HJ61 1990 käyttisprojekti-tarinaa
Valvoja: Käyttäjä
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Hahaa! Itekkin hain semmosia originaaleja ojatappeja mis on ne vaaleet pallurat päissä mut tuli nyt tuommoset kokomustat joustostikkanit tällä kertaa vastaan jotka ei taatusti vaurioita ketään liikenteessä.
Mut golfpalluroita löytyy nurkista niin jospa sitä nikkarois tapit päihin! Tämmöset onkin just tärkeitä asioita kun näit romuja rassaa...
Mut golfpalluroita löytyy nurkista niin jospa sitä nikkarois tapit päihin! Tämmöset onkin just tärkeitä asioita kun näit romuja rassaa...
Mulla viimeks inssi kehui et ompas hyvät ojakepit ku näkee missä puskurin kulmat menee:Dvartiainen kirjoitti:... tuntosarvilla jotka kuulemma ovat jo mustalla listalla konttoreilla niin kyllä tulee hauskaa....
SLCK #524
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Tein joutessani uuden pakoputken kuskinpenkin kohdalta taaksepäin jollain Simonsin 2,5" pörinäpöntöllä ja siihen kannakkeet harjateräksestä ja parista latanpätkästä. Tämä on väliaikainen ratkaisu (niin varmaan).
Puskuri tuli hiekoitettua ja maalattua ja sitten kun aloin tota vinssikatiskaa kasaamaan niin eihän se siihen sovi. Kaikki reiät väärässä kohtaa. Perkele.
Mitenköhän monta eri versiota näitä on oikein tehty?
Lykkäsin koko vinssisysteemin suulin perälle odottamaan keväisimpiä ilmoja.
Vee-Ii-tuttaa.
Puskuri tuli hiekoitettua ja maalattua ja sitten kun aloin tota vinssikatiskaa kasaamaan niin eihän se siihen sovi. Kaikki reiät väärässä kohtaa. Perkele.
Mitenköhän monta eri versiota näitä on oikein tehty?
Lykkäsin koko vinssisysteemin suulin perälle odottamaan keväisimpiä ilmoja.
Vee-Ii-tuttaa.
Tuotanoin, mulla on kans tuossa kasa vinssiä/puskureita/rojua/kardaania odottamassa HJ-61 nokalle pääsyä. Osat on jo puhallettu ja maalattu mutta en ole vielä metriä lähemmäks autoa vieny kun on pieni epäilys siitä että mahtaako sopia kaikki paikalleen niinkuin pitäisi.
Sopiko edes puskuri paikoilleen ilman vinssiä?
Kansa vaatii kuvia!
Sopiko edes puskuri paikoilleen ilman vinssiä?
Kansa vaatii kuvia!
SLCK #524
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
BJ40 -75
HJ60 Rynttämylly lavahässäkkä
HJ61 -90
- Hyvin tehty on puoliksi suunniteltu -
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Auto on edelleen katonrajassa hallilla, en oo ehtinyt mallaamaan. TOIVON että edes toi vinssikehikko sopii, tai ei sekään tietty sovi ennenkuin runkopalkkien päässä olevat puskurikiinnikkeet on irroitettu (nää on jollain kupukantaniitillä tai vastaavalla rungossa kiinni). Kiinnikeiden irroittamisen jälkeen pitäisi vinssikehikossa olevien pultinreikien passata rungon vastaaviin reikiin, jos niitä edes on....Sitten pitää löytää kardaanin laakerin kiinnityspaikka tai tehdä se itse.
Tuo juuri hankittu ja tehty puskuri sopii kyllä vinssikehikkoon muttei kiinnitysreikiin. Autoon se ei sovi nyt lainkaan. Jos kairaan niitä kiinnitysreikiä lisää, on koko puskuri kuin emmentaljuusto. Puskurin teko esim. unp-palkista voisi olla yksi vaihtoehto. Tai sitten mettästellään lisää puskureita.
Kuvissa näkyy vinssillisen ja vinssittömän puskurin erot. Kiinnitysreiät ovat eri kohdassa. ToyoDIY:n kaavio näyttää lisäksi väärin koska osa 52131A ei sovi tuommoisen puskurin kanssa joka on keskeltä matalempi, eikä HJ61:ssä (jonka tiedot on kyseessä) ole tuommoista puskuria ylipäätään vaan se korkeampi.
Tuo juuri hankittu ja tehty puskuri sopii kyllä vinssikehikkoon muttei kiinnitysreikiin. Autoon se ei sovi nyt lainkaan. Jos kairaan niitä kiinnitysreikiä lisää, on koko puskuri kuin emmentaljuusto. Puskurin teko esim. unp-palkista voisi olla yksi vaihtoehto. Tai sitten mettästellään lisää puskureita.
Kuvissa näkyy vinssillisen ja vinssittömän puskurin erot. Kiinnitysreiät ovat eri kohdassa. ToyoDIY:n kaavio näyttää lisäksi väärin koska osa 52131A ei sovi tuommoisen puskurin kanssa joka on keskeltä matalempi, eikä HJ61:ssä (jonka tiedot on kyseessä) ole tuommoista puskuria ylipäätään vaan se korkeampi.
