Kuva Kuva

32 vuotta ympäri maailmaa FJ60:llä

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mr_Denso
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

32 vuotta ympäri maailmaa FJ60:llä

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Kuva
"We seal our achievement of having reached the highest point of the Pamirs with a remembrance picture"

Siinäpä teille maailman ainoa Land Cruiser joka todella on mallinimensä veroinen. 32 vuoden aikana tämä '82 FJ60 on
kiertänyt maailmaa yli 700 tkm edestä ja vieraillut 186 maassa... Mittarissa vuosipäivänä 16.10.2016: 747 088 km.

Juu eli 16.10.1984 tämä Sveitsiläinen aviopari, Emil ja Liliana Schmid, päättivät tehdä irtioton arjesta ja lähteä
heidän pari vuotta aiemmin hankitulla FJ60:llä reissuun - reissuun jonka piti kestää n. 1-2 vuotta, mutta josta tulikin 32...

Kuva
Wallisellen, Sveitsi, 1984

1997 tämä saavutus on kirjattu myös Ennätystenkirjaan ja se päivittyy sinne säännöllisesti: pisin koskaan ajettu reissu,
eniten kilometrejä/maileja ja eniten vierailtuja maita yhdellä ja samalla autolla.
http://www.weltrekordreise.ch/guinness%20e.html

Kertakaikkiaan käsittämätöntä... Eikä tällasta tiämmä pysty kukaan koskaan enää tekemään.
Ja milläs muulla autolla kuin Land Cruiser 60:llä - osoitus siitä mitä 60:nen ja aito vanhan koulukunnan klassinen
H.D. Land Cruiser todella on. Ei olisi tainnut onnistua millään muulla autolla... ;) Ja kuormamuuli, kokonaispaino on
suunnilleen 4200 kilon luokkaa eli aikamoista tavaramäärää on auto joutunut rehata päällänsä kaikki nämä
vuosikymmenet ja kilometrit.

Auto on siis keväällä '82 ihka uutena hankittu "HJ:n sininen" (mun nimitys 861 met.vaaleansiniselle färille) FJ60LG-KW
eli ihan samanlainen kuin meidän HJ60LG-KW:tkin oli. EUR malli ja speksit siis. He ottivat bensiinimoottorisen mallin
bensiinin paremman saatavuuden takia ja sen takia, että se toimii myös vuoristoissa luotettavammin.
Harkinnassa heillä oli myös mm. Datsun Patrol, Blazer ja Geländewagen. No, onneksi valinta kohdistu FJ60:een. ;)
Siinä oli tilaa nukkua etupenkkien takana, tarpeeksi voimakas kone, jyhkeä ja kestävä olemus, mutta silti tarpeeksi sivistynyt
ja hyvä ajaa ja ylipäänsä muutenkin kaikkineen just soppeli siihen mihin he oli sitä autoa ajatellutkin,
vaikkakaan vielä sillä hetkellä heidän ei ollut tarkoitus jäädä kiertämään maailmaa ikuisesti...

Alku oli vähän hankalaa kun joku oli ensin laittanut hiekkaa tankkiin ja sitten tuli ylikuumenemisongelmia jotka johtuivat
mm. eteen asennetusta sähkövintturista (ilmavirtaus jäähdyttimelle) ja tehottomasta p-a pumpusta. Toyotan Sveitsin
maahantuoja otti asian hoitaakseen ja pisti auton viimesen päälle kuntoon, opastusten ja ohjeistusten kera - kaikki takuuseen. Siitä se sitten lähti käyntiiseen ja ilman ongelmia...
http://www.weltrekordreise.ch/a_storye.html

Ja ongelmattomasti se on sujunut, auton puolesta ja muutenkin. He ovat välttyneet onnettomuuksilta ja havereilta
suht hyvin, joka on sekin kyllä aikamoinen ihme. Hlö.auto on kerran töytänny Lilianaa ja koira purrut sekä kesällä 2015
yöllinen ryöstö Malawissa - josta selviäminen hengissä on kyllä ihme sekin... :roll: Siinä ne haverit suurimmaksi osaksi.
Toki kamera on ryöstetty jne. ja kohtaamisia alkuaikoina joidenki guerrillojen ja muiden roistojen kanssa, mutta kuitenkin.

Cruiserkin on pelittänyt ja ei nyt tarvinne varmaan erikseen painottaa millaisia teitä, reittejä, maastoja ja olosuhteita se
auto on kohdannut - raskas lasti selässään vuosikymmenten saatossa. Kapeet ja korkeet alla, avoimet perät,
sähkövinttura noukalla ja mutakettingit tarpeen vaatiessa. Niillä ne kolme on yhdessä pärjänneet. Hyvä osoitus siitä,
että kun auto on kyvykäs ja sitä operoiva tietää sen ja osaa käyttää/hyötykäyttää sitä oikein niin homma hoituu vakiollakin... Raportteja matkan varrelta

