HDJ81 veturi
Lähetetty: Pe Maalis 23, 2018 10:02 am
Moro,
Ajattelin foorumille kirjoitella himen juttua omasta projektista jos jotakuta kiinnostaa lueskella. Eli auto on siis Land Cruider HDJ81 vuosimalliltaan 1996.
Ajatus auton päivittämiseen heräsi vuoden vaihteessa kun vaimo alkoi puhumaan, että nykyinen HZJ80 kaipaisi hieman päivitystä. J80 mallissa ajateltiin pysyä, koska vaimon mukaan se on ollut paras auto mitä hänellä on ollut (pitkälti yli toista kymmentä auto tullut kokeiltua). Mihinkä sitä siis hyvää vaihtamaan. Katseet kääntyivät nopeasti ulkomaan markkinoille, koska Suomen tarjonta alle puoli miljoonaa ajetuista alkaa olla melko heikko. Nopeasti katselu tarkentui vielä Japanin markkinoille kun niiden autojen kunto ja ajomäärät oli jo ennestään tiedossa, koska aiemmin yksi Subaru Legacy on tullut Japanista uitettua.
Tuumasta toimeen ja otin yhteyttä JDM-Outlettiin, jonka kautta aiempikin auto oli tullut. Heidän kanssa sovittiin etsittävän auton kriteerit ja he alkoivat etsiä autoa. Autot siis myydään Japanissa pääasiassa huutokauppa periaatteella. Sain JDM-Outletiltä aina sähköpostiin tietoja soveltuvista yksilöistä. Toista kymmentä kertaa tuli huutokaupan panokset aseteltua, mutta hinnat aina pomppasivat niin ei jäänyt auto meidän haaviin.
Helmikuun lopulla viimein nappasi ja saatiin autolle voittava huuto. Käteen jäi HDJ81 VX-limited vm. 1996 automaattina ja 216tkm ajettuna. Värinä tumman vihreä. Ja tosiaan kyseessä RHD auto.
Tämän hetkisen laivaustiedon mukaan tiedon mukaan auto on Suomessa toukokuun puolen välin paikkeilla.
Auton pääasiallinen käyttökatkoitus tulee olemaan emännän käyttöautona ja hevostrailerin vetoautona. Eli ei ole tulossa mikään offipeli. Eli tämä tulee olemaan hieman kevympi projekti kuin mitä muita projekteja täällä on tullut seurailtua. Paljon on kuitenkin mielessä miten autoa tullaan päivittelemään.
Tämän hetkinen To do lista:
"Käyttöönotto huolto":
- jakopää remontti + vesipumppu + jäähdytin nesteet
- kaikki öljyt (moottori, automaattivaihteisto, jakolaatikko, etu- ja takaperä)
- ohjaustehostimen nesteet
- jarrunesteet
- suodattimet
-ilmastointihuolto
Muuta tehtävää:
- ruostesuojaus
- vetokoukku (HANKITTU)
- lattiamattosarja (HANKITTU)
- 2DIN soitin näytöllä (HANKITTU)
- uudet ajovalo umpiot (nykyisissä väärän kätinen valokuvio) (HANKITTU)
- lisäpitkät
- renkaat ( mahdollisesti BFG Allterrain 265/75-16)
- maalipinnan ehostus ( tummassa värissä tyypillisä Japani-ilmiötä eli konepelti ja katto pahasti haalistunut / lakka irronnut)
- TT-Thermo moottorin lämmitin
Autossa moottorina 1HD-FT. Tähän liittyen olisi kysymys eli onko tuossa moottorissa jo hydrauliset venttiilinnostimet vai tarvitseeko venttiilivälyksiä vielä säädellä?
Lisäilen myöhemmin hieman kuvia kun saan galleriaan oman projektikansion.
Ajattelin foorumille kirjoitella himen juttua omasta projektista jos jotakuta kiinnostaa lueskella. Eli auto on siis Land Cruider HDJ81 vuosimalliltaan 1996.
Ajatus auton päivittämiseen heräsi vuoden vaihteessa kun vaimo alkoi puhumaan, että nykyinen HZJ80 kaipaisi hieman päivitystä. J80 mallissa ajateltiin pysyä, koska vaimon mukaan se on ollut paras auto mitä hänellä on ollut (pitkälti yli toista kymmentä auto tullut kokeiltua). Mihinkä sitä siis hyvää vaihtamaan. Katseet kääntyivät nopeasti ulkomaan markkinoille, koska Suomen tarjonta alle puoli miljoonaa ajetuista alkaa olla melko heikko. Nopeasti katselu tarkentui vielä Japanin markkinoille kun niiden autojen kunto ja ajomäärät oli jo ennestään tiedossa, koska aiemmin yksi Subaru Legacy on tullut Japanista uitettua.
Tuumasta toimeen ja otin yhteyttä JDM-Outlettiin, jonka kautta aiempikin auto oli tullut. Heidän kanssa sovittiin etsittävän auton kriteerit ja he alkoivat etsiä autoa. Autot siis myydään Japanissa pääasiassa huutokauppa periaatteella. Sain JDM-Outletiltä aina sähköpostiin tietoja soveltuvista yksilöistä. Toista kymmentä kertaa tuli huutokaupan panokset aseteltua, mutta hinnat aina pomppasivat niin ei jäänyt auto meidän haaviin.
Helmikuun lopulla viimein nappasi ja saatiin autolle voittava huuto. Käteen jäi HDJ81 VX-limited vm. 1996 automaattina ja 216tkm ajettuna. Värinä tumman vihreä. Ja tosiaan kyseessä RHD auto.
Tämän hetkisen laivaustiedon mukaan tiedon mukaan auto on Suomessa toukokuun puolen välin paikkeilla.
Auton pääasiallinen käyttökatkoitus tulee olemaan emännän käyttöautona ja hevostrailerin vetoautona. Eli ei ole tulossa mikään offipeli. Eli tämä tulee olemaan hieman kevympi projekti kuin mitä muita projekteja täällä on tullut seurailtua. Paljon on kuitenkin mielessä miten autoa tullaan päivittelemään.
Tämän hetkinen To do lista:
"Käyttöönotto huolto":
- jakopää remontti + vesipumppu + jäähdytin nesteet
- kaikki öljyt (moottori, automaattivaihteisto, jakolaatikko, etu- ja takaperä)
- ohjaustehostimen nesteet
- jarrunesteet
- suodattimet
-ilmastointihuolto
Muuta tehtävää:
- ruostesuojaus
- vetokoukku (HANKITTU)
- lattiamattosarja (HANKITTU)
- 2DIN soitin näytöllä (HANKITTU)
- uudet ajovalo umpiot (nykyisissä väärän kätinen valokuvio) (HANKITTU)
- lisäpitkät
- renkaat ( mahdollisesti BFG Allterrain 265/75-16)
- maalipinnan ehostus ( tummassa värissä tyypillisä Japani-ilmiötä eli konepelti ja katto pahasti haalistunut / lakka irronnut)
- TT-Thermo moottorin lämmitin
Autossa moottorina 1HD-FT. Tähän liittyen olisi kysymys eli onko tuossa moottorissa jo hydrauliset venttiilinnostimet vai tarvitseeko venttiilivälyksiä vielä säädellä?
Lisäilen myöhemmin hieman kuvia kun saan galleriaan oman projektikansion.