BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Valvoja: Käyttäjä
BJ40 ´75 harraste ajoneuvo *4wd murheita*
Morjensta vaan kaikille.
Tallipaikan johdosta sain aloitettua BJ40:sen entrausta. Tarkoitus ei ole entisöidä prikulleen alkuperäiseen loistoonsa vaan tätä klassikkoa parannellaan ja päivitetään hieman. Ainkin levyjarrut eteen ja uudet penkit + uutta peltiä.
Ulkomuoto tulee säilymään mahdollisimman alkuperäisenä sekä lehtijousialusta säilytetään. Tekniikkaan ei ole tarkoitus vielä koskea kun siinä ei mitään sanottavaa ole.
Kysessähän on siis ensimmäisiä BJ:tä suomessa, eli 1975 vuosikertaa. Ostin tämän vuonna 2007 ja siitä lähin se on ollut päivittäis käytössä. Auton historiasta tiedän sen, että tämä on ollut tornio-kemi-pudasjärvi-oulu akselilla ja että kilvet on vaihtunut 80-luvulla.
Teknisesti hyvä, mutta koriltaan alkaa olemaan sen verta rapea jotta tarvii alkaa opettelemaan hitsausta. Runkoon ei vielä tarvitse koskea, koska se on mielestäni erittäin hyvä. Myös katsuri oli sitä mieltä kun rungon huolella tutki.
Korista etuloksut, takasivut, takaovet sekä takalattia kaipaa huomiota. Yllätykseksi kaiken bitumin yms alta ei löytynyt yhtään reikää etutiloissa. Jospa selviäisi hyvällä puhdistuksella ja maalaamisella. Ainut paikka on kuskin penkin kiinnitys sekä apparin jalkatilassa oleva säälittävä popareilla kiinnitetty pellinpala.
Rojekti etenee hitaasti ja aikaa menee opetellessa mutta jospa se edesauttaisi Suomen Cruiseri kantaa säilymään.
Ja kaikkien rakastamia kuvia.
Tallipaikan johdosta sain aloitettua BJ40:sen entrausta. Tarkoitus ei ole entisöidä prikulleen alkuperäiseen loistoonsa vaan tätä klassikkoa parannellaan ja päivitetään hieman. Ainkin levyjarrut eteen ja uudet penkit + uutta peltiä.
Ulkomuoto tulee säilymään mahdollisimman alkuperäisenä sekä lehtijousialusta säilytetään. Tekniikkaan ei ole tarkoitus vielä koskea kun siinä ei mitään sanottavaa ole.
Kysessähän on siis ensimmäisiä BJ:tä suomessa, eli 1975 vuosikertaa. Ostin tämän vuonna 2007 ja siitä lähin se on ollut päivittäis käytössä. Auton historiasta tiedän sen, että tämä on ollut tornio-kemi-pudasjärvi-oulu akselilla ja että kilvet on vaihtunut 80-luvulla.
Teknisesti hyvä, mutta koriltaan alkaa olemaan sen verta rapea jotta tarvii alkaa opettelemaan hitsausta. Runkoon ei vielä tarvitse koskea, koska se on mielestäni erittäin hyvä. Myös katsuri oli sitä mieltä kun rungon huolella tutki.
Korista etuloksut, takasivut, takaovet sekä takalattia kaipaa huomiota. Yllätykseksi kaiken bitumin yms alta ei löytynyt yhtään reikää etutiloissa. Jospa selviäisi hyvällä puhdistuksella ja maalaamisella. Ainut paikka on kuskin penkin kiinnitys sekä apparin jalkatilassa oleva säälittävä popareilla kiinnitetty pellinpala.
Rojekti etenee hitaasti ja aikaa menee opetellessa mutta jospa se edesauttaisi Suomen Cruiseri kantaa säilymään.
Ja kaikkien rakastamia kuvia.
