Kuva Kuva

TALMA 2006

Events chat

Valvoja: Käyttäjä

pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

HontokulmaHojo kaipaa fööniä putkeen!

Yllättävintä oli (heti sen jälkeen, että se ruostekasa pysyi läjässä koko kisan), että HJ oli parhaimmillaan ketteryyttä ja joustoja vaativilla pätkillä! :shock:

Ykköspätkän jälkeen (kun parin tunnin jonottamisen jälkeen sinne päästiin) saatiin oikein kehuja järjestäjiltä, kuinka hienosti iso auto taipuu!

Ja Kilponen meni kolmosen liukkaan rinteen samalla vehkeellä heittämällä, kun Tamagochillakin oli vaikea päästä ylös juuri ennen Kilposta...

Onnitteluja PikkuF:lle ja Käyttäjälle nelos sijasta Modissa!

Kilponen ajoi yksin HontokulmaHojolla HS:ssä 15:ksi.

Omasta sijoituksesta ei viitti edes puhua... Kerittiin ajaa kuusi pätkää, ennen kuin kilpailuaika loppui. :evil:
Project Kekkonen
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

Hieno kisa! Menestys yli odotusten: 5. sija harrasteessa ja selkeä "lukottomien sarjan" voitto. Olikohan siellä edes muita lukottomia? Meidän kohdalla kävi tuuri jaksojen ajojärjestyksen valinnassa ja millekkään jaksolle ei jonotettu 20 min kauempaa. Kaikki jaksot oli ajettu about klo 15 mennessä.
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Yksi pätkä jäi meiltä ajamatta kun loppui tuo kilpailuaika.Todennäköisesti oltaisiin keretty muuten sekin ajamaan mutta Läjässä oli vähän sähköjohto-ongelmia joista tosin selvittiin remontoimalla kesken kisan.
14.30 mennessä oli ajettu vasta kaksi pätkää,joten lopussa pistettiin vähän töpinäksi.
Niin ja pentziiniäkin paloi yli odotusten joten toisella kierroksella kone sammui kakkospätkällä "pienessä" sivukallistuksessa kun tankista ei riittänyt menovettä koneelle saakka.
Kiitokset Pauli-sedälle bensan myynnistä....päästiin jatkamaan....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Laitetaanpas tänne sivuille näitä Cruiseri kuvia.
Hyvin olivat cruiserit esillä tuloslistoilla. Stanuluokassa hieman hätkäytti kun pajero oli kärjessä ennen LJ:tä :shock:. PikkuF ja Käyttäjä oli listoilla suht korkealla huolimatta erinäisistä probleemeista kuten benziinin vähyys :roll:
Itselle oli erityisen mukava katsella miten näppärästi HJ60,5 liikkui Kilposen käskytyksessä, taittui ahtaissa paikoissa paremmin kuin puolet lyhyemmällä akselivälillä olevat laitteet :o Kun kerta Ämkoo raski HJ käyttöautoaan laittaa trialviivalle niin kait se on munkin lähdettävä kokeilemaan ajolinjoja jonain päivänä :wink:
Sen huomas että suunnistus ja trial kisoissa on eri luonne. Suunnistuskisoissa voi yrittää monta kertaa ja vielä vinssillä paikata, mutta trialissa pitää uskaltaa yrittää heti tosissaan melkeinpä ilman sääliä, kuitenkin oikean ajolinjan ja kaasupolkimen oikea asento erihetkillä on ratkaisevaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

IironSika kirjoitti:Hieno kisa! Menestys yli odotusten: 5. sija harrasteessa ja selkeä "lukottomien sarjan" voitto. Olikohan siellä edes muita lukottomia? Meidän kohdalla kävi tuuri jaksojen ajojärjestyksen valinnassa ja millekkään jaksolle ei jonotettu 20 min kauempaa. Kaikki jaksot oli ajettu about klo 15 mennessä.
Juu onnea vaan kaikille. Noita RautaKarjun (Kantsuis muuten varmaan
ottaa jokin nikki joka ei viittaa autoon kun ne vaihtuu niin usein) suorituksia
satuin näkeen eniten ja kyllä oli komiaa menoo! Se iso mäkikin meni
heittämällä ja siihen jäi sentään monta V8 kikotinta puoliväliin :!: :!: :!:

