Kuva Kuva

BeeJii42

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

miko
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:45 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja miko »

Tästä tulee kyllä hieno!
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Niin tekee. Sydämmeen sattuis ittellä alkaa uusia orkkis lokasuojia levittelemään. Onneks kaikki ei tunteile.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Hissukseen etenee kun ei aika ja energia riitä, mut ei se mitään, tehdään kun keritään.

Maalasin ton jarrupääsylkyn, mut eipä siitä hoonaamalla hyvää saanut. Liian pitkään seissyt jossain välissä kuravedet sisässä. Hommasinma uuden tarvikkeen (ABE). Näytti kuvissa hyvinkin identtiseltä, mielenkiinnosta kuitenkin purin sen.

Ja eihän se sama ollut lähellekkään, mm. yksi tiiviste puuttuu ja noi ylimpänä olevat sokat jostain syystä selvästi ylempänä = jää rakoa = liikettä.

Vasemmalla uudet, oikealla vanhat:
Kuva

Jarruputkien lähdöissä ei ollut noita jotain takaiskuventtiilejä (messingin värinen on vanha):
Kuva

Kasasinpa sitten uuden sylinterin vanhoilla sisuskaluilla.
Kuva

Hatussa ei ollut anturia, joten otin senkin vanhasta. 40 vuotta vanha näyttää uudelta kun vähän WD40:llä läträä:
Kuva

Ja paikoilleen:
Kuva

Lämppärin puhallin ja kennohässäkkä purettu, pesty, maalattu ja kasattu uusilla tiivisteillä:
Kuva

Tehostimen pänikän laitoin tohon väliin, menoputkea piti kääntää melkein 90° niin lähtee järkevämpään suuntaan.
Kuva

Keppien pellin maalasin ja kortsut paikoilleen. Pää- ja jakolootan keppeihin hommasin tollaset nahat päälle. Känkkä huutaa kans vastaavaa (näissähän ei mitään koskaan ole ollut), tilasinkin jonku C-Corsan känkän nahkakortsun, katotaan saahaanko istumaan paikoilleen. Joku kehys viriteltävä sille.
Kuva

Kojelautakin kasassa, ratin keskiöön sain viriteltyä alunperin kiinteän keskilätkän toimimaan torvena. Kuva
-MaTTi- kirjoitti: Overland Metricsiltä tuli eilen kasa JIS-kantaisia rosteripultteja ja ruuveja. Nyt pitäis olla kaikki kopan pultit rosteria jos oikein laskin. 🤩
Kuva
Tästä setistähän jo alkaa 8 milliset pultit olemaan loppu (5 jäljellä). Tilasin 140 kpl lisää eri pituuksia. Sai hetken kalkuloida että sai jokseenkin tarkan määrän paljonko vielä tarvii.

Katotaan ehtiikö kesällä miten tekemään, parin viikon lomakin menee reissussa eikä ehdi tähän paneutumaan.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Muuan jo aiemmin tehty juttu oli näemmä kuvaamatta. Mm. tankin täyttöputki taas paikoillaan pilleineen uusilla orkkisklemmareilla:
Kuva
Ton pilliputkiston korvakkeetkin näemmä puuttui uudesta takapulkasta, jatkomutterit sai hoitaa homman.

Kärrytöpselille sähköt pitäis kans olla valmiina, saas nähä pelaako kun sinnepäin olevasta kytkentäkaaviosta vaan yritin raapia sopivat johdot. Kuva näemmä katollaan, mut samapa tuo. Tollasilla DT-liittimillä haarotin omista hapantuneista liitoksista:
Kuva

Ja 13-napainen alutöpseli Aliexpressistä:
Kuva

Ja aiemmin mainittu releboxi paikoilleen, 13-napaista tulee 24V-herätteet ja menee 12V-syötöt (vihree piuha kilven valolle ettei tartte toista reikää kairata loksuun):
Kuva
Konvertterin sujautin hanskalokeron ulkopeltiin kiinni, sen verran katveessa että turha kuvata.

Känkkävaijerin kans sai hetken pähkiä, kun ei meinannut yltää kunnolla kun akseli napsun taaempana kuin alunperin. Tai siis ei ole taaempana, mutta kun käppyrämmät jouset niin kauempana kuitenkin. Mut kyl se sinne justjust ylsi:
Kuva

Tämä korvake on nyt toisinpäin kun alunperin + tollanen jatko:
Kuva

Ja linkun pulttia vähän edemmäs niin yltää taas paremmin:
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Tuulilasin irrottelin tässä yks lauantaiehtoo:
Kuva Sehän meni hienosti, elämäni ensimmäinen tiivistemallin tuulilasin irrotus, ei juurikaan halkeillut. 😝 Ihan hyvä että oli uusi ruutu jo hommattu, tuotahan ei ehjänä saanut mitenkään. Oli liimattu lasi tiivisteeseen ja tiiviste vielä karmiin jollain tuulilasiliimalla.

