Kuva Kuva Kuva Kuva

Lämpö- ja naftamittarit sekoilee ("tapittaa") KORJ

General Land Cruiser technical FAQ

Valvoja: Käyttäjä

Vastaa Viestiin
Jamppa660
Viestit: 88
Liittynyt: Su Maalis 02, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Lämpö- ja naftamittarit sekoilee ("tapittaa") KORJ

Viesti Kirjoittaja Jamppa660 » Su Huhti 13, 2008 2:38 pm

mistähän kannattas vikaa alkaa hakea?
Molemmat lyö yhtäkkiä tappiin ittensä, eli lämmöt punaselle ja naftamittari täyteen?

metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika » Su Huhti 13, 2008 4:43 pm


timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop » Ma Huhti 14, 2008 7:54 am

Tämän ja saisi selittää kerran viikossa vuodesta toiseen. Joskus kirjoitin tästä viasta seikkaperäisesti joko tällä palstalla tai Simolinilla, ei kuitenkaan tuossa edellämainitussa topikissa.

Lyhykäisesti sanottuna kuvatunlainen vika johtuu mittarikotelon sisällä olevan jännitteen/lämpötilan vakavointikärjen satunnaisesta hitsautumisesta. Ei siis anturista eikä etuvastuksesta eikä mistään muustakaan kuin tuosta.

Niin joo, onhan näissäkin näitä tunnettuja ominaisuuksia, vehkeillä on jo sentään jo ikää ja tietysti muitakin jatkuvasti kysyttyjä teknisiä tietoja voisi jollain tavalla arkistoida helposti löydettäväksi? Miten sen vaan olisi helppo toteuttaa ettei siitä tulisi jollekkin ylimääräistä työmaata. Se olis varmaan toisen keskustelun aihe.

No kuitenkin sieltä yhdistelmämittarin kotelon sisältä löytyy kahden metalliliuskan päistä kärjet, jotka pitää hioa puhtaaksi. Toisen liuskan päälle on kääritty vaaleaa vastuslankaa, toinen on paljas. Toinen niistä on bi-metalliliuska jota vastuslangan lämpö taivuttaa. Kärkien liuskat muistuttaa näöltään itse mittarin osoittimia liikuttavia liuska-vastuslanka yhdistelmiä. Kärjet vaikuttaa vain lämpö- ja polttoainemittariin, niillä ei ole mitään vaikutusta öljynpaine ja jännitemittarin toimintaan. Eli mittari auki ja hionta, se auttaa aikansa.

Ja huomioi vielä: Kärkien hiominen auttaa vain siihen tilanteeseen kun lämpö- ja polttoainemittarit pomppaa yhtäkkiä tappiin joksikin aikaa tai seuraavaan sammutukseen asti, ei mihinkään muuhun mittarien virheelliseen toimintaan. Kuitenkin, jos kärkiä joutuu hiomaan paljon tai liuskoja taivuttelee, sillä on vaikutusta näiden kahden mittarin näyttämään.
TP

Avatar
Hessu
Member
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Syys 03, 2012 7:19 am

Laitetaan jatkoa samaan mittaritopicciin, eli kyse 75-sarjasesta, jossa lämpö- ja naftamittari näyttää kylmänä noin 1/3 liian vähän ja ajon aikana viisarit vaeltaa sitten nollan ja 1/3 liian vähän kohdan väliä. Tappiin ei viisarit pomppaa ikinä. Taitaapi olla maadotusvika, mutta oisko joku korjannut vastaavan, eli maadotetaanko mittareista suoraan koriin vai jotain muuta? Naftatankissa olevan anturin maadotus ei taida liittyä tähän, vai?
#428

Radis
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 05, 2011 11:39 am
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Radis » Ma Syys 03, 2012 4:18 pm

Hessu kirjoitti:Laitetaan jatkoa samaan mittaritopicciin, eli kyse 75-sarjasesta, jossa lämpö- ja naftamittari näyttää kylmänä noin 1/3 liian vähän ja ajon aikana viisarit vaeltaa sitten nollan ja 1/3 liian vähän kohdan väliä. Tappiin ei viisarit pomppaa ikinä. Taitaapi olla maadotusvika, mutta oisko joku korjannut vastaavan, eli maadotetaanko mittareista suoraan koriin vai jotain muuta? Naftatankissa olevan anturin maadotus ei taida liittyä tähän, vai?
Molemmat anturit ovat säätövastuksia maan ja pulssan välillä. Esim, jos kytket lämpöanturin johdon suoraan maahan, mittari menee tappiin. Samoin jos yhdistät polttoainenaturille menevät karvat yhteen menee mittari tappiin.

Polttoaineanturille tulee siis maa-karva joka on kytketty aturissa olevan säätövastuksen yli mittarin +karvaan.

Lämpötila-anturissa maa tulee anturin rungon kautta.

timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop » Ma Syys 10, 2012 2:43 pm

No viimeinkin sain aikaiseksi tämän, Panu siirtänee UKK- osioon jos katsoo aiheelliseksi...

Eli: Tapittavien lämpö- ja polttoainemittarin korjauksen pitkä tai lyhyt oppimäätä.

Vika johtuu mittaristossa olevien hapettuneiden ja rokottuneiden käyttöjännite- ja lämpötilavaihteluiden kompensointikärkien (tai jossain kohdissa taisin kirjoittaa vakavointikärkien, joka tarkoittaa samoja kärkiä) hitsautumisesta.
Vika korjataan hiomalla kärjet.

