Kuva Kuva

Hj60 "Lumikki"

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Hip ja hurraa! Siitä lisää myöhemmin.

Motivaatiota sähköhommiin odotellessa tein jotain. Ebaysta löyty vahingossa nos taustapeili. Valmistus lopetettu ja kaikki omani on auringonpolttamia, joten tämä oli hyvä löytö.
Kuva

Omasta hyllystä löyty sille nos peitelevy.
Kuva

Mulla on ollu n. 5 vuotta peilin kumitappi yhessä peilissä kiinni. En oo siihen uskaltanu koskea, koska moni asia minkä käteeni otan menee hukkaan. Nyt uskalsin koskea vihdoin.
Kuva

Sille putsi.
Kuva

Siitä innostuneena kaivoin esille kahvat. Kuskin kahvan ostin uuden ja samaten sen peitelevyt. Niistä oli pinnat niin auringonpolttamat. Kahvat oli täynnä ihmissaastaa.
Kuva

Samalla pesin muita saman värisiä muoveja.
Kuva

Pesu ei paljoa auttanu. Ei kahvoillekkaan.
Kuva

Maali taas teki ihmeitä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sävykin osu aika hyvin kohdalleen.
Kuva

Paikalleen kera uusien kattovalojen ja peilin. Aurinkolipat pesin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kattovalokin toimii.
Kuva

Hankin myös 70-sarjalaisen pissapojan luukun. Se oli väärän värinen.
Kuva

Maali autto.
Kuva

Meinasin testata takalasinpyyhintä. Huomasin, ettei johtonipussa oo sille liitintä. Mietin, että tais löytyä syy toimimattomille valoille, joten nippu pois. Joku oli todennu, että takalasin pyyhin ja -pesin on turhia ja napsassu liittimet irti.
Kuva

Siirsin ne toisesta johtosarjasta.
Kuva

Piippasin myös jokaisen johdon ja ei ollut vika tässä, ettei valot toiminu. Pyysin naapuria apuun. On tehny työkseen autosähköhommia ennen. Hänen kanssaan sitten alko tapahtumaan. Vikaa löyty takana puolelta toiselle menevästä johtonipusta. Pari pinniä liittimessä ei kohdannu vastapuolen kans. Värit ei ollu kytkentäkaavion mukasia ja eri järjestyksessä. Eli joko vuosimalliero tai sitte oon ite tumpeloinu, ku johtonippua oon putsaillu. Löysin auton oman johtosarjan ja sillä testailtiin, niin se toimi paremmin. Toimimattomaan lähivaloon löyty vika katkenneesta johdosta. Johtosarjaa irrottaessani sen huomasin. Jostain sain päähäni, että molemmilla puolin oli sama johto poikki. Oletin sen katkastun johdo olevan pitkien johto, koska autossa on ollu lisävalot ja referenssit ois ylittyny. Johtosarjaa takasin laittaessa poistin rosvoliittimen johdosta. Sen päättelin olevan lisävalojen herätteelle. Siinäkään vaiheessa ei välähtäny, että se oli eri mitä katkastu johto. Joten omaa tyhmyyttä. Lopuksi selvitettiin toimimattomat tuulilasinpyyhkijät. Oletin vian olevan väärässä asennossa olevassa vintassa moottorin päässä, ettei jaksa lähteä liikkeelle, koska vapaana pyöri. No se vintan mutteri oli löysällä, joten pyöri tyhjää. Sen kiristin, mutta ei auttanu. Lopulta syy löyty pyyhkijöiden vivustosta. Olin laittanu moottoriin kiinnittyvän varren väärin päin ja jumitti tulipeltiä vasten.

Purin autosta sen puolelta toiselle johtonipun irti ja aloin sitte tekemään auton aluperäsestä käyttöön tulevaa. Ensin liottelin liittimiä jarrukliinerissä.
Kuva

Sitten pesu.
Kuva

Olin ottanu tästä maajohdon, joten se piti tehdä uus. Rekkarivalon johdossa oli abiko, joten siihenkin uus liitin.
Kuva

Rosvot pois ja toisesta nipusta pätkät ehjää johtoa
Kuva

Rikkinäisen läpiviennin vaihto.
Kuva

Ja vetokoukulle haarotukset alkuperäsilä ja oikean värisillä johdoilla.
Kuva

Ja valmis.
Kuva

Lähivalolle otin varaosakorista pätkät johtoa. Liittimet liottelin Megacleanissa.
Kuva

