Kuva Kuva Kuva

Ohjaustehostin J40-sarjan Cruisereihin

40-series FAQ

Valvoja: Käyttäjä

Vastaa Viestiin
Avatar
Jul
Member
Viestit: 584
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Ohjaustehostin J40-sarjan Cruisereihin

Viesti Kirjoittaja Jul » La Loka 24, 2009 6:12 pm

Jos käytettävissä ei ole J40-sarjan harvinaista alkuperäistä tehostinsettiä, voi ohjaustehostuksen rakentaa J60-sarjan tehostintarpeilla. Oheinen kertomus on vain yksi tapa monista toteuttaa tehostus, variaatioita on lukuisia.
Kyllä!! Tämä muutos kannattaa toteuttaa jos meinaat ajella Cruiserillasi useammin kuin kerran vuodessa!

Korjaukset/lisäykset/muutosehdotukset tervetulleita.



Tarvikkeet:
- HJ60/61:n ohjaussimpukka
- HJ60/61:n tehostajan pumppu hihnankiristysmekanismeineen.
- HJ60/61:n ohjausakseli
- HJ60/61:n etummainen raidetanko ja ohjausiskunvaimennin.
- HJ60/61:n tehostimen letkut/putket
- HJ60/61:n tehostimen hihnapyörä koneen kampiakselin päästä
- J40:n vasen takimmaisen raidetangonpää



Simpukan asennus:

-Alkuperäinen simpukka raidetankoineen ja apusimpukoineen puretaan pois. J60:n simpukka asemoidaan runkopalkkiin, syyläriä ja iskunvaimentimen yläkiinnikettä joutuu siirtämään/muokkaamaan tilan tekemiseksi, mm. yläkiinnike siirretään iskunvaimentimen takapuolelle rungossa. Simpukan kiinnityspultien kohdalle kannattaa laittaa vahvikeholkit runkopalkin sisään, että runko kestää väännöt.

Kuva 1.
Kuva

Kuva2.
Kuva

Kuva3.
Kuva


Akkutelineen etuosaa pitää muokata, jotta simpukka mahtuu paikalleen. Jottei telineen tukevuus kärsisi voi simpukan kannen pulttien alle rakentaa tukea, esim. kuvassa näkyvällä tavalla. Sisälokasuojasta leikataan riittävän kokoinen pala pois:

Kuva 4.
Kuva



Pumpun asennus:

Pumpulle paras paikka B-sarjan koneissa on laturin alla koneen kyljessä, F- ja H-koneissa paikka voi olla eri. Kiinnike tehdään ”omasta päästä”, itse tein sen 10 mm lattaraudasta tähän tyyliin:

Kuva 5.
Kuva

Kuva 6.
Kuva

Kuva 7.
Kuva


Simpukan ja pumpun väliset putket voi toteuttaa käyttämällä kokonaan J60:n alkuperäisiä putkia ja letkuja, tai kuten tässä tapauksessa, teettää uudet letkut hydrauliikkaliikkeessä ja hyödyntää vain simpukan puoleiset alkuperäiset liittimet.

Kuva 8.
Kuva


HJ:n hihnapyörä kiinnitetään kampiakselin hihnapyörän päälle kuudella pultilla, J60:n hihnapyörän keskireiästä sorvataan muutama mm pois ja pultinreikiä suurennetaan. Vanhemmissa B-koneissa on erilainen kampiakselin hihnapyörä (vähemmän reikiä?) joten joutuu ehkä soveltamaan. Myös valmiita kaksiuraisia hihnapyöriä on olemassa, mutta ovat harvinaisia. Sopiva hihnan mitta tähän versioon on B37 eli 17x925 mm.

Kuva 9.
Kuva




Ohjausakseli:


Toteutus siten, että hytin puolella kaikki säilyy alkuperäisenä:
J60:n rattiakselin liukuosa (kohta, jonka on tarkoitus painua kasaan kolaritilanteessa) puretaan auki ja urososaksi vaihdetaan J40:n katkaistu akseli, joka jyrsitään/hiotaan vastakkaisilta sivuilta tasaiseksi siten, että se käy J60:n naarasosaan.
J60:n akseliputki katkaistaan sopivasta kohdasta ja hitsataan J40:n tulipeltiin kiinnittyvään kuppimaiseen peltiin. Näin saadaan ohjausakselin alalaakeri hyvälle paikalle tukevasti.

