Kuva Kuva

BJ käyttöautona?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hammer__
Viestit: 216
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 12:43 am
Paikkakunta: Rovaniemi

BJ käyttöautona?

Viesti Kirjoittaja Hammer__ »

Olisi tiedossa edullisesti vm-80 BJ Toyota 4l bensakutos koneella ja 35" mud-terraineilla sekä mekaanisella vinssillä. Ainoa vika siinä on että tankki vuotaa. Offroad-käyttöönhän tuo bertta ensisijaisesti tulisi. Kiinnostaisi ostaa se kovasti kyllä, kun muuan kaveri ostaisi käyttöautoni pois. Mutta se haluaa tuon autoni heti, joten ilmeisesti pitäisi tuolla bertalla ajella jonkun aikaa. Soveltuuko nuo bertat näin talvi-aikaan kuinka hyvin käyttö-autoksi ja millainen tuollainen bensakutonen on käynnistymään pakkasilla? Entä tarkeneeko noilla bertoille ajaa yleensäkään kovilla pakkasilla eli onko niissä millainen lämmityslaite? Entä joko noissa vm-80 bertoissa on ohjaustehostin? Aiemmat kokemukset BJ:stä on aika vähäiset, mutta kohtuu varmasti tuon kyseisen BJ:n tulen ostamaan. :wink:
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

TLC:llä jonkunaikaa ajelleena (yli 25v.) voisin sanoa, että eihän BJ:n maantie ominaisuudet ole hääppöset, vauhdinhurmaa ja vaarallisia tilanteita jo kuudessakympissä? Muuten jos siinä on pensakone, on tyyppimerkintä FJ-40. Tankinhan voi paikata. Lämmityslaite ei kovilla pakkasilla autoa liian kuumaksi saa. Käyntiin lähtee hyvin, jos pensapuoli ja sytytys kunnossa. Ohjaustehostinta ei ole ollut vakiona, omassa jälkiasennettu (HJ-60). Osta pois jos siltä tuntuu!!!!!
SJV
Viestit: 174
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SJV »

No tietysti voi Bertalla ajaa maanteitä myöden, mutta toi 4l bensa kone vie kaiken mitä tankkiin laittaa aika nopeasti!
Että Seka ajossa on keski kulutus jokunen 20-30l per 100km!
Että jos lompakko on paksu niin voi hyvinkin ajaa, mutta jos se on kuiva kun Saharan hiekka niin toi ei oo mikään mainio bulevardi auto!
jounibj40

hyvin rullaa bertta tiellä

Viesti Kirjoittaja jounibj40 »

jousitus ja renkaat vaikuttaa ajettavuuteen paljon...itselläni on bj40 ja siinä uudet iskarit ja 205 jenkki kitkat alla..ja kulkee kuin juna. mutta kun bertta päättää kääntyä täydet 180 niin siihen ei ehdi mukaan. :)
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Mutikat ovat talvella yhtä liukkat kuin mummon potkukelkka jäällä.
Sietää siis varautua pyörähdyksiin ojien päällä!!
Bensa Bertan eli PikkuÄffän kulutus tosiaankin on Toyotankin (Finland)mukaan "normaali" välillä 15-40 litraa satasella.
Kannattaa varautua!!
Mikäli ajelet vain harrasteajoja tuolla tuskin on merkitystä....
Sen-sijaan jokapäiväinen työmatka-ajo Kittilä-Helsinki välillä johtaa todennäköisesti vararikkoon, ja perikatoon ,ja oviokriisiin.....
Diisuli-Bertalla sensijaan ajelu on edullisenpuoleista!
Ohjaustehostin on ollut vakiona melko useisa harmaa- tuonti FJ-härpättimissä!
Virallisesti maahantuoduissa tuskin missään.
Hojon hepeneistä kasaamalla tosin onnistuu pienellä askartelulla melko helposti viritellä,ainakin jos on kätevä käsistään...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Täytyypä kommentoida aihetta sikäli, että jäähdyttimen vaihdon yhteydessä putsasin sisälämmittimen kennon. Naapuripajassa kävin paineilmalla suhistelemassa ja aikamoinen pilvi siitä syntyi, kun yli 20 vuoden karvat ja maantiepölyt pölähtivät pois tukkimasta kennon koloja.

Oikaisin myös pienellä ruuvimeisselillä kaikki linttaantuneet lamellit, ja lopputulos on parempi kuin hyvä. Näillä pikkupakkasilla ei lämmitysnuppia voi pitää kuin puolivälissä, ja puhallinkin on parempi jättää noin puolivälin alle (itse viritetty portaaton nopeudensäätö ja HJ:n puhaltimen moottori). Aiemmin kumpikin oli täysillä koko ajan.

Eli lämpöjen osalta kelpaa kuinka hyvin tahansa, vaikkei takalämmittimen moottorikaan ole kytketty. Aiemmin oli aika kalsea ajella, vaikka oli hönkä säädetty täysille. Eli kennoa vaan putsaamaan.

Aika paljon lämpiämiseen vaikutti myös takatilan lattian vuoraaminen huovalla, mutta sen tein jo yli vuosi sitten.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Muista että toi huopa on aika peto imemään vettä ja sen seurauksena saattaa tulla jälkiasennus ruostetta jonnekin huovan alle... :mrgreen:
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Siinähän ruostuu, auton pyrstö on jo valmiiksi niin mätä että joudun kuitenkin tekemään sen miltei kokonaan uusiksi.

Vähänkö harmittaa, oli loppukesästä, kun olin vielä töissä, yhdellä työmaalla jäänyt yli sellaista helvetin kallista n. 5 mm paksua synteettistä salaojamattoa. Tarkoitus oli koettaa puhua ne rääppeet itselleni, mutta pojat olivat heittäneet ne pois kun olin välillä toisella työmaalla. Pari neliötä taisi sitä olla, olisi hyvin riittänyt BJ:n uusien lattioiden vuoraamiseen, eipähän olisi vesi jäänyt seisomaan. Suvantokohtiin vain aukaistavat tulpat joista kertyneen veden olisi saanut päästettyä pois aina välillä.

Ko. tavaraa tuo muistaakseni maahan joku pikkufirma joka pitää asianmukaista hintaa tuotteella, olikohan 50 euroa/neliömetri tai jotain vastaavaa, ettei ihan viitsi siihen omiaan sijoittaa.
Vastaa Viestiin