Kuva Kuva

Onko tietoa 4WD Hiacesta?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Onko tietoa 4WD Hiacesta?

Viesti Kirjoittaja Landman »

Olen mahdollisesti hankkimassa tällaista uudempi korimallista -97 vm.Eteenpäin.Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota ostaessa? Kuinka korkeat renkaat tähän saa mahtumaan alle?Muutenkin kiinnostaisi tietää minkälaisia kokemuksia tällaisesta on.Aihe menee hiukan ohi landcruisereista,mutta onhan se 4WD Toyota kuitenkin. :)
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Uusikoppaisessa Haisulissa ei ole jakoaskissa pikkupuolta ollenkaa.
Lisäksi keskitasauspyörästössä ei ole lukitusta.

Soveltuu siis parhaiten lumisille kaduille kaupunkiajeluun.
Maastoajossa häviää etenemisessä takavetoladallekkin.Alajoustoa ehkä max 40mm.
Vähän raskaampaa jarrullista peräkärryä peruutettaessa kytkimestä tulee pahanhajuista savua.
Renkaiden halkaisijaa voi kasvattaa sellaiset 20-30 mm

Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä...ja siksi vaihdoinkin vuodenvanhan AWD HiAcen Hiluskiin...
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Landman »

Tarkoitus olisi käyttää Hiacea lähinnä jarruttoman kärryn vetoon ja isompien tavaroiden kuljetukseen.Työkäytössä joudun liikkumaan huonoilla teillä,joten maavaraa täytyisi olla mahdollisimman paljon.Cros4WD:llä ovat laittaneet 235/75 r15 renkaat pienellä jousituksen korotuksella,jäi kuulemma vielä vähän varaa korkeammillekin renkaille!Kytkettävät lukot löytyy heiltä molemmille akseleille tarvittaessa.HDJ:lla hoidetaan kovemmat vetotehtävät ja ajetaan pahemmat paikat.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Landman kirjoitti:Tarkoitus olisi käyttää Hiacea lähinnä jarruttoman kärryn vetoon ja isompien tavaroiden kuljetukseen.Työkäytössä joudun liikkumaan huonoilla teillä,joten maavaraa täytyisi olla mahdollisimman paljon.Cros4WD:llä ovat laittaneet 235/75 r15 renkaat pienellä jousituksen korotuksella,jäi kuulemma vielä vähän varaa korkeammillekin renkaille!Kytkettävät lukot löytyy heiltä molemmille akseleille tarvittaessa.HDJ:lla hoidetaan kovemmat vetotehtävät ja ajetaan pahemmat paikat.
Noinkohan on sopineet 235:t? :shock: 225/70 menee vielä, mutta niilläkin joutuu ohjauksen kääntymistä rajoittamaan entisestään.

Offivarusteesta saa korotusjousia taka-akselille (Trailmaster).

Mutta välitykset/kytkin on ilmeisesti oikeesti sitten ongelma, varsinkaan yhtään isommilla renkailla. Pakki on niin pitkä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

jos väli/keskitasauspyörästössä ei ole lukkoa, niin mitä niillä perien lukoilla sitten tekee? tai no vetäähän se sitten kahdella pyörällä. en ole vielä moista yhdistelmää tavannut.
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Landman »

Kyllähän perien lukoista aina on hyötyä,esimerkkinä takaveto auto kytkettävällä akselilukolla.Nimenomaan huonojoustoisessa nelivedossa perien lukot on tarpeen.Hiacessa on sentään viskolukko keskitasauspyörästössä,ettei se sentään ihan lukoton ole.Isompipyöräisestä Hiacesta kuulemma 500kg:n kuormalla on kuva Cros 4WD:n sivuilla.
Avatar
tepa78
Viestit: 715
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 5:59 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tepa78 »

Tuollanen haisuli oli cross4wd:n sivuilla:

Kuva

235/75-15 luki tekstissä ja Jousien korokepalat 1,25"
BJ40-79 "museobeejii"
J6 series "nappisilmä Garu"
BJ45-81 pick up "kompura-auto"
BJ45 troopy "SanRomuna"
BJ45 "pihatraktori rojekti"
Landman
Viestit: 92
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 10:00 am
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Landman »

J.Pesälälle:Jos perissä ei ole lukkoja,mitä sillä keskitasauspyörästön lukollakaan tekee? :) Toisaalta hauska kysymys perien vai keskitasauksen lukko,kumpi jatkuvanelivetoisessa parantaa etenemiskykyä enemmän eri tilanteissa loppujen lopuksi?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Keskilukko.

Mutta onko tuossa hiacessa tosiaan keskitasauspyörästö eikä vain visko joka kytkee takapyörät mukaan??
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Hei hiace on alunperin takaveto, ei sotketa mitään volkkareita tähän vaikka semmonenki pihasta löytyy.

Ite oon kyllä saanu sen käsityksen, että yllä olevaa korimallia edustavissa hissukoissa on sama kitka takana, oli sitte nelikko tai ei, ja nelikossa avoimet tasauspyörästöt muualla. Ainaki firman neliveto sutii vaan yhdellä pyörällä jos kiinni jää. Ja tämä nelikko menee just ja just niistä paikoista joista vanhakorinen takaveto.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tommonen pitkä 2005 mallinen ollu työajossa uudesta asti. Eihän se tosiaan ole mikään maastoauto joustoiltaan ja maavaraltaan, mutta minusta menee uskomattoman hyvin jos vaan pyörät välillä tavottaa maahan. Joskus se työnsi pakkaslumivallia jyrkässä ylämäessä edellään (tiellä) niin että lumi nousi tuulilasille ja perillä piti tulla ulos ikkunasta kun ei ovea saanut auki. Mäessä piti välillä ottaa vähän uutta vauhtia. Ja omineen tuli poiskin. Lunta oli tullu kahdessa yössä yhteensä 60cm. Aikaisemmalla synkrolla ei olisi voinut edes unta nähdä vastaavasta, se oli kiinni heti kun yksi pyörä lipsahti lumelle. Jos sillä nyt ylipäätään pääsi lähtemään ettei ollu pajalla.