Sitten nippu paikalleen ja testiä. Nyt toimi takavalot ja rekkarivalot. Sumarit ku napsautti päälle, nii sytty pakkivalot. Molemmissa kuori saman värinen, mutta erilaiset hopeat täplät. Oli menny väärin, ku käytin liitimen irti. Vaihdoin niiden paikkaa ja sitte ei enää palanu pakkivalot, eikä kyllä sumuvalotkaan. Mittailin hetken ja toiselta puuttu maa ja toisen plussassa johto poikki, ku johtoa liikuttelemalla katkes jännite. Eli nippu uudestaan irti ja tutkimaan. Toisessa maajohto oli poikki haarotuksesta ja toiseen vaihdoin pätkän plussajohtoa. Sitten taas nippu paikalleen ja nyt sytty toinen sumuvalo. Toisesta vika paikallistu epäonnistuneeseen tinakutistejatkoon. Kolvasin johdot yhteen, niin nyt palo sitte molemmat.
Kuva

Sitten purin keulasta akkutelineen, etuvilkun ja valokehyksen pois ja korjasin johdot. Samalla laitoin varaosakorista otetun suojaletkun paikalleen, ku sitä ei tuossa enää ollu.
Kuva

Ja nyt palaa kaikki valot edessäkin.
Kuva
Kuva

Nyt on helpottunu olo. Voi keskittyä jouluun ja sen jälkeen alkaa kasaamaan sisustaa. Mahtavaa!
Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Taas kerran aika vuoden viimeiselle päivitykselle.

Sähköongelmat selätetty, niin pääsin asentelemaan sisustan osia.

Aiemmin jo otin työn alle keppien kumit. Tällasista lähdettiin.
Kuva
Kuva

Pesussa paljastu ikäviä jälkiä.
Kuva

Toinen tilalle ja aineet pintaan.
Kuva
Kuva
Kuva

Kehyksistä poistin vähäiset ruosteet ja maalasin.
Kuva
Kuva

Sitten kasaan. Vaihdekeppiin laitoin uudet niitit pitämään kumit yhdessä.
Kuva
Kuva

Kardaanitunnelin kurkistusluukulle en tehny muuta, ku pesin.
Kuva
Kuva
Kuva

Sitte kumit paikalleen.

Kuva

Tässä vaiheessa huomasin vaihekeppiä pestessä, että kepin juuressa oleva kumi oli hapertunu, joten uusi tilalle.
Kuva

Sitten uusi tiiviste ja pusla.
Kuva

Keppi paikalleen.
Kuva

Ja loput kumit sekä uus maton palanen. Myös uusi käsijarrun kahva.
Kuva

Seuraavaksi sitten turvavyöt. Niiden kanssa aloin askartelemaan jo vuosi sitten. Haalin kasaan kaikki nurkista löytyvät vyöt. Auton omat oli homeiset ja pahasti. Jokaisessa sarjassa oli etuvöitten napit haalistunu.
Kuva

Mutta yhdessä setissä oli hyvät. Kori oli seissy ladossa yli 10 vuotta auringolta piilossa. Mutta siinä oli matkustajan lukon kuoret rikki.
Kuva
Kuva

Auton omassa taas oli kuori ehjä, mutta kansi rikki.
Kuva

Joten.
Kuva

Ja lopputuloksena ehjä lukko ja kaikki kolme etupenkin lukkoa kirkkailla napeilla.
Kuva
Kuva

Se ei ollu ainoa murhe etupenkin lukkojen kanssa. Kuskin ja keskipenkin lukkojen kiinnitysjalat oli ruosteessa ja rumat. Koitin saisko ne kuoresta pois ilman vahinkoja. Ei oikein. Riski, että muovikuori vaurioituu oli liian suuri.
Kuva

Totesin, että ne pitää purkaa. Joten vanha niitti pois.
Kuva

Sorvilla uusia.
Kuva

Prässillä koepuristus.
Kuva

Sitten osat sinkkiin.
Kuva

Takapenkin vöitten kiinnikkeet maalasin uudelleen pulverilla.
Kuva

Vöiden homeen päätin hoitaa lähettämällä vyöt huollettavaksi ja hihnojen vaihtoon. Kasasin vyöt yhteen parhaimmista. Pistin korvaavat osat mukaan ja lähetin koko läjän turvavyo.fi.
Kuva

