Kuva Kuva

Hj 60 vapariin lisääpöhnää

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Hantuuki
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 10:01 am
Paikkakunta: Nurmo

-

Viesti Kirjoittaja Hantuuki »

Kannattaa ajella sitten 0,5 ahdoilla niin ei tuu pumpun kanssa ongelmia.
Ja riittävän voitelun takaamiseksi kierrokset siinä 2tuhannes..
Kierre on 1/8r sielä öljympainemittarin reiäs, siitä haaroitat turbolle
napamutteri-avaimia 54mm
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Töitten jälkeen pääsen kokeileen toimivuutta. Pitääkö siihen letkuun missä on se käännettävä nippa, tehdä myös reikä? Mitä ongelmia tulee jos ahdot on yli 0,5 bar? Tein itse esiohjatun paineensäätö/rajoitin venttiilin painepuolelle. Saa nähdä miten toimii.
HJ: Arkeen ja juhlaan
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

jos sen nipan kääntää niin ei välttämättä kannata enää reikää tehdä! tulee kaasusta on/off tyylinen! eli kiihtyy tai himmaa kokoajan, ja tasakaasua ei löydy!

yli0,5 ahdoilla ei oikeen se kierrosrajoitin pelaa! olen itte käyttänyt kyllä noin 1barahtoja ja hyvin pelaa! kulutus vaan on noin 15-16l satkulle!
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

15-20l siinä menee mun ajoilla ilman turbookin. 61 mikä mulla on ei vie kuin 11 l. Luulisin että se kulutus ei kasva enää kovin paljon turbon laiton jälkeen. Kiitos vinkeistä. Ilmoittelen miten se alkaa pelittään , kun ehdin koneelle.
HJ: Arkeen ja juhlaan
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

valtatie kirjoitti:15-20l siinä menee mun ajoilla ilman turbookin. 61 mikä mulla on ei vie kuin 11 l. Luulisin että se kulutus ei kasva enää kovin paljon turbon laiton jälkeen. Kiitos vinkeistä. Ilmoittelen miten se alkaa pelittään , kun ehdin koneelle.
Kulutushan pienenee turbon asennuksen jälkeen kun hyötysuhde kasvaa....
railai at surffi.net
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

0.8 ahtaa. Ei pääse oikein kokeileen kun loppuu piha kesken. Naapuritkin rupes aktivoituun kun koeponnistelin 70cm daunpaipilla. Sorapiha vaatii nyt lanaa. Maanantaina vois laittaa liikenteeseen , niin pääsis sinne valtatielle. Pakopaine käy aika korkealla ilman kuormaa poljettaessa 1bar onko normaalia? Lyhyen kokeilun perusteella tehot liisääntyi reilusti. Nopealla puolen 1 vaihteella kun tyhjäkäynniltä polkas niin alkoi pyörimään turhaa. ennen ei muuta kuin ääni muuttunut.
HJ: Arkeen ja juhlaan
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Luigi81 kirjoitti:
valtatie kirjoitti:15-20l siinä menee mun ajoilla ilman turbookin. 61 mikä mulla on ei vie kuin 11 l. Luulisin että se kulutus ei kasva enää kovin paljon turbon laiton jälkeen. Kiitos vinkeistä. Ilmoittelen miten se alkaa pelittään , kun ehdin koneelle.
Kulutushan pienenee turbon asennuksen jälkeen kun hyötysuhde kasvaa....
Ja kasvaa ainakin aluksi saman verran kun on kivaa...

Ja tuo pitää paikkansa täysin koneessa jossa ei ole kaasu läppää.
Kun taas kaasuläppä kone toimii osakuormalla imumoottorina.

Mutta omassa bj:ssä kulutus pieneni jotain litran pari ahtimen asennuksen jälkeen.

Jonkin aikaa tuli ajettua hieman ahtaalla vaimentimella,ja ihmetytti
ahtopaineiden lasku(normaali 0.6 80 km/h ja putosi 0.5)
Samaan aikaan meni dieseliä normaalia enemmän.

