Hj 60 vapariin lisääpöhnää
Valvoja: Käyttäjä
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
- Paikkakunta: parkano
Eli miten olit toteuttanut sen nippelin kääntö/reikä systeemin?
Ja jos ahtin koko on tarkalla eli pieni eli toimii hyvin pienillä kierroksilla,niin saattaa olla että yli kilon paineilla rupeaa ahdistamaan jo niin paljon että puutuu sen takia.
Esim. oma bj toimii hyvin vielä kilolla,ja 1.2 baaria niin rupee jo selkeesti puutumaan.
Ja käytännössä parhaat vedot on 0.8-1.0 bar paineilla. n.1600 -3000 rpm
Ja jos ahtin koko on tarkalla eli pieni eli toimii hyvin pienillä kierroksilla,niin saattaa olla että yli kilon paineilla rupeaa ahdistamaan jo niin paljon että puutuu sen takia.
Esim. oma bj toimii hyvin vielä kilolla,ja 1.2 baaria niin rupee jo selkeesti puutumaan.
Ja käytännössä parhaat vedot on 0.8-1.0 bar paineilla. n.1600 -3000 rpm
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
NIPPA
Nippa on käännetty imusarjasta muuta en osannut sille tehdä. Olisiko vielä jotain pitänyt ?
HJ: Arkeen ja juhlaan
Ei mutta kannattaa käännellä sitä nippaa aavistus suuntaan ja toiseen ja etsiä oikea paikka missä on paras veto.Itellä on se nippa tehty itse ja nostettu n.10 cm ylemmäs paineputken mutkaan,vaikutti muistaakseni johonkin.
Myös sitä säätö kalvon jousta kannattaa venyttää.
Ja paineet kannattanee rajoittaa siihen 0.8-1 baaria koska enemmistä ei ole hyötyä jos ei ole soppaa.
Ja johtuen juuri tuosta syöttöpumpun rakenteesta ja siitä että kaikilla laitteilla no jo ajettu 500000 km,ja mm.keskipako säätäjä alkaa olla väsynyt,ja systeemi laitetaan toimimaan tavallaan "väärin" ,niin tuo vääntö,ja tehokäyrä on jokseenkin terävä huippuinen.
Ja viimeisenä vaihtoehtona tuo pemaripojun lanseeraama syöttöpumppu swappi.
Myös sitä säätö kalvon jousta kannattaa venyttää.
Ja paineet kannattanee rajoittaa siihen 0.8-1 baaria koska enemmistä ei ole hyötyä jos ei ole soppaa.
Ja johtuen juuri tuosta syöttöpumpun rakenteesta ja siitä että kaikilla laitteilla no jo ajettu 500000 km,ja mm.keskipako säätäjä alkaa olla väsynyt,ja systeemi laitetaan toimimaan tavallaan "väärin" ,niin tuo vääntö,ja tehokäyrä on jokseenkin terävä huippuinen.
Ja viimeisenä vaihtoehtona tuo pemaripojun lanseeraama syöttöpumppu swappi.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
läppärunko
Onko kukaan kokeillu laittaa läppärunkoa turbon imupuoleen? Voisko toimia? Vai kokeilenko ja pakotan toimimaan jotenkin. Jos siirtää sen nippa letkun turbon imupuolelle, niin paljonko varaan naftaa, öljyä ja varaosia koekäyttöön. Pumpun sielun elämä on mulle vielä tuntematonta aluetta, joten pitää kysellä tyhmiäkin välillä. Taitaa olla viisain tyytyä tuohon malliin mikä jotenkin toimii.
HJ: Arkeen ja juhlaan
Sen läppä rungon voi siirtää sinne imu puolelle jos on semmonen turbo joka sietää alipainetta,mutta siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä.
Eli kaikessa yksinkertaisuudessa sen pumpun säätö perustuu ohi virtaavan ilman massaan joka on sama imu ja paine puolella,ja sen nipan käännöllä huijataan sitä pumppua ettei se"luule" että ahtojen noustua ollaan jo yläkierroksilla ja rupea pienentämään syöttöä.
Tästä aiheesta löytyy kyllä parikin viestiketjua jos käyttää esim.hakua.
Mutta se taitaa olla niin että jos haluaa kunnolla parannusta,niin sitten se 61:sen tms. mekaanisella säätäjällä oleva pumppu.
Eli kaikessa yksinkertaisuudessa sen pumpun säätö perustuu ohi virtaavan ilman massaan joka on sama imu ja paine puolella,ja sen nipan käännöllä huijataan sitä pumppua ettei se"luule" että ahtojen noustua ollaan jo yläkierroksilla ja rupea pienentämään syöttöä.
Tästä aiheesta löytyy kyllä parikin viestiketjua jos käyttää esim.hakua.
Mutta se taitaa olla niin että jos haluaa kunnolla parannusta,niin sitten se 61:sen tms. mekaanisella säätäjällä oleva pumppu.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Pajalla
No nii. Romu tallissa ja 61 ajossa. Pakko yrittää tuolla vakio pumpulla kun 61 pumppu on käyttöautossa kiinni. Tankki pitäis tehdä ja laittaa sisälle. 300 L ruostumaton säilö olis valmiina mutta joutuu varmaan pienentää että jää tavaroillekin tilaa. No mutta sitte ite aiheeseen.Huomioita matkan varrelta. Vakio imuletkut ei kestä 1.5bar ylipainetta vaikka joka 40 km välein teippaa alanteipillä. Valurautaviemäriputkenjatko paukahtaa n.1min päästä kun kiihdyttää 60 kmh:sta eteenpäin. Syöttöpumpusta saa tulemaan tavaraa mutta miten se olisi oikeassa suhteessa eri paineille ja kierroksille. Auton suorituskyky paranee koko ajan ja käyttömukavuuus ei ole kärsinyt. Mukavaa on ollut ja toivottavasti jatkuu. Mottona tässä rojektissa säilyy: roskalavalta ilimaseksi ja sovitetaan paikoilleen sitte vaikka kustannuksia tulisikin. Pääasia että on jotain ihmeellistä mietittävää ja ruuvattavaa ilman sitä pakkoa.
HJ: Arkeen ja juhlaan