Kuva Kuva

äFJii Cruiser

Osio on tarkoitettu ensisijaisesti pidempiaikaisten projektien esittelyyn.

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Ynnäilläämpäs tänne mun FJ:n elämäntaivalta tähän asti. Kaikennäköistä on tullut vuosien saatossa puuhailtua.

Tästä siis lähettiin 4 vuotta sitten, Saksasta tuli kipaistua ko. laite eli ensimmäisiä FJ Cruisereita mitä tehty, vuosimalli 2007, mut valmistunut jo 2/2006. 6-vaihteinen manuaaliloota ja jatkuva neliveto (automaatissa olis part-time, siks halusin tän). Mittarissa oli n. 45 tml eli n. 72 tkm.
Kuva

Eka modaus, helpoin mahdollinen, TRD:n vaihdekepin nuppi kun joku oli vaihtanu jonku alumiinikäikäleen oman tilalle:
Kuva

Sittenpä auto läks hetken koeajeluitten jälkeen talveksi purkuun, ennen kuin edes kilpiä sai, kiitokset Villelle tallin lainasta.

Mittari vaihtui Kanadan malliin niin sai kilometrit matkamittariin ja km/h-asteikon pääosaan nopeusmittarin asteikolle (osanr. 83800-35G70):
KuvaKuva

Sitten sisusta sai häädön:
Kuva

Äänieristystä kattoon:
Kuva

...lattiaan ja kaikkialle muuallekin:
Kuva

Oviin tuli 8" erillissarja (Rainbow SLX 220.20 X-Plain) orkkiksien 6x9":ien tilalle (spacerit sahattu 22 mm:n MDF:stä):
Kuva

Vahvistin hantin penkin alle (Ampire MX-4):
Kuva

Ja sille kiinnikkeet (heppasin suoraan lattiapeltiin niin pysyy):
Kuva

Orkkis mankka sai häädön kun ei kuulunut kuin joka toinen kanava (jenkeissä ei parilliset asemat kuulu). Tilalle tuli JVC KW-AVX840, eka yritys semmosenaan orkkiskiinnikkeisiin, mutta jäi liian ulos, etupaneelissa kun on tilttikin. Sitten rälläköinnin ja hitsailujen jälkeen sama uusiks, nyt on hyvä (sori surkeet kännykuvat tästä aiheesta):
KuvaKuva

Seuraavaksi isotöisin muutos, maakaasulaitteet (Lovato Easy Fast CNG). Ensiksi porailemaan imusarjaan paikkoja suuttimille:
Kuva
Kuva

Injektorit:
Kuva

Siinäpä ne osaset asemoituna, ECU-boxin (läppärillä ohjelmoitavissa) sain sujutettua kojelaudan sisään. Samaan syssyyn tuli tekosyy hommata TRD:n Cold Air Intake -putsari, suuttimille kun ei oikein olisi jäänyt tilaa vakioputsarilla joka tuli suoraan imusarjan kylkeen kiinni:
Kuva

Kaasupullolle telinettä, rosterista tottakai. Aktiivihiilisäiliö piti siirtää pois edestä ihan taakse:
Kuva
Kuva

Sinneppä se asentui:
Kuva

Täyttöventtiili:
Kuva

Sakemanni ei ollut tarvinnut sivuvilkkuja, mutta täällähän ne pitää olla. Asensin orkkisvilkut samoihin paikkoihin mitä aussi-/japskimallin eli RHD-mallin FJ:ssä on (osanumero 81730-20192):
Kuva

Etupyöränkotelossa törrötti rungon pätkät korin kiinnityspisteitä varten, sheivasin vähän nätimmiks niin ei tulevat isommat gummit ryystä kiinni:
Kuva

Rungossa oli jo saumat ruosteessa, rapsuttelin puhtaaksi ja sutasin POR15:llä rungon ja akseliston osat maaliin. Ruostesuojat päälle sitten.
[kuva puuttuu]

Pitkään odoteltu paketti Atlantin takaa saapui vihdoin (5 rengasta vanteineen, Rouch Country 6" -korotussarja, Light Racing -ylätukivarret, ARB:n kompura, Magnaflowin äänenvaimennin ja jotain muuta pienempää sälää):
Kuva