Se on muuten hyvä toi oma-sarja systeemi. Voittaja sajassa:
"Tuvakaari kiinni lavakaiteessa 6mm u-pultilla", "Valkoinen imastoitu
Volvo jolla on Nerd-O apinana", "Ei pikkupuolta", "Autona Susuki" ja muita
suoritusta haittaavia tekijöitä ;).
IironSika
Viestit: 422
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 8:11 pm
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja IironSika »

En mä mitään nicciä vaihda! Henkisesti olen kuitenkin rautainen Sika :twisted: :twisted:
Mutta oma sarja olis jees... :D
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Mua harmittaa hieman kun en ilmeisesti sattunut olemaan samaan aikaan Rautasian kanssa millään pätkällä, niin jäi lukottoman läjän liikkeet näkemättä. :(
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Avatar
r2ree
Viestit: 1419
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:45 pm
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja r2ree »

Pitäsköhän lähtiä Kermitillä stanuihin koittamaan.. On jo yks sinkkiämpäri talmasta.. Ainiin.. sääntökirjakin tarviis saaha jostain..
SLCK # 229
- MMC -
- It's hard to be green - Kermit The Frog -

- Vanhat Land Cruiserit eivät kuole. Niistä tulee vaan entistä häijympiä -
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Hieno homma että porukat on rohkeasti lähtenyt mukaan maastobusseilla. 8)
1987 LJ70
Avatar
ämkoo
Viestit: 173
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:25 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ämkoo »

Kiitos Ismolle avusta siinä 3:n vinssausmäessä, ei uusia tussimerkintöjä :)
Kiitos kannustuksesta Hectorille ym. muille paikalla olleille. (on se ehkä vähän pitkä tähän leikkiin, mutta safarilla voittamaton)
SLCK #172
BJ40
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

hector kirjoitti:Itselle oli erityisen mukava katsella miten näppärästi HJ60,5 liikkui Kilposen käskytyksessä, taittui ahtaissa paikoissa paremmin kuin puolet lyhyemmällä akselivälillä olevat laitteet :o
Juu, mä taidan oikeasti pikkuhiljaa siiryä apparin paikalle ja antaa Kilposen ajaa... :wink:
Project Kekkonen
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

pikkujussi kirjoitti:
hector kirjoitti:Itselle oli erityisen mukava katsella miten näppärästi HJ60,5 liikkui Kilposen käskytyksessä, taittui ahtaissa paikoissa paremmin kuin puolet lyhyemmällä akselivälillä olevat laitteet :o
Juu, mä taidan oikeasti pikkuhiljaa siiryä apparin paikalle ja antaa Kilposen ajaa... :wink:
En tarkoittanut sinänsä mitään sun ajosta kun satuin enempi tuota Kilposen ajoa näkemään, kun se vielä näky jompsikumpsi motorfoorum/ruutulippu :wink:
Jos oppis samalla tavalla viemään omaa hojoa niin voisi olla niin iloinen :D . Siispä pitää lähteä koittamaan että kuis kävis ihan vaan vaikka Paulin riemuksi :lol:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Eiku se nähtiin sen ekan kierroksen jälkeen pisteissäkin, et kumman kannattaa hojoo viedä!
Project Kekkonen
Avatar
ämkoo
Viestit: 173
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:25 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ämkoo »

Ensimmäinen kilpailuni :)

Mad Moose Like Fun 2006

Maalis/Huhtikuu 2006

Niin siinä sitten kävi että ilmoittauduttiin standard luokkaan, tilattiin autourheilukäyttöön hyväksytty kypärä ja alettiin ihmettelemään muita sääntöjä. Kyseltiin neuvoja palstalta ja aiemmin trial-kilpailuihin osallistuneilta. Kun säännöt alkoivat olla selvät tuli pari ”ongelmaa” vastaan. Renkaan max leveys 30cm aiheutti miettimistä. Erään offi-liikkeen mukava karvanaama kuitenkin mittaili iltapuhteena renkaan leveyttä erilaisilla paineilla ja ns. ongelma poistui. Paineet sopivasti alas niin käytössä olevan renkaan leveys tippui luokkaan sopivaksi. Lopullinen varmistus tuli kun AKK:n offroad-jaos muutti sopivasti sääntöjä eli standar-luokan renkaan max leveys on nykyään 33cm. Sääntö astui voimaan heti eli muutos tehtiin kuin mittatilaustyönä Talmaan.

