiku mihinkään 2h asennossa.
Ei se liikukkaan takarenkaat ilmassa mihkään vaikka olis jatkuva nelivetokin. Onko se euro-malli? Mun tietääksein ainoastaan 2.7-bensakoneisia (ei Euroopassa myynnissä) olis kytkettävällä nelivedolla... Olisko joku vaihtanu kepin nupin?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hommattu saksasta 5-6 vuotta sitten ja ollut koko tuon ajan minulla.


Tuona 5-6 vuoden aikana olen ollut kymmeniä kertoja lumipenkoissa yms. kiinni. Koskaa ei ole 2h:lla pyöräyttänyt eturenkaita.
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Onko automaatin perässä eri jakolaatikko kuin manuaalissa? Mulla on pikkukepissä H-HL-N-LL ,manuaali ja bensa -99
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

JPM kirjoitti:Hommattu saksasta 5-6 vuotta sitten ja ollut koko tuon ajan minulla.


Tuona 5-6 vuoden aikana olen ollut kymmeniä kertoja lumipenkoissa yms. kiinni. Koskaa ei ole 2h:lla pyöräyttänyt eturenkaita.
Erikoinen on, tän mukaan ei pitäisi olla erilaista jakista optionakaan: http://www.toyodiy.com/parts/g_E_1999_T ... NTW_2.html
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

jpesala kirjoitti:Onko automaatin perässä eri jakolaatikko kuin manuaalissa? Mulla on pikkukepissä H-HL-N-LL ,manuaali ja bensa -99
t.jp
Meikäläisen automaatissa samat H-HL-N-LL ,diesel -00
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Korjaan sen verran, että samat merkinnät löytyy meiltäkin nupista.


Nostin eilen auton kulmat ilmaan. 4H asennossa pyörii vain takarenkaat. Sitä en osaa sanoa onko ollut tehtaalta lähtiessä sellainen vai onko joku tehnyt muutossarjan.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ne pyörii mitkä helpoiten pyörii, keskellä kun ei ole minkäänlaista lukitusta 4H-asennossa. Kokeileppa tunkata keula tai edes toinen eturengas ilmaan ja sitten pykälää päälle.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kaikki pyörät oli ilmassa, vain takarenkaat pyöri.
Vastaa Viestiin