Viimeksi muokannut 4x4_88, Su Huhti 12, 2015 10:59 am. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
bj projekti
itse tein vastaavan rojektin viime talvena. tein joka päivä jotain ni jokushan sen oli sitten valmistuttava. 7kk-8 kk . mun rojekti oli -76 kanssa diesel ja paljon huonommassa kunnossa kun sinulla. mm. taka ulko posket konepellin reunat, koko tuulilasin alakarmi, etulattiat ,taka sisä lokasuojat.takapuskuri oli ruostunut lähes irti,sekä ovien alalaidat. ja jos paikka olisi, niinkuin sinulla näyttäisi olevan ottaisin kyllä uuden rojektin. eihän siinä mikkilankaa vaan ostamaan. hauska kärry se jokatapauksessa on ajaa vaikka koria ei korjaiskaan
ei lainkaan toivottoman näköistä. Helpolla hyvää tulee! yllätävän paljon tunteja kuitenkin tulee uppoamaan, ja varmasti projektiähky jossain vaiheessa. Mutta silloin pitää ottaa hetki aikaa, ja jatkaa inspiksen tullessa. Äläkä myy keskeneräsenä pois. Ite möin aikoinaan ekan bertan pois kun sain mielestäni valmiiksi, olin jo sen verran kypsä koko hommaan. Muutama vuosi vierähti, oli 4runneria ja hj:tä... mutta koko ajan tuntui että jotain puuttuu. Viimen tuli ostettua tuhannen romu bj, ja sit kaikki olikin kasassa... ruoste, rojekti ja rälläkkä..... mitäs sitä ruiseristi muuta tarttee!
No toisen beejiin ja lavamallin ja troopyn ja ja...Cental73 kirjoitti: mitäs sitä ruiseristi muuta tarttee!
Ja kyllä tostakin taas hyvä tulee kun on noinkin "helppo" rojekti, hitsikone ja hiekkapuhallusvehkeet on kovia juttuja näitä tehdessä.
Taitaa nuo pohjosemman vehkeet olla aika paljon paremmassa kunnossa kun ei ole puolta elämäänsä joutunut suolalillussa olemaan.
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Ei uskalla pitää kun yhtä kerrallaan sisällä. tiedä mikä hybridi sieltä tulis ulos jos ne kaikki laittais samaan paikkaan. Siitä tulis varmaan joku jatkohytillinenkierrejousitettuturbokuutospikuppiboggereilla
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Mulleki yks sijotukseentepa78 kirjoitti:Ei uskalla pitää kun yhtä kerrallaan sisällä. tiedä mikä hybridi sieltä tulis ulos jos ne kaikki laittais samaan paikkaan. Siitä tulis varmaan joku jatkohytillinenkierrejousitettuturbokuutospikuppiboggereilla
_____________________________
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
- eskimo
Offroad Kainuu ry.
Tuohan on oikeastaan aika hyvin säilynyt.
Itse olen ja kerran tehnyt vastaavan homman ja vinkkinä sanottakoon että kannattaa tehdä suoraan mahdollisimman isoista paloista.
t:Tuohon pieni heppi,ja tuohon,ja tuohon ja...
Ja myöskin kannattaa mittailla että tulee samanlainen...
Nimim: Tahattomasti 5 cm channeloitu Bj...
Itse olen ja kerran tehnyt vastaavan homman ja vinkkinä sanottakoon että kannattaa tehdä suoraan mahdollisimman isoista paloista.
t:Tuohon pieni heppi,ja tuohon,ja tuohon ja...
Ja myöskin kannattaa mittailla että tulee samanlainen...
Nimim: Tahattomasti 5 cm channeloitu Bj...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
En ole edes hallilla kerennyt käymään. Työt vie aikaa (lunta->auraamista).
Hinku ois pajattaa vaikka kuinka paljon mutta ei vaa ole aikaa. Pitäs ottaa seuraavaksi katto irti jne. On vaa nii iso pultti viidakko, et en jaksanu viimeksi edes yrittää.
Toivottavasti saan edes joskus päivitettyä projektia. Mut ajan ja rahan puitteissa mennään. Ja pitäähän minun vielä opetella lähes kaikki mikä liittyy auton laittamiseen
Hinku ois pajattaa vaikka kuinka paljon mutta ei vaa ole aikaa. Pitäs ottaa seuraavaksi katto irti jne. On vaa nii iso pultti viidakko, et en jaksanu viimeksi edes yrittää.
