Kuva Kuva

Landcruiser vetoautona,kokemuksia?

General chat

Valvoja: Käyttäjä

Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Landcruiser vetoautona,kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Landman »

Tuli hankittua 1600kg kokonaispainoinen Sävsjö Euroline 6.1 telivaunu,joten HDJ 80 pääsi näyttämään vetokykyään.Renkaina HDJ:ssa on 35" Sirocot,alustana OME 3" korotus.Hyvin koneessa puhti riittää tällä rengastuksellakin,vaunu tulee erittäin vakaasti perässä minkäänlaista huojuntaa en havainnut 220km matkan aikana.Keskikulutus 80-90km keskinopeudella oli 13,7l/100km.Kertokaahan muutkin miten Cruiserinne on toimineet vetohommissa?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Landcruiser vetoautona,kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Landman kirjoitti:Tuli hankittua 1600kg kokonaispainoinen Sävsjö Euroline 6.1 telivaunu,joten HDJ 80 pääsi näyttämään vetokykyään.Renkaina HDJ:ssa on 35" Sirocot,alustana OME 3" korotus.Hyvin koneessa puhti riittää tällä rengastuksellakin,vaunu tulee erittäin vakaasti perässä minkäänlaista huojuntaa en havainnut 220km matkan aikana.Keskikulutus 80-90km keskinopeudella oli 13,7l/100km.Kertokaahan muutkin miten Cruiserinne on toimineet vetohommissa?
Joko hukkasit Hobbyn? Mä oon vedelly kerran kesässä tollasta Pallas 5000:sta, kok.massa 680 kg. Eipä tunnu juuri missään, mutta tuuli ottaa sen verran kiinni että kulutusta nostaa 13-13,5 l/100 km paikkeille.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Ari K
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 9:40 pm
Paikkakunta: Pohjoinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari K »

Isohkoa Kafia (onkohan tuo 582 vai mikä) tulee syksyisin joskus vedettyä. Kevyesti tulee 120 sajalaisen kyydissä ja diiseliä menee noin 12,5-13,5 litraa satkulle.
Rojota
Viestit: 159
Liittynyt: Ke Syys 21, 2005 9:12 am

Viesti Kirjoittaja Rojota »

hj61 on hyvä vetoauto. olen jonkin verran vedellyt 3,5tn kärryä siten että "yhdistelmän" kokonaispaino on ollut yleensä 6000kg ja ylikin. Kulutus tällöin on 12ltr. Isommatkin ylämäet menee mukavasti ja vauhti pysyy kaasu pohjassa jyrkässäkin 90kmh. Haluaisin vain, että valtaosa bemarikuskeista painaisi sitä pedaalia samaan malliin, etteivät olisi aina edessä jarruttamassa, etenki just noissa ylämäissä.

hj6x-sarjalaisilla painavampaa kärryä vedettäessä pitää muistaa, ettei 5-vaihdetta ole hyvä käyttää ollenkaan.
Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Landman »

Hobby oli vaan vuokralla.Ongelmana korotetussa HDJ:ssa oli aivan liian korkealla oleva vetokoukku,jonka ratkaisin 2"neliö kiinnityksellä varustetulla jenkkiauton vetoraudalla.Vetoraudan hitsasin alkuperäiseen poikkipalkkiin.Tällaiseen neliökiinnitykseen saa erilaisella pudotuksella olevia pikakiinnitteisiä vetopäitä,itse laitoin 10"pudotuksella olevan 8000lbs kestävän vetopään.Nytvetokuula on 40-45cm korkeudella keskeltä kuulaa mitattuna ja vaunu suorassa.
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Kyllähän sitä HJta tulee kaipailtua kun työnpuolesta joutuu kiskomaan King Capilla henkilönostimia ja Bobcatin kuormaajaa trailerilla.
Itse exHJlla vedin yksiakselista 1300 kok.painoista Farmia. Ja aina kyydissä oli 700 kilon Iseki. Sukkana tuli perässä :)
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

Joo, ei sitä paritonnista kärryä edes huomaa HJ:n koukussa :)
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
Nallentalli
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 17, 2005 3:13 pm
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Nallentalli »

Äärivalot näkyy peileistä pimeällä!!! :lol:
HJ-61 vetoautona :roll:
Kokonaispainolta 2000kg teli hevoskoppi, kulkee keveästi perässä, myös kahden hevosen kuormalla.
Kokonaispainolta 3500kg teli lavetti, 2.2m x 6m kuormattuna maximi painoon, tuntuu jo ajaessa, varsinkin talvella lumisilla teillä.

2500kg asti menee hyvin takavedolla, sen jälkeen kaipaa nelivedon kytkemistä... rauhoittaa auton käyttäytymistä... :shock:

Pelkkä HJ n,10L sadalle
HJ + Hevoskoppi kuormattuna n,11,5-12L
HJ + Lavetti 3500kg kok painolla n,12-15L riippuen kuorman ilmanvastuksesta. (koko)
Heikki L
Viestit: 268
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 10:24 pm
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Heikki L »

MIstä landman saaa noita jenkki autojen veorautoja ja koukkuja??

Olen vetänyt 61:llä 5m3 paskapalloa, asuntovaunua, 3500kg kärryä ja 3500kg venetraileria hyvin kulkee.
Alle 2t kg ei paljoa huomaakkaan, 3500 saa jo vähän painaa kaasua.