Kuva 10.
Kuva

Kuva 11.
Kuva

Kuva 12.
Kuva



Akkutelineeseen pitää tehdä kolo akselia varten ja muutenkin telineen rakennetta pitää muuttaa, että akseli mahtuu olemaan.

Kuva 13.
Kuva



Raidetangon muokkaus:

Liittämällä J40:n takimmainen vasen raidetangonpää J60:n etummaisen raidetangon oikeanpuoleiseen päähän, saadaan raidetanko, joka sopii suoraan liitettäväksi J40:n alkuperäisen raidetangon tilalle. Ottaa tuosta sitten selvän... :?
Simpukan sektorivarren päässä oleva raidetangonnivel saattaa sisäänjoustossa ottaa kiinni lehtijouseen, joten nivel kannattaa kääntää sektorivarren yläpuolelle. Muutos ei ole aivan välttämätön jos Ruiserilla ei aja paljon joustoa vaativissa paikoissa. Kääntö vaatii kartioreiän työstämisen esim. sorvilla. ks kuva 14.

Ohjausiskariksi J60:n iskari, koska J40:n iskarissa ei riitä liikevara, ainakaan tässä sovelluksessa. Rungon pään kiinnike siirretään mahdollisimman lähelle oik. runkopalkkia, raidetangon puolen kiinnike kuvan mukainen.

Kuva 14.
Kuva

mosku
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2009 10:59 pm
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja mosku » Ke Loka 28, 2009 3:26 pm

Tuon kiristinrulla laakeri on sitten numeroltaan 6202.
All things are difficult before they are easy

Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 » Ti Joulu 29, 2009 9:10 pm

Tuohon -81 vuosmallin 3B myllyn kampiakselin hihnapyörään sopii samaisen vehkeen vesipumpun hihnapyörä niinku valettu
Kuva
Kuva
Kuva
Vesipumpun hihnapyörästä keskireikää vähän isommaks niin johan sopii
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1343
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Ohjaustehostin J40-sarjan Cruisereihin

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ti Touko 01, 2018 8:51 pm

Pari tarkennusta. Ilmeisesti HJ61:ssä on erilainen kampiakselin hihnapyörä kuin HJ60:ssä, siitä ei saa mitään erillistä tehostimen siivaa irti.

Toinen kysymys, minkä takia iskaritornin jalan alla on fylliä ulos ja ylös?

EDIT benjaminf kertoo.
Iskaritorni ylös toiselta puolelta sen takia että saa suoraan ja ulos että mahtuu rattiakseli / nivel pyörimään .
Voi olla että hihnapyörissä vuosimalli eroja ? Hihnapöyrät mitä on minulle tullut vastaan on ollut erillisiä .(hj 60). Samanlaiset kuin kuvassa .

Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1343
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: Ohjaustehostin J40-sarjan Cruisereihin

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Su Heinä 29, 2018 5:55 pm

Jul kirjoitti:HJ:n hihnapyörä kiinnitetään kampiakselin hihnapyörän päälle kuudella pultilla, J60:n hihnapyörän keskireiästä sorvataan muutama mm pois ja pultinreikiä suurennetaan.
Kuva
Joo, ”muutama mm” tarkoittaa siis 11 mm. Keskireikä on kampuran hihnapyörässä 68 mm, HJ:n tehostimensiivassa 57 mm.

Pulttijako vastaavasti 90 mm ja 78 mm, eli pultinreiät tarvii käytännössä tehdä uusiks eikä ”suurentaa”. Menee ihan rajalle että sopiiko 13 mm kannalla olevat 8 mm pultit pyörimään.

Edit: Ja ilmeisesti viskon jalusta lyhyempi näissä vanhemmissa 3B:ssä, HJ:n siiva menee n. 1.5-2 cm potkurin kanssa samalle radalle.
Tässä näyttäis jäävän saman verran jopa pelivaraa:
Kuva
Liitteet
693BE742-724F-423F-9CFF-4D82803C9888.jpeg
693BE742-724F-423F-9CFF-4D82803C9888.jpeg (3.02 MiB) Katsottu 235 kertaa
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Vastaa Viestiin