Toivottavasti saan edes joskus päivitettyä projektia. Mut ajan ja rahan puitteissa mennään. Ja pitäähän minun vielä opetella lähes kaikki mikä liittyy auton laittamiseen
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
RumaVanhaBertta
Noniin hieman on saatu jotain aikaan ja heti kerrottakoon, että resurssit ei riitä tekemään tästä Bertasta hienoa ja ruosteetonta. Vaan nyt tehdään pakolliset fiksaukset että päästään offaamaan ja päristelemään pitkin kaupunkia. Muutama reikä korissa laitetaan umpeen ja pientä paikkamaalausta on jo suoritettu.
BJ sai Volvo 740:sen etupenkit ja ne käy melkeen BOLT ON. Eli kuskin penkki menee täysin Bertan orginelli kiinnikkeisiin, kun taka kiinnikkeet käännetään toisinpäin ja toista takakiinnikettä siirretään hieman vasemmalle.
Apparin penkin etukiinnitys oli BOLT ON mutta taakse pitää laittaa jokin palkki tms jatkoksi.
Ratin ja penkin väliin mahtuu hyvin, kiitos säädettävän reisi-/perskorkeuden.
Hilseilevät pakkelit kyljessä hakattiin irti, pelti puhdistettiin ja vedettiin kylmästi epoksi maali päälle. Komeasti paistaa ex omistajien hitsisaumat mutta parempi sekin kuin muhiva kitti.
Tepan entisöinti topikista bongattuna ja isäukon suosittelemana maaliksi tuli Temacoat RM40 sävytettynä siniseen, jotta paukkumaali sen sitten peittää. Varmaan olisi saanut lähelle orggis väriä RAL:ina, mutta päätin ottaa silmämääräisesti vaaleen sinisen. Liika vaiva käydä hallilla RAL-viuhka kädessä. Epoksi maalin hinta yllätti positiivisesti.
Koska lattioissa ei ollut merkittäviä reikiä räävittiin sinnekkin ko. maali. Ja kyllä, viisainta olisi ollut korjata kaikki ruosteet pois jne mutta nytten mennään näin. Ehkä joskus tulevaisuudessa BJ saataisiin entisöityä, näin ainakin haaveena. Lottovoittoa odotellessa.
Mitä seuraavaksi?
-No sähköjen maadotus tms on persiillään kun purkaa akkuja kun kaapelit on kiinni eikä virta riitä jos ajelee enimmäkseen pikkukierroksilla maastossa. Ehkä laturissa hiilet menny...
-Jakiksen vai oliko ulosoton tyhjennysroppu pitäisi vaihtaa matalampaan malliin pitkän nännin tilalle.
-Tuulella käyvä startti naksuu enempi tai vähempi. (Puhdistus?)
-Levyjarrut eteen ois kivat->mun malliin ei saa enään uusia kenkiä kun vm. 9/75 -> kengät on liian leveet mun autoon...
-Kuskinpuolen murros/napalukko on 6-boorinen ja apparinpuolella on 30-boorinen. Ois hyvä saaha kuskinpuolellekkin 30-boorinen murros/napalukko.
.
.
.
Sit jotain pientä mitä ei tässä hoksaa mainita.
Tämä työ on oikeastaan vain tekohengitystä jotta toi pysyis ajokunnossa. Taistellaan niin kauan kunnes tuota on jo ihan pakko hitsata/korjata kunnolla ja kun resurssit antaa myöten niin tehdään sitten tuosta kuin uusi.
BJ sai Volvo 740:sen etupenkit ja ne käy melkeen BOLT ON. Eli kuskin penkki menee täysin Bertan orginelli kiinnikkeisiin, kun taka kiinnikkeet käännetään toisinpäin ja toista takakiinnikettä siirretään hieman vasemmalle.
Apparin penkin etukiinnitys oli BOLT ON mutta taakse pitää laittaa jokin palkki tms jatkoksi.
Ratin ja penkin väliin mahtuu hyvin, kiitos säädettävän reisi-/perskorkeuden.
Hilseilevät pakkelit kyljessä hakattiin irti, pelti puhdistettiin ja vedettiin kylmästi epoksi maali päälle. Komeasti paistaa ex omistajien hitsisaumat mutta parempi sekin kuin muhiva kitti.
Tepan entisöinti topikista bongattuna ja isäukon suosittelemana maaliksi tuli Temacoat RM40 sävytettynä siniseen, jotta paukkumaali sen sitten peittää. Varmaan olisi saanut lähelle orggis väriä RAL:ina, mutta päätin ottaa silmämääräisesti vaaleen sinisen. Liika vaiva käydä hallilla RAL-viuhka kädessä. Epoksi maalin hinta yllätti positiivisesti.
