J45 pick-up:ien tarinaa vuodesta 2005
Valvoja: Käyttäjä
Vähän sisustan kimpussa on tullut oltua.
Hyvin istuu Hj60:n penkit 45:n hyttiin. Kuskin penkki menee suoraan, eikä apukuskin puolellekaan tarvinnut muuta kuin siirtää kiskojen reikiä sentin verran. Irrottelin ja pesin verhoilut ja vaihdatin rikkinäiset/kuluneet kohdat verhoilijalla ehjiin. Orkkista korjausmatskua löytyi lähes istumattomasta 60:n takapenkistä. Vermoomosta sain n. sentin paksuista tukikangasta verhoilujen alle, joka vähän tukevoittaa väsähtäneitä pehmusteita. Ihan hyvät tuli ja onhan ne nyt oikeat Toyotan penkit. Totta puhuen, istumismukavuudeltaan nuo edelliset Transporterin penkit olivat paremmat.
Oon ruennut kaipaamaan radiota noilla pitkähköillä työmatkoilla, enkä parempaakaan kaiuttimien sijoitusta keksinyt. Samalla tuli tarpeellinen säilytyshylly kajarien väliin. Tämä meinaa mennä jo kyllä tuuningin puolelle, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut rei'itellä nuo uudet ovipahvit ja ennenkaikkea; tuossa 45:n äänimaailmassa on hyvä vaan, että nuo ämyrin on mahdollisimman lähellä korvia .
Joo, niinikään työmatkoilla oon huomannut, että tuo 3B hyytyy auttamatta kun ajellaan Pohjois-Karjalaista vaaramaisemaa halkovia maanteitä. Ei tarvitse olla kummanenkaan nyppylä, kun pitää jo tarjota kolmosta ja sittenkään ei tahdo tapahtua. Moottorin kunto ja säädöt pitäisi olla ok, joten pitänee yrittää lisätä alavääntöä tuommosella Holsetilla, kilvessä lukee mallina HX30W.
Holsetin webbisivuilta:
"The Holset HX30 is suitable for engines of up to 5 litres capacity requiring up to 0.35kg/s of air at 3.1.
Aimed at medium duty applications, the Holset HX30 is a well proven turbocharger on many
4 cylinder automotive, bus, agricultural and industrial applications. For engine capacity (litres) up to 5, output range (hp) 90-240 "
Joten ainakin noihin speksehin nähden saattaisi tuo ahdin olla kokoluokaltaan sopiva? Kokemuksia viiisaammat?
Noo, katotaan nyt tuleeko tuota ikinään asennettua.
Hyvin istuu Hj60:n penkit 45:n hyttiin. Kuskin penkki menee suoraan, eikä apukuskin puolellekaan tarvinnut muuta kuin siirtää kiskojen reikiä sentin verran. Irrottelin ja pesin verhoilut ja vaihdatin rikkinäiset/kuluneet kohdat verhoilijalla ehjiin. Orkkista korjausmatskua löytyi lähes istumattomasta 60:n takapenkistä. Vermoomosta sain n. sentin paksuista tukikangasta verhoilujen alle, joka vähän tukevoittaa väsähtäneitä pehmusteita. Ihan hyvät tuli ja onhan ne nyt oikeat Toyotan penkit. Totta puhuen, istumismukavuudeltaan nuo edelliset Transporterin penkit olivat paremmat.
Oon ruennut kaipaamaan radiota noilla pitkähköillä työmatkoilla, enkä parempaakaan kaiuttimien sijoitusta keksinyt. Samalla tuli tarpeellinen säilytyshylly kajarien väliin. Tämä meinaa mennä jo kyllä tuuningin puolelle, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut rei'itellä nuo uudet ovipahvit ja ennenkaikkea; tuossa 45:n äänimaailmassa on hyvä vaan, että nuo ämyrin on mahdollisimman lähellä korvia .
