Kuva Kuva

HDJ 80 Rengaskoko ja Offset

General chat

Valvoja: Käyttäjä

jukkis68
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 12:09 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

HDJ 80 Rengaskoko ja Offset

Viesti Kirjoittaja jukkis68 »

Onko tietoa sopiiko vanteet 8x15" ja ET -20 sekä renkaat 235/75x15 niin että ei ota kiinni minnekkään? Olisin hankkimassa sellaisia, mutta kun en ole varma sopivatko.
Auto on Toyota Land Cruiser VM- 1990 HDJ 80.

T:Jukkis
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

SE OM MORO

Epäilen että noi vanteet tommoisella -20 ei sovi
mutta kokeile ennenkuin ostat ja

jos tämmöiset käy kuin 31x10.5-15 Auroran m+s renkaat ja
8x15 alumiinivanteet mun HDJ 80 alta olisin valmis myymään
tuolla renkaat ja vanteet nähtävänä

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... .php?id=16

hinta pyynti olis koko sarjalla 600 euroo
ja myyn siksi kuin olis tarkoitus hommata isommat

JONES Mansesta
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

Umm... oliko tuo nyt vain Joneksen myyntipuhetta..? Miksei sopisi?

Minulla on "tuplalevikkeisen" OME-korotetun -91 VX:n alla kesällä ET -44 8x15" (luulisin ainakin -- en ole mitannut) ja nyt talvella ET 0 10x15 vanteet, molemmissa 33x12.5 renkaat, eikä ongelmia.

Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, ET -20 on 2cm levittävämpi kuin alkuperäiset vanteet, ainakin 285/75R16 renkaan pitäisi mahtua alle ainakin vakiovanteella ja 235/75R15 rengas on kuitenkin 5cm kapeampi kuin 285, niin en ymmärrä miksei mahtuisi?

Mitä sikseen tulee, alkuperäinen offset on parempi ajo-ominaisuuksien kannalta, mutta niitä ei ole helppo löytää.
Antti R.
SLCK #2
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

En suosittele edes kokeilemaan, turhaa työtä minusta. Minä kokeilin entisen HJ:n 8" ET -15 vantaita 235 kumeilla alle ja sopiihan ne tietysti pyörimään, mutta pyörät tulee liian ulos ja auto on ihan kauhea ajettava kesäkelilläkin. Ohjauksesta tulee "haukkaava", auto koukkii ja luikertelee urissa omia aikojaan. Talvikelissä on varmasti vaikeuksia pysyä tiellä.

Jos renkaan keskilinja ei säily ennallaan, ajo-ominaisuudet muuttuu, mutta jossain renkaan leveydessä tietysti tulee raja, että joutuu tuomaan ulospäin, ja se on aina ohjaustuntuman kannalta huono asia. Joku vannekirja antaa 8" vanteelle ET:n +30 HDJ:lle, eli tuo Antin -44 ET 8" vanteelle tuntuu aika hurjalta (oisko kuitenkin +?), 10" vanteelle 0 ET on varmaan vielä järjellinen.

Tietääkö kukaan, onko Toyota ilmoittanut mitään "virallista" ET arvoa, ja muuttuuko se vannekoon mukaan?
TP
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

SE OM MORO

Lue vai etkö ymmärrä lukemaasi

EPÄILEN ETTÄ NOI VANTEET TOMMOISELLA -20 EI SOVI
MUTTA KOKEILE ENNENKUIN OSTAT JA

sillä kirjoitin niin kuin edellisestä tekstistä näkee
epäilen tarkoittaa meilläpäin että en ole varma ja
kirjoitinhan että kokeile ennekuin ostat

tossa sun tekstissä on kans vähän sinnepäin noi jutut
kuin luulisin ainakin en ole mitannut
ja nyt talvella et 0 10x15 vanteeet molemmissa 33x12.5-15 renkaat eikä ongelmia

ei tietenkään oo ongelmia kun on et 0
ja siitähän tässä on kysymys että et 0 on hdj suositteleme vanne

JONES Mansesta


JONES Mansesta
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

timop kirjoitti:Jos renkaan keskilinja ei säily ennallaan, ajo-ominaisuudet muuttuu, mutta jossain renkaan leveydessä tietysti tulee raja, että joutuu tuomaan ulospäin, ja se on aina ohjaustuntuman kannalta huono asia. Joku vannekirja antaa 8" vanteelle ET:n +30 HDJ:lle, eli tuo Antin -44 ET 8" vanteelle tuntuu aika hurjalta (oisko kuitenkin +?), 10" vanteelle 0 ET on varmaan vielä järjellinen.
Hmmmmm, ulospäin levittävät, eikös se on "-"? Jep, en itse ostaisi vanteita tuolla offsetillä (ostin nuo nollat), ne olivat alla kun ostin auton.

Autossa on siis Delta 4x4:n 40mm lisälevikkeet, ja näin nettiautossa toisen HDJ:n (-92), jossa näytti olevan tasan samat levikkeet, karjarauta, astinlaudat -- ja vanteet, eli voi hyvin olla, että Delta 4x4 on myynyt näitä pakettina. Hyvin ne täyttävät lokasuojat, Saksassa on kuulemma ihan tapana leventää autoa ajo-ominaisuuksien kustannuksella. Jotenkin en kuitenkaan jaksa uskoa, että sielläkään ajettavuudeltaan aivan kaameita autoista tekisivät...

