Sivu 1/1

HDJ100 Vesivuoto oikeaan jalkatilaan/A-pilaria/kattoluukusta

Lähetetty: Ma Tammi 29, 2018 6:06 pm
Kirjoittaja Panu
Tyypillinen ongelma Sata-sarjalaisissa on vesivuoto apparin puolella, suoraan jalkatilaan tai A-pilaria tai katon reunasta. Tämä on erityisen ikävää koska oikean A-pilarin alla on paljon elektriniikkaa, ja vesivuotojen tyypillisiä seurauksia ovat sähköongelmat kuten ovitunnistimien ja hälytysten sekoilu ja pahimmillaan moottorinohjeuksen sekoaminen.
Tässä on tiivistetysti tyypillisimmät syyt ja korjaukset. Syvällisempiä selvityksiä aiheista löytyy runsaine kuvineen paljon esim . I8MUD Forumilta kuten:
https://forum.ih8mud.com/threads/sunroof-leak.802143/
https://forum.ih8mud.com/threads/windsh ... im.904465/
https://forum.ih8mud.com/threads/water- ... ar.818172/
https://forum.ih8mud.com/threads/a-c-co ... ak.935544/

Yleisimmät syyt ovat:

1. Ilmastoinnin kondenssivesikotelo vuotaa.
Joko poistoputki tukossa tai alareunan vaahtomuovitiiviste hapertunut. Kotelon alareuna näkyy selvästi kun katsot hanskalokeron ja sen saumassa touhutippa joka pudottelee laittialle kun ilmastointi tekee töitä raskaasti kuumalla ilmalla.
Ratkaisu: Tarkista, ettei kondessivesiputki ole tukossa. Putki löytyy tulipellistä konehuoneen puolelta. Tarkista ja tarvittaessa vaihda kotelon alatiiviste. Kotelo aukeaa muutamalla ruuvilla ja ON avattavissa kojelautaa purkamatta vain hanskalokeron ja sen takamuovin poistamalla. Tiivisteen varaosa on "PACKING, COOLER, NO. Part Number: 8857847040" https://parts.toyota.com/productDetails ... t=69360783

2. Kattoluukun viemärit tukossa / tiivisteet huonona.
Kattoikkunan alla on muovikaukalo, johon tiivisteiden välistä tuhkuva sadevesi kerääntyy. Kaukalon joka kulmassa on poistoreikä, josta lähtee muoviputki pyöräkoteloon ja vesi poistuu tätä kautta. Edessä putket menevät A-pilareita pitkin. Putki saattaa mennä tukkoon ja kaukalo tälloin tulvia yli. Vesi valuu tällöin pitkin A-pilaria lattialle ja tyypillisesti erityisesti A-pilarin ja katon verhoilujen saumakohdasta lattialle ja apukuskin istuimen eteen lattialle. Myös poistoletkun kiinnitys kaukaloon voi alkaa ajanmyötä vuotaa, kannattaa vaihtaa kunnon klemmariin. Poistoputken saa näkösälle kun ruuvaa irti kauhukahvat, A-pilarin suojan ja aurinkolipan.

3. Vuoto tuulilasin saumasta tai sen sivulistan välistä. Satkun kun tuulilasin asennus on vaativa homma ja mikäli yhtään asiantuntemattomasti -eli juuri tämän mallin erikoisuuksia tuntematta- asennettu, saattaa hyvinkin vuotaa saumoista. Tyypillisesti oikeasta ylänurkasta tai sivulistan välistä. Myös lasin keskivaiheilla olevat pikkuvuodot juoksee helposti oikeaan reunaan jolloin vuoto tiputtelee sielä A-pilarin ja kattoverhoilun kohtaamiskohdasta. Sivulistan tulisi olla niiteillä kiinnitetty, mutta usein niitit vaihdetaan ruuveihin, jolloin vuoto voi alkaa ruuveista. Vie tuulilasifirmaan ja vakuuta että homma on erityisen tarkka. Lasin asennuksella on myös takuu joten vie takaisin jos vuotaa. Kannattaa myös erikseen tarkkailla lasin vaihdon jälkeen esiintyykö mitään ongelmia.

Panu