Sivu 1/2

otteelle tulostuvia vetopainoja voi taas muuttaa

Lähetetty: Ke Elo 25, 2010 6:32 pm
Kirjoittaja pemaripoju
aikani kyseltyä katsastus konttorilta sain hj60 otteelle vaihdetuksi 3500kg jarrullista kuormaa. ennemmin näkyi uudella otteella vain 2000kg
antoi kuulemma trafi luvan muuttaa vanhat tiedot takaisin näkyviin.
tai ei se nyt vielä ihan varmaa ole, mutta lupasivat postittaa uuden otteen.
sitten näkee mikä asia on mennyt seuraavaksi mökään!

Lähetetty: Ke Elo 25, 2010 8:23 pm
Kirjoittaja IironSika
Mä en saanut J***piä leimatessa edes ruinaamalla otteeseen koukkupainoja. Sanoi inssi että kyllä sillä 3500 saa vetää, johon mä kysymään että ohjaanko sen polliisin A-katsastukseen kyselemään tuota, kun ei mun sanaa usko sakkoa kirjoittaessaan. Vihdoin tovin vänkäämisen jälkeen tulosti jonkun paperin tyyppikoodilla, josta ilmenee tuo paino ja kehotti pitämään mukana autossa. On se jumalauta vaikeeta!!!

Lähetetty: To Elo 26, 2010 7:41 am
Kirjoittaja Nallentalli
HJ 60/61 "Tarvike" koukuilla saa vetää vain 2200kg
Tyypitetyillä ja Tojon alkuperäis (Kovil) koukuilla saa vetää 3500kg
Paino merkattu koukussa olevaan lätkään.
Päällepäin eroa, vain puskurin sisään tuleva poikkituki.

Joskus aikoinaan muuttivat 3500kg vetopainon 2200kg kun katsasti
HJ:n pakettiautoksi, (80) lätkällinen... :shock: vaikka koukussa 3500kg
vetopaino merkintä.

Näitä verohuojennuksen koukeroita... sanoivat... :?

Lähetetty: To Elo 26, 2010 11:01 am
Kirjoittaja Tommo__79
samaa sanoivat muinoin kun kyselin silloisen patrollin vetopainoista.. koukussa oli 3500kg mut otteessa 2000kg ja auto oli 2+3 paku. sanoivat et jos olis henkilöauto ni sais tuon 3500 mut pakussa vaa 2000 johtuen tuosta "veroedusta" :)

Lähetetty: To Elo 26, 2010 6:46 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Aina niitä on saanut muuttaa/korjata tyyppitietojen mukaisiksi! Monella toimipaikalla ei vaan tunnu löytyvän palveluhalukkuutta/sopivaa miestä/ammattitaitoa/atk-taitoja/rohkeutta mennä korjaamaan vinksallaan olevia tietoja.

Tuolta toiselta sivulta selviää syy miksi paku-HJ:ssa ei saanut olla 3,5 tonnin koukkua, nykyään siis saa: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=6935

Lähetetty: To Elo 26, 2010 7:51 pm
Kirjoittaja pemaripoju
ainakin täällä paikallisella konttorilla väittivät ettei pystyny muuttaan painoja. että ei voi ylittää valmistajan sallimaa tai jotain.
itse soitin trafiin 40min ja puhuin Peltokankaan kanssa asiasta ja lopulta saivat sumplittua homman kolleekojensa kanssa että kyllä sinne pitäis saada tulostuun myös vanha paino.
ja sitten puhelu uudestaan konttorille ja käskin kysyä itse tuolta trafin hemmolta kuinka asia on.

ei ollut ekakerta kun tällä konttorilla ei löydy palvelu halukkuutta mihinkään muutokseen!

Lähetetty: To Elo 26, 2010 10:28 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Joka HJ:ssa on valmistajan sallima 3500 kg ja se pitäisi etusivulla näkymän.

Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 7:56 am
Kirjoittaja 80veturi
Terve lämmitän uudelleen vanhaa topikkia.

Ostin viikko sitten 90:sen HDJ80 ja sen rekisteriotteessa lukee omamassa 2280 kg ja kokonaismassa 2960. Suurin sallittu perävaunumassa jarruin 3420 kg, eli juuri 1,5 kertaa omamassa. Miten saan korotettua perävaunumassan 3500 Kg - omaa massaako korottamalla - miten menetellään?

Auto on automaattilaatikolla varustettu. Kun vedetään 3500 kg perävaunua suositellaanko käyttää "3" vai "D" asentoa? Auton mukana ei ollut mitään ohjekirjaa.

