Kuva Kuva Kuva

Land cruiser 90-sarjan lukot/voimansiirto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

JalmariJ
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Loka 25, 2021 9:44 pm
Paikkakunta: Tampere

Land cruiser 90-sarjan lukot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja JalmariJ »

Terve,

Olen hankkimassa ensimmäistä land cruiseriani ja käyttötarkoituksena olisi metsästys-/metsätyö-/kärrynveto-/harrastusauto. 90-sarjaan olisin päätymässä ja sen pitkä versio dieselinä ja automaattivaihteistolla, tällöin mallimerkintä taitaa olla KZJ95. Myytäviä autoja katsellessa olen huomannut, että voimansiirtoon ja nelivetoon liittyvät kytkimet ovat erilaisia. Osassa autoista löytyy ratin vasemmalta alapuolelta pyöreä kiertokytikin, jossa lukee "diff lock", sillä voi valita asennot "OFF" tai "RR". Osassa tätä kytkintä ei ole. Pikkuvaihdekepistä löytyy kahta variaatioita, ensimmäisessä on asennot LL - N - HL - H ja toisessa L - N - H. Lisäksi joissain autoissa on keskikonsolissa vaakasuuntainen suorakulman muotoinen nappi, hätävilkkunapin alapuolella, jossa on nelivedon symboli, jossa x keskitasauspyörästön kohdalla.

Kysymykseni on siis, että millaisia eri variaatioita 90-sarjaa löytyy nelivedon ja lukkojen osalta ja kuinka näistä napeista ja kytkimistä on pääteltävissä, mikä malli on kyseessä? Tarkoitukseni olisi hankkia maastokykyismmällä voimansiirrolla oleva auto. Kiitos etukäteen vastauksista!
Avatar
jpesala
Member
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Re: Land cruiser 90-sarjan lukot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja jpesala »

LL=lowlock N=neutral jakolaatikko vapaalla HL=highlock H=high ja jatkuvaneliveto. Tässä asennossa kun nostat minkä tahansa pyörän ilmaan niin auto ei liiku. Kaikki voima karkaa ilmassa olevan pyörän kautta. Nyt sitten lukitset välitasauspyörästön HL asentoon ja sinulla vetää 2 pyörää . Edessä jompikumpi ja takana samoin. Takatasuspyörästön lukko toimii ainoastaan L tai LL asennoissa. Edellyttäen, että lukkomoottori ei ole syöpynyt puhki.Nyt sinulla vetää 3 pyörää. Etutasauspyörästössä ei ole lukkoa. L=low N=neutral ja H=high tässä mallissa erillisellä välitasuspyörästön lukkonapilla lukitaan välitasauapyörästö. Ja taas sinulla vetää 2 pyörää ja sitten taas takaperän lukolla L asennossa 3 pyörää vetämään.
t.jp
BJ-40 räpeltämätön
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Avatar
jpesala
Member
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Re: Land cruiser 90-sarjan lukot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Siis takatasauspyörästö lukitaan aina erillisellä napilla . LL ja HL lukitsee ainoastaan välitasauspyörästön.
t.jp
BJ-40 räpeltämätön
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Avatar
jpesala
Member
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Re: Land cruiser 90-sarjan lukot/voimansiirto

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Ihmeellistä sian saksaa tullu tonne kirjoitukseen . Lukitset välitasauspyörästön HL asennolla, nyt sinulla vetää 2 pyörää. näin siinä piti lukea.
t.jp
BJ-40 räpeltämätön
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Vastaa Viestiin