Kuva Kuva Kuva

Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Tuppu
Viestit: 1138
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Kokemuksia *J-12* korisista Land Cruisereista?

Viesti Kirjoittaja Tuppu » Ke Helmi 18, 2009 8:32 am

Käyttöauton päivitys himottaa ja varteen otettava vaihtoehto olis tää J120 korinen LC, joko pitkänä tai pätkänä.
Saksan hinnat on jo alkanu tulla alas päin...

Mites ne on porukalla kestäny? Minkä tyyppistä vikaa on mahdollisesti ollu? Kokemuksia myös automaatti laatikosta tai paremminkin sen kestävyydestä olis kiva kuulla???? Kaikki kommentit tervetulleita :wink:
Viimeksi muokannut Tuppu, Ma Helmi 08, 2010 10:37 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Tuppu-
KDJ-120
SLCK #293
050-5960579

Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K » Ke Helmi 18, 2009 10:09 am

No meillä on diiseli 120-sarjalainen vm.'07, Pitkä. Olemme olleet tosi tyytyväisiä kyseiseen vehkeeseen. Kilometrejä tosin on kertynyt vasta jotain 70 tkm kieppeille (normaalisti tulee tuon verran vuodessa, mutta tuo käytännössä seisoi ensimmäisen vuoden), mutta mitään vikaa ei ole ollut. Meillä on manuaali, mutta seuraava tulee olemaan automaatti. Automaatit ovat käsittääkseni myös aika kestäviä ja moottorin luonteelle automaatti sopii hyvin. Varsinkin kun automaatti ymmärtää olla huudattamatta konetta turhaan.

Maantiellä mukava peli. Kevyesti on offattukin ja jopa vähän nojailtu ranteenvahvuisiin mäntyihin... :shock: lumessa on ajettu paljon auraamattomia metsästeitä ja talvitienpohjia/traktoriuria ja vakiomaasturiksi on niissäkin hommissa palvellut kiitettävästi.

Sen verran on tykätty, että kahden vuoden päästä tulee uusi vastaava taloon (korimalli vaihtunee, joten edellytyksenä on, että ei sentään "katumaasturiksi" muutu) ja tämä nykyinen jää vielä siitä seuraavaksi neljäksi vuodeksi palvelemaan "pyhäautona".

Auto on siis meille työkalu, joka uusitaan noin neljän vuoden välein ja edellinen jää sitten ei-"virkakäyttöön". Mutta yhteenvetona: voin kyseistä vekotinta lämpimästi suositella, hyvä peli.

Vähän topikkia lainatakseni: onko kenelläkään kokemuksia kyseiseen vehkseeseen korotuksista/isommista kumeista/vinsseistä/panssareista? Ainakin joitain noista hankitaan viimeistään kun auto pääsee pois virkakäytöstä, joten kirjoitelkaa kokemuksia...

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » Ke Helmi 18, 2009 10:34 am

Ari K kirjoitti: Vähän topikkia lainatakseni: onko kenelläkään kokemuksia kyseiseen vehkseeseen korotuksista/isommista kumeista/vinsseistä/panssareista? Ainakin joitain noista hankitaan viimeistään kun auto pääsee pois virkakäytöstä, joten kirjoitelkaa kokemuksia...
Sen verran on kokemusta alustoista ettei halvalla saa hyvaa, mutta jos pelkkaa korotussarjaa hakee niin niita loytyy esim OME ja Dobinson, mutta noissa on korotus tehty superjaykilla jousilla jolloin matkustusmukavuus karsii huomattavasti.
Panssarit loytyy vaikka rasta4x4.com tai semmoiset joku kotimainen offipaja saa myos vaannettya. Heikoin lenkki on ilmastoinnin kenno joka tulee aika alas ja eteen. (puskurit tietysti rupeaa repsottamaan jo vahan aikaisemmin)
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kokemuksia uus korisista / J120 Land Cruisereista?

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » Ke Helmi 18, 2009 10:38 am

Tuppu kirjoitti:Kokemuksia myös automaatti laatikosta tai paremminkin sen kestävyydestä olis kiva kuulla???? Kaikki kommentit tervetulleita :wink:
Automaagi on parempi ja sen saa myos tarvittaessa takavedolle. Manuaalithan on full time 4wd.
Manuaaleissa on ollu jonkin verran ongelmia jakiksen kanssa joka saattaa jaada jumiin pikkupuolelle offauksen paatyttya eika doyoda nayta keksivan siihen muuta selitysta kuin huonot fengsut.