Mulla vinssin virittäminen alkais olla kardaanin asettelua vaille valmis. Tähän asti kaikki palaset näyttäis loksahtavan paikoilleen. Vinssipuskurin rungon jatkeiden reiät kävivät suoraan alkuperäisen puskurin takaa paljastuneisiin reikiin. Ensin piti tosin rälläköidä ja hakata ne niittipääpultit pois. AInakin mulla löytyi kardaanin tukilaakereiden korvakkeille auton rungosta valmiit reiät kierteineen päivineen. Ilman korvaikkeita kardaanin asentaminen ei sitten onnistu. HJ61 siis kyse.
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Tais olla niin, että vanhat HJ60:t on yhdellä laakerilla ja uudemmat 60:t ja 61:t kahdella ja arvata saattaa kumpaa on suomen maassa enemmän tarjolla.vartiainen kirjoitti:Mulla ei oo ku yks tukilaakeri kardaanissa. Onko niitä semmosia missä on monta?
Sitä en muista kävikö tollanen ykslaakerinen suoraan 61:n rungossa oleviin reikiin vai oliko laakeri keskellä.
Niitä vinssejä ja kardaaneja on montaa eri mallia ja sovitus saattaa olla kohtuu vaikeata, jos alkuperäsyyttä tavoittelee. Täällä jotain tarinaa kardaaneista: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=23476
#428
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Eikös se 61:n vinssipuskuri ole ihan sama kuin vinssittömässä? http://www.carontrack.com/toyota/landcr ... 61v001.jpg
http://img03.carview.co.jp/trade/img06/ ... er/01w.jpg
HJ60 vinssi tais vetää alta ja 61 päältä ja siksi 60:n puskurissa yläreuna laskettu. Viisaammat korjatkoon.
http://img03.carview.co.jp/trade/img06/ ... er/01w.jpg
HJ60 vinssi tais vetää alta ja 61 päältä ja siksi 60:n puskurissa yläreuna laskettu. Viisaammat korjatkoon.
#428
- vartiainen
- Viestit: 788
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
- Paikkakunta: Pori
Väännä nyt lisää vielä veistä silmässä...
Mitä oon näitä ihmetellyt niin 60 ja 61:n ero näkys olevan siinä et 61:ssä on korkeempi puskuri ja sitämyöden etupäästään korkeemmat runkopalkkien jatkeet ja se etupalkki minkä päälle vinssin kita tulee on korkeampi. Vinssi sinänsä on samassa asennossa eli rullakita on puskurin päällä, 60:ssä se on vaan matalemmalla. Ylä- ja alakautta vetäminen liittyi kai ulosottoihin, vinssin akselin läpivetävyyteen ja niiden sekoitteluun keskenään?
Mitä oon näitä ihmetellyt niin 60 ja 61:n ero näkys olevan siinä et 61:ssä on korkeempi puskuri ja sitämyöden etupäästään korkeemmat runkopalkkien jatkeet ja se etupalkki minkä päälle vinssin kita tulee on korkeampi. Vinssi sinänsä on samassa asennossa eli rullakita on puskurin päällä, 60:ssä se on vaan matalemmalla. Ylä- ja alakautta vetäminen liittyi kai ulosottoihin, vinssin akselin läpivetävyyteen ja niiden sekoitteluun keskenään?
elä veli hyvä myy sitä vinssii. Pakkoha se on saaha sopimaan ku mieki sain. Eli miun vinssi on autosta HJ 60 , muistaakseni vuosmalli oli -83 5-vaihteinen ja mie istutin sen ongelmitta -81 vuosmallin nelivaihteiseen autoon.vartiainen kirjoitti:Voi ny helevetti. Myydään vinssi...
Siitä siirsin sen HJ 61:een -87 jossa se miula on edelleen. Pyörimissuunta vaan on väärä, mutta silti tulee hirvet hyvin metästä. Joskus pyöritän vaijerin rullalle pakilla ni sit menee oikein päin.
Mut joka tapauksessa vain vinssin kardaania piti jatkaa kun siirsin saman laitteen 60:tä 61:een. Kaikki muut kävi reikineen kohdalleen puskuria myöten. Liekö siula erillaiset kiinnitysreijät ku siula on nii uus se hojo...
Nii, nyt se miu puskuri makaa varaston lattialla ja sen tilalla autossa on vinssin alla Lumexin aurapuskuri (tulispa jo lunta).
HJ = Hyvä Juttu!
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
SLCK # 269
HJ 61 -87, 3+3
2tukilaakeria on tossa mun kardaanissa. vm 87 hj61 ollut alunperin ja tarkoitus olis laittaa se vm 90 autoon. Äkkinäisen silmin kardaanille ei aivan hirveästi jää tilaa, joten luulisin, ettei aivan hirveästi voi soveltaa jos alkuperäisillä osilla aikoo asennuksen tehdä. Kun ostin ton hässäkän, myyjä ei muistanut laittaa tukilaakereiden kannatinkorvakoita mukaan. Hieman ihmettelin miten se asennus tapahtuu. Onneksi korvakot löyty ja yhtälö alkoi näyttää mahdolliselta.