Vuosikymmenen viimeinen päivitys. Kaikenlaista pientä näperrystä.
Lukot kävi Mikkelin Lukkosepillä kääntymässä. Lopputuloksena lukkosarja, joka tottelee yhtä ja samaa avainta. Kesällä lukot kävi naapurikylän suutarilla. Siellä reissulla paskottiin jokunen lukko ja loput sekotettiin. Mikkelissä homma hoitui todella mallikkaasti. Hommasin uudet mitä sai ja loput huollettiin. Runkonumerolla tullut avainkoodi on todettu jo aiemmin vääräksi ja huoltovihkoon ei ole koodia merkattu, joten ei haittaa vaikka avaimet on "väärät". Lukkoseppä sarjotti kaikki yhden uuden lukon mukaan, niin sai tuon muovipäisen avaimen käyttöön ja pari täysmetallista OEM avainta varalle. Torista löytynyt avaimenperä kruunaa kaiken.
Lukkohommat jatkui. Sain vihdoin lukkojen vaijerit paikalleen. Anturien johtojen kans oli säätöä, ku olivat väärinpäin yms. Apua sain valokuvalla ja sain selvyyden siihenkin. Kiinnikkeisiin tein uudet kumit ja korvasin niitit kupupäisillä ruuveilla.
Jenkeistä tuli toinen pari lämpöpeltejä. Ensimmäisiin tuli hiukan reikää puhaltaessa. Nämä toiset kesti puhalluksen. Ne sai saman maalin päällensä, mitä pakosarjan pellit. Asennus taas tuotti työtä, koska kori piti päästää irti ja nostaa hiukan ylös rungolta, että pellit mahtu paikalleen.
Sitten löysin kuvan autosta, missä näky täyttöputki. Autossa ollut oli kokonaan passivoitu, ei maalattu. Minulle tarjottiin hyvää aihiota, niin pitihän se tehdä uusiks. Putki kesti puhalluksen hyvin. Puhalluksen jälkeen hioin puhallusröpöt pois ja passivointiin. Passivointihommakin ratkes, ku lähisinkittämö jatkaakin konkurssin jälkeen uudella nimellä. Vähä jäi ruosteesta röpöä, mutta ei onneks näy paikallaan ollessa.
Samassa kuormassa kävi toinen tehostajan säiliö käsittelyssä. Edellisen puhalsin kauttaaltaan ja siitä tuli ruma. Toisen puhalsin vain tarvittavilta osin ja hioin sen jälkeen. Unohtu vaan putsata tarran liimat pois, joten sen kohdalta käsittely meni hiukan pieleen. Uusi tarrakaan ei ihan jälkiä peitä, mutta ei pahoin jääny näkymään.
Sitten tuli myös purettua kojelauta pois uudestaan. Huomasin, että kattoverhoilu on halkala liimata yläosa paikallaan. Samalla ku pääsin vauhtiin, niin irrotin alaosanki. Tarkotuksena oli oikoa ja maalata hanskalokeron kansi ja en halunnu sävyeroa. Alaosan maalaus onnistu, hanskalokeron kannen maalaus ei. Se täytyy tehdä myöhemmin uusiksi.
Ja koska kojelauta oli purettuna ja tämän pellin olin aiemmin maalannu mustaks. Nyt kun oli oikea väri saatavilla, niin vetäisin uusiksi samalla. Eipähän jää vaivaamaan.
Lukkovipujen/vaijerien tangot sai myös käsittelyn. Kaksista piti nekin rakennella, että sai hyvät.
Uudet takalämppärin putket meni paikalleen.
Ja viimenen lämpöpelti, kaasulinkku ja rattiakselin ristikot.
Mittaristokin koki vielä muutoksen. Erään osakasan yhteydessä ostin läpällä johonkin uudempaan tarkotetun kasettikotelon, koska olen C-kasettiharrastaja. Sitä ku pyörittelin käsissäni, nii heräs ajatus. Sen pohjalta sitten pikkuvikainen muovi työn alle ja toinen enempivikainen varaosiksi. Limaa, kittiä ja maalia ja valmis tuote. Yks kiinnike piti myös korjata. Samalla vaihdoin kiekkamittarin, ku sain täysin uudenverosen käsiini.