Mut ennen noitten asennusta, sain talven puuhastelun jälkeen auton toukokuussa -12 kilpiin:
Kuva

Kesällä käytiin koeajolla Välimerellä asti lenkki vaunun kanssa ja syksymmällä vehjes taas pukeille.
Ekaks palottelemaan 6" korotussettiä 3":aan. Ai mikskö ostin 6" setin jos ja kun täällä ei saa korottaa kuin 3". No tällä tyylillä saadaan oikeasti lisää tilaa renkaille eikä vain harhafiilistä että nyt ne sopii kun ne ei katuajossa raavi kiinni, ne korotusjouset kun ei tuo yhtään lisää todellista tilaa jos sisäänjoustoa ei rajoiteta. Lisäksi tällä setillä saadaan vetoakselit about normaaliin kulmaan, samoin raidetangot on suorassa eikä vinossa, jolloin töyssyt potkii rattiin ja hammastanko on lujilla. 6" setissä tulee siis mm. 3" pudottavat palkit etuakseliston alle ja 3" korottavat olka-akselit. Etutolppien hulvattoman korkeat spacerit lyhensin samaseen 3":aan (77 mm). Normaalistihan tolpan spacerit suunnilleen korottaa tuplat paksuudestaan, mutta nyt kun sisäpäät tippuu saman verran, korotuskin on saman verran.
Kuva

Jenkki-Joen design ei oikein meikäläisen pikku perfektionistia lämmittänyt (perä siis oli etureunasta suoraan rauta rautaan kiinni!), joten ei muuta kuin palasiks ja omasta päästä järkevämpi pusla-mallin kiinnitys tilalle:
Kuva

Testailua:
Kuva
Kuva

Vakaajan siirtopalikatkaan ei nyt oikein olleet kohdallaan, vakaaja tuli ihan turhan eteen ja renkaan kyljet otti siihen kiinni. Palasiks nämäkin ja hitsillä nippuun sopivammilla mitoilla:
Kuva
Ylätukivarret vaihtui samalla Light Racingin säädettäviin putkimallisiin.

Seuraava isompi proggis oli sovitella ilmajouset takapäähän. Hommasin Toyotan omat eli Land Cruiser 120/Lexus GX470 -mallin ilmajouset, osanumerot: 48080-35011 ja 48090-35011.
FJ:ssähän on sama runko kuin 120-sarjan Cruiserissa (tosin vähän lyhennettynä), siinä on myös ilmajousen paikat noille valmiina:
Kuva

Niinpä yläpäät napsahtaa paikoilleen ilman mitään muutoksia. Taka-akselin jousilautaset on tietysti kierrejousellisessa erilaiset, mutta niissä on 10 mm reikä keskellä. Kiitokset JF:lle joka sorvasi käypäset 50 mm:n spacerit väliin, pulttasin ne akseliin ja jouset tuli niiden päälle.
Kuva

Suunnitelmissa oli simppeli systeemi mikä koostuu ARB CKMA12 -kompurasta, ylös-alas-hanikasta (josta heräte kompuralle) ja kolmesta ARB:in solenoidiventtiilistä, joilla saa piirit erikseen auki tai tarvittaessa keskenään auki, jolloin ristiriipunnat sujuu kuin itsestään.

Ostin halvimman pätkän orkkis-ilmajousituksen putkista (Ø 3/16") koska halusin säilyttää alkuperäiset kiinnitystavan pusseilla, pätkäisin sen puoliksi, jolloin sain molemmille pusseille putkilähdöt. Loput putket tuli ARB:in 5 mm putkesta auton sisälle asti. Kuvia pusseista ja liittimistä:
Kuva

Ja siinäpä mallailtuna paikoillaan (putkilinja näyttää roikkuvan vielä):
Kuva

Keskikonsoliin painemittari ja katkaisimet solenoidiventtiileille:
Kuva

ARB:n solenoidiventtiilit (huohottimet piti tukkia), samaan syssyyn laitoin ylimääräisen tupakinsytkärin keskikonsolin takapäähän:
Kuva