Haa, tässä:
http://www.nettiauto.com/1117291
vrt.
http://antti.rauramo.com/hdj80/20060919-003.jpg

...mutta ei niiden ajo-ominaisuudet nyt kuitenkaan niin huonot ole. Lisääntynyt kuorma kyllä näkyy jo nyt (220tkm) ohjauskomponenteissa ja pyöränlaakereissa. Jos on valinnanvaraa, niin tietenkin kannattaa jättää väärän offsetin vanteet kaupan hyllylle! Kysymys oli kuitenkin, että sopiiko niin ettei ota kiinni, ja minun järjenjuoksun mukaan pitäisi sopia.

...ja Jones, älä huura mulle. Se oli vain matikkaa; ET -20 on ET -0:n ja ET -44:n puolivälissä, ja jos ET -44 mahtuu 8", ET -0 mahtuu 10", niin myös ET -20 pitäisi mahtua 8"? ET -20 12.5" (315mm) renkaalla tulisi 20mm yli VX-lokasuojan, 235mm renkalla (80mm kapeampi) jäisi 20mm sisäpuolelle. Hm?

Koitan saada mitattua noiden minun kesävanteiden offsetin, niin selkiää tämäkin.
Antti R.
SLCK #2
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

anttir kirjoitti: Koitan saada mitattua noiden minun kesävanteiden offsetin, niin selkiää tämäkin.
No niin, tovi ehti vierähtää, mutta nyt on mitattu: eroa ulkopinnasta kiinnityspintaan ja sisäpinnasta kiinnityspintaan varsin tarkkaan 88mm, eli offset 44mm. Kun kiinnityspinta on vanteen keskilinjaa sisempänä, eli vanne levittää ulospäin, niin eikös se sitten ole -44?

Eikö tuo ole 40- ja 60-sarjan vakio-offset? Jos, niin ei luulisi olevan vaikeuksia päästä noista vanteista eroon, jos päädyn nekin vaihtamaan 0-offsetin vanteisiin...
Antti R.
SLCK #2
JONES
Viestit: 242
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:56 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja JONES »

SE OM MORO

Onko ne sun vanteet -44 off setilla
ja onko ne sulla HDJ alla
ja paljonko ne tulee ulos
että tarviiko hdj:ssä olla lähelle nollaa se offset
vai käykö niihin autoihin kaikki 0-44 väliin sopivat offsetit

JONES Mansesta
rande
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 5:55 pm
Paikkakunta: ep

Viesti Kirjoittaja rande »

Itellä oli alla viime kesänä 33*12,50*15 10*15 -44 vanteilla. Ilman levikkeitä tuli noin 6cm yli lokasuojan. Ja sama koko -0 off setilla noin sentin yli..
anttir
Viestit: 106
Liittynyt: La Loka 30, 2004 8:37 pm
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttir »

No niin, nyt on kesärenkaat ja -vanteet alla, enkä kyllä voi sanoa että ajettavuus olisi radikaalisti huonompaan muuttunut. Levoton auto on kummallakin offsetilla. Asiaan vaikuttaa varmasti liika isot renkaat (33x12.5) ja väljät ohjauskomponentit; jälkimmäiselle aion tehdäkin jotain. :wink:

Kysäisin asiaa isosta maailmasta (80scool-lista), ja sanottiin, että monet käyttävät korotetuissa 80-sarjalaisissa "vanhaa offsettiä", eli tätä -44:ää, lisätäkseen vakautta. Leveämpi raideleveys kompensoi korkeamman auton kiikkeryyttä.

Lisäksi tuli ilmi "30mm offset"?! Eli ilmeisesti tuo plus; toisaalta minä esitin tuon nollan vakio-offsettinä, eikä kukaan protestoinut sitäkään. Hmm.

-44 offsetillä 8" vanteella 12.5" renkaat menevät hyvin noiden 40mm leveiden lisälevikkeiden alle. Eivät ehkä ihan tuon 40mm verran tulisi yli, mutta levike ei näytä kuitenkaan liian leveältä.
Antti R.
SLCK #2
samppa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:55 pm
Paikkakunta: TRE

Viesti Kirjoittaja samppa »

Itse hommasin Ipefixiltä alle 33 x 12,5 x 15 -renkulat 10" leveälle vanteelle ET -12 offsetilla. Hyvin meni ja katsastusmieskin tykkäsi.

Alkuperäisillä levikkeillä etupuolella tuli hitusen yli, takana olisi ehkä sopinut menemään. Laitettiin kuitenkin vähän lisää levikettä kehiin niin ei rapakaan roisku liikaa.
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Leveyksistä yms..

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

Tuli kesäkuussa hommattua Hodari ja melkein heti ostettua uudet vanteet offroadtarvikkeelta 10x15 kromit -12 ET:llä ja paikalliselta rengasmyyjältä Bridgestonen Mutiaiset 33x12.5.. ajettavuus omasta mielestäni parempi kuin vakiorenkailla.. katsastukseen joutui eteen laittamaan parin sentin kumilisäkkeet alkuperäisten levikkeiden lisäksi, takana jäi juuri siihen tasalle ettei tarvinnut laittaa lisälevikettä.

no talvella kun joutui laittamaan vakiorenkaat (235/75R15, tuli auton mukana) niin auto ei ollut enää yhtä hyvä ajettava..

korjaukseksi tuli ostettua HJ61:n alta Fondin alut 7x15 -15 ET:llä ja niihin uudet 32x11.5 Hankook DynaPro MT kitkat joihin laitettiin pakettiautonastat.
ajo-ominaisuudet parani vakiopyöriin verrattuna.
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Vastaa Viestiin