Kuva Kuva

Epätoivoinen projekti alkaa....

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Tuohan näyttää todella hyvältä!!!!

Millaiset kokemukset? Oletko rymynnyt jo maastossa noilla kierrejousilla???
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Tero
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:51 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

BJ40 Etupään kierrejousitus.

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ajoltaan BJ "rauhoittu" ei ole enää sellainen uratutka mikä oli ennen muutosta,ja tarkoitus olisi mennä Lauantaina 29.1.2005 Nokialle testaileen ajo-omituisuuksia metsässä ;-) ,mutta mitä tallilla on tullu tunkkien kanssa kokeiltua niin ulosjoustoa tuntuisi olevan enemmän,mutta senhän näkee sit lauantaina että oliko muutos myös metsäajossa parempaan suuntaan.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

En tarkoittanutkaan etteikö myös pakettiautoihin pätisi muutosprosentit, muutenhan kaikki koijarit ajelisivat uudenkarheilla vm. 82 farmarimersuilla, mutta otteeseen niitä ei samalla tavalla merkitä. Asiantuntevampaa kommenttia on mahdollisesti saatavilla... tämä perustuu vain konttorilta saatuun vastaukseen jonka sain kun kävin kyselemässä auton muutoksista.

Enpä sitten ehtinyt tänään soittaa Toyota-infoon, kokeilen huomenna uudeelleen jos sattuisin kotiutumaan ennen neljää. Periaatteessahan akselivälin muuttamisen ei tosiaan pitäisi olla ongelma, mutta jos oikein pilkkua viilataan niin:

"... LJ70 ja LJ73 ei ole samaa mallisarjaa. Eli akseliväliä ei voi muutella ihan noin vain. Sama BJ40/42:n ja 43:n välillä. Tai onhan ne kun käyt Jojotalta hakemassa paperin että on ne J7-mallisarjaa, eli yhtä ja samaa. Siihen asti virkaintoinen katsastusmies tuijottaa vaan omaa monitoriaan ja tuumaa että eipä natsaa (mokomat yli-innokkaat tyyypittäjät siihen aikaan keksineet kaikille oman tyypin)."

Ja totta, tukivarret menevät akselimassojen mukaan, jolloin LJ-70:n takatukivarret kelpaavat myös BJ:n alle, tosin koko auton muuttamista varten pitää tietysti löytää kaksi purkukuntoista LJ:tä.

Mitä Tero maksoivat LJ:n jousilautaset Toyotalla? Näyttivät ihan siltä kuin olisivat olleet pakasta vedetyt.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

FJ:n vanhemmat bensakoneet on 3,9 litran suoria kutosia ja uudemmat 4,2 litran kutosia. Muistaakseni uudempien tehoiksi ilmoitettiin 135 hv:ta.
Tätä vertailukohtaa vasten ei ole ollut ongelmia vaihtaa HJ:n konetta BJ:n koneen tilalle.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

JF:Älle tiedoksi että Yhtälailla Pakuihin merkitään otteeseen muutosprosentit kuin henkilöautoihin....
en nyt muista sitä tarkaa Prosenttimäärää olisko ollu 13% ja jos sen yli on muutokset niin ne merkitään otteeseen "Vaihdettujen osien määrä XXX %"
Tero
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 8:51 am
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ainoa mitä tossa mun projektissa on uutta on ainoastaan jouset ja kiinnikkeet.
Avatar
tare
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:29 am
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja tare »

mun bj:ssä on hj60-89 tekniikka
ja otteeseen tuli merkintä vaihdetuista osista = vaihdettujen osien määrä 32%

täytyy vielä tarkastaa noi osat mitä otteessa on, kun menee tallille

ainoa ropleema katsastusmiehen kanssa tuli etujarrujentehon riittävyydestä(rummut). sain toyota-infosta lapun joka oli varaosakirjasta kopio ,rummun osanumero=ja mihin autoihin ne käy (bj/fj) , muuta ropleemaa ei ollut katsastuksessa
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Noita eri moottorien teholukuja löytyypi täältä:
http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... serie=alle