Jostain syysta myos kulutus ilmoitetaan automaatille pienemmaksi..

Edit.. Niin tuo automaatti on siis full time 4wd..
Viimeksi muokannut PETEBJ75, Su Marras 11, 2012 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K » Ke Helmi 18, 2009 12:40 pm

PETEBJ75 kirjoitti: Sen verran on kokemusta alustoista ettei halvalla saa hyvaa, mutta jos pelkkaa korotussarjaa hakee niin niita loytyy esim OME ja Dobinson, mutta noissa on korotus tehty superjaykilla jousilla jolloin matkustusmukavuus karsii huomattavasti.
Panssarit loytyy vaikka rasta4x4.com tai semmoiset joku kotimainen offipaja saa myos vaannettya. Heikoin lenkki on ilmastoinnin kenno joka tulee aika alas ja eteen. (puskurit tietysti rupeaa repsottamaan jo vahan aikaisemmin)
No nimenomaan tuo superjäykät jouset on vähän mikä närästää, kun siitäolen joltain muultakin kuullut. Tarkoitus olisi vain saada sen verran korotettua, että saisi hieman isommat kumit alle.

Saako automaatin tosiaan pelkälle takavedolle? En ole moista mahdollisuutta edes huomannut vaikka olen automaattiakin kokeillut. Tuohon manuaalin pikkupuolelle jumittamiseen en myöskään iole törmännyt ja en toivottavasti törmääkään.

Automaattia tosiaan suosittelen, jos Tuppu noiden välillä vielä arpoo. vaikka ei tuo manuaalinakaan ole yhtään hassumpi. Meillä on jotenkin aikaisemmin karsastettu noita automaatteja ja nytkin tuli sitten mietittyä, että kuinka mahtaa laatikko kestää, jos auto on poismyydessä ajettu noin 500 tkm ja osin siksi päädyttyä manuaaliin... Kerran sen voisi vaikka tuona aikana rempatakin, mutta kun lähipiirissä on ollut karuja kokemuksia 150tkm välein tehtävistä laatikkorempoista VAG kulkineissa. Nyt tosin on itsellä vahvistunut käsitys, että nuo Cruiserin laatikot kestää kilometrejä aika paljon paremmin(?).

Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo » Ke Helmi 18, 2009 1:27 pm

Mielestäni VAG-kulkineita on aikalailla turha verrata LC:n luotettavuuteen. Joku saattaa vetää palkokasveja hengityselimiin, mutta onhan noita nähty ja sen verran opittu että meikäläisen omistuksesta VAG -konsernin tuotteita tuskin koskaan tullee löytymään. Ajettavuudeltaan ne ovat pääsääntöisesti hyviä, mutta olen tottunut ajamaan autoilla, enkä remontoimaan niitä. Yksinkertaisesti allekirjoittaneella on huonoja ja erittäin huonoja kokemuksia VAG:sta ja niin ollen en yksinkertaisesti luota niihin.

Mutta asiaan; itselläni tullee todennäköisesti jossain vaiheessa hankintalistalle 120-sarjalainen. Nehän ovat soppelin kokoisia mitoiltaan, tiloiltaan ja erittäin hyviä ajaa. Laatuvaikutelma on kohdallaan ja uskon että ovat myös ikääntyessään varsin luotettavia verrattuna moniin muihin nykyautoihin.
Olen ajanut automaattia ja käsin hämmennetävää ja olen oikeastaan unohtanut tuon keppivaihteisen hankintalistalta kokonaan. Automaatti vaan sopii auton luonteeseen mielestäni huomattavasti paremmin.

Firmalla on noita 120-sarjalaisia ollut jonkin verran ja pyöränlaakerit ovat osoittautuneet yllättävän heikoiksi. Muutamaan on uusittu pyöränlaakereita 60-80 tkm:n välein (johonkin jopa kolmet ennen 200 tkm:ää). Ongelmaa on ollut molemmissa etu-/takalaakereissa. Toisaalta nuo autot ovat olleet varsin raskaassa työajossa ja pääosin tuolla itärajan takana (Venäjällä).

