Kuva Kuva

Miten muualla

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
ämkoo
Viestit: 173
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:25 pm
Paikkakunta: Porvoo

Miten muualla

Viesti Kirjoittaja ämkoo »

Terve

Onko kenelläkään tietoa miten muissa EU-maissa on rajoitettu maasturieden renkaiden kokoa vai onko mitenkään. Olisikohan mahdollista kerätä netin välityksellä listä kaikista Suomessa rekisteröityneistä offareista (kuuluu johonkin offi ry:n) ja välittää harrasteanomus liikenneministeriöön. Uutena harrastajana en tiedä onko näin tehty ja olisko siitä hyötyä. Tuumailin vaan.
SLCK #172
BJ40
Avatar
Jarcca
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 9:55 am
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Jarcca »

Kuva Muuallakin säännöt tiukat näin olen ymmärtänyt
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Täytyypä ottaa selvityksen alaiseksi. Käsittääkseni muissa EU-maissa maastoajoneuvot nauttivat paljon suurempia vapauksia kuin Suomessa, henkilöautot taas ovat tiukempien rakennesäännösten alaisia. Toisaalta esim. Englannissa eivät nekään.

Vetoomukseen voisi sisällyttää myös tilastoja onnettomuusriskeistä, en usko että mainittavaa määrää onnettomuutta on sattunut pelkästään renkaiden johdosta.

Rengaskoon muuttamista koskeviin säädöksiin pitäisi minusta saada parannettua kahta asiaa, mikäli paluuta aikaan ennen vuotta 1997 (?) ei ole. Ensimmäinen on, että renkaan halkaisijan muuttamisen määrän tulisi olla suhteellinen, eikä absoluuttinen kun verrataan suurimpaan ensiasennusrenkaaseen. 51 mm on prosenteissa paljon enemmän esim. Morris Minin alkuperäisrenkaan päälle kuin vaikkapa BJ-42:n (n. 20% vastaan n. 6%). Toinen asia on, että otteeseen merkittäisiin maksimihalkaisija ja leveys, jota pienempiä renkaat voisivat vapaasti olla (tiettyyn pisteeseen saakka), tai ainakin että pienempien muutoskatsastus ei olisi ongelma. Onhan aivan järjetöntä että jos otteessa on 35x12.5 ja 37x12.5 niin voi saada sakot jos ajaa 36x12.5-renkailla.

Osallistun mielelläni vetoomuksen laatimiseen, tutkitaan vaikka miten EU:n sisäisen lainsäädön harmonisoimiseen saisi vedottua. Itse liikenneministerikin kirjoitti aiheesta mopoautojupakan yhteydessä, kansallsiten lisävaatimusten asettaminen ei kuulemma ole EU:n puitteissa mahdollista - minusta mielenkiintoinen ja arvokas ilmaisu.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Kyllä varmaan kannattaa tutkailla ja vedota myös EU:n kesken autojen rakentelusäännöksiä mutta mielestäni tässä ei kannata heti lähteä tavoittelemaan kuuta taivaalta.

Ensin olisi järkevämpi saada Suomen sisällä tämä muutoskatsastusrumba yhtenäiseksi katsastusasemien välille.

Ainakin täällä Kainuussa ollaan todella nihkeitä ryhtymään yleensäkään tekemään mitään tavallisuudesta poikkeavaa kastastustoimintaa.

Pitäisi olla se vakio corolla, jota kiltisti kävisi vuoden välein esittelemässä konttorilla.
Sitä ennen tietenkin on käyty tonnin katsastushuollossa valtuutetussa tojota liikkeessä.

-jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vastaa Viestiin