Aika kylmää..
Valvoja: Käyttäjä
Kyllä se webasto on ainoo oikee laite kovalle pakkas kelille.
Emännän autossa eberi lopetti käynnistymisen kun oli elohopee -15 alapuolella.
Webasto hyrähti toissa yönäkin käymään ja ulkona -25.9´C
15min lämmitys ja VOT 2H kone hörähti ekalla käymään eikä edes savuttanut.
No webasto onkin 7kW
Kiertovesipumpuista sen verran kokemusta että tuohon on saanut
vaihdella vuoden /kahden välein niitä pumppuja kunnes ostin magneettivetoisen kiertovesipumpun... ei oo sen jälkeen enään kiukutellut.
Emännän autossa eberi lopetti käynnistymisen kun oli elohopee -15 alapuolella.
Webasto hyrähti toissa yönäkin käymään ja ulkona -25.9´C
15min lämmitys ja VOT 2H kone hörähti ekalla käymään eikä edes savuttanut.
No webasto onkin 7kW
Kiertovesipumpuista sen verran kokemusta että tuohon on saanut
vaihdella vuoden /kahden välein niitä pumppuja kunnes ostin magneettivetoisen kiertovesipumpun... ei oo sen jälkeen enään kiukutellut.
hj
joo kyllä hj;n ainaki saa vielä -34 asteesta hyvin käymään kunhan vaan on akuissa virtaa pyörittää kyllähän nuo käymään lähtee kunhan diiseli on vielä nestemäistä joka aamu on töihin vieny kun tarve on ollu vaikka yli kolmen kympin pyöriny pakkanen jo useita päiviä kiven heitto napapiiriltä pohjoseen
Meinaatko että kone "tykkää" kun lohko on koko ajan lämmin -> öljyt valuu hiljakseen mäntien kyljistä alas ja sit kun starttaa, pyörähtää lähes kuivana käyntiin...Anonymous kirjoitti:Miksi ei voi autoa pitää lämmössä, miksi rasittaa konetta kylmästä???
Itse pidän moottoria ja sisätilaa lämmössä aina silloin kun moottori ei ole käynnissä.
En toki väitä et kylmänä kolmenkympin pakkasilla käyntiin laittaminen on yhtään parempi asia...
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Mites kesällä pysyy öljy männän kyljessä??? Mielestäni noi lohkolämpparit ei kauheen kuumana pidä noita moottoreita näillä pakkasilla. Tietysti ei ole mitään jäkee pitää lämmössä jos auto vaan seisoo, mutta jos sitä käyttää päivittäin niin ei varmastikkaan ole ongelmaan...Tuppu kirjoitti:Meinaatko että kone "tykkää" kun lohko on koko ajan lämmin -> öljyt valuu hiljakseen mäntien kyljistä alas ja sit kun starttaa, pyörähtää lähes kuivana käyntiin...Anonymous kirjoitti:Miksi ei voi autoa pitää lämmössä, miksi rasittaa konetta kylmästä???
Itse pidän moottoria ja sisätilaa lämmössä aina silloin kun moottori ei ole käynnissä.
En toki väitä et kylmänä kolmenkympin pakkasilla käyntiin laittaminen on yhtään parempi asia...
No niin. Nyt alkaa tuo talvi taas lähestyvän (on ollut etelässäkin jo yöpakkasia) ja pitäisi tosissaan miettiä hj:n lämmitysratkaisua tulevalle talvelle. Viime talven kiduin letkulämppärin kanssa = surkea.
Mietteissä onkin, josko tuon letkulämppärin siirtäisi toiseen autoon ja hojoon kunnon laitteet tilalle.
Motonetissä näyttäsi olevan calixia (joka ilmeisesti on letkulämppäri) ja defaa, joka tulee lohkoon. Defa maksaa vastuksen ja asennussetin kanssa 150e, mikä mielestäni on paljon pelkästä lohkolämppäristä. Sisätilanhaaroitus vielä olikohan 60e lisää.
Osaako kukaan sanoa, kuinka tehokas tuo defan vastus sitten oikein on?