Tiiviste niin liimamöhnässä ettei sitä jaksanut millään alkaa rapsuttelemaan puhtaaks. Tilasinkin UAE:sta uuden orkkistiivisteen (n. 80€ kaikkine kuluineen kotiintoimitettuna).

Kuva
Syylärin laitoin paikolleen ja kaikki vaikutti olevan hyvin. Seuraavana iltana kuitenkin alareuna oli märkänä. Ja ei kun irti, ja eiköhän tuo mun mielestä hyvinkin priima syyläri vuotanut alareunasta:
Kuva

Ja eikun tinurille:
Kuva
...joka sanoi ettei saa pitämään :? :shock: , pillin saumasta kuulemma kiehuu jotakin (hartsia?) pintaan ja reiän kohta vaan siirtyy, että uudelleenkennotus ainoa vaihtoehto (530€).

En kylläkään keksinyt omalla paineistuskonstilla että mistä se enää vuotaisi:
Kuva

Puhalsin kuitenkin vastapuolelta lasilla puhtaaksi:
Kuva
Kemiallista metallia eli Permatexin Steel Weld -epoksikittiä sekaan:
Kuva
Ja vähän mustaa pintaan:
Kuva
Vielä uusi korkki kiinni:
Kuva
Paisuntasäiliönkin sain riittävän puhtaaksi:
Kuva
Ja kaikki tuntuu taas olevan kunnossa. :)

Akut tietysti kiinni ennen tuota; uutta orkkistelinettä:
Kuva
Kiva kun näitä kaikkia saa ihan inhimilliseen hintaan (reilu 20€). :cool:

Akunkengät oli mälvätty entisiks, vaihtelin tällasen setupin tilalle:
Kuva

Ja on tällä jo ajeltukin pikkusen pihalla ja saatoin kokeilla parisataa metriä kotiraitillakin, joustovaroja vähän testailin:
Kuva
Kuva

Loppu ramppi kesken ja oletetusti nappas jo kiinnikin takanurkasta, pitää tuota vähän sheivata kun jäis muutenkin huonosti tonne levikkeen taakse. Läpät tulee tähän päälle vielä:
Kuva

Takapenkit hain verhoilijalta pois, ei nyt ihan putkeen mennyt 🤦🏻:
Kuva
Oli siis valmiit joiden helmoja piti vähän jatkaa että yltäisivät paikoilleen, nyt on vähän liikaakin, eikä sinänsä olis ollut isompaa ongelmaa jos ei onneton olisi vetänyt ruuveilla niitä kiinni vääristä kohdin. Nyt on niissä reiät. 😝 Uusiks vielä siis nämä, muutenkin rungot pitäis fiksata ja maalata ensin.

Varapyöräteline on nyt maalattu ja ruuvattu kiinni, tuli aika hyvä noista kiinatapeista/laakeroinnista:
Kuva
Justjust sopi tuo rengas tuohon tellinkiin tuommoisenaan, vähän painaa putkia, mutta pyöränmutterit sai helposti pohjaan asti. N. 5 mm jää tuohon takapuskurin lenkkiin varaa.
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ei oo juur mitään tapahtunu koko kesänä, mut lokasuojia alottelin levittämään jokunen viikko sitten.

Tuosta tuntuis halkeevan näteimmin:
Kuva

Ja siitä läks:
Kuva

Tukiraudalle jatkoa:
Kuva

5 cm soiroo väliin. Nää kiinalaiset klampit oli ihan toimivia:
Kuva

Kuva

Siirsin vielä vilkun paikan keskemmäksi. Ja sit mallailua:
Kuva
Vielä pitäis hioa ja paklailla. Sisäloksu vaatii vielä tekemistä, simpukka kun on eri paikassa nykyään.

