Kuva Kuva

HJ61 Xenon ongelma.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Joona
Viestit: 45
Liittynyt: La Marras 03, 2007 11:17 am
Paikkakunta: Haapajärvi

HJ61 Xenon ongelma.

Viesti Kirjoittaja Joona »

Elikkäs ostin tuossa joulun maissa isäukon hoojiihin xenon sajan jossa on samssa polttimossa pitkät ja lyhyet ja nyt ku ukko oli niitä alkanu kytkemään paikoilleen niin pitkät ei toimi, lyhyet pelaa mutta kun laittaa pitkät niin mitään ei tapahdu. Auton omat lyhyet on kytketty erillisen katkaisijan kautta toimivaksi ja tästä ku näppää niin lyhyet sammuu mutta pitkät eivaan syty. Kellään kokemuksia moisesta propleemasta?? Vuosimalli ´87 (yksillä valoilla, siksi moinen sarja)
Mistä napista?
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

Onko vaikutusta kun ottaa mittaristosta pitkien merkkivalon pois?
Joona
Viestit: 45
Liittynyt: La Marras 03, 2007 11:17 am
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Joona »

Tourinki kirjoitti:Onko vaikutusta kun ottaa mittaristosta pitkien merkkivalon pois?
Miten tämän pitäisi vaikuttaa??
Mistä napista?
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

Lainaus toiselta foorumilta toisen käyttäjän kertomana.
Tuohon ongelmaan liittyen ohessa vakokytkentää valaiseva kuva. Pitkien merkkivalo on kytketty kiinalaisesti, mikä kiusaa jos esim. parannat valoja laittamalla paksummat johdot ja releet. Kun ohjauksen releille ottaa alkuperäisistä johdoista niin merkkivalo ei sitten pala tai se sotkee kytkentää siten että pitkät ja lyhkäset palaa miten sattuu. Merkkivalon kytkeminen suoraan pitkien rinnalle poistaa ongelman ja ei tarvitse viritellä niitä vastuksia.


Melkein selvä kytkentäkaava, toivottavasti tuosta saa selvää...
Kuva

Eli kun pitkät palaa niin merkkivalo saa sähkön lyhkäisten valon langan kautta.
Lyhyet päällä merkkivalon kumpikin pää on maissa ja arvatenkin se ei pala.
Onko ko kytkennällä haettu sitä että kun lyhyet on palaneet niin pitkien merkkivalo ei toimi ja siitä voi päätellä että olisi vikkoo vikkoo vikkoo...
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

ilmeisesti muunnos sarja on ns liikkuvalla polttimolla oleva ? onko varmasti niin että on 24 voltin polttimot,vaikka muuntimissa lukisikin että toimii 12- 32 V niin poltimessa oleva sähkö magneetti härdelli ei sit olekkaan ollut 24V vaan 12 V.mulle itelleni kävi niin viime syksynä että ostin kaverilta H4 muunnos sarjan joka oli ollut 12V järjestelmässä kiinni ja toiminut ihan ok . ja muuntimissa luki kuitenkin 12-32V niin pistin sen hj;hin mut pitkät valot ei kerennyt vaihtuakkaan kun polttimossa oleva käämitys paloi eikä sen takia vaihtanut pitkiä.asia selvisi jälkeen päin kun aloin hommata uusia polttimoita että pitää valita joko 12V tai 24V polttimot näissä 4H tapauksissa
Avatar
Tourinki
Viestit: 56
Liittynyt: La Maalis 21, 2009 3:13 am
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Tourinki »

Mulla kävi vastaavalla tavalla kuin metsäsialla, paitsi se valonvaihtaja rele meni jumiin, jolloin riitti pelkkä herätejohdon kiinnittäminen alkuperäiseen johtosarjaan että pitkät valot syttyivät, vaikkei auto ollut edes käynnissä.
Avatar
Hantuuki
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 10:01 am
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Hantuuki »

omassa -89 61ssä pelaa bi-xenonit ihan ok. ja ei ole enää mikää maa-ohjattu systeemi tässä.
toisinaan toisen polttimo ei meinaa syttyä ollenkaan mutta räppäämällä syttyy.. en sitte tiedä miksi? tästä ei nyt ollu apua alkuperäiselle kyselijälle.. sori
napamutteri-avaimia 54mm
Eissi
Viestit: 49
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 5:51 pm
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Eissi »

tarttis vissiin ottaa valoille herätteet valonvaihtoreleen pohjasta. Siis rele pois ja herätteet sieltä. Eikös sit mahda pitkien merkkivalokin toimia....
~Eissi~
Vastaa Viestiin