Toinen vaihtoehto olisi jättää tuo letkulämppäri ja lisätä sen kaveriksi esim öljypohjan lämmitin. Saisi ainakin juoksevaa öljyä kone.
Kolmas vaihtoehto onkin sitten se Webasto / Eber. Eli riittääkö esim Webasto Thermotop E (eli vissiin se pienempi 4,2kw malli) tuolle hj60:lle vai olisiko sen oltava se isompi (ja kalliimpi)? Töissä kun ei ole tolppapaikkoja, olisi tuollainen kova sana. Voisi vielä jättää sen letkulämppärin ikään kuin varmistukseksi.
Thermotop E yleisasennussarjalla maksaisi 870e tuolla http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=146
Missään tosin ei puhuta, onko laite tuon hintainen myös 24 volttisena.
Ei tuokaan mikään edullinen ole, ja ilman kaukosäätimiä kyllä ottaisin. Saako mitään muuta kautta edullisemmin noita?
Ja mitähän mahtavat Webasto / Eber pitää maastokäytöstä ts hajoaako herkkä elektroniikka tärinästä ja paikkeista (eli joutuuko tuota sitten irroittelemaan esim kesäksi?)?
Mietteissä onkin, josko tuon letkulämppärin siirtäisi toiseen autoon ja hojoon kunnon laitteet tilalle.
Motonetissä näyttäsi olevan calixia (joka ilmeisesti on letkulämppäri) ja defaa, joka tulee lohkoon. Defa maksaa vastuksen ja asennussetin kanssa 150e, mikä mielestäni on paljon pelkästä lohkolämppäristä. Sisätilanhaaroitus vielä olikohan 60e lisää.
Osaako kukaan sanoa, kuinka tehokas tuo defan vastus sitten oikein on?
Toinen vaihtoehto olisi jättää tuo letkulämppäri ja lisätä sen kaveriksi esim öljypohjan lämmitin. Saisi ainakin juoksevaa öljyä kone.
Kolmas vaihtoehto onkin sitten se Webasto / Eber. Eli riittääkö esim Webasto Thermotop E (eli vissiin se pienempi 4,2kw malli) tuolle hj60:lle vai olisiko sen oltava se isompi (ja kalliimpi)? Töissä kun ei ole tolppapaikkoja, olisi tuollainen kova sana. Voisi vielä jättää sen letkulämppärin ikään kuin varmistukseksi.
Thermotop E yleisasennussarjalla maksaisi 870e tuolla http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=146
Missään tosin ei puhuta, onko laite tuon hintainen myös 24 volttisena.
Ei tuokaan mikään edullinen ole, ja ilman kaukosäätimiä kyllä ottaisin. Saako mitään muuta kautta edullisemmin noita?
Ja mitähän mahtavat Webasto / Eber pitää maastokäytöstä ts hajoaako herkkä elektroniikka tärinästä ja paikkeista (eli joutuuko tuota sitten irroittelemaan esim kesäksi?)?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Thermo toppia ei muistaakseni saanu 24 V, pitää ottaa se pienin 5 kW tavallinen.
Defakin on muistaakseni se nykydiisseleihin kaupattava lohkon kyljen säteilylämmitin, ku ei tuossa 2H:ssa (ja 12H-T:ssä) oo noita plommeja näkösällä, eli perinteinen lohkolämmitin ei käy.
Ja noita webastoja, ebereitä ja ardickeja käytetään kaivin-, pyörä- yms. koneissa, joten eiköhän ne kestä.
Osta kunnon polttoainelämmitin, kytke se kovia pakkasia varten niin että saat sisäpuhaltimen haluttaessa pois (vaatii hojossa erillisen kytkimen) ja laita vaikka vielä roikkatöpseliin automaattilaturi akuille, niin hyvin menee...
Defakin on muistaakseni se nykydiisseleihin kaupattava lohkon kyljen säteilylämmitin, ku ei tuossa 2H:ssa (ja 12H-T:ssä) oo noita plommeja näkösällä, eli perinteinen lohkolämmitin ei käy.
