Kuva Kuva

Dobinsons alustasarja (kuvia)

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Dobinsons alustasarja (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Menin Hoijakan kanssa katsastukseen, ja kappas, yksi lehtijousi olikin poikki takaa. Tuloksena oli hylkäys. No, eikun uutta latia etsimään. Nälkähän tunnetusti kasvaa syödessä, joten iskin silmäni mukavaan tarjoukseen dobinsons alustasarjasta. Korottavaa alustasarjaahan olin aina haaveillut, joten nyt siihen tuli oiva tilaisuus. Dobinsons lupaa 50 millin korotusta jousillaan.

Sarjaan kuului dobinsons jouset, iskarit, u-pultit, helat ja rasvattavat riipukkeet. Auton ryhti muuttui erittäin paljon, korotusta tuli taakse n. 7,5 senttiä ja eteen 5 senttiä. Olen kyllä tyytyväinen ajettavuuteen, vaikken maastossa sitä olekaan vielä testannut.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Joko kerkesit katsastamaan nuo uudet jouset. Miten tuon auton korkeus määriteltiin. Mulle insinöörit sanoi että 1830 + 150 = 1980 on max korkeus kaikkineen korotuksineen päivineen.

Ensin mitataan kokonaiskorkeus ja sitten merkitään otteeseen navan ja lokasuojan välinen rako. Leimatessa pitää kuulemma olla ne isot renkaat alla. Mullakin on otteessa 10.50R15? Mistähän mä nekin kaivan?

Jos tuohonkin autoon tulee noiden renkaiden tilalle 33" niin korkeus tosta nousee noin 80 mm. Ja siihen sitten 50-75 mm niin menee jo liian korkeaksi. Sitten joillakin on niitä nylon/edmonton-kiekko korotuksia lisäksi semmoiset 50 mm niiin millä matikalla ne sitten menee?

No nyt on sitten sullakin se maaginen 51cm etunavasta lokasuojan reunaan ilmeisesti. Kuvasta päätellen isompaa rengasta kaivataan?
Paljonko tuollainen alustaremppa verotti kukkaroa?

Joka tapauksessa mukava nähdä siisti HJ :lol:

-Jussi-
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

Ei katsastusmies sanonu korkeudesta mitään. Sanoi vaan, että uudet oot laittanut, eipä siinä. Enpä usko, että tuo vielä liian korkea on, vaikka tälläkin hetkellä on 33" alla, kuvia myöhemmin... :lol:

Ja hintaa tuli n. 1300 €
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jos rengas isonee halkasialta 80mm niin auto korottuu 40mm
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ja koska tässä HJ ja 33" rengas kasvaa 1 mm enemmän kuin yleisesti sallittu 51 mm, on renkaasta aiheutuva korotus tasan 26 mm. Sitä enempää ei rengas voi korottaa jos ei ole erikoislupia vaativat isot renkaat kyseessä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No mulla on kuluneet 235/75R15 kumit alla (oiskohan luokkaa 29") ja mitattiin auton korkeus niin saatiin tulokseksi 1830 joka on sama kuin tehtaan ilmoittama. Eli mikä on oikeasti se rengaskoko jolla tehdas on mitannut sen auton korkeuden. Ettei vaan olisi 205R16? Sehän on matalampi kuin tuo 10R15 jolla haetaan ne 33" otteeseen.

Tuo mun auto on varustettu ryhdikkäillä uusilla jousilla. Mad Mike on oikeassa tuosta että se ei ole vielä liian korkea etteikö sitä hyväksyttäisi.

-Jussi-
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jussi kirjoitti:No mulla on kuluneet 235/75R15 kumit alla (oiskohan luokkaa 29") ja mitattiin auton korkeus niin saatiin tulokseksi 1830 joka on sama kuin tehtaan ilmoittama. Eli mikä on oikeasti se rengaskoko jolla tehdas on mitannut sen auton korkeuden. Ettei vaan olisi 205R16? Sehän on matalampi kuin tuo 10R15 jolla haetaan ne 33" otteeseen.

Tuo mun auto on varustettu ryhdikkäillä uusilla jousilla. Mad Mike on oikeassa tuosta että se ei ole vielä liian korkea etteikö sitä hyväksyttäisi.

-Jussi-
235/75R15 on likimain saman korkunen ku 205R16, mutta siihen kokoon perustuvaa kokonaiskorkeutta ei voi käyttää mittana korotuksille, ku auto on isoimmilla tyypitetyillä renkailla tuota korkeampi. Ja HJ:n high roof -malli on myös samaa mallisarjaa, se 10R15 renkailla on jo varmasti 15 senttiä korkeampi kuin matalakattonen 205R16:sta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

No mitenkäs tuo nyt sitten selitetään tuonne konttorille. Mites se muilla on mennyt? Mulla on tuo muutoskatsastus edessä ja pitäs olla selvät sävelet ennen sitä.

Eli mistä dokumentti jossa on HJ60 kokonaiskorkeus suurimmilla tyypitetyillä renkailla. Siitähän tässä on kyse. Muuten kokonaiskorkeus tulee pienemmillä renkailla mitattuna.

Meneekös tämä nyt vähän OT tuosta Mad Miken aloituksesta mutta eikös tämä ole hänellekkin hieman ajankohtainen.

Pahoittelen tapahtunutta :oops:

-Jussi-
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jos alustasarjasta ei ole sen valmistajalta mitään lappuja korotuksesta ja inssi haluaa sitä mittoa, niin sillonhan se pitää mitata samoilla renkailla ennen ja jälkeen. Mites muuten se muka onnistuu?

Tai sitten jos alla on 33" niin STRO:sta katotaan nuo 205R16 ja 10R15 mitat, ja laskemalla selvitetään renkaiden aiheuttama korotus, joka (lisättynä sillä 26 mm) vähennetään sitten siitä mitatusta erosta, ja saadaan alustan osuus korotuksesta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jussi kirjoitti:Eli mistä dokumentti jossa on HJ60 kokonaiskorkeus suurimmilla tyypitetyillä renkailla. Siitähän tässä on kyse. Muuten kokonaiskorkeus tulee pienemmillä renkailla mitattuna.

-Jussi-
205R16 halk 736 mm
10R15 halk 773 mm
erotus 37 mm -> korotus 18,5 mm
auton alkup. korkeus 1830 + 18,5 = 1848,5 ja 33" alla 1874,5 mm

Joten ilman korinkorotuksia se saa olla 1951,5 mm korkea ottamatta kantaa siihen korkeakattoisen kokonaiskorkeuteen.

EDIT: miten muuten inssi mittas tuon alkuperäisen korkeuden?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Alkuperäinen korkeus löytyy vaikka käyttöohjekirjasta, jos ei muualta. Inssi sanoi että heillä on siellä konttorilla tuo tieto olemassa. En vaan sitten tullut kysyneeksi sitä korkeutta mutta ohjekirjassa on tuo 183 cm.

-Jussi-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kukas tuota dobinsonsia suomessa myy?
J-T

Viesti Kirjoittaja J-T »

Offroad tarvike
www.offroadtarvike.fi
Vastaa Viestiin