Sitten paloi pakosarjan tiiviste,ja viittä sekunttia vaille koko bertta,ja syyksi paljastui juurikin tuo äänenvaimentaja sen vaihdon jälkeen tehot palasivat ja kulutus asettui taas "normaaliksi" 11-12 l/100 km
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Hantuuki
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 10:01 am
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Hantuuki »

Omassa hjssä tippui kulutus aika reilusti noin kolmisen litraa...
Itse en nippoja käännellyt vaan laitoi "turboruuvin" yläpuolisen letkun väliin
siitä sopivasti säätämällä haluttu paine-ero letkujen välille
napamutteri-avaimia 54mm
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

valtatie kirjoitti:0.8 ahtaa. Ei pääse oikein kokeileen kun loppuu piha kesken. Naapuritkin rupes aktivoituun kun koeponnistelin 70cm daunpaipilla. Sorapiha vaatii nyt lanaa. Maanantaina vois laittaa liikenteeseen , niin pääsis sinne valtatielle. Pakopaine käy aika korkealla ilman kuormaa poljettaessa 1bar onko normaalia? Lyhyen kokeilun perusteella tehot liisääntyi reilusti. Nopealla puolen 1 vaihteella kun tyhjäkäynniltä polkas niin alkoi pyörimään turhaa. ennen ei muuta kuin ääni muuttunut.
Ei olisi hyvä että pakopaine on isompi kuin ahtopaine, jostain ahdistaa..
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Ahistaa tietysti lopussa, mutta haittaako ja saako ajaa tavallaan "seinää vasten vai pitääkö pakosarja tehdä uusi tai rajoittaa paineita. Särkyypikö se kohta?
HJ: Arkeen ja juhlaan
Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? »

valtatie kirjoitti:Ahistaa tietysti lopussa, mutta haittaako ja saako ajaa tavallaan "seinää vasten vai pitääkö pakosarja tehdä uusi tai rajoittaa paineita. Särkyypikö se kohta?
Ainaki pakoputken alun virtaavuus on ratkaisevaa pakopaineiden kannalta, jos kunnon ahtoja haluaa pitää niin olis ainaki puoleenväliin autoo hyvä mennä heti 3" putkella, sen jälkeen alkaa olla jo sen vertaa jäähtynyttä kaasu että mahtuu vähä pienemmästäki putkesta ;)
Pakosarja ei ehkä ole yleisin kohta missä ensimmäisenä ahdistaa.. Tietysti jos ahtimen pakopesä on järjettömänpieni niin pakopaineita ei saa reilummilla ahdoilla oikein millään kuriin..

Liiallinen pakopaine nostaa lämpöjä jne. joka rikkoo luultavasti ensimmäisenä kansipahvin pidemmässä vedossa..
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Putki on 76,jotain mm. hst putkea 70 cm. Turbolta alas. Sen ei pitäis kuristaa. Lopun ahistuksella tarkoitan että kun vedättää pitkään , niin ennen vaihtamista isommalle vaihteelle pakopainetta on se 0,8bar.-1,2bar.
Omatekoinen dumppi toimii yllättävän hyvin. Kun sen sai tehtyä ja kokeiltua, niin mielenkiinto taas lopahti koko projektiin. Aina sama homma kun mahdottomat on tehty ja loppu olis sitä pikku näpräystä mihin ei menis paljoakaan aikaa niin ei kiinnosta enää.
HJ: Arkeen ja juhlaan
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Toimii

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Hj pelaa loistavasti. 1500 kierrosta maantie ajossa ja paineet 0,4 -0,5 bar. Kytkin alkaa luistamaan suuremmilla ahdoilla. Maastossa toimii hyvin, alakierroksilta asti löytyy vääntöä. Ilman vauhtia voi lähteä nousemaan mäkeä teho riittää jopa pykältää isompaa vaihdetta. Valtatiellä voi päästellä jopa viitosella ja hyvin jaksaa, ei vain tohdi ajaa niin lujaa kuin se kulkis. Uudet välitykset on tulossa akseleihin ja hj 61 lukko murikat. Pöhnää tuli lisää ja riittävästi KIITOS KAIKILLE. Otsikon mukaiseen tavoitteseen päästiin.Pitää taas kysellä neuvoja, kun aloittaa korin katkaisun, panssaroinnin, tankin siirron, rungonkorjauksen yms.
HJ: Arkeen ja juhlaan
-Epeli
Viestit: 39
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 11:13 pm
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja -Epeli »

Minkä ahtimen laitoit kun noin hyvin pelaa? :P
valtatie
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 12:40 pm
Paikkakunta: Kns

Ahdin

Viesti Kirjoittaja valtatie »

Ahdin tuli offipalstalaiselta turpokorjaajalta. Kasattu ja sorvattu eriosista. Likelle samat mitat kuin HJ61 ahdin. Jotain eroa oli pesissä tms. En ahtimista paljoa ymmärrä. Pääasia että toimii hyvin. Dumpin tulppasin niin paremmin toimii. Ylimääräiset ahdot menee nyt läpän alle imusarjaan. En tiedä vielä haittaako? Syöttöä pitäisi saada yli 0,5 bar ahdoille lisää. Kiihtyy hyvin melkein max ahtoihin saakka, sitten notkahtaa. Aivan kuin loppuisi ruoka?
HJ: Arkeen ja juhlaan
Vastaa Viestiin