Kuva Kuva Kuva Kuva

Harkinnassa 100 sarjalainen

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Daniel
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja Daniel » Ti Tammi 07, 2014 8:13 pm

Tässä kun on nyt muutama vuosi tullut ajeltua 80 sarjalaisella on alkanut pyöriä ajatus kaluston päivittämisestä 2000-luvulle. Eihän tuossa nykyisessä sinänsä mitään vikaa ole mutta istumapaikkoja on liian vähän kun pitäisi jo perhettä saada mahtumaan kyytiin.
Jotenkin tuntuisi luonnolliselta siirtyä tuohon 100 -sarjaan. 120-sarjalainen taitaa kyllä jäädä pois vaihtoedoista kokonsa, vetomassansa ja (ponnettoman?) 4 sylinterisen moottorinsa takia.

Halvalla tästä vaihdoksesta ei oikein selviä ja siitä syystä askarruttaa hieman mitä sillä yli 10k eur lisäsijoituksella saa.

Näyttäisi noissa olevan ilmajousitusta, automaatti-ilmastointia ym. tingeltangelia mutta käsittääkseni kori, alusta ja moottori ovat aika lailla samaa kun 80-sarjassa.

Kaiken lisäksi pitäisi löytää vielä manuaalimalli joita ei näytä joka päivä olevan tarjolla, ainakaan Suomessa.

Onko kenelläkään kokemusta molemmista malleista?

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 696
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » Ti Tammi 07, 2014 9:11 pm

Daniel kirjoitti:
Kaiken lisäksi pitäisi löytää vielä manuaalimalli joita ei näytä joka päivä olevan tarjolla, ainakaan Suomessa.

Onko kenelläkään kokemusta molemmista malleista?
Onko tuon manuaalin haluamiseen joku tietty tarve..? Nuo uudemmat 2003- on se omasta mielestani niin hyvalla automaatilla, ettei tulisi mieleenkaan ajaa manuaalia.
SLCK# 62
Land Cruiser 150 -11
Ex- KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Daniel
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja Daniel » Ti Tammi 07, 2014 9:57 pm

PETEBJ75 kirjoitti:Onko tuon manuaalin haluamiseen joku tietty tarve..? Nuo uudemmat 2003- on se omasta mielestani niin hyvalla automaatilla, ettei tulisi mieleenkaan ajaa manuaalia.
Itsellä ollut aikaisemmin hdj automaatilla. Automaatti on kyllä huomattavasti mukavampi ajaa mutta polttoainetta kuluttaa (ainakin kyseinen yksilö) huomattavasti manuaalia enemmän.

Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja peLoGo? » Ke Tammi 08, 2014 10:53 am

Daniel kirjoitti: Jotenkin tuntuisi luonnolliselta siirtyä tuohon 100 -sarjaan. 120-sarjalainen taitaa kyllä jäädä pois vaihtoedoista kokonsa, vetomassansa ja (ponnettoman?) 4 sylinterisen moottorinsa takia.
100 -sarja on varmasti huippua jos yli 3t kärryä tulee vedettyä.

Me kävimme katsomassa sekä 100, että 120 -sarjalaisia kun päivitimme Cruiseria. Tyhjänä 120 tuntui miellyttävämmältä; ketterämpi ja vikkelämpi. Oikeastaan ainut mikä 100:sessa tuntui paremmalta oli moottorin erittäin kaunis käynti.

Jos 100:nen on kiikarissa, tämä yksilö oli kuulemma hintaisekseen hienon näköisessä kunnossa:
http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/5638873

Mitä vaihdelaatikkoon tulee, niin ainakin 120:sessä 5-vaihteinen automaatti toimii niin hienosti, että ehdottomasti ajelee mielummin automaatilla, kuin manuaalilla.
Viimeksi muokannut peLoGo?, To Tammi 09, 2014 7:56 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1527
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ke Tammi 08, 2014 6:57 pm

Daniel kirjoitti: käsittääkseni kori, alusta ja moottori ovat aika lailla samaa kun 80-sarjassa.
Kori tyystin eri, samoin alusta etuakseliston osalta (vääntösauvajousitus päällekkäisin tukivarsin), moottori 24-venttiilinen eli suunnilleen sama mitä myöhäisimmissä 80:ssä (joita tänne ei ole Suomen maahantuoja tuonut). Uskoisin myös että automaatti olisi tuohon parempi ja luontevampi valinta, eikä tuskin kulutukseenkaan niin oleellisesti vaikuta (kunhan on kunnossa, vaihtaa ajallaan eikä luistele suotta).
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
Tuppu
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu » To Tammi 09, 2014 12:31 am

Automaatti ehottomasti! Yhen 100:n tyypänny oli kyllä messevä peli ajella kun massaa on ja moottorikin nokalla. Tollasta pätkää (J12) viittii juuri ja juuri hämmentää mutta kun tarpeeksi kasvaa autos koko niin autom. on kyllä kiva. Kyllä 120:lläkin se yli 3tn kuorma kohtuu vaivatta liikkuu. Toki jos on koko ajan peräs niin sitte voi tulla voimaa ikävä :shock:
-Tuppu-
KDJ-120
SLCK #293
050-5960579