Ja noita webastoja, ebereitä ja ardickeja käytetään kaivin-, pyörä- yms. koneissa, joten eiköhän ne kestä.
Osta kunnon polttoainelämmitin, kytke se kovia pakkasia varten niin että saat sisäpuhaltimen haluttaessa pois (vaatii hojossa erillisen kytkimen) ja laita vaikka vielä roikkatöpseliin automaattilaturi akuille, niin hyvin menee...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
- werzu
- Viestit: 389
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
- Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
- Viesti:
Lämmitin
Ainut proppu jonon saa lämmittimen on sylinterinkannessa ja takapäässä sitä.Siinä on mulle joku laittanut lämmittimen.Tosin ei siitä ole viel 3h lämmittämisen jälkeen kovalla pakkasella mitään iloa.
T:Jarkko Pasanen #14
T:Jarkko Pasanen #14
Osta esim. Calix UMV-sarjasta letkulämppäri (tulee halk. 19 mm letkuihin). Ne on työkoneisiin tarkotettuja ja tehoja löytyy 500-2000W. Varmasti riittää hehkuttamaan HoJonkin lohkon tollanen kakskilowattinen äkkiä lämpöseks, vaikka letkussa olisikin. Hinnat on alkaen 100 € muistaakseni.osilpi kirjoitti:No niin. Nyt alkaa tuo talvi taas lähestyvän (on ollut etelässäkin jo yöpakkasia) ja pitäisi tosissaan miettiä hj:n lämmitysratkaisua tulevalle talvelle. Viime talven kiduin letkulämppärin kanssa = surkea.
Mietteissä onkin, josko tuon letkulämppärin siirtäisi toiseen autoon ja hojoon kunnon laitteet tilalle.
Mistäs tuollaisia saa? Ei täällä Espoon suunnalla kukaan tunnusta myyvänsä tai sitten olen soittanut vääriin paikkoihin... Kaikki myy vaan niitä pikkuisia letku-/säteilylämmittimiä. Raskaan kaluston kaupoista en kyllä ole vielä tajunnut kysellä.-MaTTi- kirjoitti:
Osta esim. Calix UMV-sarjasta letkulämppäri (tulee halk. 19 mm letkuihin). Ne on työkoneisiin tarkotettuja ja tehoja löytyy 500-2000W. Varmasti riittää hehkuttamaan HoJonkin lohkon tollanen kakskilowattinen äkkiä lämpöseks, vaikka letkussa olisikin. Hinnat on alkaen 100 € muistaakseni.
Toisaalta kovasti se Webasto/Eber polttelisi, niin saisi auton töissäkin lämpimäksi. Ei vaan taida niitä 5kw malleja alle tonnilla irrota mistään.
Onneksi ei vielä ole hengenhätä kun ei hojokaan ole vielä ajokunnossa...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Jos nuissa http://www.autio.net/osat/3-uudet-lammittimet.htm on toi asennus sarja mukana niin säästät ehkä vähän, mutta jos ei niin tod. näk samoihin / kalliimpaan menee.
Mene ja tiedä...
-Toni
Mene ja tiedä...
-Toni
Tietääkö kukaan mistä noita saa pk-seudulla? Lauttasaaren Autotarvike tarjoaa kyllä, mutta 1000w vastus hinta 270e sisähaaroitussarjalla. Ja tuossa EI ole edes kiertovesipumppua.-MaTTi- kirjoitti:
Osta esim. Calix UMV-sarjasta letkulämppäri (tulee halk. 19 mm letkuihin). Ne on työkoneisiin tarkotettuja ja tehoja löytyy 500-2000W. Varmasti riittää hehkuttamaan HoJonkin lohkon tollanen kakskilowattinen äkkiä lämpöseks, vaikka letkussa olisikin. Hinnat on alkaen 100 € muistaakseni.
Mitä muita tehokkaita malleja on ja kiertovesipumpulla olisi varmaan hyvä olla? Kuka myy?
Halvin 24v Webasto/ Eber 1150e, joten on kyllä hieman liikaa tässä vaiheessa.
Varmasti monella on samat ongelmat syksyn tullen...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999