BJ 7# sarjaan löytyy se turbotettu 3B kone teholtaan jotain 124hv.
Joissakin tapauksisahan kyseistä moottoria voidaan käyttää vertailumoottorina....
Akselit ja jarrut ovat samat tietyissä malleissa.
Korjatkaa mikäli olen täysin väärässä!!
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei voida pitää vertailumoottorina koska sitä ei ole BJ / FJ 4X mallisarjassa ikinä ollut .vertailu moottorina voidaan pitää ainoastaa SAMAN mallisarjan sisällä olleita moottorivaihtoehtoja.
eli FJ40 mallin bensa moottoria / BJ42 mallin dieselmoottoria
Avatar
BJ40
Viestit: 184
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 2:39 pm
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja BJ40 »

Jos sitä jakolaatikkoa olet hukkaamassa, otappas yhteyttä niin hierotaan kauppaa.

050-5848745

Janne
SLCK #203
-Janne-
SLCK #203
Bj40 -77, Fj40 -68, Hj-60 -85, CJ-5 -68
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Projektini edetessä tiedän mitä osia jää ylimääräiseksi... Laitan listan ylijääneistä osista tänne sivustoille...

Tällä hetkellä en vielä tiedä mitä osia tulee myyntiin...


Noh...

Projekti etenee... Sain tilattua tänään kierrejousitarvikkeita autooni... Eli tulossa on rangen sekä defenderin etupään tukivarret & tukitangot & puslat... Nähtäväksi jää miten noista saa jousituksen tehtyä... Jousia ja iskunvaimentimia en vielä ole tilannut koska en tiedä minkä mittaisia niiden on syytä olla... Mittaa en taas tiedä ennen kuin saan tukivarret jotta pääsee mallintamaan ne catialle ja tekemään liikeratalaskelmia...

Moottorin muutoskatsastushommaa en ole vielä kerinnyt viedä eteenpäin (en ole soittanut vielä sinne Toyota infoon).

Seuraava steppi on käytännössä ottaa ajoon vanha sotaratsu HJ60 jotta pääsee purkamaan akseleita irti tuosta HJ61:sestä. Akselit joutuu pesukoneen kautta purkuun ja tarkistukseen... Katsotaan laakerit, vaihdetaan välityksiä, tasauspyörästön lukitusmekanismin (sen vaijerivipuhässäkän) korvaaminen paineilma sylinterillä... jaja.. ainiin... olkatappikulman muutos etuakseliin (kunhan saan liikeratalaskelmat tehtyä).

Käpälät jo suorastaan "kutisee" päästä purkamaan ja pajottamaan autoja... Lienee kuitenkin syytä muistaa että hyvin suunniteltu on enemmänkin kuin puoleksi tehty eikä ajatuksissa ollut alkaa kasaamaan alustaa tms. ennenkuin kaikki osat on mallinnettu, lujuuslaskettu ja simuloitu koneella... Näin voi hieman minimoida virheitä..

... jatkoa seuraa
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Erno Kilpeläinen kirjoitti:Noh...

... jatkoa seuraa
Mielenkiinnolla odotellaan...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

riittääkö defenderin tukivarsissa kantavuus ?
Itse katsastin BJ:n LJ:n takatukivarsilla ja jousilla
Niissä riittää kantavuus :-)
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Pikaisten tiedustelujen pohjalta vakuutettiin että kantavuus riittää...

Aluksi olin ostamassa rangen takapäätä, mutta hieman huoletti siinä se pallonivelhässäkkä. Ei sen toimivuus vaan se että miten sen saa sovitettua HJ:n akseleihin.... Joten päädyin tämmöiseen ratkaisuun...

Jos ratkaisu osottautuu huonoksi niin tietääpähän muut varoa... Ja ainahan voi ostaa sen rangen takapään ihmeteltäväksi...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

se kantavuus selviä helposti.menee esim rooveria myyvään liikeeseen ja pyytää nähtäväksi sellaisen auton REK.otteen

Tai kysyy katsastus konttorilta kyllä ne yleensä sanoo sen tiedon.
Vastaa Viestiin