Koska lattioissa ei ollut merkittäviä reikiä räävittiin sinnekkin ko. maali. Ja kyllä, viisainta olisi ollut korjata kaikki ruosteet pois jne mutta nytten mennään näin. Ehkä joskus tulevaisuudessa BJ saataisiin entisöityä, näin ainakin haaveena. Lottovoittoa odotellessa.
Mitä seuraavaksi?
-No sähköjen maadotus tms on persiillään kun purkaa akkuja kun kaapelit on kiinni eikä virta riitä jos ajelee enimmäkseen pikkukierroksilla maastossa. Ehkä laturissa hiilet menny...
-Jakiksen vai oliko ulosoton tyhjennysroppu pitäisi vaihtaa matalampaan malliin pitkän nännin tilalle.
-Tuulella käyvä startti naksuu enempi tai vähempi. (Puhdistus?)
-Levyjarrut eteen ois kivat->mun malliin ei saa enään uusia kenkiä kun vm. 9/75 -> kengät on liian leveet mun autoon...
-Kuskinpuolen murros/napalukko on 6-boorinen ja apparinpuolella on 30-boorinen. Ois hyvä saaha kuskinpuolellekkin 30-boorinen murros/napalukko.
.
.
.
Sit jotain pientä mitä ei tässä hoksaa mainita.
Tämä työ on oikeastaan vain tekohengitystä jotta toi pysyis ajokunnossa. Taistellaan niin kauan kunnes tuota on jo ihan pakko hitsata/korjata kunnolla ja kun resurssit antaa myöten niin tehdään sitten tuosta kuin uusi.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
WanhaBertta on vihdoin takaisin liikenteessä!! Ette arvaakkaan millaiset vieroitusoireet oli kun en ollut ajanu bertalla yli puoleenvuoteen. Heti tuli ajettua testilenkkiä 60-70km ja ostettua biltemasta/motonetistä kumiamattoa yms.
Auto on nytten maalattu sisältä ja hieman päältäkin. Puskurit ja vinssi maalattu. Takavalot uusittu. Voimanulosotonvipu kiinnitetty uudelleen. takariipukkeet uudet ja pitemmät + puslat.
Katsastaa pitäis tämän kuun loppuun ja ainut melkeen mistä vois pompata on EDELLEEN ne etu jarrut jotka pomppaa aina.
Mutta... kyllä nyt on hyvä hymyillä
[/img]
Auto on nytten maalattu sisältä ja hieman päältäkin. Puskurit ja vinssi maalattu. Takavalot uusittu. Voimanulosotonvipu kiinnitetty uudelleen. takariipukkeet uudet ja pitemmät + puslat.
Katsastaa pitäis tämän kuun loppuun ja ainut melkeen mistä vois pompata on EDELLEEN ne etu jarrut jotka pomppaa aina.
Mutta... kyllä nyt on hyvä hymyillä
[/img]
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Tämähän kuule liikkuu ihan Oulun alueella ja vähän millon missäkin pitkin oulun seutua. Alku talveen asti ois tarkotus taas ajaa ja sitten seisontaan.
Vielä ei oo tullu samanlaista Oulussa vastaan. Uudempia berttoja kylläkin.
Vilkkut pitäs saada toimimaan kunnolla kun toisinaan vasemmalle vilkuttaessa vilkku lakkaa vilkkumasta kun kone on tyhjäkäynnillä. Kierroksilla toimii hyvin. Amppeeri mittari menee reilusti miinuksen puolelle tyhjäkäynnillä ja hieman plussan puolelle kun on kierroksia. Kylmällä koneella menee enempi plussalle...
Vielä ei oo tullu samanlaista Oulussa vastaan. Uudempia berttoja kylläkin.
Vilkkut pitäs saada toimimaan kunnolla kun toisinaan vasemmalle vilkuttaessa vilkku lakkaa vilkkumasta kun kone on tyhjäkäynnillä. Kierroksilla toimii hyvin. Amppeeri mittari menee reilusti miinuksen puolelle tyhjäkäynnillä ja hieman plussan puolelle kun on kierroksia. Kylmällä koneella menee enempi plussalle...
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01