Eli renkaat oli ok. Sitten aloitettiin lumityöt?. Kallistuksenvakaajat oli nakattu metsän reunaan syksyllä ja nehän piti olla stanuissa paikoillaan. Pari tuntia ja molemmat vakaajat oli kaivettu esiin.

Töissä purettiin sopivasti työtaso josta irtosi sopiva pohjapanssari aihio. 7mm paksua mustaa turkkilevyä. Aiemmin oli tullut hommattua vastaavaa levyä mutta 5mm ja alumiinista valmistettua.

Siinä ihmetellessä tuli huomattua että joku on käynyt käyttöautolla metsässä ajelemassa ja kolauttanut aurauskulmat pieleen. Tarkempi tarkastelu osoitti raidetangonpään olevan väljä ja syöneen renkaat toispuoleisiksi. Soitto siihen tiettyyn offi-liikkeeseen ja pari rengasta vanteineen tilaukseen, tulipahan samalla tilattua uudet riipukkeet taakse, siis vakiomittaiset.

Homma alkoi hahmottua. kattoteline pois, vinssi pois, vanha ruohosuoja pois jne. Työssäkäynti haittaa harrastusta ja kun käyttöautolla harrastetaan pitää sen vielä olla koko ajan käytettävissä. Siispä huomattiin että kiire tulee.

Aloitin ”pakollisista” eli pohjapanssarin teosta. Ensin pahvisapluuna valmiiksi ja sitten levyä pilkkomaan. Panssari saatiin valmiiksi. Ja kun tökkii niin tökkii. Laturin ja akkujen piuhat otin tietysti irti kun hitsasin kiinnikkeitä runkoon. Kun koitti töihin lähdön aika, eli piuhat kiinni ja …mitä perk…Auto ei lähtenyt käyntiin eikä mittaristossa ollut virtaa. Sisävalo toimi, sähkölasit toimi, radio toimi. Startille tuli ns. isoa virtaa mutta ei starttaa. Tarkempi tutkiminen johti lopulta vian löytymiseen. Pääakulta lähtevästä piuhanipusta oli katkennut yksi naru. (sopivasti piilossa oleva). Johto ehjäksi ja töihin.

Olin siis repinyt vinssin irti ja silti keula tuntui olevan vähän alhaalla. Edessä oli vuoden vanhat Omen jouset ja kun ne hommattiin, otettiin mitä oli tarjolla. Pakat olivat siis suunniteltu toimimaan ilman vinssin painoa. Siispä niihin tilattiin lisälehdet eräästä keskisuomen offi-liikkeestä ja samalla tilattiin eteen uudet riipukkeet ja 9m vetoliina. Lisäksi eteen tilattiin uudet u-pultit kun vanhat oli ajeltu kiviin lyttyyn.

Tässä välissä käytiin hakemassa uudet renkaat (vanteet tuli 5mm isommalla et:llä eli jäävät vähän paremmin lokasuojan sisään (AKK:n sääntökirjasta: koko renkaan on mahduttava pyörimään alkuperäisessä pyöränaukossa). (taaskaan ei tarjottu mainostarraa mukaan, olisin kyllä ottanut).