Kuva
Sanomattakin on selvää, että vuodet ja kilsat ovat tehneet tehtävänsä ja alkaa se maailman kestävin ja legendaarisinkin
taipua... FJ60 on korirempattu nyt kaksi kertaa, 1. kerran vuonna 2006 Miri/Sarawakissa Etelä-Malesiassa jonka yhteydessä
myös moottori peruskunnostettiin (22 vuotta ja 614 316 km) sekä myöhemmin vielä vaihteisto. Rejuvenaatio 1

2. peruskunnostus oli vuonna 2012 samaisessa Miri/Sarawakissa ja samaisella pajalla. Yllättävän huonoon kuntoon oli kori
päässyt vain 6 vuodessa et ei varmaan ne käytettyjen materiaalien (pelti, tasotteet jne.) laatu ole ollut ihan sitä parasta
mahdollista. Tämän 2. peruskunnostuksen yhteydessä myös ohjusvaihde uusittiin. Tietenki kytkintä ja akselistojen hiluja
sun muuta on rempattu aika ajoin. Rejuvenaatio 2

Kuva
Vakavin insidetti sattui Afrikassa kun takavetoakseli napsahti kesken ajon poikki ja semi-floater akseli kun on niin takarengas
lähti irti napoineen ja akselintumppeineen päivineen. Kuin ihmeen kaupalla ei mitään sen kummempaa sattunut eli auto ei
kaatunut tai törmännyt mihinkään. Ja niinkuin tämä ei olisi ollut tarpeeksi, tilalle vaihdettu takavetoakseli napsahti prikulleen
samalla tavalla poikki hyvin pian vaihdon jälkeen. Taas selvisivät vain pahalla säikähdyksellä. Kävi ilmi, että jossain kohtaa
vuosien saatossa ja kovan lastin alla akseliputki on taittunut ja se sai vetoakselit napsahtamaan poikki.
No, miten he tästä selvisivät ? Etelä-Afrikan Land Cruiser yhteisön (!) uskomattomalla panostuksella ja avustuksella.
Löytyi käytetty taka-akseli ja taas kerran auto pistettiin kuntoon. Taka-akseliremppa

Nyt viimeisimpänä (Gorno-Altaysk, Venäjä) piti uusia olkalaakerit ja hitsata katkenneet A-pilarit molemmin puolin.

He ovat nyt siis Venäjällä ja ajavat kohti Ukrainan Odessaa. Heidän oli tarkoitus kiertää Mongoliaa, mutta Mongoloidit ovat
asettaneet maksuja autoilijoille ja tiestökin on aika huonossa kunnossa, joten tulivat lopulta siihen tulokseen, että se maa
on valitettavasti unohdettava. He ovat liian vanhoja ankaralle talvelle ja yhtälailla se olisi ollut liikaa autolle,
erittäin huonokuntoisen tiestön ohella... Joten Ukrainaan, satamakaupunki Odessaan, siis suuntaa tuo jumalaisella sinisellä
konepellillä varustettu uskomaton puurtaja joka jaksaa edelleen (välillä vähän kakoen) kuljettaa näitä kahta uskomattoman
kokemuksen omaavaa maailmanmatkaajaa... Mihin auto sieltä jälleen kerran laivataan, sen aika näyttää.

Kuva

Suosittelen tutustumaan sivustoon ajan kanssa, vaikkei lontoon kieli taipuisikaan niin kuvat kyllä kertoo.
Sivusto on vähän sekainen, mutta kyllä sieltä juttua ja kuvia löytyy kun kaivaa. Varsinkin nämä viimeisimmät
jutturaportit mm. Tadžikistanista ja siellä vuoristossa ajeluista... Wanhat jaksaa paremmin kuin monet nuoret ! 8)

etusivu - http://www.weltrekordreise.ch/a_starte.html
Josta näkee heidän tuoreimman sijaintinsa sekä "New: what's happening?" linkin takaa uusimmat tapahtumat
tiivistelmänä. Myös aika ajoin julkaistavat uutiset ja viimeisimmät jutturaportit löytyy etusivulta kätevästi.

infoa 1 - http://www.weltrekordreise.ch/a_texte.html
infoa 2 - http://www.weltrekordreise.ch/a_infoe.html
statistiikkaa - http://www.weltrekordreise.ch/a_stat1e.html
statistiikkaa 2 - http://www.weltrekordreise.ch/a_stat1e.html

P.S. Ja juu, on tästä mainittu täällä joskus aiemminkin, mutta tossa nyt tollanen tiivistelmä ja kaikille niille
jotka eivät tällaisesta ole koskaan kuulleetkaan... Minä olen seurannu heidän kulkuaan vuodesta 1999
(no, olisko sillon kun oli Cruiser kuume pahimmillaan ja hankin itsekin 1. Cruiserin :wink: ). Philippe, tuo meitin
Klubin perustajajäsen, tästä vinkkas - ONNEKSI !! Ihan en kerenny tehdä tätä juttua vuosipäiväksi, mutta kuitenkin.
Kun nuo Siniset 6-sylinterisellä moottorilla varustetut J60/61:et on niin lähellä sydäntä... <3
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Re: 32 vuotta ympäri maailmaa FJ60:llä