Noissa on keskellä ihan normaali tasauspyörästö varustettuna visko luistonrajottimella ja takana on minunkin tiedon mukaan kitka "lukko", mutta varmasti en sano kun akselikoodin viimeinen ei ole numero, vaan kirjain D. Kuka tietää mitä tuo D kertoo, sillä kohtaa on tavannu olla numero?

Tienpäällä yli kaksitonninen kärri kulkee perässä ihan ilman suurempaa hermojen kiristymistä, ykkönen ja pakki on vaan liian pitkät ja ahtaissa paikoissa lumessa kärriä vekslatessa kytkin haisee heti ja sen polttaa helposti. Kannatta kiinnittää kytkimen kuntoon huomiota vaikkei se kai erityisen heikko olekkaan. Ja käätösäde on tosiaan suuri. Muuten en osaa sanoa mitä pitäisi tarkastaa kun ei ole ollut mitään vikaa tähän mennessä. Aina pääsee lähtemään kun on tarvis ja takaisinkin, ja tavaraa on aina auto täynnä, mastoilla kuljetaan ympäri vuoden. Kertaakaan ei ole tarvinnu olla vielä tuon kanssa traktorin perässä kun on vähän järkeä käyttänyt.
TP
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Kaverilla -08 haissi, vakioa suuremmilla pyörillä (koko???) ja voimaa.com tai jonkun viripajan softa, pirun nätisti meni viimekin talvena metästys hommissa vaikka lunta oli paikoin ja paljon! Toki vauhtia oli välillä enempi kun käsiä 8)
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1596
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

tepa78 kirjoitti: 235/75-15 luki tekstissä ja Jousien korokepalat 1,25"
Jos jotakuta kiinnostaa niin suurin muutoskatsastettava rengas korkeudeltaan on 225/70R15 tai vastaava. :(

Yllättäviä etenemistarinoita, mä kun oon kuullu näistä "tasamaalla jumissa" tapauksista vaan. :shock: Mut varmaan tollanen lyhkänen etenee ja ainaski kääntyy paljon paremmin kuin pitkä.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Aika ihme jos ei tasamaalla pääse, missähän välissä vika sitten lienee... On siinä varmaan tonni kuormaa aina päällä, mutta maavara entistä pienempi. Vakiokoon rengastus alla, talvella Hakkikset ja kesällä jotkut.

Voi olla että siinä on asenneongelma kyseessä. Jos tuohon asennoituu niin että se on maastoauto, ongelmia on tottakai luvassa, useimmat ymmärtää että tuo uudempi Haiska ei ole maastoauto. Mutta jos asennoituu niin että se on pakettiauto, ei ole taatusti mitään hätää. Ei kai sillä kukaan offailua edes harkitse?

Vanhaan nelikkohiaceen tuota ei voi verrata, sehän vastasi käytännössä Hiluxia umpikopilla, eli maastoauton alusta ja voimansiirto. Sitä tuo uusi ei edes yritä olla, mutta menee lumessa ja pehmeässä hyvin jos pinta ei ole kovin epätasainen, tai upota niin syvälle että jää pohjasta kiinni. On sillä menty yllättävän pahoihinkin paikkoihoin ja aina tultu poiskin. Välitykset ja kytkin on se suurin ongelma. Erikoinen tilanne sinänsä, synkrossa jousitus oli kieltämättä paljon parempi, mutta ei sillä päässyt tuohon verrattuna yhtään mihinkään kun se veti pahassa paikassa vaan toisella etupyörällä, koneessa kun kierrokset laski alle 1500 sammu kuin olisi avaimesta sammuttanu, ei puhettakaan että kytkintä olisi saanut poltettua. Ja istu siinä kun tatti, ei elettäkään että lähtisi mihinkään. Se oli jostain -98 tai -99, ehkä.
TP
Mikko
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 7:47 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Tulipa taannoin töissä ajeltua sekä pitkällä syncrolla (joku 2001 tai 2002 tdi) ja samana kesänä paljon myös pitkällä 2004 hiacella. Lähes aina oli koukussa 750 - 2000 kg venetraileri. Pokaa saattoi autossakin olla 600+ kg.
Täytyy kyllä tunnustaa että pidin volsusta aika paljon enemmän. Hiacella oli jotenkin oudon vaikeaa pitää tasaista 80, olisi tarvinnut ehdottomasti vakionopeussäätimen. Rupesi nopeuden sahaaminen ketuttamaan oikeasti muutamaan kertaan Helsingin ja inarin välillä. Voimaa oli muuten D4D ssä ihan kohtuullisesti. Hiacessa oli TOLKUTTOMAN suuri kaartosäde. Luiskalle peruuttelu ahtaassa satamassa pitkän kärryn kanssa oli persiasta. Volkkari oli selvästi notkeampi. Volkarin takaperässä oli lisäksi kytkettävä lukko. Eipä siinä, huolisin kyllä samanlaisen hiacen omaan siviiliajooni milloin tahansa.
Vastaa Viestiin