Ajonestolaitteissa on ollut sellaista puutetta, että itänaapurissa asiaan perehtyneet ovat onnistuneet tekemään tuohon 120-koriseen jonkinlaisen laitteen jolla voi ohittaa ajoneston ja auto on siis varsin näppärästi pöllittävissä. Näin ollen autoihin on laitettu jälkiasenteisena varashälyttimiä joissa on erillinen ajonestojärjestelmä. Nämä korjaavat toimenpiteet otettiin käyttöön kun kaksi yhtiön autoa oli varastettu itärajan takana. Toinen oli aivan uusi ja vain 3000 km ajettu.... Kannattaa siis ottaa huomioon jos liikkuu tuolla itärajan takana.

Muuten mielestäni harkinnan arvoinen kulkine, kylläkin aika herrasmiesmäinen jos meinaa puskaan syöksyä oikein kunnolla, mutta toisaalta säälihän on sairautta ja autot vain kylmää rautaa...

Avatar
Tuppu
Viestit: 1138
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Re: Kokemuksia uus korisista / J120 Land Cruisereista?

Viesti Kirjoittaja Tuppu » Ke Helmi 18, 2009 3:12 pm

PETEBJ75 kirjoitti:
Tuppu kirjoitti:Kokemuksia myös automaatti laatikosta tai paremminkin sen kestävyydestä olis kiva kuulla???? Kaikki kommentit tervetulleita :wink:
Automaagi on parempi ja sen saa myos tarvittaessa takavedolle. Manuaalithan on full time 4wd.
Manuaaleissa on ollu jonkin verran ongelmia jakiksen kanssa joka saattaa jaada jumiin pikkupuolelle offauksen paatyttya eika doyoda nayta keksivan siihen muuta selitysta kuin huonot fengsut.

Jostain syysta myos kulutus ilmoitetaan automaatille pienemmaksi..
Tää takaveto juttu automaagilla oli kans uus ja oikeestaan hyväkin juttu koska sillä se varmasti vähemmän viekin...? Ainakin noita hodareita on moitittu full time 4wd:n ansiosta iso ruokasiksi? Täytyy jatkaa katselua ja antaa himon kehittyä.
Vaimo olis heti kävelemäs kauppaan, mut mun täytyy se kyllä maksaa :mrgreen:
Auttamattomasti se tarkoittaa kyllä myös sitä että 45:n joutuu tätä projektia rahoittamaan jos joskus realisoituu :cry:
-Tuppu-
KDJ-120
SLCK #293
050-5960579

Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K » Ke Helmi 18, 2009 3:32 pm

Hojotojo kirjoitti:Mielestäni VAG-kulkineita on aikalailla turha verrata LC:n luotettavuuteen. Joku saattaa vetää palkokasveja hengityselimiin, mutta onhan noita nähty ja sen verran opittu että meikäläisen omistuksesta VAG -konsernin tuotteita tuskin koskaan tullee löytymään. Ajettavuudeltaan ne ovat pääsääntöisesti hyviä, mutta olen tottunut ajamaan autoilla, enkä remontoimaan niitä. Yksinkertaisesti allekirjoittaneella on huonoja ja erittäin huonoja kokemuksia VAG:sta ja niin ollen en yksinkertaisesti luota niihin.

Mutta asiaan; itselläni tullee todennäköisesti jossain vaiheessa hankintalistalle 120-sarjalainen. Nehän ovat soppelin kokoisia mitoiltaan, tiloiltaan ja erittäin hyviä ajaa. Laatuvaikutelma on kohdallaan ja uskon että ovat myös ikääntyessään varsin luotettavia verrattuna moniin muihin nykyautoihin.
Olen ajanut automaattia ja käsin hämmennetävää ja olen oikeastaan unohtanut tuon keppivaihteisen hankintalistalta kokonaan. Automaatti vaan sopii auton luonteeseen mielestäni huomattavasti paremmin.
Kuten varmaan rivien välistä voi lukea, allekirjoitan ylläolsevasta sekä VAG kokemukset että automaatti/manuaali valinnan. Minullakin muuten tuon LC:n lisäksi pihalla nököttää '06 mallinen uutena yli 50t€ maksanut VAG tuote, joka näillä näkymin jää viimeiseksi sen konsernin tuotteeksi, vaikka onkin mukava peli käyttää. Pienet ja vähän isommatkin viat ovat sen verran harmittaneet.