Nyt kun on soa, vetokoukku jaa aivan liian ylös, vaikka tiputin sitä jo vähän. alkaa 3500kg kärry huojuun täys lastissa kun kärrin etuakseli on niin kevyenä.
Onnellinen maastobusseilija......

HJ61 Eläkkeellä...
HJ60 Metsäritsa
HJ55 Rojekti
Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Landman »

Jari Mäki oy Koskenkorvalta,siellä on hyvät valikoimat erilaisia vetokoukkuja.Itselleni tuli Ford Rangerin vetorauta,jonka keskiosan hitsasin HDJ:n vetoraudan sisään.Muunkin merkkisen vetorauta varmaan käy,itselläni oli vaatimuksena,että vetopään neliö kiinnitys ei ole raudan alapuolella.Tässä se on upotettuna poikkipalkin sisään,jolloin se haittaa mahdollisimman vähän maastokäyttöä koukku irroitettuna.Palvelu oli erinomaista vaikka jenkkivehkeisiin erikoistuneesta firmasta Toyotaan osia hankin. :)
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Täytyyhän tähän laittaa kokemuksia. Vetoautona HJ45 perässä beejii trailerilla. Loivaan alamäkeen tai jopa suoralla saatto saada kahdeksankymppiä mittariin, pienikin ylämäen tapainen niin sai hakea kolmosta, vauhti tippu 50-60 tienoille riippuen töppärän koosta. Kulutus jotain naurettavan ja älyttömän välimaastosta :D Ei tolla yhdistelmällä kovin pitkälle viittis kyllä lähteä.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

tepa78 kirjoitti:Täytyyhän tähän laittaa kokemuksia. Vetoautona HJ45 perässä beejii trailerilla. Loivaan alamäkeen tai jopa suoralla saatto saada kahdeksankymppiä mittariin, pienikin ylämäen tapainen niin sai hakea kolmosta, vauhti tippu 50-60 tienoille riippuen töppärän koosta. Kulutus jotain naurettavan ja älyttömän välimaastosta :D Ei tolla yhdistelmällä kovin pitkälle viittis kyllä lähteä.
BJ45:llä just samanlaiset kokemukset/fiilikset, vedettävänä oli n. 3 tonnia.
BJ75 1987
# 274
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Jul kirjoitti:
tepa78 kirjoitti:Täytyyhän tähän laittaa kokemuksia. Vetoautona HJ45 perässä beejii trailerilla. Loivaan alamäkeen tai jopa suoralla saatto saada kahdeksankymppiä mittariin, pienikin ylämäen tapainen niin sai hakea kolmosta, vauhti tippu 50-60 tienoille riippuen töppärän koosta. Kulutus jotain naurettavan ja älyttömän välimaastosta :D Ei tolla yhdistelmällä kovin pitkälle viittis kyllä lähteä.
BJ45:llä just samanlaiset kokemukset/fiilikset, vedettävänä oli n. 3 tonnia.
pelkät 35" fillarit antoi omaan HJ45:een saman efektin :mrgreen:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Pappe
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2009 2:06 pm
Paikkakunta: Kalakukkolandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappe »

Ittellä 120:sen perässä lähes kokoajan 1300kg kuomullinen peräkärry ja yleensä vielä lastattu kelkkoja tai kakspyöräsiä pullolleen. Ei huomaa muuta kuin äärivalorivistöstä että takana painoa mukana. Hommasin vielä edellisen auton aikaan kitkavetopään kärryyn ni rauhoittaa vielä enempi yhdistelmää.
Isällä 1550kg Kabe ja sitä tulee kiskottua perässä sillon tällön. On se LC vaan pirun vakaa peli veturina siinäkin touhussa et ei ole harrastehommieni takia harmittanut että vaihdoin tammikuussa veturiksi 120:sen.

Entinen "vetojuhta" oli Vw Passat variant TDI syncro ja woin kertoo et tuolla peräkärryllä täyteen lastattuna harrastevälineitä oli aika jännittäviä hetkiä sisältävää tuo kelkkareissujen suorittaminen talvikelissä. Oman säväyksen antoi edellisen "käyttöautoni" rakentelun suunta alaspäin eli nyrkki ei mahtunut pohjapanssarin alle -> oli aika "hauska" koittaa mennä aina vähemmän auratuille crossiradan parkkipaikoille kun ei päässyt minnekään hangessa..

Oma LC kuluttaa tuolla manuaalilootalla ja mutakumeilla noitten kärryjen kanssa siinä 11-12l/100km.
LandCruiser 120 -04, MB 300CE-24

"Puheet ei riitä, pitää olla näyttöö"

www.soulcreationcrew.com
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Nostetaan vanha aihe ylös.

Tuli "ponnistettua" HDJ:n kyky vetää 3500kg kärryä perässä lievällä ylikuormalla. Ja hyvinhän tuo perässä tuli, pitkään ylämäkeen 4:sella vedettäessä 85-90 kmh pysyi hyvin taulussa...
Matkaa tuli edestakaisin tarkalleen 400km, tosin vaan toiseen suuntaan tuo koko kuorma tuli perässä, mutta kuitenkin keskikulutus oli 14,7 l/100km

Tuollainen kyyti:

Kuva
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Vastaa Viestiin