Nonniin, tuli hommattua tuliterä schwitzer s2b 51/59 siivillä, ens viikolla asentelemaan.. Toivottavasti heräis jossain vaiheilla, pakopesä oli nimittäin aika iso.. Ymmärtääkö joku niistä numeroista pakopesässä että mitä ne tarkottaa ? Tämmöset löytyy siitä:
311675 115-318
DUC-JW1
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Juha_ kirjoitti:Nonniin, tuli hommattua tuliterä schwitzer s2b 51/59 siivillä, ens viikolla asentelemaan.. Toivottavasti heräis jossain vaiheilla, pakopesä oli nimittäin aika iso.. Ymmärtääkö joku niistä numeroista pakopesässä että mitä ne tarkottaa ? Tämmöset löytyy siitä:
Menee vähän ohi aiheen mutta laitan kuitenki tähän.
Eli mikä olis sopiva turbo uudemman malliseen 3B koneeseen?
Auto tulee maastoajoon,trailerin/kärryn vetämiseen ja siirtymiseen hirvimetälle ja offaamaan.
Juha_ kirjoitti:Nonniin, tuli hommattua tuliterä schwitzer s2b 51/59 siivillä, ens viikolla asentelemaan.. Toivottavasti heräis jossain vaiheilla, pakopesä oli nimittäin aika iso.. Ymmärtääkö joku niistä numeroista pakopesässä että mitä ne tarkottaa ? Tämmöset löytyy siitä:
311675 115-318
DUC-JW1
Onkos tuossa mallissa hukkaporttia?
Ei oo hukkaporttia tuossa... Oonko nyt ymmärtänyt ihan oikein, eli hj60 löytyy kaasuläppä ja dumpin asentaminen onnistuu ns. heittämällä ?
edit. sen verran sain tietää, että "pesän ar on 1,15" mitä sitten lie tarkottaa, isolta se silti näyttää
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Kannattaisi laittaa sitten erillinen hukkaportti. Voi olla että paineet eivät pysy enää hanskassa, esim. isoa kärryä vetäessä, pitkää mäkeä kiikkuessa jne..
Sais sillä hukkaportilla rajoitettua vääntöä..
ventora kirjoitti:mitenköhän ajattelit hoitaa ohjauksen kaasuläpättömässä dieselissä??
pienellä kikkailulla sen halutessa saa jollakin lailla toimimaan ei siihen tarvii kun jonkun pienen magneetti venttiilin,jonkun esim mikro kytkimen ja pikkusen jotakin johdon pätkiä sit vaan miettii mihin sen mikro kytkimen laittaa että sen saa kytketkemään sähköä sille mag vettiilille oikeessa vaiheessa. niin ja alipainettahan löytyy melkein joka vehkeestä.
oli tästä kytkennästä oikein kuvakin mut en nyt löytänyt sitä
Tästä olisi varmasti useita kiinnostuneita tälläkin palstalla... kaikki tieto kelpaa. Toki mitä yksinkertaisempi, sitä yksinkertaisempi (mahdollisimman vähän hajoavia osia).
Jotain tartteis tehdä kyllä muutenkin. Viikonloppuna vedettin Susukia trailerilla ja oli kyllä turhan nuhaista menoa. Vaatii paljon kierroksia mäissä, jotta vauhti säilyy.
ventora kirjoitti:mitenköhän ajattelit hoitaa ohjauksen kaasuläpättömässä dieselissä??
pienellä kikkailulla sen halutessa saa jollakin lailla toimimaan ei siihen tarvii kun jonkun pienen magneetti venttiilin,jonkun esim mikro kytkimen ja pikkusen jotakin johdon pätkiä sit vaan miettii mihin sen mikro kytkimen laittaa että sen saa kytketkemään sähköä sille mag vettiilille oikeessa vaiheessa. niin ja alipainettahan löytyy melkein joka vehkeestä.
oli tästä kytkennästä oikein kuvakin mut en nyt löytänyt sitä
Tästä olisi varmasti useita kiinnostuneita tälläkin palstalla... kaikki tieto kelpaa. Toki mitä yksinkertaisempi, sitä yksinkertaisempi (mahdollisimman vähän hajoavia osia).