Kilpailupäivä alkoi lähestyä joten ei muuta kuin auton alle. Öljyjen tarkistus laatikosta, jakolaatikosta. Pohjapanssari paikoilleen ja naftaputkien suojauksen kimppuun. Aloitin kuitenkin tankin suojaamisesta. Sen suojaksi laitettiin 5mm alumiinilevyä ja kun sen työstö kävi helposti taittelin alumiinista suojan vedenerottimelle ja naftaputkille.
Matkahuollosta tuli ilmoitus että keskisuomen lähetys on saapunut. Etupään kimppuun, akseli irti, pakat purkuun ja kasaan varustettuna ylimääräisellä lehdellä. Eturiipukkeet olivat mallia halpa eli ko. firman omavalmisteita. Yritin tunkea reikään, siis riipukkeen tappia uretaanipuslan reikään. Vaseliiniä liukasteena eikä silti upponnut. Puslat kainaloon ja naapuriin avartamaan niiden reikiä.
Takaisin pihalle ja auton eteen, nyt upposi tapit mutta sitten huomattiin että tapit ovat liian lyhkäiset. Onneksi hangesta löytyi vanhat kumipuslat jotka laitettii paikoilleen. Soitto keskisuomeen ja reklamaation tekoon puhelimitse. Lupasivat laittaa uudet pultit ja holkit ja jotain hyvitykseksi. Sitten uuden etupuskuri tekoon. Puskuri valmistui ja myös sakkelin korvakkeet. (näitä korvakkeita vahvistettiin myöhemmin lisää kun alkoi ensimmäiset hitsaussaumat epäilyttämään. Kestivät kuitenkin hyvin. Eli ei tullut tehtyä mitään "kylmäjuotosta".

Uudet eturiipukkeet eivät kerenneet millään kisaan mennessä mutta ko. keskisuomalainen yritys toimitti ne mahdollisimman nopeasti ja syvästi pahoitellen ja hyvittivät virheensä enemmän kuin tarpeeksi :D . Pääsponsorin mainostarrat eivät kerenneet myöskään kilpailuun mennessä, syy oli mainostoimistossa joka luonnollisesti sai "kehut" toiminnastaan. (rahat kyllä sain :D )

Vetokoukun irroitus, auton pesu ja mainostarrojen liimaus. Nyt alkoi jo hiukan jännittämään, olihan kyseessä ensimmäinen AKK:n alainen trial-kisani vaikka Fun-kisana sitä mainostettiin.

Kootut selitykset itse kilpailusta.

Ilmoittautuminen, katsastus ja siirtyminen parkfermeen menivät kivuttomasti. Oltiinhan lähdetty aikaisin liikkeelle ja huoltoautokin oli mukana varmuuden vuoksi.