Löytyykö Tampereen ympäristöstä noin 150 km säteellä osaajaa maksua vastaan part time kit asennukseen? Itsellä ei ole tällä hetkellä tallia käytössä, joten kadun vierusta ei inspiroi.

Teillä on muuten hyvin asiallinen foorumi, josta näyttää löytyvän pelkkää asiaa.

Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 10:12 am
Kirjoittaja bj45lava
Eiks noiden 80 ake tiedoissa lue valmistajan sallimana suurin 3500 kg jokaisessa kuitenkin, miks sitä tarvis sinne paperiin erikseen saada näkyviin??

Mul on toisen otteessa 3350 ja ake tiedoissa 3500
toisessa taas 3360 ja ake tiedoissa edelleen valmistajan suurin sallima 3500.

Eli siis kaikilla 80:llä saa vetää sen 3500 luki otteessa mitä sitten tahansa.

Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 3:24 pm
Kirjoittaja 80veturi
Olis se mukavampi olla otteessa, kun hinaan täyskuormaa (iso vene) Ruotsista tänne kotimaahan ja paikalliset poliisit pysäyttää tien päällä.

Kysyin A-katsastuksesta Jyväskylässä ja sain vastaukseksi, että se on paino joka on rekisteriotteessa.

Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 4:15 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
80veturi kirjoitti:Miten saan korotettua perävaunumassan 3500 Kg - omaa massaako korottamalla - miten menetellään?
Tepastelet otteen kanssa katsastuskonttorille ja pyydät korjaamaan perävaunumassat tyyppitietojen mukaiseksi. Maksanee n. 40-50 €.

Sama onko autossa koukkua vai ei.

Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 9:25 pm
Kirjoittaja Daniel
Mulla lukee kanssa manuaali hodarin otteessa 3340kg. Pari kertaa on kysynyt eri konttoreilta, että voiko sen nostaa sinne 3,5t vastaus on aina ollu jotain epämääräistä, ei pysty muuttaan tai autoa ei ole ristiinkytkentä?- katsastettu aikanaan. Mitä nämä auton tyyppitiedot sitten ovat? Juuri sain toyotalta jonkin hodarin tekniset tiedot lapun korinkorotusta varten, niin siihen on merkitty vetopainot 3360 manuaalille ja 3320 automaatille.

Lähetetty: Ke Elo 17, 2011 9:45 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Daniel kirjoitti:Pari kertaa on kysynyt eri konttoreilta, että voiko sen nostaa sinne 3,5t vastaus on aina ollu jotain epämääräistä, ei pysty muuttaan tai autoa ei ole ristiinkytkentä?- katsastettu aikanaan. Mitä nämä auton tyyppitiedot sitten ovat?
80-90-luvun taitteessa on ollut erilaiset perävaunumassasäännöt, siksi tyyppitietoihin merkitty muutakin kuin valmistajan sallimat.
Tyyppitiedot ovat siis LTJ-tyyppikoodi (lukee rekisteriotteella), jota pääsee katsastaja penkomaan koneeltaan. Siellä on hyvinkin selvästi mainittu Valmistajan sallima perävaunumassa jarruin 3500 kg, jarruitta 750 kg, mitkä siis kuuluu nykypäivänä lukea rekisteriotteen O.1 ja O.2 -kentissä etusivulla oikeella.

Ristiinkytkentäaika on ollut ja mennyt, sillä ei enää ole vaikutusta, mitä nyt vanhat ylisuuret painot on edelleen lailliset.

Eli 100% varmasti pystyy ja saa muuttaa 3500 kg:aan! Jos ei ala onnistumaan niin puhelua Trafiin.

Lähetetty: Ma Elo 22, 2011 7:05 pm
Kirjoittaja 80veturi
Kyllä tieto on valtaa. Kiitokset Matti sinulle. Tein ohjeittesi mukaan ja sain tänään otteeseen, vieläpä oikealle paikalle, 3500 kg jarrulliselle kärrylle.

Lähetetty: Ti Helmi 21, 2012 8:43 am
Kirjoittaja vartiainen
Itsellä -92 LJ70 ja N1-luokan huoltoauto, otteessa ei ole vetopainoja merkattuna mutta kun niitä eilen Porissa kyselin, sain insinööriltä tyyppihyväksyntälapun vuodelta 1986, jossa ilmoitettiin painoiksi 750/2000. Kysyi vaan että riittääkö tarpeeseen ja vastasin myöntävästi.
Auton papereissa lukee ajoneuvon tyypiksi N1 pakettiauto ja lisätiedoissa sitten maininta autoverovapaasta huoltoautosta. Autossa ei ole edes sitä viilapenkkiä vaan todella pienet työkalulaatikot takajalkatilassa. Takapenkkejä ei ole.