Sivu 2/2

Lähetetty: Pe Syys 21, 2012 4:38 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Jotensakin äkkiseltään näyttäisi olevan HJ60 kaavio... BJ46 1983 mallista olisi kaava jossain korjaamomanuaalissa mutta netistä kaivamalla jne. ei löydy... jos vahingossa löytyisi sieltä sun kätköistä :?

Jokatapauksessa näyttää vahvasti siltä että alan repimään pressuja BJ:n päälle talvea vasten ja kattelen löytyykö keväällä inspistä... Ei katsasteta sitten ku ei katsasteta :evil:

Tojota ei enää myy tota moottoria tihkumalliseen. Varaosanumero olis kuulema 84652-60330. Joku jokohamahumahuta puulaaki möis tota mutta ei tiä virmasta mitään ja veroineen toi moottori on ihan V...n kallis.... suomen hinta olis ollu 229 €... mut ku ei ole hyllyssä eikä missään niin ei...

Vielä olen saamassa pari kuvaa moottorin johdotuksista.... moottorikin olis kiva saada.... maksan Pe...le vaikka satasen kunhan saan just tohon malliin häsätyn moottorin...

Aikaa on nyt kulunut liikaa dusatessa. Jatkan taloremppaa ennenkuin rojut jäätyy maahan kiinni.

Ei vituta yhtään piste com....

Lähetetty: Pe Syys 21, 2012 5:42 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Latasin vielä kolme kaaviota,noista kirjoista PITÄISI löytyä bj42:sen kaaviot mut ei löyty,hyppää suoraan hojariin,
Käviskö?
FJ40&43
BJ60&hj60
FJ60
FJ40 USA canada series
BJ40 usa/kanada
FJ60 usa/kanada
BJ60 usa kanada

ja se skanattu pitkä kaavio on bj40/43 ja hj47 kaavio.

Lähetetty: Ma Syys 24, 2012 11:56 am
Kirjoittaja Radis
Notuota, yleismittari tai valokynä auttaa....

Aukase moottori, ja katso / mittaa mihinkä johtoon kukin hiili liittyy.

High speed- hiili ja sen vieressäoleva hiili ovat plus hiiliä, sitten se vastapuolellaoleva hiili on maahan kytkettävä hiili.

Mittaa auton johtosarjasta maata vasten käyttökytkintä käyttämällä, mihinkä johtoihin tulee plussat. Low speed plus kytketään täysin vastakkain maan kanssa olevalle hiilelle. ja hihg speed plus sille plus-hiilen vieressäolevalle hiilelle.

Ilman tihkukytkintä: johtosarjanssa tulee maa

Tihkukytkimellä: maa tulee rungon kautta, ja tihkukytkimettömän maa-paikassa onkin tihkukytkimen plus.

=> Pinnijärjestys liittimen rungossa saattaa olla eri.

Moottorin vaihteen likukytkimet on myös kytketty näissä kahdessa mallissa eri tavalla. Niiden vertailua varten olis hyvä olla kaksi mallia purettuna rinnakkain... Kytkinliuskoille meneviä johtoja voi joutua järjestelemään uudestaan.

Kokeile moottoriasi niin että kytket maa ja + hiilin virta, jos moottori toimii, mittarin avulla kyllä nuo kytkennät kyllä selviää.

Liittimen rungosta irtoaa johdot liitinosineen irti, kun työntää ohuen puikon (esim parsinneulan) sopivaan kohtaan. Näin johtojen asemaa voi vaihtaa liitinrungossa.


Itsellä BJ:ssä HJ61 johtosarja. Kytkin tihkukytkimettömän moottorin, tihkukytkimelliseen johtosarjaan ylläkuvatulla tutkimuksella. Aikaa tuohon tuhraantui 4 tuntia....

Lähetetty: Ke Loka 03, 2012 4:58 pm
Kirjoittaja SuurSyömäri
Joooooooooo.... Yx piuha maahan lisätty ja taas myörii niinku vanha piika hulluilla päivillä. 8) Joka tapauksessa viriviri on ny sellaane että peuhaa tihku ja eka nopeus. Kakkosta ei saa näillä virityksillä vielä vörkkiin. Joka tapauksessa josko nyt näyttäs siltä että metallirovio lähtis kohti katsastus konttoria :)

Lähetetty: Ke Loka 03, 2012 9:53 pm
Kirjoittaja bj45lava
Pikkujouluihin ei siis ole kohta kuin yksi kulkuneuvovaihtoehto...

Lähetetty: To Loka 04, 2012 8:21 pm
Kirjoittaja Radis
Kytkentä mulla näin

Kytkentäliuskat:

Moottorista päin katsottuna uloin nasta: sininen moottoriin, maa runkoon
Keskimmäinen nasta: Sinimusta johto johtosarjaa kohti
Moottoria lähin nasta: Sininen johto johtosarjaa kohti

Moottorista ulos: sinivalkoinen ja sinipunainen

Liittimessä johdot (ensin moottorilta ja sitten johtosarjasta):

Sinimusta => Sininen
Sininen => Sinivalkoinen
Sinipunaininen => Sinipunainen
Sinivalkoinen => Sinimusta

Sitten tuon jälkeen on vielä uusi liitin johon en päässyt käsiksi. Siinä saattaa olla eri järjestys.

Lähetetty: To Loka 04, 2012 8:52 pm
Kirjoittaja Radis
Jatkoa edelliseen

Eli siis tuo mun kytkentähän on melkein kuin tuossa ykkösivulla olevassa FJ40 kaaviossa.

Aiona missä olen saattanut vaihtaa paikkoja liitinrungossa on järjestyksissä:

Sinimusta => Sininen
Sininen => Sinivalkoinen

Eil mahdollisesti pitää kytkeä:

Sinimusta => Sinivalkoinen
Sininen => Sininen

Kannattaa kuitenkin kokeilla ensin ilman noita jälkimmäisiä kommentteja...