Mitäs täs muuta...? Turvavyöt teetätin Hyvinkäällä uusiks kesäkuussa, tuli tämmöset tummanruskeet nauhat omiin keloihin:
Kuva

Lepan kans tehtiin vaihtokauppaa ja paluukuormassa liki neitseelliset takapenkit. Ajattelin maalailla nämä vinyylimaalilla etupenkkien sävyyn kun meni v*tuiks toi verhoilu viimeks.
Kuva

Varapyörätelineen salvasta ei tainnut olla juttua; laitoin tällasen holkin aluksi vähän horoksi menneeseen reikään:
Kuva

Sitten millin paksuja kupariprikkoja shimmiks tarvittava määrä ja 8 mm rosteripultti läpi.
Kuva
Kanta piti hioa liki pois että linkku sopi menemään yli:
Kuva

Uusi jousi ja salvan pään kortsu ja johan on jämpti:
Kuva

BJ:n kotia eli pressutallia piti vähän modata kun vetoketjut hyppi jatkuvaan yli. Hitsuuttelin karmit 50 mm kulmaraudasta, samalla vähän oviaukkoo korkeemmaks (250 cm) niin sopii kattoteltankin kanssa ulos sit joskus.
Kuva

Sain ilmaseks kertaalleen käytettyä 18 mm vaneria niin niistä ovet, alareunaan kumihuuli niin pysyy vesi paremmin pihan puolella:
Kuva

Tän näköinen tää potilas tänään:
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
lepa77
Viestit: 136
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja lepa77 »

Komea siitä tulee.
Avatar
Samppahj
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Ehtiihän sitä ens kesänä sitte. Niin mäki ajattelen.
samans
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2005 8:03 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja samans »

Saanko kysyä -Matti- paljonko tuo projektin kohde maksoi, kun kävit sen noutamassa? Tarvitsisin jonkun arvion tuunaamattomasta vanhasta seisokissa pitkään olevasta BJ42:sta vm. 82, kun siitä tulee niin ristiriitaista tietoa. Käsittääksen alkuperäisessä kunnossa olevat ovat suht halpoja ja myytävät tuunatut jopa useampi 10 tonnia.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

samans kirjoitti: Ti Tammi 18, 2022 11:56 am Saanko kysyä -Matti- paljonko tuo projektin kohde maksoi, kun kävit sen noutamassa?
Tuolla tuo myynti-ilmo vielä: viewtopic.php?f=4&t=13532

Yleinen hintataso on kyllä kohonnut jo noista ajoista.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
samans
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2005 8:03 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja samans »

saturaisia? tuhansia? 10tuhansia?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

samans kirjoitti: Ti Tammi 18, 2022 8:43 pm saturaisia? tuhansia? 10tuhansia?
Sanoisin et toi mun 4t€ vehjes vois nyt olla 5-6t€. Jos olis oikeesti hyvä ja ehjä räpeltämätön aihio (joita Suomessa ei ole kun kaikki ruostuu), niin hinta olis jossain 8-10t€ luokkaa.

Monet yrittää myydä vanhaa romu-BJ:tä nykyään 6-8t€ pyynnillä, mut ei se kahen tonnin romu ole edellekään kuin kahen tonnin romu. Kaikki on loppu; kone, koppa ja runko, niin mistä siinä enää maksais?

”Tuunatut” on harvoin tässä maassa niin hyvin tehty että sen arvo olis alkuperäistä kalliimpi, yleensä päinvastoin ja reilusti. Offivehkeet erikseen; lukot, välitykset, vinssit ja renkaat maksaa heti useita tuhansia, joten siks niitä ei parilla tonnilla saa. Osina saa enemmän.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Cristian
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Joulu 14, 2018 2:57 pm
Paikkakunta: Harjavalta

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja Cristian »

You are getting closer.... love those oem toyota stickers on the new parts :mrgreen:
Yota lover. 40 series addict
TLCA ID#26900
HJ60 in progress
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Jahas, talvi meni ja mitäs tälle. Ei meinannu ehtiä/jaksaa/saaha aikaseks mitään, maaluuhommaa olis ollut, mut ei oikein paikkaa maalata.

Lokasuojia turasin pitkin talvea tuolla kellarissa.
Pellitin vanhan simpukan reiän umpeen:
Kuva

Ja HJ:n simpukalle tilaa olla:
Kuva

Sit kun turbon laitto kiinnosti enemmän kuin muut järkevämmät/kiireellisemmät ja se kun tuolla lojui jo valmiina niin laitetaan nyt samaan kasaukseen tämäkin. Pakosarjaa ekaks, lyhyt ja simppeli T25-laipalla:
Kuva

Ja turbo (Holset HE221W 5.5cm2 pakopesällä) ”takaperin” paikoilleen (hox! pakosarjan oma lämpösuojapelti sopii edelleen, tykkään ite ainakin):
Kuva

...koskapa halusin pitää orkkis öljykylpyilmanputsarin modaamatta paikoillaan:
Kuva
ja siks kun tuntuu järkevämmältä laittaa rintapellin likelle kylmä imupuoli kuumana hohkavan pakoputken kulman sijaan, ja siks kun en oo kenenkään muun nähnyt ees kuvissa laittavan näin päin.

