Kuva Kuva Kuva

12ht pumppu 2h koneeseen

60-series FAQ

Valvoja: Käyttäjä

Vastaa Viestiin
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4185
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

12ht pumppu 2h koneeseen

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Aiheesta liikkuu monenmoista huhua, joten listatahan tähän ny mitä vaihtotyö oikeasti vaatii.
Netissä ja esson baarissa liikkuu "tieto" että vain öljynsuodattimen jalka täytyy vaihtaa-->väärin. Vaihdettavien osien määrä eskaloituu työn edetessä, kun vaihdat yhden osan niin toinen osa taas ei mahdu paikoilleen, joten vähemmällä migreenillä pääset kun hankit osat jotka tähän on lueteltu.

Ennen homman aloottamista on syytä hankkia:
-12ht pumppu kaikkine takapään kiinnikkeineen päivineen, myös 12ht lohkon kulmarautapala johon pumpun takapää tulee kiinni.
-12ht öljybanjoputki pumpulle ja ennakonsäätimelle.
-12ht öljynsuodattimen jalka sekä öljynlauhdutin. (Se pitkä alumiinikoppa koneen kyljessä) pelkkä jalka ei käy keskenään 2h lauhduttimeen.
-12ht jakopään koppa
-12ht kampiakselin siivapyörä
-M10x1,25 kierrepakan
-gaskettia eli tiivisteliimaa
-laadukas tasotiivistemassa, esim canley 4000t joka ei jätä pursuamia jotka löytää tiensä öljynkiertoon
-M12 kierretapin
-HYVÄKUNTOISET 2h suutinputket.
-10mm kupariprikkoja 7kpl
-46mm normaalin hylsyn, voimahylsy ei käy.
-imusarjan tiivisteet
-muovitulppia

Jos meinaat teherä muutostyöt autoonpäin, istu alas ja tuumaa vielä pari kertaa.
Pura suutinputket, imusarja,ohjaustehostimen pumppu ja oikeastaan ihan kaikki koneesta syöttöpumpun puolelta. Huomaat että imusarjan tiivisteet repeytyi kappaleiksi. Tulppaa suuttimet muovitulpilla tai jollain, täasä ähräämisessä menee sen verran aikaa että epäpuhtauksia voi päästä suuttimeen. Kampiakselin siimapyörä ja jakopään kopan saat täräyttää irti ja heittää nurkkaan, niitä et enää tarvitse. Jakopään kopassa on kätevä kolo ohjaustehostimen suunnalla, josta saat ruuvarilla autettua koppaa aukeamaan. Nyt sulla on koppa irti ja näät kaikki jakopään rattaat. Syöttöpumpun rattaassa on numero 2 ja samainen löytyy vasemmasta välirattaasta, ja välirattaassa on myös numero 1 ja 0, 0 löytyy myös kampiakselin rattaasta. Pyöritä konetta niin kauan, että numerot 2 ja 0 osuu kohdakkain. Numerosta 1 ei tarvitse välittää, koska nyt ei kosketa nokka akseliin. Kun numerot on kohdakkain ota viimeinen syöttöpumpun kytkimen suunnasta kierrettävä pultti irti, ja laita se venttiilikopan ja termostaatin väliin talteen. Älä kysy miksi, tee niin. Seuraavaksi ota öljynlauhdutinpaneeli lohkon kyljestä irti. 14mm kannalla olevia muttereita keskellä koppaa ei tartte avata. Nyt sulla on kaikki purettuna, saa siirtyä kasausvaiheeseen;


Ensimmäisenä joudut tulppaamaan syöttöpumpun alkuperäisen öljylähdön. Kun oot kiertäny hydrauliikka ja nippelikaupst läpi, huomaat ettei m10x1,25 tulppaa ole olemassakaan. Nyt kuvaan astuu kirrretappi. Saat tehtyä ylijäävästä banjopultista tulpan jatkamalla kierteen loppuun asti. Sitten lyhennät vähän pulttia ja kierrä paikoilleen, ja nokare liimaa perään sillä et pääse ikinä enää käsiksi tähän pulttiin jos se alkaa vuotaa. Tuo canley käy hyvin, siinä on myös kierrettä lukittava ominaisuus. Kun pultti on paikallaan, hio kannasta mahdollisimman paljon ylimääräistä pois. Sitten on lauhduttimen vuoro. Asenna 12ht lauhdutinpaneeli. Voit kiertää gasketilla paneelin, lukuunottsmatta öljylinjan ympäristöä! Liian monta konetta hajotettu gaskettiturseilla öljylinjoissa! Canley käy tämän kohdan tiivistämiseen, se kuivaa vain tasopintojen välistä, ja turseet liukenee öljyn sekaan. Sama juttu öljynsuodattimen jalan kanssa. Sitten päästään pumpun asennukseen. Pumpun saa taiteiltua paikalleen moottorinkorva paikallaan yläkautta kiepauttamalla. Väritä 2merkin kohdalta hammas maalitussilla, helpottaa sihtaamista kohdilleen. Älä yritä turhaan vaihtaa ennakonsäädintä vanhasta pumpusta, ne ei sovi keskenään, eikä vanha jakopäänkoppa sovi uuden säätimen kanssa. Katso että numerot täsmää jakopään välirattaan kanssa. Kun kaikki ohjuritapit sun muut sopii kohdakkain niin pumppu menee tilaansa. Samalla huomaat että et voi päästää siitä irti ja kaikki ruuvit ja työkalut on kaukana pöydällä, niin nyt on kiva ottaa se pultti siitä termarikotelon välistä ja pyörittää paikoilleen. Tarkista että pumpun takapäässä jää riittävästi tilaa tekemäsi tulpan väliin. Kun kaikki mätsää, saat alata kasaamaan. Imusarja, jakopään koppa, ja sitä myöten huomaat että kyllä, 2h kampiakselin siimapyörä ei sovi enää, joudut asentaa 12ht siivapyörän. Huomaat että 12ht kampiakselin siivapyörään ei sovi voimahylsy, siks tarttet normaalin hylsyn. Älä sekoita pumpun öljyputkien banjopultteja, suodattimen pään banjossa on kuristin! Pumpun tuki sopii suoraan, kun kierrät lohkossa valmiina oleviin reikiin m12 jengat. Suutinputket joudut vääntelemään uusiksi. 12ht suutinputkista eioo mitään hyötyä, ne voit unohtaa. 1 ja 2 suutinputket sopii suoraan paikoilleen. Aloita 6 pytyn putkesta ja etene järjestyksessä. Saat putkelle helposti lisää mittaa suuttimenpään kurveja hiukan oikomalla. Sain itse ainakin kaikki sopimaan alkuperäisiin kiinnikkeisiin, ja putket ohittaa pumpun ulkopuolelta. Edicin saat kytkettyä pumpun sammutusvipuun jatkomutterin ja pikkuisen lattaraudan avulla. Muista jättää keskelle tyhjää liikettä. Kaasuvaijerin kanssa on viimeinen vastustus, kun se ei ylety. Tähän mulla eioo yleispätevää vinkkiä, tein ylijäämä nivelistä jatkoa. Itse jouduin säätämään ennakkoa lisää, kun laitoin pumpun 2h koneeseen. Ennakon lisäys tapahtuu neljää pumpun pulttia löysäämällä ja kääntämällä pumppua moottorin etupäästä katsottuna . Käynnin pitää olla terävä, mutta raklattava ropina (niinku piru kusis tuohelle) kylmänä kertoo, että ennakkoa on jo liikaa.



Kiitos tästä Henkalle. 8) 8) 8)
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Vastaa Viestiin