Jos mittarien toimintaperiaate ei kiinnosta ja haluat vain korjata vian, siirry suoraan kohtaan 2.

1.Mittarien toimintaperiaate ja vian aiheuttaja
Mittarien osoitinkoneistot on vastuslangalla lämmitettävää kaksoismetallityyppiä ja ne on kytketty käyttämään samaa jännite- ja lämpötilavakavointikytkentää. Mittarin neulaa liikuttaa lämpötilan muutoksien mukaisesti taipuva kaksoismetalliliuska, jota lämmittää sen ympärille kierretty vastuslanka. Vastuslankaa lämmittävä virta määräytyy mittarin anturin senhetkisen vastusarvon mukaan. Koska osoitinkoneiston toiminta perustuu lämpötilanmuutoksiin, ympäristölämpötila vaikuttaa näyttöön. Siksi mittarikoteloon on rakennettu vakavointikärjet jotka tasaavat käyttöjännitteen ja lämpötilanvaihteluiden aiheuttamat muutokset mittarin näytössä. Vakavointikärkiä käyttää myös kaksoismetalliliuska jonka ympärille on kierretty vastuslanka. Vastuslanka saa lämmitysvirran 30 ohmin vastuksen kautta, samalla mittarikoneistot saa käyttöjännitteen ja niissä kulkee virta anturien senhetkisen vastusarvon määräämällä tavalla, kunnes kaksoismetallin taipuminen avaa vakavointikärjet. Kaksoismetallin jäähdyttyä tarpeeksi virta kytkeytyy taas päälle ja sykli toistuu taukoamattomasti. Mittarien näytössä virran katkeileminen ei näy, koska niiden koneiston lämpötilamuutokset on huomattavasti hitaampia kuin virran katkeamistiheys. Käyttöjännitteen muutokset ja ympäristönlämpötila vaikuttaa katkojakoneistoon vastakkaisesti kuin mittarikoneistoon ja jännitteen la lämpötilan muutokset kompensoituu.
Kun kompensointikärjet vanhemmiten hapettuu ja karstoittuu, ne saattaa hitsautua kiinni ja mittarit nousevat ”tappiin”, koska ne saavat jatkuvan lämmittävän virran. Vika poistuu, kun auto on seisonut aikansa virrat katkaistuna, koska kompensointikärjet ehtivät jäähtyä kokonaan ja kaksoismetallin voima riittää irrottamaan kärjet. Jos ei, niin mittarin koputtelu saattaa auttaa, tai toistuvat jäähtymiset. Anturipiirin oikosulku aiheuttaa täyden näytön vain toiseen mittariin, tai molempien anturipiirien pitäisi vikaantua samanaikaisesti. Vian aiheuttajaksi usein kerrottu 30 ohmin vastus ei voi sitä aiheuttaa, sen täytyisi mennä kokonaan oikosulkuun ja se ei ole ko. vastustyypissä käytännössä mahdollista. Vastuksen katkos, joka on mahdollinen, aiheuttaisi sen, ettei mittarit näytä mitään.

Kuva


2. Korjaus
Irrota mittaristo. Irrota yhdistelmämittari paneelista. Irrota mittarin lasi joka on kiinnitetty kolmella ruuvilla, samalla irtoaa muovinen välikehys ja mittaritaulu.

Kuva

Irrota polttoainemittarin kiinnitysmutterit A,B,C ja D, polttoainemittarin koneisto irtoaa nyt vetämällä kotelosta.

Kuva

Hio kompensointikärkien kosketuspinnat varovasti no. 500 -1000 hiomapaperilla sileiksi, ettei huonosta kontaktista johtuvaa hitsautumista tapahtuisi. Varo murjomasta kärkiä, niiden taipuminen vaikuttaa mittarin näyttöön, kärkien hiominenkin voi vähentää näyttämää. Jos kärkiä hiotaan paljon, vakavointia voi korjata säätöruuvilla. Säädön vaikutus selviää kokeilemalla, kierrä varttikierros kiinnipäin ja seuraa mittarin näyttöä vähintään 5min. sillä muutos on hidas.

Kuva

3. Mittarin säätäminen
Itse osoitinkoneiston säätäminen on mahdollista, mutta ei kovin suositeltavaa. Se vaatii kokeilemista ja pitkää pinnaa, anturit pitää olla irrotettuna että molemmat ääriarvot saadaan testattua ja säädettyä kohdalleen. Älä säädä jos et ole varma mitä teet. A= nollapisteen säätö, B= skaalaus. Kumpikin vaikuttaa toisiinsa, joten pelkkä ”vedänpä samalla tuon FULL- näytön kohdalleen” ei tule onnistumaan, alapää menee samalla metsään. Edittiä vielä: yleensä mittarien epämääräiset = virheelliset näytöt normaalilla näyttöalueella johtuu anturipiirin vioista, harvemmin mittarin väärästä säädöstä. Mutta jos jostain syystä joudutaan käyttämään tietoisesti vääränlaista anturia, esim. moottori swapit tai tankkien muutokset, näyttämää voi olla mahdollista korjata mittaria säätämällä jos harrastuneisuuden määrä siihen riittää...

Kuva
TP

Vastaa Viestiin