Kuva Kuva

land cruiser kzj 95 autm. 99, lukkoperä

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

JPM kirjoitti:Kaikki pyörät oli ilmassa, vain takarenkaat pyöri.
Pidä takasia kiinni. Samaahan se tekee henkilöautoki, usein vain toinen rengas pyörii ilmassa tasauspyörästöstä johtuen.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
dirtysalami
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Helmi 13, 2013 4:29 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja dirtysalami »

Taitaa nyt vaan ymmärryksestä olla pula. Landcruiser on käytännössä yksipyörävetoinen, niin kauan kun yhtään lukkoa ei laiteta päälle. Autossa on kolme tasauspyörästöä.
HDJ80
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

dirtysalami kirjoitti:Taitaa nyt vaan ymmärryksestä olla pula. Landcruiser on käytännössä yksipyörävetoinen, niin kauan kun yhtään lukkoa ei laiteta päälle. Autossa on kolme tasauspyörästöä.
Koskee siis 80-, 90-, 100-, 120-, 150- ja 200-sarjan Land Cruisereita. Joskin 120:stä ja isompinumeroisissa keskellä kitka(torsen)lukitus.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kyllä, sekä ymmärryspulaa että näkemyseroja:)

4h asentoa pidetään nelivetona mutta käytännössä auto on silloin takapotku. Eturenkaat pyörivät vain tasauspyörästön mukana, ovat takarenkaiden "kyytipoikia". Vetämisen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.

Täytyy myöntää että maallikkona tajusin asian vasta auton ollessa pukkien päällä ja vaihteen sisässä.

Tässä nyt mentiin autonvalmistajien mainospuheiden ja keppimerkintöjen johdosta metsään.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

JPM kirjoitti:Eturenkaat pyörivät vain tasauspyörästön mukana, ovat takarenkaiden "kyytipoikia". Vetämisen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
No ei nyt näinkään. :D Jokainen pyörä vetää just saman verran jos niiden alla on samanlainen kitka. Jos esim. oikeen etusen alla on jäätä ja muut pitävällä pinnalla, pelkästään oikea etunen jauhaa tyhjää ellet laita keskilukkoa päälle (HL).

Se että kuvittelet sen olevan takavetoinen normaaliajossa, johtuu siitä että etuvoimansiirtolinjassa on enemmän häviöitä kuin takana, joten esim. kaikki renkaat ilmassa takapää pyörii pelkästään. Mutta jos vaikka ihan rukkasella ottais molemmista takarenkaista kiinni (ehkä myös pelkästään toisesta riittää), myös eturenkaat lähtevät pyörimään, tai ainakin toinen (helpommin pyörivä) niistä.

Ks. tämä, vaikka väärän merkin opus onkin, sivut 6 ja 7 ehkä valaisee tilannetta: http://totuusnelivedosta.com/extrat/pdf ... a_2006.pdf
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
JPM
Viestit: 9
Liittynyt: La Elo 31, 2013 4:01 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JPM »

Pittääpä ottaa kinthaalla takarenkaasta kiinni seuraavalla kerralla kun jään akseleita myöten suohon, saahaanpa eturenkgaskin kulumaan.
Vastaa Viestiin