Kuva Kuva Kuva Kuva

33-12.5-15 7" vanteelle

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

33-12.5-15 7" vanteelle

Viesti Kirjoittaja tepa78 » La Touko 24, 2008 7:01 pm

Elikkäs olis tarkoitus laittaa 12.5 boggeri 7" vanteelle, onko aivan tuhoon tuomittu idea vai hommataanko leveemmät vanteet. kokemuksia kellään?

Blis
Viestit: 172
Liittynyt: Pe Helmi 08, 2008 3:43 pm
Paikkakunta: Temmes

Viesti Kirjoittaja Blis » La Touko 24, 2008 7:40 pm

mahtaa olla jo melko pallot nuin kapialla vanteella... 8" on IMO aika minimileveys 12,5" kummille...
HJ61 -87

A-P
Member
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P » La Touko 24, 2008 8:02 pm

Minulla ainain vast kokoinen mutiainen seiskan vanteella. Ja en ymmärrä mitä vikaa siinä olisi!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline

Avatar
maraani
Member
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Re: 33-12.5-15 7" vanteelle

Viesti Kirjoittaja maraani » Su Touko 25, 2008 8:03 am

tepa78 kirjoitti:Elikkäs olis tarkoitus laittaa 12.5 boggeri 7" vanteelle, onko aivan tuhoon tuomittu idea vai hommataanko leveemmät vanteet. kokemuksia kellään?
Mulla oli 33x10,5/15 aikanaan 7" vanteella ja mielestäni olivat nekin jo liian leveät/vanne liian kapea. Mutta lienee makuasia tämäkin.

palde
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: Kuru

Re: 33-12.5-15 7" vanteelle

Viesti Kirjoittaja palde » Su Touko 25, 2008 10:23 am

tepa78 kirjoitti:Elikkäs olis tarkoitus laittaa 12.5 boggeri 7" vanteelle, onko aivan tuhoon tuomittu idea vai hommataanko leveemmät vanteet. kokemuksia kellään?
Itellä oli 12,5 levee MTR seiskan vanteella , toimi ihan kivasti siihen asti kun ensimmäistä kertaa ajettiin maastoon ...
Rengas melkoinen "pallo" vanteella = kyljet tyrkyllä kiville/kannoille = kaksi rengasta paskaksi kyljestä metsässä ( ja vain yksi varapyörä ...)
No ...onhan tuo tiedossa että MTR:n kyljet ole mitään extreme-luokkaa ...Mutta varmaa on se että kokeiltava oli !!!

En kyllä suosittele , varsinkaan jos menet kivikkoihin ajelemaan ! ( boggerin kyljet nyt kyllä on pikkasen eri asia ku MTR:n ... mut enivei ) :roll:

LaaLaa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 1:19 pm

Re: 33-12.5-15 7" vanteelle

Viesti Kirjoittaja LaaLaa » Su Touko 25, 2008 10:44 am

palde kirjoitti: Itellä oli 12,5 levee MTR seiskan vanteella , toimi ihan kivasti siihen asti kun ensimmäistä kertaa ajettiin maastoon ...
Rengas melkoinen "pallo" vanteella = kyljet tyrkyllä kiville/kannoille = kaksi rengasta paskaksi kyljestä metsässä
Kyllä kyljet ovat paremmin suojassa kapealla vanteella ja pallomaiseksi renkaan tekee nimenomaan leveä vanne. Toki pallomaisuuteen vaikuttaa renkaan rakenne. MT/R on aina pallomainen ja siksi kohtuu hyvä ajaa myös tiellä.
Kapealla vanteella kulutuspinta on se levein kohta renkaasta. Samoin vanteen reuna on peremmin suojassa kapeammalla eli ei mene tikkuja ja pashaa renkaan ja vanteen väliin niin helposti.
Minusta paras ominaisuus kapeassa vanteessa on se, että sivunappula on uloimpana tyrkyllä ja siksi rengas nousee PALJON helpommin spoorista ylös tai juuren päälle tai kiven päälle.
Ainoa huono puoli on renkaan "sortuminen/taittuminen" sivukallistumissa maastopaineilla.

Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että 7" on ehdoton minimi 33x12,5 boggerille ja 8-9" olisi aikas optimi. 10" on jo minusta liian leveä kun renkaan kylki pullottaa sivunappulaa ulompana.
Hitsaa seiskaan petlokki niin on hyvä :wink:

mixu
Member
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 10:07 pm
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja mixu » Su Touko 25, 2008 7:49 pm

Setä rengasliikkeessä katto kirjasta että tohon 33x12,5x15 renkaaseen tarvis 8,5 tuumasen vanteen...

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ti Heinä 15, 2008 10:38 pm

Tuli sitten laitettua ne renkaat 7" vanteelle vaikka jonkin sortin vastustusta täällä olikin. Eikä ne mun mielestä niin huonoilta näytä mitä joku sano. Kuva
Kuvassa boggeri kilon paineilla.

Avatar
mikjus
Member
Viestit: 191
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus » Pe Heinä 18, 2008 7:59 am

No varsinkin amuliinivanne on hyvä olla kapeempi tai muuten reunat saa kyytiä. Ompa upee BJ!

Avatar
Tuppu
Viestit: 1139
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu » Pe Heinä 18, 2008 8:48 am

joo, töreen näkönen!
-Tuppu-
KDJ-120
SLCK #293
050-5960579

Cob88
Viestit: 9
Liittynyt: To Marras 20, 2008 2:45 am

Viesti Kirjoittaja Cob88 » Ti Helmi 10, 2009 7:27 am

Mitenkähän pelittää 31/11,5/15 renkaat, 7" vanteella? pelittääkö vai pitäskö olla 8". mitä mieltä ootte :roll:

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ti Helmi 10, 2009 10:41 am

Luulis toimivan, jos 12,5:kin menee suht kivuttomasti.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo » Ti Helmi 10, 2009 6:36 pm

On upeen näkönen BeeJii!!!
7" -vannetta ei sitten katsuri 12,5" -renkaalle hyväksy mikäli meinaa leiman saada ko. yhdistelmälle... Muistaakseni pitäisi olla min. 8,5" vanne noin leveelle renkaalle... Korjatkaa jos olen väärässä.

Nikkari
Viestit: 232
Liittynyt: Pe Maalis 21, 2008 12:21 pm
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Nikkari » Ti Helmi 10, 2009 6:52 pm

Niin, vanteelta vaadittava leveyshän on juurikin tuo 8,5".

Käytännössä kyllä lienee niin, jotta 8" vanne - joita on yleisestikin helpommin saatavissa, on minimileveys 12,5" renkaalle.

Ei ole omalla kohdallani koskaan siihen puututtu, kun 8" vanteella rengas istuu ihan nätisti. 8)

Vastaa Viestiin