Daniel
Viestit: 68
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 9:56 pm
Paikkakunta: Häme

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja Daniel » To Tammi 09, 2014 3:34 pm

-MaTTi- kirjoitti: Kori tyystin eri, samoin alusta etuakseliston osalta (vääntösauvajousitus päällekkäisin tukivarsin), moottori 24-venttiilinen eli suunnilleen sama mitä myöhäisimmissä 80:ssä (joita tänne ei ole Suomen maahantuoja tuonut). Uskoisin myös että automaatti olisi tuohon parempi ja luontevampi valinta, eikä tuskin kulutukseenkaan niin oleellisesti vaikuta (kunhan on kunnossa, vaihtaa ajallaan eikä luistele suotta).
Ok. Hyvä, että tuli tuo väärä käsitys korjattua. Vaha automaatti hdj vei tosiaan talvella sekalaisessa ajossa lähemmäs 20l/100km mikä on liikaa kun tuo nykyinen manuaali ei vie ison kärryn kanssakaan yli 14:a litraa.
Siitä johtuen vieroksun tuota automaattia. Mahtaako 100 sarjalaisen automaatti olla kuitenkin hieman kehittyneempi?

Ei taida 120 sarjalaisia olla 3,5t koukulla?

Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja peLoGo? » To Tammi 09, 2014 8:54 pm

Daniel kirjoitti: Ei taida 120 sarjalaisia olla 3,5t koukulla?
Taitavat kaikki olla 2800 kg koukulla.
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1527
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ti Helmi 25, 2014 8:09 pm

Daniel kirjoitti:
Kaiken lisäksi pitäisi löytää vielä manuaalimalli joita ei näytä joka päivä olevan tarjolla, ainakaan Suomessa.
Tuos olis manuaali tarjolla toisella puolen lahtee: http://fin.auto24.ee/used/1689148?id=16 ... _missing=1
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Kurski
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 01, 2014 9:55 am
Paikkakunta: Lapinlahti

Viesti Kirjoittaja Kurski » Ke Maalis 19, 2014 10:03 pm

Täytynee omat kokemukset kertoa... 80 -sarjalaisella ajellut puolentoista sataatuhatta km, hymyssä suin... autolla tuli kiskottua kärriä muutamia tuhansia kilometriä, joskus raskastakin. Hyvinhän se jakso ja perusluja vehe jolle tsi-mieskin taitaa jotain huoltojen osalta. Kulutusta 33" rinkuloilla ja keppivaihteilla 10,5-12 kuorman koosta riippumatta. Raskaalla kengällä ja pätkäajulla talviaikaan äärimmillään oli 13litraa satkulle

Rinnalle sitten hankittiin tuo 120... hymy sen kun leveni. Ajomukavuus omaa luokkaa ja se kärrikin kulki ja kulkee hyvin perässä sillon kun vaimo on sillä luvan antanut ajaa/kärriä vetää. Myös se raskas... Tomaattilaatikollinen d4d kuluttaa 8,7-9,sss5 l satku ja vaimo aika reippaasti ajelee...

Noo... päivitin sitten tuon työjuhdan/ jahtiauton tuoreempaan ja laiton sitten 80:n tilalle satasen. Kyläläiset kahtoo varmaan kieroon ku kuskilla naama virneessä korvasta korvaan... sen verran on hyvä peli ajella. Auton tomaattilaatikko vm 2000 pelaa kuin kello ja ei häpiä toiminnalleen 120:lle. Kärrin kiskonnassa sanoisin tuon satasen lootan toimivan paremmin kuin 120:en... joku voi tieten olla eri mieltä, muttä tämä noin niin kuin kahden yksilön välillä verraten. Ja eroja aiheuttaa tuo kone; kuutonen on mielestäni jälleen omaa luokkaansa... Kulutus on ollut tällä hdj 100:lla 11,212,7 litraa satkulle. Alin mitattu saavutettiin luonnollisesti matka-ajossa vakkarisäätimen kanssa

SKun tuota kärrin vetämistä miettiin niin ylivoimaisinta tuossa satasessa on alustan säätömahdollisuus jota voi justeerata kuorman mukaan... kulkee ainakin tuo agadoksen atlas isolla puukuormalla tasaisimmin tuon satasen perässä...

Omasta puolesta niille jotka satasta pohtii niin suosittelen...noin niin kuin käyttöpeliksi.
Ken offihommiin niin sitten jatkaa 80-linjaa... toisaalta saanee tuon satasenkin niin syvälle, että tarvitaan vinssi tai traktori...

Notta semmosta..
Ei niin pientä ojaa ettei voi joutua pulaan!

timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Re: Harkinnassa 100 sarjalainen

Viesti Kirjoittaja timop » Ma Maalis 31, 2014 9:41 pm

[quote="-MaTTi-"][quote="Daniel"]
moottori 24-venttiilinen eli suunnilleen sama mitä myöhäisimmissä 80:ssä (joita tänne ei ole Suomen maahantuoja tuonut).

