Sivu 1/1

HJ 61:sen kehnot ajovalot

Lähetetty: Ke Loka 02, 2013 6:55 pm
Kirjoittaja parukit
Kuinka voikaan olla autossa näin kehnot ajovalot. Näillähän ei näe vesisadepimeässä yhtään mitään. Nelilamppujärjestämästä pitäisi ottaa pitkät pois jos laittaa paremmat lisäpitkät. Silloin tulee ongelmaksi lyhyille vaihtaessa liian raju pimennys. Auolla on huomenna katsastus. Jos sen jälkeen laittaisi 75W polttimot (laittomat). Himmeissä umpioissa ei ehkä niin paljon vaikuttaisi että ensimmäinen vastaantuleva poliisi pysäyttäisi. Miten mahtaa johtosarja ja valoviiksi kestää tuota jännitettä?

Lähetetty: Ke Loka 02, 2013 7:29 pm
Kirjoittaja vartiainen
En mä ainakaan löytänyt esim. Motonetista kuin H4 24v 75/70w polttimoita ja sellaiset tuolla on. Sitten huomasin että mun autossa on tehty niin että kaikki umpiot on H4 ja autossa on nappi josta sisemmät lähivalot toimii tarvittaessa kanssa. Tämä on tietenkin lähivalojen kahdennusta ja suurimpia rikoksia mitä Suomessa saattaa tehdä mutta iltasella ja yöllä olen käyttänyt noita ja tällöin HJ:n valot ovat kohtalaista keskitasoa.

Lähetetty: Ke Loka 02, 2013 7:41 pm
Kirjoittaja janski79
Eikös noi wattimäärät ole 24v systeemissä ihan normaalit? 12vb järjestelmässä on noi 55wattiset myrskylyhdyt. Eikö motonetissä ole umpioita kanttilamppuiseen? Muistaakseni joskus katselin, mut en ostanut kun tuo projekti on venynyt jo vuosia ei ole vielä umpioille tarvetta

Lähetetty: Ke Loka 02, 2013 7:53 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Onkohan maadoitukset sun muut johdot kuosissa???

Itse paransin perhekulkimen huonoja valoja bilhelvetin "valonvahvistin" sarjalla.

Lähetetty: Ke Loka 02, 2013 9:03 pm
Kirjoittaja parukit
Ei maadoituksissa mitään vikaa. H4 valojen referenssiluku on 12,5 lamppua kohden. Siinä mahtuisi olemaan luku 25 ajovaloille. Jos löytyisi jostakin sellaiset suorakaideumpiot. Silloin valoteho olisi pitkät päällä ajaessa lukemassa 100. Pysyisi kulkine laillisuuden puolella normaali lampulla. Miten Vartiaisella on kestänyt johtosarjat sulamatta?

Lähetetty: To Loka 03, 2013 4:37 am
Kirjoittaja vartiainen
23 vuotta on kuulemma johdot kestänyt kun on lähes uutena laitettu tuolleen. Kattelin et sulakerasiankin pohja on vielä ihan ehjä.
Motonetista löytyy tuota Hellan umpiota ja sitten sellaista halvempaa.
Kalliimpi:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... oneuvo=592
Halvempi.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/4 ... oneuvo=592

Lähetetty: To Loka 03, 2013 10:15 am
Kirjoittaja -MaTTi-
parukit kirjoitti:Ei maadoituksissa mitään vikaa. H4 valojen referenssiluku on 12,5 lamppua kohden. Siinä mahtuisi olemaan luku 25 ajovaloille. Jos löytyisi jostakin sellaiset suorakaideumpiot. Silloin valoteho olisi pitkät päällä ajaessa lukemassa 100. Pysyisi kulkine laillisuuden puolella normaali lampulla. Miten Vartiaisella on kestänyt johtosarjat sulamatta?
Minnekkä ne siitä sulaa, eri johtoja pitkin kun ovat kytkettynä.

Kyllähän se tuo sun ongelma on nimenomaan umpioista kiinni, näennäisesti ok-näköiset umpiot voivat olla menettäneet 80% valotehostaan. Uutta tilalle niin alkaa näkyä.

Ja referenssi ei tarkoita suoraan valon tehoa vaan valokuvion muotoa. Isompi referenssi meinaa pistemäisempää valoa verrattuna samanlaiseen umpioon pienemmällä referenssillä. Monesti pienempi se parempi, parempi nähä 150 metriä leveeltä kuin 300m kapeelta sektorilta.

Ja kuten todettu 70/75W H4:t on ne ainoot ja oikeet lailliset polttimot 24V-järjestelmään.

Lähetetty: To Loka 03, 2013 5:36 pm
Kirjoittaja parukit
No nyt kun katsoin, niin siellähän oli 75 wattiset polttimot paikalla! Huomenna sitten uutta umpiota kehiin. Josko se maailma siitä sitten kirkastuisi!