Tuo automaatin ja manuaalin välinen kulutus: Meillä LC on vienyt keksimäärin reilu 8 litraa sataselle, mikä taitaa olla manuaalille luvattua vähemmän. Talvella voipi olla vajaa yhdeksän tuo kulutus kun on kylmää. Ajo on tosin enimmäkseen pitkää matkaa.

Avatar
Tuppu
Viestit: 1138
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu » Ke Helmi 18, 2009 5:19 pm

Menee nyt vähän off topic mutta kun sattumalta keskittyi myös VAG konsernin autoihin.. on muuten vaihtoehto LC:lle! VW:llä oli körötelty n.350tkm ennen vaihtoa ja nyt Audi:lla 300tkm ilman mitään ihmeellistä ongelmaa :wink:
-Tuppu-
KDJ-120
SLCK #293
050-5960579

Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Viesti Kirjoittaja pertsa » Ke Helmi 18, 2009 6:33 pm

Mulla on kohta ollut vuoden LC120VX ei ole mitään vikaa vielä ollu.2005 malli 204 Heppaa ja 5 vaihteinen auomaati.Eikä toi paljon polttoaineta kuluta jos ei oikeajalka ole liian painava :D 8,9 litraa on normaali keskikulutus.Jos 120 ostat niin osta ihmeesä pitkä malli ja automaati :D täälä Norjassa ei niitä lyhyitä ole myytävänä.(kuva autosta on SLCK kalenterissa :lol: )

Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Viesti Kirjoittaja pertsa » Ke Helmi 18, 2009 6:44 pm

Ari K kirjoitti:No meillä on diiseli 120-sarjalainen vm.'07, Pitkä. Olemme olleet tosi tyytyväisiä kyseiseen vehkeeseen. Kilometrejä tosin on kertynyt vasta jotain 70 tkm kieppeille (normaalisti tulee tuon verran vuodessa, mutta tuo käytännössä seisoi ensimmäisen vuoden), mutta mitään vikaa ei ole ollut. Meillä on manuaali, mutta seuraava tulee olemaan automaatti. Automaatit ovat käsittääkseni myös aika kestäviä ja moottorin luonteelle automaatti sopii hyvin. Varsinkin kun automaatti ymmärtää olla huudattamatta konetta turhaan.

Maantiellä mukava peli. Kevyesti on offattukin ja jopa vähän nojailtu ranteenvahvuisiin mäntyihin... :shock: lumessa on ajettu paljon auraamattomia metsästeitä ja talvitienpohjia/traktoriuria ja vakiomaasturiksi on niissäkin hommissa palvellut kiitettävästi.

Sen verran on tykätty, että kahden vuoden päästä tulee uusi vastaava taloon (korimalli vaihtunee, joten edellytyksenä on, että ei sentään "katumaasturiksi" muutu) ja tämä nykyinen jää vielä siitä seuraavaksi neljäksi vuodeksi palvelemaan "pyhäautona".

Auto on siis meille työkalu, joka uusitaan noin neljän vuoden välein ja edellinen jää sitten ei-"virkakäyttöön". Mutta yhteenvetona: voin kyseistä vekotinta lämpimästi suositella, hyvä peli.

Vähän topikkia lainatakseni: onko kenelläkään kokemuksia kyseiseen vehkseeseen korotuksista/isommista kumeista/vinsseistä/panssareista? Ainakin joitain noista hankitaan viimeistään kun auto pääsee pois virkakäytöstä, joten kirjoitelkaa kokemuksia...
Kyllä niihin isot kumit saa 44 tuumaset on tällä hetkellä isoimat mitä Islaninpojat on niihi rakentanut.Norjassa saa leiman 37 tuumasille tästä voit katsoa www.arctictrucks.no

Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Viesti Kirjoittaja pertsa » Ke Helmi 18, 2009 6:56 pm