Takaiskareita ja pohjaanlyöntikumeja varten piti väkästellä muutamat homemade-osat:
Kuva

Iskareiden runkokiinnityksiin pudotus/siirtopalikat (muuten jäis kanittamaan, eikä yltäis tarpeeks alas):
Kuva

Siinäpä asennettuna. Pohjaanlyöntikumit on mallia Puuilo, vähän orkkiksia korkeammat. Iskareina Bilstein 5100, kuvassa täydessä pituudessaan:
Kuva

Ja testinkiä, alin-ylin-normaali-asennot:
Kuva

Samaset Bilsteinit tuli eteenkin, mukavana yllärinä iskarit oli 1" pidemmällä iskulla mitä orkkikset, josta hyötynä 40 mm lisää ulosjoustoa. Vasemmalla Bilstein 5100, orkkispumppu oikealla:
Kuva

Nyt tällä setupilla saavutettiin saman verran ulosjoustoa mitä 6" setti normaalisti asennettuna olis tuonut, mutta reilusti enemmän sisäänjoustoa. Tykkään. 8)
Kuva

Vetarin kulma ulosjoustot tapissaan:
Kuva

Ennen ja jälkeen kuvatukset (ennen oli 33x12.50R17 lainarenkaat, nyt 315/70R17):
Kuva

Takalisto joustaa aika kivasti (samat mitä 6" korotusjousilla/iskareilla), tässä ei vielä edes ihan tapissaan:
Kuva
Kuva

Kokonaisuudesta tuli erittäinkin mieleinen kertaheitolla, vaikka ilmapussien toimivuus ilman säiliötä vähän arveluttikin, eikä ajokorkeudestakaan/pussien paineesta saanut oikein hajua etukäteen. Jousitus on mukavan pehmeä, mutta vakaa/ei kallistele, just semmonen mitä toivoinkin. Miinuksena ainoastaan se että kovemmissa (hätä)jarrutuksissa auto "kumartaa" melkoisesti.

Ja tekeminen ei tähän loppunut, Webasto piti saada ja sille tukijalkaa tekemään, johon samalla kompura kiinni.
Kuva

Siihempä ne just sopi (Webasto Evo 5 ja ARB CKMA12) ja onhan siinä Lovaton paineenalenninkin nurkassa. TRD:n putsarin kotelo vei lopun tilan. Alunperinhän tuossa sisäloksun päällä ei ole yhtään mitään, imuputki putsarille vain.
Kuva

Nopeusmittarille tinailin säätölaitteen niin sai näyttämään oikein sekä viisarin että matkamittarin:
Kuva
Sujahti nätisti mittarin taakse:
Kuva

Sittenpä ajeltiin talvi ja keväämmällä taas lisää. Magnaflow 12586 -pönttö oli odotellut vuoroaan jo tovin, pääsiäispyhinä sain turailtua sen paikoilleen.
Orkkis vs. Magnaflow:
Kuva

Ja hitsailtuna nippuun. Kiinnitystangot on 10 mm rosteria, laippa (orkkisloppuputkeen käypä) luonnollisesti rosterista myös:
Kuva

Aussifoorumeita selatessa tuli vastaan samaisen 1GR-FE -koneen kaasuasennuskokemuksia, kyseessä tosin nestekaasu, mut ei se nyt kovin erilaista palotapahtumaltaan ole:
DONT FU***NG DO IT!!!!!!!!!!
I have done many heads on 1grfe motors that have gas fitted to them, they are a **** to do as well because the motor has to come out.
It seems that the valves in them are no good for gas.
Tuosta säihkätäneenä tilasin Saksasta V-Lube Electronic Valve Saver Kitin. Se syöttää sinistä lientä imusarjaan n. desin/1000 km, mikä suojaa venttiileitä palamiselta. Kuulemma näissä aasialaisissa moottoreissa hyvä olla suoja-aineet kaverina, euromoottorit ei oo niin nuukia.