Ensimmäinen jakso: Päästiin korkkaamaan alue 5 ja saldona 15 virhepistettä. (pito loppui) :?
Seuraavaksi siirryttiin alue 3:lle jonoon, odottamaan vuoroa. Tästä alueesta max virheet. Mäki olisi varmaan mennyt mutta etulukko ei ollut päällä (ajattelin että HJ ei käänny liukkaassa rinteessä etulukon kanssa. Siinä kävi sitten niin, ettei päästy tarpeeksi ylös että olisi tarvinnut kääntyä. Auto liikkui vain sivuttaissuunnassa ja lopulta valui kuusta vasten). Kentsu oli paikalla ja vinssasi meidät tilanteesta pois, kiitos hänelle. Kiitos myös Ismolle ym. ketkä työnsivät HJ:n pois koivusta vinssauksen aikana.
Sitten oli vuorossa alue 6. Sinne päästiin siis Kentsun avustuksella, helposti. Jakso meni hyvin, kaksi pakkia ja reittimerkkiin hipaisu siis saldona 11 virhepistettä.
Siirryimme jaksolle 4. Kun lähtölupa saatiin, oli 1,2 ja 3 vaihteet käytössä ja komeasti mäen päälle päästiin Eli 0 pistettä.
Sitten alkoi ruuhkat. alue 1 oli tukossa, no menimme kiltisti jonoon ja pidimme ”eväs” tauon.
Jakso lähti hyvin ja kun oltiin selvitetty (onnistuneesti kierretty) se suzukin syvyinen spoori, innostuin ja unohdin reittivalinnan jonka rataan tutustuessa olin suunnitellut. Tuloksena jumi ja max 20 virhepistettä. (harmittaa vieläkin :evil: ).
Ensimmäisen kierroksen viimeinen jakso oli siis 2. Reittituomari piti juuri kahvitaukoa ja ehdotti rataan tutustumista vielä kerran. No käytiin katsomassa ja päätettiin kokeilla. Stanuille oli tehty helppo reittiportti: 2 kuusta joiden välistä mahtui peilit levällään mutta kuusien keskellä oli julmettu kivi ja parin modin jäljiltä suhteellisen syvät spoorit. Kokeiltiin mennä varovasti ja sinnehän se tippui. (Oli muuten ainoa kunnon kallistus tai ainakin se tuntui. Appari sanoi jälkeenpäin olleensa varma että, nyt kaatuu). Tuloksena siis vinssin jatkoksi ja max virhepisteet.
Haettiin uusi kortti ja lähdettiin toiselle kierrokselle. Alueet 1 ja 3 oli peruttu niiden mahdottomuuden takia. Mentiin ensin jakso 6:lle ja vuoroa odotellessa kävi joku hakemassa sieltä täydet virhepisteet, eivät päässeet edes alueelle. Yllättävän monella oli ongelmia päästä sinne. Itse päästiin mäki ylös heittämällä :) tulos 6 jaksolta 8 virhepistettä (hipaisu reittimerkkiin ja yksi pakki).
Sitten jakso 5 eli yritys valloitta 5500m korkea vuori. Saldona taas 15 virhepistettä, pito ei riittänyt :? .
Emme lannistuneet vaan suuntasimme jaksolle 4 jolta tuli ensimmäisen kierroksen ainoa 0. 1,2 ja 3:n vauhtia saatiin sopivasti ja heittämällä ylös. 0 virhepistettä taas.
Käytiin kurkkaamassa jakso 2. Spoori oli syventynyt ja ensimmäisen kerran perusteella tiesin että ajamalla, ainakaan autoa rikkomatta siitä ei pääse tyydyimme ottamaan suoraan suosiolla max virheet eli 20 pistettä.
Sitten ajo maaliin saldona yhteensä 129 virhepistettä ja kaikki oli ohi. Hetkeksi tuli tyhjä olo ja sitten tajusin kätellä apparia hyvästä seurasta ja menestyksestä. Molempien ensimmäinen kypäräkisa oli ohi. Auto oli ehjä ja kuten tuloksista nähtiin, emme jääneet edes viimeiseksi eikä edes toiseksi viimeisiksi. Kilpailuaikaa jatkettiin maaliintulomme jälkeen joten pääsimme seuraamaan kilpailua myös katsojan roolista. Näimme muutaman opettavaisen tavan kaataa ja upottaa harrastusväline josta tietysti yritimme oppia jotain kun kilpailuaika täyttyi, odottelimme rauhassa poistumisluvan saamista. Kun saimme luvan lähteä, päästimme huoltoauton menemään edeltä. Lähdimme ajelemaan hissukseen (renkaissa alapuolella vähän ilmaa) ja n. 0.5 km jälkeen alkoi edestä kuulua kolinaa. Auto tien sivuun ja vikaa etsimään. Renkaan pultit olivat päässeet löystymään joten kiristys ja matka jatkui. Kotona saunaan, pari olutta ja kummasti kokopäivän ulkona oleminen alkoi väsyttämään. Tästä on hyvä jatkaa seuraavaan kisaan, varsinkin kun käyttöauto pysyi käyttökunnossa :D :D :D t. ämkoo + appari
Viimeksi muokannut ämkoo, Ti Touko 02, 2006 8:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SLCK #172
BJ40
hector
Viestit: 479
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 3:01 pm
Paikkakunta: Lappohja

Viesti Kirjoittaja hector »

Hieno kirjoitus Ämkoo!! Ja seuraavaksi alat sitten suunnitella suunnistuskisoihin osallistumista vaikkei niissä kypärää tartte.

Alueet 1 ja 3 oli peruttu niiden mahdottomuuden takia. Miten niin mahdottomia, pakko kysyä katsojana :wink:

Kiitos myös Ismolle ym. ketkä työnsivät HJ:n pois koivusta vinssauksen aikana. . Sorry en pystynyt auttamaan kun piti videokuvata em. tilannetta :oops: :wink:
HJ61 -89
HDJ80 -94


SLCK #68

hectorcruiser@hotmail.com
Vastaa Viestiin