Joo, niinikään työmatkoilla oon huomannut, että tuo 3B hyytyy auttamatta kun ajellaan Pohjois-Karjalaista vaaramaisemaa halkovia maanteitä. Ei tarvitse olla kummanenkaan nyppylä, kun pitää jo tarjota kolmosta ja sittenkään ei tahdo tapahtua. Moottorin kunto ja säädöt pitäisi olla ok, joten pitänee yrittää lisätä alavääntöä tuommosella Holsetilla, kilvessä lukee mallina HX30W.
Holsetin webbisivuilta:
"The Holset HX30 is suitable for engines of up to 5 litres capacity requiring up to 0.35kg/s of air at 3.1.
Aimed at medium duty applications, the Holset HX30 is a well proven turbocharger on many
4 cylinder automotive, bus, agricultural and industrial applications. For engine capacity (litres) up to 5, output range (hp) 90-240 "
Joten ainakin noihin speksehin nähden saattaisi tuo ahdin olla kokoluokaltaan sopiva? Kokemuksia viiisaammat?
Noo, katotaan nyt tuleeko tuota ikinään asennettua.
BJ75 1987
# 274
# 274
Taitaa olla tuo vehje yhtä siisti sisältä kuin päältäkin, itellä romua hytissä niin ettei meinaa kyytiin mahtuu
Eiköhän sellanen pieni ylipaine siellä imusarjassa kummasti auta menohaluihin, vielä ku siihen sais pari sylinteriä lisää...
Eiköhän sellanen pieni ylipaine siellä imusarjassa kummasti auta menohaluihin, vielä ku siihen sais pari sylinteriä lisää...
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Minulla oli jo tallin lattialla 2H, mutta laiskuus iski. Jospa tuohon 3B:hen saisi riittävästi vääntöä tuolla pelkällä turpolla, vaan eihän siinä oo sitä kuutosen höpötystä . Toisaalta eipähän keulapaino entisestään lisäänny, jos noissa edes suurta painoeroa on (3B-2H)?tepa78 kirjoitti:Taitaa olla tuo vehje yhtä siisti sisältä kuin päältäkin, itellä romua hytissä niin ettei meinaa kyytiin mahtuu
Eiköhän sellanen pieni ylipaine siellä imusarjassa kummasti auta menohaluihin, vielä ku siihen sais pari sylinteriä lisää...
BJ75 1987
# 274
# 274
Etuset täältä: http://www.sor.com/sor/cat282.tam?xax=5436tepa78 kirjoitti:Mistäs tuommoset levikkeet on hommattu?
takalevikkeet hitsailin aikanaan 10 cm vesijohtoputkesta ja mutkista.
BJ75 1987
# 274
# 274
Jätin laserileikkaajalle laippatilauksen tuota turbon pakosarjaa varten.
Pakkasaamuja odotellessa aattelin sovitella Eberin paikoilleen. Ekana pari iltaa kolvi kourassa (!) ja kytkentäkaavio toisessa johtosarjan tekoa, sitten setti paikalleen. Paikka löytyi jarrutehostimen etupuolelta lampunpesimen säiliön paikalta. Asentelin lämmittimen aika pikkutarkasti valmistajan ohjeiden mukaan (lämmittimen asento ja paikka, pumppujen asennot ja paikat, letkujen ja putkien paksuudet ja pituudet ym.) jotta tarvitsisi jälkeenpäin tehdä mahdollisimman vähän muutoksia, kun tuntuuvat olevan aika herkkiä noille asennusvirheille. Värkki lähtikin pelittämään ensiyrityksellä, lämmintä tuntus riittävän ainakin kun ulkona +15 astetta...
Pakkasaamuja odotellessa aattelin sovitella Eberin paikoilleen. Ekana pari iltaa kolvi kourassa (!) ja kytkentäkaavio toisessa johtosarjan tekoa, sitten setti paikalleen. Paikka löytyi jarrutehostimen etupuolelta lampunpesimen säiliön paikalta. Asentelin lämmittimen aika pikkutarkasti valmistajan ohjeiden mukaan (lämmittimen asento ja paikka, pumppujen asennot ja paikat, letkujen ja putkien paksuudet ja pituudet ym.) jotta tarvitsisi jälkeenpäin tehdä mahdollisimman vähän muutoksia, kun tuntuuvat olevan aika herkkiä noille asennusvirheille. Värkki lähtikin pelittämään ensiyrityksellä, lämmintä tuntus riittävän ainakin kun ulkona +15 astetta...