Hitsailin ohjaustehostimen säiliön jalkaan kiinnikkeen V-Luben putelille:
Kuva
Kuva

Kesemmällä ostin Sheriff:in pohjapanssarin joka tehty 120:lle Cruiserille (3 mm:n plootua), taivuttelin sitä vähän ja tekasin välipalan Rough Countryn korotuskelkkaan käypäseksi.
Kuva

Ja kaasutankille vääntelin panssarin 2 mm:n rosterista:
Kuva

Päivävaloledit tuli myös keulille:
Kuva

Nätisti asettui maskin taakse, lisävalotkin (Hella Comet 200 Xenon) tuli samalla asemoitua. Valot on oikeesti kirkkaat, kuvasta ei oikein välity:
Kuva

Tältä näytti peli keväällä 2013, nuo yllänäkyvät lisävalot oli näemmä just vaiheessa:
Kuva

Sterkkapuolelle tuli myös lisää päivitystä, tekaisin MDF:stä subikotelon orkkispaikalle. Elementtinä kymppituumainen Pioneer TS-SW2501S4:
Kuva

Seuraava isompi projekti oli Saksasta bongatut Recaro Ergomed ES SAB -jakkarat, jotka piti saada sovitettua autoon:
Kuva

Eka homma oli saada purettua kiskot irti orkkispenkeistä. Sähkösämppää oli melkoinen kasa alla, mm. hantin penkissä tunnistimia että tietää istuuko siinä kukaan/lapsi/aikuinen:
Kuva

Sitten tekaisin kiinnikkeet Recaroiden ja orkkiskiskojen väliin. Ne kehittyi 60x30x3 mm L-profiilista ja 2x5 mm paksuista 25 mm prikoista, joista sain tehtyä spacerit väliin niin että "raideleveys" vastasi orkkispenkin kiskoja. Pulteiksi 10.9 -pultit:
Kuva

Muutaman tunnin päästä alkoi kehikko olemaan valmis:
Kuva

Ja pisteeksi i:n päälle iibeistä RECARO-tarrat:
Kuva

Hanttarin penkistä kun häipyi nuo aiemmin mainitut tunnistimet, tilasin tällaisen käikäleen Metaltech 4x4:stä. Tällä saa siis hantin puolen bägin päälle ja pois:
Kuva

Kuvaa alapuolelta:
Kuva

Penkeissä olevissa sivubägeissä on sama resistanssi (2.3Ω) kuin orkkispenkeissä, joten sähköissä ei sen kummempaa ongelmaa.
Ja ompa muuten viimesen päälle hyvät penkit. 8) On sähköllä ristiseläntukee 2:sta kohtaa, sivutoppausten ja kaltevuuksien säädöt sähköllä, tuuletus ja lämmitys.
Kuva

Takapenkille tilasin Clazzio:lta päällisen, natsaa aika kivasti etupenkkeihin vaikka onkin PVC:tä eikä oikeeta nahkaa reunat:
Kuva

Jossakin välissä kesää asentelin toisenkin akun. Orkkis 70 Ah akun tilalle Optima 44Ah Red Top ja 48Ah Yellow Top. Keltanen on erotettuna Bilteman erotusreleellä "hupiakuksi" punaisesta. Aluskehikko rosterista (piti vähän suihkasta sinkkiä saumoihin kun oli niin räkäisen näköinen kun piti pariin kertaan laikata auki):
Kuva

Sinne solahti, mutta eipä jäänyt milliäkään liikaa tilaa:
Kuva

Takakonttiin asentelin 2000W siniaaltoinvertterin:
Kuva

Sit taas ajeltiin viime vuoden vaihteeseen, kunnes oli taas aika laittaa auto telakalle ahtimen asennusta varten. TRD:n remmiahdin siis kyseessä. Oli melko simppeli homma hyvien ohjeiden ansiosta, mutta kaasulinjan suunnitteleminen/modaaminen uusiks otti aikaa ja lisäksi Webaston ja paineenalentimen vesihaarojen teossa tärvääntyi aikaa (lämppärin letkut piti vaihtaa setin mukana tulleisiin lähemmäs rintapeltiä tuleviin). Injektorit vaihdoin uudempiin KP-tyyppiin, joiden pitäisi pelata paremmin ahdetussa moottorissa.