.
lisätäämpäs tähän vielä että tuo systeemi on itellä ja toimii,ja edullinen kaiken lisäks, (pelkän dumpin jouduin ostamaan )alipaine ventiiliksi laitoin hj61 nelivedon kytkentä venttiilin ja jostakin ,taisi olla joku vanha pesukone josta löytyy nuita mikrokykimiä.tämmöstähän systeemiä saa jostakin ihan asennus sarjana,tais joskun olla offi palstalla joku linkki missä oli ihan kaupallinen toteutus
Ihan kätevästi tuli toi turbo vähä alemmas, pakosarja on kyllä käännetty väärinpäin, mutta siitä lähtee heti 2 90-asteen mutkaa alaspäin ja turbo on siellä rattiakselin ja lohkon välissä, nippanappa mahtu sinne, ku sen verran iso pakopesä tuossa..
Sen verran vielä ihmettelyä, että riittääkö öljyn paluulle se laturin persiistä alipainepumpun paluuletku? Ettei rupeis nostaan öljyn pintaa sinne turbolle saakka. Pitää varuilta sorvissa vähän porata isommaks sitä banjon keskellä olevaa reikää. Hyvällä säkällä sais savut jo tänään
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Juha_ kirjoitti:Ihan kätevästi tuli toi turbo vähä alemmas, pakosarja on kyllä käännetty väärinpäin, mutta siitä lähtee heti 2 90-asteen mutkaa alaspäin ja turbo on siellä rattiakselin ja lohkon välissä, nippanappa mahtu sinne, ku sen verran iso pakopesä tuossa..
Sen verran vielä ihmettelyä, että riittääkö öljyn paluulle se laturin persiistä alipainepumpun paluuletku? Ettei rupeis nostaan öljyn pintaa sinne turbolle saakka. Pitää varuilta sorvissa vähän porata isommaks sitä banjon keskellä olevaa reikää. Hyvällä säkällä sais savut jo tänään
Niihin mutkiin on sitten hyvä lisätä se erillinen hukkaportti, ettet kilauta kankia ulos. Öljylle pitää olla täysin vapaa paluu, noin 20 mm sisähalkaisijalla olevaa putkea olen käyttänyt useammassa projektissa ja toimii. Eikä siihenkään sitten kovin jyrkkiä mutkia.
Ootkos sie mistä napannu ite ne öljyt turbolle ? Katottiin tossa, niin king cabin alipainepumpun se lohkon pään pulttihäzzäkkä oli huomattavasti isompi ku tuossa, mut silti sama kierre oli.. Joo pitää se hukkaportti hommata heti ku saa seuraavaks rahnaa, vähän tiukalla budjetilla just tällä hetkellä.. dumppi pitäs kans hommata samalla sitte, pitää koittaa varovasti ajaa tonne 19. päivään asti
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Juha_ kirjoitti:Ootkos sie mistä napannu ite ne öljyt turbolle ? Katottiin tossa, niin king cabin alipainepumpun se lohkon pään pulttihäzzäkkä oli huomattavasti isompi ku tuossa, mut silti sama kierre oli.. Joo pitää se hukkaportti hommata heti ku saa seuraavaks rahnaa, vähän tiukalla budjetilla just tällä hetkellä.. dumppi pitäs kans hommata samalla sitte, pitää koittaa varovasti ajaa tonne 19. päivään asti
Mulla tulee öljy ahtimelle siitä alkuperäisestä paikasta ja paluulle myös oma paikkansa kun on alkuperäinen turbo moottori.
Mutta ota vaikka öljynpainekellolta, laitat sellasen t-haaran siihen väliin. Pariin traktoriin olen tehnyt tuollaisen t-haara patentin ja ovat toimineet.
Onkohan tuosta dumpista niinkään merkittävää hyötyä matalakierros dieselissä? Varsinkaan kun käytettävät ahtopaineetkaan eivät niin kovin suuria ole. Varttimailiakaan näillä tuskin ajetaan
Mut tuskin haittaakaan siitä on jos viitsii puuhastella.
Niinjustiinsa, joo ku katoinki, että oiskohan tossa sama lohko käytössä ku 12-ht:ssä ku oli koneen kyljessä joku öljyrööri ja alapäässä konetta oli sellanen samanmuotonen ku siinä turbolla se öljyn laippa, mutta se oli umpinainen kylläkin.. Joo mikäs sitä dumppia laittaessa, kaikki tekeminen iltasin kiinnostaa Luin jotain juttua miten ja mitä toi dumppi tekee, niin tuli taas sellanen ns. "pakkosaada" välähdys päässä
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Vaatii varmaan tuolla turbolla kyllä hukkaportin . Saattaapi tuo pakopuoli ahdistaa hieman ja veto menee kuminauhamaiseksi yläkierroksilla/herää hitaammin . Hukkaportin asennuksen jälkeen varmaan virkkuuntuu kone koska ylimääräiset pakopaineet pääsee ulkoilmaan ohi turbiinin . Muuten on aikalailla hyvänkokoinen turbo .