BJ75 1987
# 274
# 274
Turbopakosarjan rakentelua.
Sovittelun jälkeen päädyin hitsaamaan tuon turbon laipan osoittamaan alaviistoon jolloin ahdin jää aika alas, piiloon ilmanputsarin alle. Korkeammalle asennettaessa olisi hukkaportin kalvokotelo ottanut ilmanputsariin kiinni.
En tarkoituksella alkanut tekemään "käärmeenpesää", vaan mahdollisimman pienen tilan vaativan sarjan. Toivottavasti ei ahista.
Sovittelun jälkeen päädyin hitsaamaan tuon turbon laipan osoittamaan alaviistoon jolloin ahdin jää aika alas, piiloon ilmanputsarin alle. Korkeammalle asennettaessa olisi hukkaportin kalvokotelo ottanut ilmanputsariin kiinni.
En tarkoituksella alkanut tekemään "käärmeenpesää", vaan mahdollisimman pienen tilan vaativan sarjan. Toivottavasti ei ahista.
BJ75 1987
# 274
# 274
Tuommonen setti odottaa paikoilleen asennusta, kunhan saan öljypohjan takaisin paikoilleen. Aattelin hyödyntää tuota alkuperäistä lämpösuojaa tuohon pakosarjan päälle.
Tuonne kampikammioon kurkistellessa huomasin, että kolmospytyn männälle öljyä suihkuttava suutin on vääntynyt ja osoittaa sylinteriputken reunaa kohti tai jopa pyttyjen väliin! Onko joku joskus jotain asentanut ja murjonut tuota suutinta? Vai oisko peräti tehtaalla sattunut moka, kun merkit viittaa siihen, ettei tuota öljypohjaa ole ennen aukaistu.
Kuvassa tuo putki pitäisi siis olla suoraan suutinrungon suuntainen.
Isoa vahinkoa ei luultavasti ole käynyt, ainakin pari vuotta sitten oli joka sylinterin puristuspaineet tehtaan rajoissa, tosin tuossa kolmosessa taisi olla puoli kiloa vähemmän kuin muissa.
Onneksi noita suuttimia löytyi ylimääräisiä, irrotus vaan meinasi olla melkoinen savotta, kun nuo suuttimet ovat prässätty lohkoon, joten piti rakennella ulosvetäjä.
Tuonne kampikammioon kurkistellessa huomasin, että kolmospytyn männälle öljyä suihkuttava suutin on vääntynyt ja osoittaa sylinteriputken reunaa kohti tai jopa pyttyjen väliin! Onko joku joskus jotain asentanut ja murjonut tuota suutinta? Vai oisko peräti tehtaalla sattunut moka, kun merkit viittaa siihen, ettei tuota öljypohjaa ole ennen aukaistu.
Kuvassa tuo putki pitäisi siis olla suoraan suutinrungon suuntainen.
Isoa vahinkoa ei luultavasti ole käynyt, ainakin pari vuotta sitten oli joka sylinterin puristuspaineet tehtaan rajoissa, tosin tuossa kolmosessa taisi olla puoli kiloa vähemmän kuin muissa.
Onneksi noita suuttimia löytyi ylimääräisiä, irrotus vaan meinasi olla melkoinen savotta, kun nuo suuttimet ovat prässätty lohkoon, joten piti rakennella ulosvetäjä.