Ahdin tuli tosi liki venttiilikoppaa, joten johtosarjat/letkut piti saada mahdollisimman matalaksi, melkein jo näytti ettei kaasuinjektorit tuonne sovi, mut sopipahan kuitenkin:
Kuva

Ahdinta vaille valmiina:
Kuva

Ja siinäpä se, mitä nyt välijäähdyttimen vesikierron letkut vielä irti:
Kuva

Penkissäkin tuli käytyä (siniset käyrät bensalla, mustat kaasulla (vähän syötetty loppupäässä bensaa kaveriks ettei mee laihalle)). Alunperinhän tässä oli 178 kW/377 Nm, nyt nuo penkkilapussa olevat on mitattu taka-akselin navoilta (etukardaani pois, keskilukko päällä). Moottoritehoksi muutettuna saa kertoa n. 1,09:llä, eli kolmensadan hevosen rajapyykki menee kirkkaasti rikki. TRD ilmoittaa 304 hp/455 Nm, väännössä vähän jäi, mut tehossa meni ylikin.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Tiesinhän minä että tehty on, mutta näin paljon :shock:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
legro
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2015 2:13 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja legro »

Mahtava! :D
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Jul »

Siististi toteutettua jälkeä! Peukku!
BJ75 1987
# 274
lepa77
Viestit: 136
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 1:35 pm
Paikkakunta: Salo

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja lepa77 »

Asiallista.hienosti kerrottu ja hyviä kuvia
Avatar
Panu
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Panu »

Kappas, tällainen topikki löytyy ensimmäisenä googlesta kuvahaulla "land cruiser 120 cng conversion" =) Mielenkiintoinen rakentelutopikki, en ole tätä ennen lukenutkaan.
Jaa miksikö googlaan näoilla hakusanoin..nooh..en tiedä vai oisko jotain kuumetta taas vuosien tauon jälkeen :oops: :lol:
SLCK #30
Avatar
Kilander
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 11, 2015 8:42 am
Paikkakunta: Lpr

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Kilander »

Mielenkiintoista settiä.
Varmaan hyvä olla ylittämättä itä-rajaa tuommoisen kaasutankin kanssa,Venäjän tulli on joskus vähän joustamaton..
Mitkä nuo vanteet on?ja leveys/et?
Arcticktrucks-14
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Kilander kirjoitti:Mielenkiintoista settiä.
Varmaan hyvä olla ylittämättä itä-rajaa tuommoisen kaasutankin kanssa,Venäjän tulli on joskus vähän joustamaton..
Mitkä nuo vanteet on?ja leveys/et?
Eipä oo tullu itärajan takana tällä käytyä, ei mitään hajua miten suhtautuvat.

Vanteet on KMC XD801, 17x9", ET 0. Just paraikaa työn alla, käytin pulverimaalauksessa, melko jumppa oli saada samallalailla 2-väriseksi hopee/semimattamusta. Huomenna kumit päälle.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Kilander
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 11, 2015 8:42 am
Paikkakunta: Lpr

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Kilander »

Mites sulla mittarivirheen kanssa?
Omassa Hiluxissa ja 315/70-17 kumit,Arctictrocksilla jotakin tehty mittarille kun ainakin vielä 110 km/h nopeudessa gps;sään verraten näyttää ihan oikein..
Mutta matkamittarissa heittoa,ajelin tässä muutaman pitemmän reissun ja näyttäisi että näyttää 6 % liian vähän matkaa-aika outoa.
Arcticktrucks-14
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Kilander kirjoitti:Mites sulla mittarivirheen kanssa?
Omassa Hiluxissa ja 315/70-17 kumit,Arctictrocksilla jotakin tehty mittarille kun ainakin vielä 110 km/h nopeudessa gps;sään verraten näyttää ihan oikein..
Mutta matkamittarissa heittoa,ajelin tässä muutaman pitemmän reissun ja näyttäisi että näyttää 6 % liian vähän matkaa-aika outoa.
Sulla on siellä Dakota Digitalin tekemä nopeusmittarin säätökäkätin hanskalokeron takana, sillä saa säädettyä viisarin kohdalleen. Mun versiohan on tuossa ylempänä selvitetty. Mulla ei oo kummassakaan eroa jos/kun mittari on säädetty näyttämään oikein, mut johtuu siitä että näissä jenkkipeleissä nopeusmittari näyttää orkkisrenkailla just oikein, Eurooppa-malleihin laitetaan näyttämään nopeutta se n. 7% liikaa matkamittarin ollessa about oikein (älä kysy miks, hölmö homma, OBD-portista tulis oikee nopeus mut viisari näyttää liikaa).
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Panu
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 9:49 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Panu »

