Kuva Kuva

turbon asennus 3 B moottoriin

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

siis siinä on 12 voltin laturi ja sähköt ja 24 V salamarauta startti ???

No kieltämättä tommonen ei kyllä käyny mielessäkää 3b koneen yhteydessä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jostain täältä löytyy ohjeet miten muutetaan 24 volttinen startti 12 volttiseksi ja se perustui muistaakseni orkkis päätyyyn ja hiasen/hiluxin sähköosiin...

Jos tarvetta ilmenee ja se on välityksen kanssa se startti.

Laitahan kuvia, koneesta,startista, ja paatista yleensäkkin niin päästään ihmettelemään.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Juu, näinhän se menee. En tiedä kuka on joskus moisen systeemin rakentanut, mutta hyvin on toiminut tähän asti. Ja tuo relehän hoitaa myös sen, että molemmat akut latautuvat. Samaa systeemiä käytetään traktoreissa (ainakin belarus) ja joissakin (vanhoissa?) kuorma-autoissa.
Tuo rele mikä mulla on paikallaan on peräisin mersun 508 autosta. Katsotaan niitä kuvia sitten joskus kun vene on vedessä. (jos taidot riittää... :lol: )
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No jos systeemi muuten toimii niin sitten vaan uutta tai käytettyä salamarautaa tilalle eipä sitä kannata alkaa toimivaa muuttamaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Kylläpä osaa käydä hienosti tuollainen vanha diesel 8) Ja lähtee käyntiin kuin palmun alta. Jos ensiviikolla sais ahtopaine putket ja nippelit kuntoon, niin ei muuta kuin vahat kylkeen ja vene veteen. Todennäköisesti pitää vaihtaa pienempi pakopesä, mutta se saa jäädä ensi talven projektiksi
Kiitos kaikille hienosta ja asiallisesta palstasta. Apua on saanut, vaikka en olekaan "oikea" land cruiser harrastaja :wink:
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ja sitte parit kuvat tähän päätteeksi ku vene on vesillä. Moottorista ja koko komeudesta.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Vene on vedessä ja kaikki muuten ok, mutta kuten vähän epäilin ahtopaineet on aika pienet... 0,4 bar :cry: Pitää kokeilla pienenpää pakopesää ja katsoa jos sais paineet jonnekin 0,7-0,8bar. Voi olla että pelkällä pakopesällä ei saa paineita ylös, mutta kokeilen kuitenkin... :D
niin, ja onhan vielä nämä nippelin säädöt tekemättä...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

voi olla että jos sulla on vakio syöttöpumppu. niin tehot ei enää nouse vaikka ahtopaine nousis... savuaa vaan ja lämpee... joku sovitteli offipalstalla joko B tai 3B moottoriin jonkun jakajapumpun... itte ainakin oon ollu tyyttyväinen ku laitto hyvän pumpun tohon esikammio 2h pataan. ei savuta ja pysyy pakolämmöt kurissa vaikka ahtoja 1,5 ja syötöt säädetty tappiin ammattilaisen toimesta :D
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

vakio pumppuhan tuossa on. En ole vielä kokeillut kaikkia "säätöjä" kohdalleen, mutta alunperin epäilin hieman tuota pakopesän kokoa.
Fööni on aika iso tuohon myllyyn, mutta niin kuuluu ollakin venekäytössä.
Jos tuolla pakopesän vaihdolla ja pumpun säädöillä sais n. 105-110 hv ulos koneesta, niin kaikki olis hyvin... 8)
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

en jaksanut selata koko ketjua läpi....mutta oletko lisännyt pumpusta syöttöä, jos et, niin ei ihme ettei ahda tuon enempää. jos pumppu on vapariasetuksissa ja siihen täräyttää ahtimen niin on välttämätöntä saada lisää soppaa.

syötön määrällä on aivan käsittämättömän suuri vaikutus ahtimen heräämiseen ja ahtopaineiden määrään.
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

pumpusta on syötöt tapissa, mutta se kaasuläpän nipan asento ei vielä ole kohdillaan. Sitten edessä on vielä sopivan potkurin löytäminen... :D
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mites sen säätökalvon jousen kiristys/ venytys???

Jos sitä ei tee niin se jousi ei jaksa työntää syöttöä täysille paineiden kera.

Ja pakerra nuo säädöt kohilleen ennenkuin rupeat vaihtelemaan sitä pakopesää. Jos se puhaltaa vaikka 0.6 baaria ja kulku on parantunu niin se riittää kyllä.

Koska ilmalla se ei kulje, eikä turbokaan pyöri pelkällä ilmalla.

Eli ensin säädöt kohilleen ja sitten muuta jos se ei riittännää.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

kalvo on uusittu ja jousta kiristetty. Sitä nippaa käänsin n. 180 astetta.
Eilen oltiin perheen kanssa ajelulla, huiput oli 21 solmua 8) . Sopiva matkanopeus 16 solmua n. 3100 rpm. Eli en taida tehdä mitään enempää.
Ahtopaineet on n. 0.4 kiloa, joten ei pitäisi koneen hajota. Tämä vauhti riit-
tää oikein hyvin, ei alunperinkään ollut tarkoitus tehdä ohjusta :wink:
Jos paria eri potkuria vielä kokeilis...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

itikka kirjoitti:yksin kun ajelen, niin liukuun nousee ja kulkee 17 kn. Kun on perhettä mukana, vaimo (hyvin kevyt :oops: )ja yksi pikkutyttö, niin ei nouse enää liukuun. Potkurin nousulla ei enää ole vaikutusta, vaan teho loppuu hieman kesken. :lol:
kalvo on uusittu ja jousta kiristetty. Sitä nippaa käänsin n. 180 astetta.
Eilen oltiin perheen kanssa ajelulla, huiput oli 21 solmua Cool . Sopiva matkanopeus 16 solmua n. 3100 rpm. Eli en taida tehdä mitään enempää.
Ahtopaineet on n. 0.4 kiloa, joten ei pitäisi koneen hajota. Tämä vauhti riit-
tää oikein hyvin, ei alunperinkään ollut tarkoitus tehdä ohjusta Wink
Jos paria eri potkuria vielä kokeilis...
No perhana eikös tässä ole jo tapahtunu melko paljon edistystä??

15 prossaa lisää vauhtia ja kun vastukset kasvaa nopeuden neliöön niin kyllä tuossa on jo aika kohtuullinen tehonlisäys...

Noilla kierroksilla alkaa jo syötöt pienentyä ja se tietenkin alentaa paineita. Mites liikkeelle lähdössä eli onko silloin ahtoja enemmän??
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
itikka
Viestit: 66
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 7:55 pm
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja itikka »

Juu, tämähän on ihan hyvä tehon (nopeuden) nousu. Jos lyö kerralla kahvan kaakkoon, niin paineet käy n. 0,5 kilossa. Hevosvoimista ei tiedä, kun veneessä on vähän huono mitata, mutta jos sanotaan kuten rolls-roycellakin... Riittävästi :lol:
Vastaa Viestiin