Öljynpaluu AN12-liittimellä öljypohjaan:
Kuva

Painelinja AN4-palikoilla, näin tulee ja menee. Tollasen tukiraudan virittelin tuohon kompurapesän ja lohkon väliin (vähän kesken vielä, pakoputkelle tulee tuenta tuohon myös):
Kuva

Syöttöpumppuun varuilta uus kalvo:
Kuva

Ja W123 240D Mersun jousi 😬, löysin juttua ih8mudilta et tällä
pitäis syötön säätyä sopivammin turbon kans
Ih8mudilta:
First impressions:
Quicker to build boost from a stop.
Quicker to build boost while cruising. slower egt climb when flooring it on the flat.
Egts seem to match the boost level. Capping the pressure at 10psi yeilded 1000f max flooring it in 4th steep hills. increasing boost to 15 yeilded 1100f noticeable power increase, no fuel screw changes.
The initial fuel setting was too low so i turned up 2 full turns right away.
Playing with the fuel screw yeilded even quicker spool up, faster response and yes much higher egts.
Seems the boost and fuel now play off each other whereas before it seemed as though fuel controlled boost level and spool up.
Any way im happy with my 10 dollar investment.
:
Kuva
Ton verran on pidempi, lanka puolestaan ohuempi (vas. MB, oik. oma):
Kuva
Pumpun alipaineletkuun tulossa lisäks säädettävä venttiili.

Ja sit taas etuloksujen hieromista:
Kuva
Nykyään jo pintavärissä kertaalleen, pitää vielä vetästä toinen kerros kun koiperhosista lähtien sanomista ja valumaa kun tuossa yks iltayö vetelin ulkosalla.

Tukiraudan sisäpuolen halusin varmasti hyvään epoksiin, teippasinma sen umpeen ja rännin päästä kupillinen epoksia sisään. Lopputulos oli melkosen sotkunen, teipin saumoista valui maalia jne. Mut eiköhän siellä nyt varmasti ole kunnon kerros.
Kuva

Sen jälkeen sit Trotonin Rangerssia sävytettynä mahdollisimman lähelle pintaväriä, vielä löytää saumat halutessaan kun en niitä hionu, mut ei sen väliä:
Kuva

Hyvin pitkälti Raptoria vastaavaa kait tää on:
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: BeeJii42

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Autotallin rakennus taas jättänyt tämän laahaamaan. Mut jotain pientä edistystä...

Loksut maalattu ja paikoillaan:
Kuva
Kummatko vilkut sitä laittais...? 🤔
Kuva

Pakosarjan sudin hammasharjalla tollasella Liberonin grafiittivoiteella, äkkiseltään tykkään kovastikin. Silenee hyvin kun antaa vähän kuumailmapuhallinta, pintaan ei sormi tartu jahka kuivaa. Turbon sutasin samalla.
Kuva

Pakosarjaan tuli vielä pakolämpömittarin anturille nippa:
Kuva

Paikoilleen lämpöpelti putsattuna:
Kuva

Pumpun paineletkun väliin laitoin tollasen 0.1-1 bar säädettävän ylipaineventtiilin, katotaan onko mitään hyötyä:
Kuva

Turbossa kiinniollutta alkuperäistä hukkaporttin kelloa demosin ja totesin ettei ala aukeamaan kun vasta joskus 1.2 bar paikkeilla, joten rennompi kello (6-20 PSI) Aliexpressistä tilalle. Kompurapesäähän pyörittelin jo aiemmin, sattui onneks suunnilleen kohdalleen toinenkin tasopinta johon sai kierteytettyä paikan itetehdylle hukkiksen korvakkeelle. Säätötanko vielä poikki ja loppupäähän sama M8x1 jenga mikä tos Holsetin tangossa oli.
Kuva

Pakoputken (läpeensä rosteria) alkukäyrään eristenauhaa päälle:
Kuva

Tein tollasen tukiraudan ton alkuperäisen hukkaportin paikan ja lohkon välille. Samalla sai tuettua pakoputken ”downpipen”:
Kuva

Liekö kukaan näin päin ”takaperin” laitellut turboa BJ:hin, en oo kuvaakaan nähnyt/löytänyt...
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Vastaa Viestiin