Eikö? Kuka niitä sitte on tuonu. Omakin on varmasti alkuperäinen 24valve suomiauto, valtion laitoksella ollut (mutta ei SA). Vähän niitä on varmasti tullut, hinnasta johtuen. Se on myyty merkkiliikkestä uutena paprujen mukaan, mutta onkohan niitä tuotu tilauksesta pelkästään, ei niitä tainnu olla normaali myyntilistoilla eikä esim. TM:n autohinnastossa enää silloin. No jaa, alkuperäinen suomenkielinen ohjekirja on väärän mallin jostain syystä...
Minulla oli kanssa samat mietteet vuosia sitten kaluston päivittämisestä sataseen, mutta kun valkeni että retkukeula, eikä lukkoa edessä, niin se ajatus jäi ja päivittäny vaan kasikymppistä parikin kertaa. Maatiemukavuus olisi varmasti 100 sarjassa parempi, mutta ei se ole ehkä oikeasti enää maastoon edes tarkoitettukkaan.

Automaatti on viimeisissä J80 1HD-T automaateissa sähköohjattu ja sama kuin 100 sarjassa. Ohjauksissa niin laatikossa kuin koneessakin on varmasti tapahtunut jotain kehitystä edelleen 100 sarjaan. J80 viimeisiä vuosimalleja 24valve dieselillä ei tietääkseni ole tuotu eurooppaan automaattina, eikä vissiin edes ole tehty LHD automaattia?
TP

gene
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2014 10:30 pm
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja gene » Ti Heinä 29, 2014 10:37 pm

Itseäkin kiinnostaisi juurikin tuollainen 100 sarjan land cruiseri. Hankita tulee ajankohtaiseksi noin ensi kesänä...

Onko teillä tietoa miten kestävä kilometrejä noin yleisesti? Näyttää ainakin nettiautossa olevat yksilöt olevan järjestään noin 400 tkm ajettuja. Uskaltaako tuollaista yli 300 tkm ajettua yksilö enää edes harkita? Tiedostan toki että kuluvia osia menee eikä se olekaan ongelma. lähinnä mietin konetta, laatikkoa, ja voimansiirtoa...

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1527
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » To Heinä 31, 2014 8:09 pm

Kyllä tommonen puolmiljoonaa ajettunakin tikkaa tosi nätisti. Voimansiirtoon toki voi olla tullu jo välyksiä, etenkin jos öljyjä ei oo aina muistettu vaihtaa.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Shrek
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 11:13 pm

Viesti Kirjoittaja Shrek » Su Elo 03, 2014 9:27 pm

Minulla on ollut tuollainen 2001 mallinen diesel automaagi kohta kahdeksan vuotta. "Ilmajousilla". Ostaessa 78th, nyt 292th km. Kulutus ollut 10-18,5 litraa. Yleensä 12,5-13.

Remontit: Etuperään iski hammaspeikko melkein heti hankinnan jälkeen, turbiini piti vaihtaa laatikkoon jossain 220th kohdalla ja yksi iskari.

Taakse vaihdoin kierrejouset paksuimpiin mitä tuohon jousitukseen sai kantavuusongelmien takia. Jos kyytiin lastaa liikaa kuormaa, jousitusta säätävä järjestelmä ei pysty kompensoimaan tilannetta ja lopulta pumppu palaa. Tilanteen näkee kojelaudasta jousituksen korkeutta ilmaisevista valoista. Kierrejousien vaihtamisen jälkeen ongelmia ei ole ollut.

Raskain kuorma on ollut vene joka painoi juuri tuon 3500kg trailerin kanssa. Veneessä oli lisäksi vielä tankit taynnä polttoainetta, jotain 300-400 litraa. Traileri kulki perässä nikottelematta ja yhdistelmä oli rauhallinen tien päällä. Sähköisen ylivaihteen kytkin pois päältä ettei laatikon öljyt kuumene tarpeettomasti. Vastaava kuorma oli liikaa 3,2 litraiselle bensapajerolle, joka alkoi kiemurtelemaan yli 70kmh vauhdissa.

Vaimo moitti ettei ohituskiihtyvyys ollut riittävä, joten lastutin sen 250 kaakkiin. Nyt kulkee ihan kivasti...

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » To Syys 11, 2014 10:44 am

Aah, pääsin työkeikalla koestamaan jäykkäakselisen 100-sarjalaisen, ja voi pojat, kiima oli silminhavaittava! Liekkö ollut sitten HZJ105, kuten Killerwon miinaniskemä.

http://forums.offipalsta.com/album.php? ... eid=162134

Siinä oli tollaset jännät askelmat toisessa takakulmassa. Lamppu on ainakin suojassa.

http://forums.offipalsta.com/album.php? ... eid=162132

Ekan kuvan taustalla näkyvä neliveto-sprinterkin tuli tyypitettyä poissa tieltä, ja oli kyllä ennakko-odotusten vastaisesti kykenevä peli.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

Vastaa Viestiin