Kuva Kuva

Rengaspaineista

General chat

Valvoja: Käyttäjä

mpa567
Viestit: 68
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:19 am
Paikkakunta: Narva

Rengaspaineista

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

Kuten tiedetään maastossa on hyvä pudottaa rengaspaineita.

:?: Kuinka paljon porukka on pähkäillyt rengaspaineiden "säätämistä"?
Itselleni on ainakin hieman epäselvää miten missäkin tilanteessa hakea optimirengaspaineita. Ohessa yksi näkökulma aiheeseen:
http://www.4x4now.com/sfjun96.htm

Onko foorumin lukijoilla hyviä ajatuksia/ohjeita aiheesta?
Mika
SLCK #112
HDJ 80, -90
Hilux Double cab -15
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

No kyllä on pähkäilty. Ja aina pähkäillään kun vaihtuu renkaat, auto, maasto jne. Eli optimipaineisiin vaikuttaa kaikki edellämainitut sekä vielä vanne. Perusajatuksena on totuus, että sitä parempi pito, mitä matalammat paineet. Siihen kun rupeaa ynnäämään auton painon, rengastyypin, sen joustavuuden, koon, vannetyypin ym muuttujat ja kokeilemalla selvittää kuinka matalilla paineilla rengas vielä pysyy vanteella eikä myöskään pyörähdä sillä. Ja on vielä ajettavissa ja ohjattavissa. Omakohtaisina kokemuksina esim
-BJ-75 36-12.5 TSL sopiva maastopaine 0.6 bar. Jousti hyvin, pysyi vanteella ilman beadlock:eja.
-Hilux 35-10.5 Bogger bedlock:eilla edessä 0.3, takana 0.2. Pito tautinen ja pystyi vielä ajamaan lyhyitä siirtymiäkin.
-Hilux 280-85R16 Trelleborg Cross country sisäkumeilla, ei tubeless-vanteeet. Ihan liian jäykkärunkoiset Hiluun. Pitäis ottaa venttiileistä sielut kokonaan pois ja sit pyörii vanteella. Beadlock tosin auttais.
Yhteenvetona mä sanoisin, että oikeaa maastopainetta ei pysty suoralta kädeltä sanomaan, vaan se on kokeiltava. Mut kaikki paineet yli 1 bar ei ole maastopaineet!
Vastaa Viestiin