Viesti Kirjoittaja A-P »

Aivan mahtavaa luettavaa, kiitoksia!
Tällä vilkaisulla en keksinyt koostetta korjauksista.
Parhaat autot tehtiin 80-luvulla ja Japanissa. M.O.T.
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
Avatar
Mr_Denso
Viestit: 78
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 3:39 pm
Paikkakunta: E-P

Re: 32 vuotta ympäri maailmaa FJ60:llä

Viesti Kirjoittaja Mr_Denso »

Vain niistä molemmista korirempoista, 2006 ja 2012 sekä taka-akseli rempasta on erilliset
tarinat ja linkit löytyy tosta mun postauksesta. Muista jutuista on sitten mainintoja
uutisten ja esim. kuvaraporttien yhteydessä... Nyt viimesimmät löytyy siitä
"New: what's happening?" osiosta. Mä tykkään niistä talvisista kuvista, kun ne on
pääasiassa ollu noissa lämpimissä olosuhteissa kaikki nämä vuodet... Odotan innolla
josko tulis vähän enemmänki lumikuvia tuolta Venäjältä nyt. :)

Todentotta, sinähän sen sanoit... ja minä lisään, että Mercedes Saksassa. ;)
Kunnolliset Mersut loppuu sinne '90-luvun alkuun eli viimeiset kunnon Mersut oli W201 190,
W124 E ja W126 Ässä. Valitettavasti... Ne on kanssa sellasia kilometrien tahkoajia et ei äkkiä
vastaavia vastaan tule. Toki tahkoaahan nuo uudemmatki kyllä, mutta ei enää vedä vertoja
aidoille oikeille Kasari-Mersuille. 8) Ysärillä alko se kustannustehokkuus ja kusetus...
oli sitte kyse Merusta tai Volkkarista. Et sinne Kasarille ne Aidot Oikeat ja Kunnolliset
autot jää. Sillä oli ja on merkitystä kun tuotteissa vielä luki Made in WEST-Germany !!!
Aito ja echta Made in West-Germany Kakkoskorinen Golf pesee mennen tullen
kaikenmaailman kolmoskoriset maatuvat kusetuspaskat - liikkuvia hiilipönttöjä.
Mikä sellanen SAKSALAINEN auto on, jossa on FIATin (Magneti Marello) sytytys-
ja suihkutusjärjestelmä moottorissa ?! Jos moinen ei ole kusetusta, niin ei sitten mikään...

Kasarilla oli vielä suuri ja mahtava Neuvostoliittokin ja koko itäinen neurooppa oli
sitä suljettua sosialistista aluetta. Ikävä järjestelmä, MUTTA sillon Venäjällä ja
ylipäänsä maailmassa oli vielä joku ROTI ! Ja mitään tällasta mitä nyt viimeaikoina
on ollu, ei olisi tapahtunut eikä tapahtunutkaan... suuntaan eikä toiseen.

Karpokin oli timmissä ja kova sana... Ajeli HJ:lla Suomea ristiin ja rastiin, pitkin ja poikin
juttukeikkoja tehdessä. HJ:n sinisellä "työnantajansa kuvausautolla, Tojota-maasturilla"
ja myöhemmin sitten omalla hopeisella '87 HJ60:llä (joka on hänellä muuten edelleen...).
Ah... 80-luku... 8)

EDIT 19.11.2016 LISÄYS: Ne on nyt päässeet Ukrainaan ja suunnittelevat auton laivaamista
jälleen kerran sinne Miri/Sarawakiin jossa FJ60 tulee saamaan kolmannen (!) ja todennäkösesti
viimeisen rejuvenaation... Perä poksahti Venäjällä, mutta heillä oli mukana toinen perä joka
vaihdettiin sutjakasti Toyotalla Ufan kaupungissa. Jännä sinänsä et perä poksahti vaikkei siitä taka-akseli
rempasta ole pitkä... :roll: Venäjällä ne on nyt sitte saanu kokea niin pakkasta ku lumimyräkkääkin
pitkästä aikaa, ei sovellu vanhuksille moinen enää, ei. Saman huomasin minäkin omasta 33 vuotta
vanhasta koslasta, ei ole se HJ enää talviauto, EI. :wink:
3. '83 HJ60 LG-MW HPV (2016 -> nykyinen)
2. '82 HJ60 LG-KW VLO-Cruiser (2000-2003, ex)
1. '84 BJ45 LV-KCW VNR (1999-2000, ex)
kokkola
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 9:26 pm
Paikkakunta: Kokkola

Re: 32 vuotta ympäri maailmaa FJ60:llä

Viesti Kirjoittaja kokkola »

Nyt vetäise kyllä miehen hiljaiseksi . Respectiä ja kovasti tuosta matkasta :D

Uusimassa mobilisti lehdessä oli myös kertomus pariskunnasta joka on matkannut ympäri maailma 1920 lukuisilla puu pyöräisellä koslalla lähtiessä matkaan pariskuntana ja matkalla on hankkittu matkamuistoiksi olikohan 3 lasta. Eli ei huonosti sekään :D
Vastaa Viestiin