BJ75 1987
# 274
# 274
Ahtimen, öljylinjat ja ahtoputken olen saanut asennettua paikolleen ja vartin testikäytöt on tehty: vinkuu. Turbon ja pakosarjan käsittelin Calyx-nimisellä tahnalla, saa nähdä kestääkö: http://www.calyxmanifold.com/prod01.htm
Ahdasta meinaa tulla varsinkin tuon imupuolen putkituksen kanssa. Laturiin vaihdoin tuuman lyhyemmän hihnan, että se siirtyisi lähemmäksi moottoria ja antaisi tilaa putsari-turbo väliselle putkelle. Tuossa asennossa näyttää putsarin kansi ottavan vähän kiinni konepellin eristeisiin:
..joten joutunee kierrättämään imuputken tämmöistä reittiä, suodatinkotelon alta:
Ahdasta meinaa tulla varsinkin tuon imupuolen putkituksen kanssa. Laturiin vaihdoin tuuman lyhyemmän hihnan, että se siirtyisi lähemmäksi moottoria ja antaisi tilaa putsari-turbo väliselle putkelle. Tuossa asennossa näyttää putsarin kansi ottavan vähän kiinni konepellin eristeisiin:
..joten joutunee kierrättämään imuputken tämmöistä reittiä, suodatinkotelon alta:
BJ75 1987
# 274
# 274
Oon tässä testaillut tuota ahdinasennusta käytännössä n. 100 km verran. Heti alkuun huomasi, että moottorin luonne muuttui aika lailla ja just sitä kaivattua vääntöä on tullut jo ihan takapuolellakin mitattuna lisää.
Alkuun meinasi ahtopaineet karkailla, kun hukkaportti aukesi vasta 1,2-1,3 barissa. Tilalle vaihdoin hukkaportin kellon joka avautuu n. 0,6-0,7 bar ja niillä paikkeillahan nuo ahdot näyttää nyt rasituksessa pysyvän.
Syöttöä oon lisännyt puolitoista kierrosta ja pakolämmöt huitelee pahimmillaan jossain 600-650 celsiuksessa, mutta tuohon yli kuudensadan lukemaan pitää jo vedättää jonkin verran. Putken tein 2,5 tuumaisesta ja vedin sen "väliaikaisesti" apukuskin takarenkaan eteen.
Mites tuo pakolämpö, meneekö liian kuumaksi, mitä mieltä?
Katsastukseen pitää vissiin käydä tehonmittauksessa ja siitä olla paperi, mutta mitäs muuta sinne on "keskimäärin" tarvinnut? Ehkä lappu mallisarjan suurimmista tehosta (2F)?? Osaisiko vaikka "-MaTTi-" valaista?
Alkuun meinasi ahtopaineet karkailla, kun hukkaportti aukesi vasta 1,2-1,3 barissa. Tilalle vaihdoin hukkaportin kellon joka avautuu n. 0,6-0,7 bar ja niillä paikkeillahan nuo ahdot näyttää nyt rasituksessa pysyvän.
Syöttöä oon lisännyt puolitoista kierrosta ja pakolämmöt huitelee pahimmillaan jossain 600-650 celsiuksessa, mutta tuohon yli kuudensadan lukemaan pitää jo vedättää jonkin verran. Putken tein 2,5 tuumaisesta ja vedin sen "väliaikaisesti" apukuskin takarenkaan eteen.
Mites tuo pakolämpö, meneekö liian kuumaksi, mitä mieltä?
Katsastukseen pitää vissiin käydä tehonmittauksessa ja siitä olla paperi, mutta mitäs muuta sinne on "keskimäärin" tarvinnut? Ehkä lappu mallisarjan suurimmista tehosta (2F)?? Osaisiko vaikka "-MaTTi-" valaista?
BJ75 1987
# 274
# 274
Pitää käyttää siellä dynamossa ja katsoa tarviinko muita lappuja.
Joutessani sipistelin tuon pakosarjan nätiksi, saa vaan nähdä miten kestää saumat lämpömuutoksia, tuo on nimittäin migillä liitelty. Pitää rakentaa vielä joku tuki tuolle turbolle alhaaltapäin, niin vähentää rasitusta pakosatsille.
Joutessani sipistelin tuon pakosarjan nätiksi, saa vaan nähdä miten kestää saumat lämpömuutoksia, tuo on nimittäin migillä liitelty. Pitää rakentaa vielä joku tuki tuolle turbolle alhaaltapäin, niin vähentää rasitusta pakosatsille.
BJ75 1987
# 274
# 274