-MaTTi- kirjoitti: Eurooppa-malleihin laitetaan näyttämään nopeutta se n. 7% liikaa matkamittarin ollessa about oikein (älä kysy miks, hölmö homma, OBD-portista tulis oikee nopeus mut viisari näyttää liikaa).
Koska mittari saa meillä näyttää vähän yli muttei koskaan liian vähän, niin siinä on turvamarginaalia?
SLCK #30
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Panu kirjoitti:
-MaTTi- kirjoitti: Eurooppa-malleihin laitetaan näyttämään nopeutta se n. 7% liikaa matkamittarin ollessa about oikein (älä kysy miks, hölmö homma, OBD-portista tulis oikee nopeus mut viisari näyttää liikaa).
Koska mittari saa meillä näyttää vähän yli muttei koskaan liian vähän, niin siinä on turvamarginaalia?
No ehkä jotain semmosta, mut moneen henkilötojotaan ei saa tungettua niin isoja renkaita että mittarivirheen sais pois.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Päivitellääs tätäkin täällä anoppilassa jouten ollessa.

Takaiskarit vaihtui jo 1.5 vuotta sitten FOXin Performance Series IFP:t eli perusmallit 0-3” korotukselle, osanumero: 980-24-679. Muutaman prikan lisäsin yläpäähän ennen isompaa aluslevyä/kiinnityskumia ulosjoustoa lisätäkseni. Aiemmin osittain asennetun korotussetin mukana tulleet koiranluut oli jo horot, jatkoimpa sitten orkkiksia muutaman sentin. Samalla vaihtui pohjaanlyöntikumit 120-sarjan ilmajousimalliin tarkoitettuihin:
Kuva
Näissä ”paremmissa” iskareissa kun ei tunnuta tarvitsevan minkäänlaisia suojia, mutta ite en tykkää että hiekkainen suolapaska lentää koko talven suoraan varteen, niin asentelin yleismalliset Rough Countryn haitarikumit päälle. Istui hienosti, tein toiseen päähän vesireiän kun nää tuli tavallaan ylösalaisin tähän sovellukseen.
Kuva
Eteen asentelin viime talvena FOXin Factory Series 2.5 coiloverit, osanumero: 883-02-044. Nämä on tarkoitettu Tacoman 4-5" korotukselle, mutta mittojensa/jousiensa puolesta oli parhaiten sopivat FOXit mun viritelmään. Näistä esijännitys lähes kokonaan pois, niin keulan sai luvalliselle korkeudelle joustomatkan pysyessä kivasti 10 cm sisään ja samat ulos.
Kuva
Näihinkin piti saada jotain suojausta suoloilta, joten kilpailijafirman Iconin neopreenisukat tuli kietaistua päälle.
Kuva
Tässäpä vielä joustoliikkeen ylä- ja alarajat, tolppa ei rajoita liikettä. 21 cm saa pyörännavan kohdalle joustomatkaa mitattua.
Kuva

Kuva
Ja sama livenä, kuskin puoli ei kuvassa vielä pohjaanlyöntikumissa:
Kuva
Tacoman tarkoitetut lisäsäiliöiden raudat ei tuntunu passaavan lähellekkään edes pienen silpomisen jälkeen, joten punoin ne kiinni Bilteman rosterisilla 2.5” pakoputkipannoilla. Pulttiin ekaks vähän jatkoa kulmaan:
Kuva