Ari K kirjoitti:
PETEBJ75 kirjoitti: Sen verran on kokemusta alustoista ettei halvalla saa hyvaa, mutta jos pelkkaa korotussarjaa hakee niin niita loytyy esim OME ja Dobinson, mutta noissa on korotus tehty superjaykilla jousilla jolloin matkustusmukavuus karsii huomattavasti.
Panssarit loytyy vaikka rasta4x4.com tai semmoiset joku kotimainen offipaja saa myos vaannettya. Heikoin lenkki on ilmastoinnin kenno joka tulee aika alas ja eteen. (puskurit tietysti rupeaa repsottamaan jo vahan aikaisemmin)
No nimenomaan tuo superjäykät jouset on vähän mikä närästää, kun siitäolen joltain muultakin kuullut. Tarkoitus olisi vain saada sen verran korotettua, että saisi hieman isommat kumit alle.

Saako automaatin tosiaan pelkälle takavedolle? En ole moista mahdollisuutta edes huomannut vaikka olen automaattiakin kokeillut. Tuohon manuaalin pikkupuolelle jumittamiseen en myöskään iole törmännyt ja en toivottavasti törmääkään.

Automaattia tosiaan suosittelen, jos Tuppu noiden välillä vielä arpoo. vaikka ei tuo manuaalinakaan ole yhtään hassumpi. Meillä on jotenkin aikaisemmin karsastettu noita automaatteja ja nytkin tuli sitten mietittyä, että kuinka mahtaa laatikko kestää, jos auto on poismyydessä ajettu noin 500 tkm ja osin siksi päädyttyä manuaaliin... Kerran sen voisi vaikka tuona aikana rempatakin, mutta kun lähipiirissä on ollut karuja kokemuksia 150tkm välein tehtävistä laatikkorempoista VAG kulkineissa. Nyt tosin on itsellä vahvistunut käsitys, että nuo Cruiserin laatikot kestää kilometrejä aika paljon paremmin(?).
Ei sitä saa takavetoseksi se vetelee joka nurkasta jos alkaa lipsumaan se pyörä vetää mistä löytyy pitoa.On joku sähkönen homma mikä hoitaa sen homman sitten on tämä lukko millä voi lukita "senterlootan" :D

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » Ke Helmi 18, 2009 10:24 pm

Juu, niinpa tuo nayttaa olevankin ettei noita part time 4wd laatikkoa ole saatavilla kuin noihin trooppisten maiden tyomalleihin.

Mulla on tossa FJC:ssa muuten 120LC:n kanssa sama tekniikka paitsi laatikko on V8 Tundrasta, joten sekoitti vahan pakkaa
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Avatar
Tuppu
Viestit: 1138
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu » Ke Helmi 18, 2009 11:03 pm

Joo, kyllä jos tuon ite ulkoa hakee niin ei mitään järkeä oo pätkää ostaa eli kyllä se pitkä sitten on! Onko vuosimalli kohtasia eroja "tyyppivikojen" suhteen? Tällä hetkellä budjetti rajoittaa haaveilun vuosiin 2003 ja 2004...
-Tuppu-
KDJ-120
SLCK #293
050-5960579

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1388
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » To Helmi 19, 2009 12:14 am

Ari K kirjoitti: Vähän topikkia lainatakseni: onko kenelläkään kokemuksia kyseiseen vehkseeseen korotuksista/isommista kumeista/vinsseistä/panssareista? Ainakin joitain noista hankitaan viimeistään kun auto pääsee pois virkakäytöstä, joten kirjoitelkaa kokemuksia...
No nimenomaan tuo superjäykät jouset on vähän mikä närästää, kun siitäolen joltain muultakin kuullut. Tarkoitus olisi vain saada sen verran korotettua, että saisi hieman isommat kumit alle.
Laita spacerit, ei vaikuta jousen esijännitykseenkään kun laittaa eteen kokonaan jousitolpan päälle tulevat, takana tietty vaan sitten jousen ja rungon väliin kiekot. FJ Cruiserissahan on sama alusta, sen korotusosat käy suoraan. Spacereitä saa esim. täältä täydellisen edellämainitsemani tyyppisen setin: http://store.fatbobsgarage.com/shared/S ... oducts.asp Samalla saa auton vaateriin, normaalistihan keula nököttää vähän alempana.

Tai sitten korota koria. Offivarusteella on kokemusta aiheesta. 33" kumit sopii 3" korotuksella alle.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Vastaa Viestiin