Pakettia odotellessa putsailin muoviosat. Parin viikon päästä vyöt saapu takas ja oli hymy herkässä.
Kuva
Kuva
Kuva

Hihnojen väri osu hyvin kohdalleen. Myös vöiden kelat huollettiin, joten oli todella hyvä ratkaisu tämä.
Kuva

Sitten niittasin kiinnikkeet takas vastakappaleisiin.
Kuva

Sitten vyöt paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ens vuonna sitten jatkuu sisustan kasaaminen.
Avatar
Samppahj
Member
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Loka 05, 2015 5:45 pm
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Hj60 "Lumikki"

Viesti Kirjoittaja Samppahj »

Kepit ku on paikallaan, niin muistin koittaa toimiiko peruutusvalot. Tällä kertaa syttyy kepistä, eikä sumuvalokatkasijasta.
Kuva

Laitoin sisävalojen katkaisijat paikalleen ja taakse uudet kumit.
Kuva

Valot toimii.
Kuva

Takalasin pussiin uudet vaahtomuovit.
Kuva

Releelle uudelleen sinkitty kiinnike ja putsatut kuoret.
Kuva

Paikallaan.
Kuva

Tunkin teline seuraavaksi. Mahtavassa kunnossa ja alin tappi poikki.
Kuva
Kuva

Hioin tumpin tasaiseksi ja porasin keskelle reiän ja siihen M6 kierre. Sitten sorvasin M8 pultin ohkaisemmaksi ja myös M6 kierre. Kierteestä tuli melko kosmeettinen, mutta ajaa asiansa.
Kuva

Lukitteen kanssa putsattuun telineeseen.
Kuva
Kuva

Ja autoon kiinni.
Kuva
Kuva

Reunalistan pätkät paikalleen.
Kuva

Tulipellin ja konepellin tiivisteet putsattuina ja uusilla nastoilla paikalleen.
Kuva
Kuva

Lähdin hakemaan varastosta avausvaijeria, koska olen hukannut paikallaan olevasta nupin. Se reissu päätyi liukastumisen jälkeen päivystykseen. Nyt oikea käsi on siinä tilassa, ettei voi kurottaa tai nostaa.
Kuva

Käsipuolena kunnostin kuitenki nupin seuraavana päivänä.
Kuva

Reilu 3kk takaperin silmäni löyti ebaysta nämä kuvat.
Kuva

Koitin löytää noita kumijuttuja muualta tuloksetta. Lopulta oli pakko heittää myyjälle löysä tarjous koko tunkista, koska ei myyny pelkkiä kumeja. Ja sitten omaan aiemmin kunnostettuun tunkkiin kumit putsattuna.
Kuva

Lisää terapiahommaa. Kaivoin työkalut ja pussit esille.
Kuva

Pussien sisältö yhdisteltynä. Jakoavain ja rengasavain uudelleen sinkitty. Vääntörauta on uusi ja loput väärän Toyotan pussista.
Kuva

Kiintoavaimia on HJ:n pussiin yksi liikaa. Mutta koska näissä väärän Toyotan avaimissa on muoviklipsu tallella, niin annan itselleni anteeksi sen.
Kuva

Meisseli siistissä kunnossa. Putsasin ja käsittelin kahvan.
Kuva

Toinen itseltäni anteeksipyydettävä on tämä väärän Toyotan pyöräkiila. Ei kuulu HJ:n varustukseen, mutta liian hieno jätettäväksi pois.
Kuva
Kuva

Kaikki kamppeet pussiin.
Kuva

Ja tunkin kanssa paikalleen. Putsasin myös kuminauhan.
Kuva

Tankin luukkuun uus lukko, tarra ja jousi. Klipsu uudelleen sinkitty.
Kuva

Kätköistä löyty uus lukko. Vaijerin kiinnike putsattu.
Kuva
Kuva
Kuva

Kannelle uudet kumit. Lukon prikka ja mutterit on mustia. Ei tunnu järkevältä viedä pelkästään niitä passivoitavaks.
Kuva

Ja luukku paikalleen. Huomasin, ettei tankin korkissa lue "Diesel". Pitää tilata uus.
Kuva
Kuva

Nyt sitte odottelemaan käden toipumista, jotta voi jatkaa sisustan kasaamista.
Vastaa Viestiin