Sivu 12/17

taas kerran

Lähetetty: To Helmi 18, 2010 9:58 pm
Kirjoittaja kiituri
taas on yksi hdj pelastettu varmalta tuholta.
avasin ostamani hdj:n öljypohjan vaikkei pirssilläni ole ajettu kuin 603tkm
ja kaikesta päätellen laakerit oli jo kertaalleen vaihdettu.
silti nämä laakerit olivat pahimpien näkemieni laakereiden näköisiä.
että kiitokset menee timop:lle ja tälle foorumille jolle eksyin :lol:

ensi yön nukun paremmin.

käyntiääni tuntui hieman tasaisemmalta laakerin vaihdon jälkeen.

kuvia olisi kun jollain opilla saisi tänne.

Jälleen täpärä pelastus..

Lähetetty: To Maalis 04, 2010 6:36 am
Kirjoittaja andycruiser
Onneks ei lähetty vetämään vaunua askolaan viime viikonloppuna..

Suuret kiitokset palstalaisille ja Timop:lle.

Kuviakin otin muutaman, en tosin tänne osaa laittaa, mut tuonne sain :oops: =>http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2817

huhhuijaa

Lähetetty: To Maalis 04, 2010 4:50 pm
Kirjoittaja kiituri
olipas sullakin päässy laakerit jo jatko ajalle...

mulla oli myös neljä ylä puolista lähes yhtä huonosssa hapessa kuin tuo sun pahin laakeri.

Lähetetty: To Maalis 04, 2010 7:39 pm
Kirjoittaja epe
pitiköhän lähtee jo yöllä purkamaan pohjaa auki ku nui hirveitä kuvia näkkee.... paljokos noi laakerit kustantaa

suosittelen

Lähetetty: Pe Maalis 05, 2010 11:14 am
Kirjoittaja kiituri
laakerit timop:ltä noin 70€ ja 9,5€ moottorisilikooniin.
sitten vaan reipasta remonttimieltä ja aikaa.
ihtellä meni koko päivä kun samalla korjasin vakaajan kumit jotka oli hävinnyt kokonaan ja öljypohjaasa oli kierteet väännetty sileex nii meni niissäki oma aikansa ja myös umpijäisen auton sulattamisessa että löysi koko öljypohjan.

Lähetetty: Pe Maalis 05, 2010 9:18 pm
Kirjoittaja komk
Onko nyt tutkittu miten uudet laakerit keatää ajua vai onko näissä pannuissa vaivana jotain muuta eli öljynkierto ongelmia tai jopa alimitoitusta kiertokangissa?

Lähetetty: Pe Maalis 05, 2010 10:39 pm
Kirjoittaja Hilari
komk kirjoitti:Onko nyt tutkittu miten uudet laakerit keatää ajua vai onko näissä pannuissa vaivana jotain muuta eli öljynkierto ongelmia tai jopa alimitoitusta kiertokangissa?
väittäisin, että on vähän huonoilla laakereilla lähtenyt tehtaalta nämä koneet maailmalle, mutta ehkä tuossa alimitoituksessakin on vähän perää, traktorin moottori, joka on kasattu henkilöauton sisuskaluilla :lol: siksi se vaatii aina joskus laakerin vaihtoa... :D

niin

Lähetetty: La Maalis 06, 2010 7:46 am
Kirjoittaja kiituri
kun laakerien kulumista katsoo niin ei minun mielestäni öljyn vähyys ole syynä kun lähtee pinta irti tuollalailla palasina/syöpyy.
kaikissa entisissä moottoreissa mitä olen aukonut laakerit kuluu tasaisesti.
siihen asti kun lähtevät liikkeelle ja menevät päällekkäin.

ilmeisesti nää uudemmat punametallilaakerit mitä sinne laitetaan tilalle pitäis kulua niinkuin laakereiden pitääkin.
-vai onko joku saanut punametallilaakerit kulumaan hdj:ssä vaihtokuntoon ja minkä näkösiä ne oli?

mun moottoriin oli vaan vaihettu joskus sellaiset alkuperäiset eko laakerit joista puuttuu jotain tinaa tai muuta tarpeellista ainetta kestääkseen.

Lähetetty: Ti Maalis 09, 2010 11:26 am
Kirjoittaja timop
Eihän noista punametallisista varmasti voi sanoa muuta kun että ne on vahvempia kun alutina- seokset. Kestääkö nekään sitten ikuisesti tuossa koneessa?