Kuva
Ja sitten sisäloksuun tolla 10 mm pultilla kiinni. Riittävän tukevalta tuntuu. Piti jo maalailla kesällä nuo letkuliittimet, muutama talvi-kk sai ne jo ruskettumaan, vaikka joku sinkki olikin pinnassa.
Kuva
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Viime kesänä tuli pakoputkistoa ronklattua virtaavampaan suuntaan (URD Spec-U), alkuperäiset lähdöt oli kuin A-Fordista konsanaan:
Kuva
Kun alkupää oli kunnossa, niin eihän sitä tämmöstä tulppaa voinut välille enää jättää (näköjään kesäilta ehtinyt pitkälle kun jo pimee tullut):
Kuva

Kuva
Joten ei muuta kuin mallailemaan ”equal length”-tyyppistä Y-putkea:
Kuva

Kuva
Kiinasta pari V-pantaa ja Saksan ebaystä kasa rosterisia putkikulmia ja nysä joustokappale entisen donitsimallin tilalle niin tulos oli tämä, hillitysti 2” ja 2.5” osista ettei alavääntö tyystin katoa (eikä kadonnut yhtään):
Kuva
Panssari kuuluu tohon alle vielä.

Sit taas vähän muuta, alkuperäinen bensapumpun suodatin on kiinteä osa pumppua ja se ui tankin sisällä, mut ite tykkäisin vaihtaa sen aika ajoin, vaihdoinpa pumpun sitten yleismalliseen (DeatschWerks DW200):
Kuva
Pumppuyksikkö kasassa taas, tämä kiristetään isolla muovirenkaalla tankin sisuksiin:
Kuva
Kitin mukana tuli ulkoinen filtteri, tämä vähän turhan viritelmän oloinen klemmareineen ja kumiletkuineen, tilasin jo fiksummat AN6-liittimet ja adapterit, en oo vielä saanut aikaiseksi asennella paikoilleen:
Kuva

Ja olihan se pikku sivuprojekti kesällä vielä, lampunpesurit. Kiitos veli venäläiselle, löysin juutupen avulla just sopivat suuttimet (tosin aivan vääränmerkkisestä autosta): https://youtu.be/fivICB1o2oc Eli nää on Land Rover Discovery2 faceliftistä, osanumerot DNH000060 ja DNH000070 + 2 kpl kiinnitysklipsuja DYC000190. OEM uutta Lantikka osaa, kustannukset n. 40€.
Kuva
Pumppu on Land Cruiser 80:stä. Porasin orkkis lasinpesurisäiliön kylkeen 15 mm reiän ja pumppu 6 mm ruuvilla tehostimen säiliön alle juuri ollenkaan modaamatta.
Kuva
Puskurin takaa:
Kuva
Nappulaksi perinteisempi Toitsu-osa, tää tais olla IS200:sta alkujaan. Webaston kellon vaihtelin samalla nykytyyliseksi:
Kuva
Takapuolella onkin enemmän rojua, asentelin Microguard GSM controlin Webaston kellolle:
Kuva
USBipiuhan toiseen päähän tuli yleismallinen mokkula (5€ käytetty) ja siihen prepaid-SIM. Samasta kaupasta otin lisävarusteeks GSM-Mousen eli nyt saan tekstarilla auton olinpaikan Google Mapsiin milloin vain mistä vain.
Siinä sivussa asentelin parit lisämittarit, tilasin nää Speedhut.comista, näihin saa ite valittua värit, fontit, viisarit ja kehykset, eikä hintakaan kovin paha verrattuna tunnettujen valmistajien tuotteisiin. Kyseessä siis ahtopainemittari ja laajakaistalambda.
Kuva
Teline on CravenSpeedin mallikohtainen FlexPod:
Kuva
Pimeällä tausta ja numerot vaihtaa väriä keskenään:
Kuva
Viisareiden virtajohtoon piti asentaa 1kΩ vastuspotikka että sai ylimääräisen kirkkauden pois. Taustavalot toimii auton oman mittarivalojen himmentimen tahtiin.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: äFJii Cruiser

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Eipä voi muuta kun hiljaisena ihmetellä. Olispa itttellä sama määrä virtaa ja osaamista . Nyt iso peukku.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Vastaa Viestiin