Punametallisissa tulee melko nopeasti näkyviin punametalli, joka on varsinainen laakerimateriaali, ohuen laakerin mukautumiseen tarkoitetun lyijykerroksen alta, mutta se ei ole merkki varsinaisesta kulumisesta.

Noiden alkuperäisten laakerien noin heikko kestävyys on kyllä arvoitus. Varmaa on, että voitelun puutteesta ei ole kyse. Ainoa öljyyn liittyvä selitys voisi olla jonkinlainen kavitointi tai kiehahtaminen paineen alla, joka irrottaa laakerimetallia aikaa myöten. Tai sitten öljyn pintapaine vaan yksinkertaisesti kasvaa käytetylle laakerimateriaalille liian suureksi. Kumpaankin voisi edesauttaa laakerin alimitoitus?

Tai voiko syynä olla moottorirakenteessa mahdollisesti tapahtuvat hallitsemattomat ylimääräiset värähtelyt? Paha mennä sanomaan.

Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään HDJ:n ongelma, on vastaavaa muissakin merkeissä ollut.

Lähetetty: Ma Maalis 15, 2010 6:08 pm
Kirjoittaja psk123
No niin tulipa vaihdatettua laakerit (autolla ajettu vajaa 180tkm) ja laakerit tämän näköiset
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: To Maalis 18, 2010 11:29 pm
Kirjoittaja metsäsika
kylläpä oli laakerit vaihon tarpeeessa koneella ajettu mukamas 307tkm (saksan tuonti ) ja laakerit olivat yhtä hyvät kun nuissa edellisissä kuvissa.
kiitos timop:lle laakereista

terv. timppa/iisalmi

Lähetetty: Pe Heinä 02, 2010 11:33 pm
Kirjoittaja Mika.T
Käytin kans perjantaina öljynvaihdon yhteydessä öljypohjan uudesta tulokkaasta pois.

Kaikki kiertokankien laakerit olivat täysin virheettömässä kunnossa.
Tosin laakerit on vaihdettu joskus mutta en tiedä koska.

Mittarilukema hdj:ssä 451tkm

Kaikki liuskat olivat kuvan mukaisessa kunnossa.
Kuva on kolmosen yläpuolisesta liuskasta.

Kuva

Laakerin pinnassa näyttää näkyvän tuollaisia epämääräisen suuntaisia "naarmuja" Ne ovat sormella pyyhkäisyn jlk jääneitä öljyrantuja.

Lähetetty: Su Heinä 04, 2010 2:48 pm
Kirjoittaja Jappi
timop kirjoitti:Eihän noista punametallisista varmasti voi sanoa muuta kun että ne on vahvempia kun alutina- seokset. Kestääkö nekään sitten ikuisesti tuossa koneessa?

Punametallisissa tulee melko nopeasti näkyviin punametalli, joka on varsinainen laakerimateriaali, ohuen laakerin mukautumiseen tarkoitetun lyijykerroksen alta, mutta se ei ole merkki varsinaisesta kulumisesta.

Noiden alkuperäisten laakerien noin heikko kestävyys on kyllä arvoitus. Varmaa on, että voitelun puutteesta ei ole kyse. Ainoa öljyyn liittyvä selitys voisi olla jonkinlainen kavitointi tai kiehahtaminen paineen alla, joka irrottaa laakerimetallia aikaa myöten. Tai sitten öljyn pintapaine vaan yksinkertaisesti kasvaa käytetylle laakerimateriaalille liian suureksi. Kumpaankin voisi edesauttaa laakerin alimitoitus?

Tai voiko syynä olla moottorirakenteessa mahdollisesti tapahtuvat hallitsemattomat ylimääräiset värähtelyt? Paha mennä sanomaan.

Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään HDJ:n ongelma, on vastaavaa muissakin merkeissä ollut.
Jossain kirjallisuudessa olen nähnyt kyseisen ilmiön selitykseksi laakerimetallin väsymisestä johtuvan haurastumisen.Ilmeisesti ainakin hetkelliset paineet laakerimateriaaliin nähden käyvät liian kovaksi.

Lähetetty: Ma Heinä 05, 2010 11:13 am
Kirjoittaja Hessu
Oletteko tasapainotelleet hodarin moottoreita ja millaisia epätasapainoja sieltä on löytynyt?

Lähetetty: Ke Heinä 07, 2010 7:44 pm
Kirjoittaja Tommo__79
Hessu kirjoitti:Oletteko tasapainotelleet hodarin moottoreita ja millaisia epätasapainoja sieltä on löytynyt?
eiks se sillo ravistais jos olis epätasapainos?